Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-07@00:20:56 GMT

شناخت پیشران‌های مهم در توسعه انرژی‌های زیستی

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۹۷۸۲۵

شناخت پیشران‌های مهم در توسعه انرژی‌های زیستی

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیشران های مختلفی از قبیل کاهش وابستگی به سوخت فسیلی و استفاده از منابع زیستی طبیعی، امنیت و استقلال انرژی، توسعه پایدار و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و دیگر ترکیبات سمی خطرناک، در توسعه فناوری های تولید انرژی های تجدیدپذیر ازجمله انرژی های زیستی توسط کشورهای مختلف نقش دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انرژی های زیستی شامل سوخت (بیواتانول و بیودیزل)، گاز، برق و گرمای زیستی هستند. در کشور ما الزامات و سیاست هایی از قبیل تأمین سلامت، جلوگیری از انتشار آلاینده های خطرناک، حفاظت از محیط و کنترل پسماندها و پساب ها و نیز تعهد به اجرای کنوانسیون های بین المللی ازجمله توافقنامه تغییرات آب وهوایی پاریس می تواند از پیشران های مهم در توسعه انرژی های زیستی باشد. چالش های مهمی درخصوص سوخت زیستی در کشور نظیر کمبود منابع طبیعی به عنوان خوراک اولیه سوخت، هزینه های بالای تولید سوخت زیستی و قیمت نهایی محصول در کنار پایین بودن درآمد سرانه، عدم رغبت کافی پالایشگاه ها به راه اندازی خطوط تولید سوخت زیستی به دلیل مشکلات فنی و تکنیکی و قدرت رقابت کمتر این نوع انرژی در برابر انرژی هایی همچون الکتریسیته در خودروهای برقی وجود دارند که باعث شده تاکنون تولید و مصرف آن در سیاست گذاری های کلان کشور در اولویت قرار نگیرد.

در مقابل، زمینه های لازم برای توسعه برق زیستی در کشور فراهم شده است. برای مثال، جهت حل معضلات زیستی ناشی از تجمع زباله ها و پسماندها و ارتقای سلامت احداث و بهره برداری از چندین کارخانه تولید برق زیستی مورد حمایت، عمومی قرار گرفته است. هرچند که در این حوزه نیز چالش هایی در مورد قیمت خرید برق پاک و نحوه تعامل با ذینفعانی همچون شهرداری و سازمان محیط زیست وجود دارد. با این توضیح ضروری است سیاست هایی اتخاذ شود که در آنها توسعه فناوری های مورد نیاز تولید انرژی های تجدیدپذیر زیستی با در نظر گرفتن وضعیت بازار (مشتریان و ذینفعان و تسهیل تعامل با آنها)، تأمین منابع اولیه، تجهیزات و سایر زیرساخت های مورد نیاز مدنظر قرار گیرد. توسعه فناوری هایی که با گذشت زمان همچنان در بازار رقابت حائز اهمیت حضور داشته و جای خود را به محصولات و فناوری های جدیدتر نداده باشد زیادی است و در این راستا بهره گیری مؤثر از فرصت ها و مشوق های بین المللی و تسهیل انتقال و توسعه فناوری ها و نوآوری ها در مسیر توسعه پایدار اجتنابناپذیر است.

ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی توجه به ضرورت چابک سازی و نگاه کلان نسبت به حوزه های فناوری مطابق اولویتهای نقشه جامع علمی کشور و به منظور افزایش همراستایی محتوایی و یکپارچه‌سازی ستادهای حوزه انرژی، در شهریور ماه سال 96 با ادغام ستاد نفت، گاز و ذغال‌سنگ، ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر و ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست، ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی تشکیل شد. ماموریت این ستاد توسعه زیست بوم علم، فناوری و نوآوری در حوزه انرژی کشور و همچنین توسعه اقتصاد دانش بنیان در این حوزه است.

202

فناوری زیستی توسعه انرژی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۹۷۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوشهر همه ظرفیت‌های آمایشی توسعه و پیشرفت دانش نوپایه را دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله غلامعلی صفایی عصر دوشنبه در دیدار معاون پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی کشور اظهار کرد: جهان در دوره گذار از نظم کنونی به نظم نوین آینده است و این نظام نوین فوق العاده علم محور بوده و تمام تئوریسین‌ها به این مساله قائل هستند که جهان یا متأثر از ذات علم و یا متأثر از محصولات فناوری به ویژه در حوزه نانو، هسته‌ای، هوافضا و رادیو داروها و صنایع فوق الکترونیک دفاع است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر افزود: بنابراین اگر در عرصه علم و فناری فوق روز نباشیم دچار بحران خواهیم شد و کشوری می‌تواند موفق باشد که در عرصه علم و فناوری فوق روز باشد.

وی ابراز کرد: کشورهای پیشرفته برای ۵۰ سال آینده کار می‌کنند و یکی از نمونه‌های آن زیست بوم فضا است.

آیت الله صفایی بوشهری گفت: در نظام محاسبات استراتژیک جهان آینده مدیریت به دست کسانی است که مدیریت دریا را انجام می‌دهند. دریای چین، مدار هفت درجه و دریای مدیترانه محل‌های مهمی برای این منظور هستند و به زودی مدیریت استراتژیک جهان به سمت مدیریت فضا خواهد رفت.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر اظهار کرد: باید در عرصه مدیریت نظم نوین آینده جهان برای خود برنامه و هم در مهندسی آن سهم داشته باشیم و برای این منظور باید در عرصه علم و فناوری به ویژه علوم استراتژیک برنامه فوق روز داشت.

منتخب مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اقتصاد دریا محور ابراز کرد: متأسفانه در این باره کشور دچار عقب افتادگی است در حالی که کشوری همچون ویتنام ۵۰ درصد از تولید ناخالص ملی آن از دریا است در حالی که در ایران این رقم ۲.۷ است. این مسأله‌ای است که باید حل شود.

آیت الله صفایی بوشهری با تاکید بر توانمند سازی نیروی انسانی گفت: این نیروی انسانی باید هویت دینی و ملی داشته و علاوه بر آن شاخصه‌های علمی هم داشته باشد، بهترین جا بسیج است چون هم حوزه تربیتی دینی بوده و انقلابی است.

وی ادامه داد: در بین اقشار بسیج، قشر دانشجویی و اساتید بهترین هستند که هم پیشگام و پیشران هستند؛ از جهتی لازم است نیروهای بسیج در حوزه رشد خود در علم و فناوری از دانشجویان دیگر بالاتر باشند و خود را به درجه‌ای برسانند که کشور به خود کفایی و تولید و مرجعیت برسد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ابراز کرد: به درجه‌ای از توقف رسیدیم که از بیرون فضای پیشرفت ما را دچار کندی کار کردند، همچنین در تولید منابع انسانی به ویژه نیروهای انقلابی طرح چندانی نداشتیم و مدیریت خوبی نشده است و در رابطه با نیازها اولویت‌های خود را مراعات نکردیم، این نشان می‌دهد در منابع انسانی با این همه استعداد نتوانستیم سازماندهی شناخت و رشد داشته باشیم و در مسائل مورد نیاز اولویت‌های استراتژیک با دیپلماسی صحیح علم و فناوری تشخیص دهیم، لذا متوقف شدیم.

آیت الله صفایی بوشهری گفت: از جهت روانشناختی انسانی در ایران انسان‌هایی هستیم که به شدت به دنبال کارهای زودبازده و سریع و سطحی هستیم و حوصله نداریم، در حالی که علم و دانش و فناوری حوصله و تعمق می‌خواهد.

وی با بیان اینکه بوشهر تمام ظرفیت آمایشی توسعه و پیشرفت دانش نو پایه همچون علوم فناوری دریایی و انرژی هسته‌ای و هیدروکربنی، حوزه کشاورزی و شیلات را دارد گفت: متأسفانه در سطح کلان مسئولان آشنا با این ظرفیت و اولویت‌ها نیستند. استان بوشهر در بسیاری از امور الگو هست و بسیج دانشجویی و اساتید می‌توانند رشد علمی را با جاذبه‌هایی که ایجاد می‌نمایند متحول کنند.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه در علم بزرگترین خطر سطحی نگری است، ادامه داد: مرجعیت ایران حداقل برای جهان اسلام در حوزه علم و فناوری و دانش نو پیدا باید ثابت شود، این استعداد در کشور وجود دارد و رشد حاصل شده است.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه بوشهر دبیرخانه دائمی اتحادیه آموزش عالی جهان اسلام است گفت: در این رابطه با جلساتی با دانشگاه‌های مسقط و بصره برگزار شده است که می‌توان این دبیرخانه را فعال کرد و از آن طرف دانشمندان جهان اسلام را جذب کرد؛ بسیاری از دانشمندان جهان اسلام آمادگی همکاری را دارند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر افزود: رشد علم و فناوری باید با طراحی و سند چشم انداز ۵۰ ساله صورت گیرد و لازم است سند پیشرفت علم و فناوری را طراحی و دیپلماسی آن نوشته شود و کسانی که شروع می‌کنند باید فوق العاده به کار ایمان داشته و مجاهدت کنند و امنیت شغلی داشته باشند.

کد خبر 6098588

دیگر خبرها

  • همایش‌های هسته‌ای تسهیل کننده نیمی از اهداف توسعه پایدار
  • بوشهر همه ظرفیت‌های آمایشی توسعه و پیشرفت دانش نوپایه را دارد
  • اسلامی: به دنبال خلق فناوری در حوزه انرژی اتمی هستیم
  • تولید برق هسته‌ای تا ۲۵ سال آینده ۳ برابر می‌شود
  • افزایش تولید نیمه هادی‌ها با استفاده از دوقلو‌های دیجیتال
  • حمل‌ و‌ نقل در ناوگان فناوری
  • در سال گذشته ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم / تا دو سال آینده در همه حوزه‌های بحران خواهیم داشت
  • کدام ‌حوزه‌های فناورانه در کیش به توسعه می‌رسند
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند