Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - کمیته بین المللی صلیب سرخ با صدور بیانیه ای ضمن اعلام آمادگی برای مشارکت در عملیات تخلیه بشردوستانه غیرنظامیان در سوریه، خواستار رعایت قوانین و استانداردهای مربوط به چنین عملیاتهایی از جانب تمام طرفهای مخاصمات در این کشور شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، دفتر مرکزی کمیته بین المللی صلیب سرخ در ژنو با صدور یک بیانیه خبری برای راهنمایی مسئولان عملیات تخلیه بشردوستانه غیرنظامیان از غوطه شرقی عفرین یا هر مکان دیگر در سوریه، خواستار رعایت قوانین و استانداردهای بشردوستانه مربوط به چنین عملیاتی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این بیانیه، تمام طرف های مخاصمات باید همیشه، و از جمله در زمان عملیات تخلیه، غیرنظامیان و هر کسی را که مشارکت مستقیمی در خصومت ها ندارند مورد احترام و حمایت قرار دهند.
بنا به گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ، تا کنون هیچ یک از طرفین مخاصمات درباره عملیات تخلیه تماسی با این سازمان نگرفته اند و در نتیجه تا کنون این سازمان در این عملیات دخیل نبوده است. همچنین کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد که آماده همکاری با طرفین مخاصمه است تا از رعایت استانداردها و قوانین زیر در زمان انجام عملیات تخلیه بشردوستانه اطمینان حاصل شود.
براساس این بیانیه کسانی که تخلیه می شوند، باید از قبل نسبت به شروط قید شده در توافقنامه، مقصد و روند تخلیه مطلع شوند. غیرنظامیان باید به انتخاب خود اجازه داشته باشند تا محل را ترک کرده و یا در همان مکان باقی بمانند.
در این گزارش آمده است غیرنظامیان باید تحت هر شرایطی، چه بمانند و چه بروند، در برابر حملات تحت حمایت باشند. برای غیرنظامیانی که تخلیه می شوند باید گذرگاه امنی تدارک شود.
براساس این بیانیه تمامی اقدامات لازم جهت اطمینان از حفظ وحدت خانواده ها باید انجام شود. با غیرنظامیان، بازداشت شدگان، و کسانی که دیگر مشارکت مستقیمی در مخاصمات ندارند باید بدون در نظر گرفتن وضعیت، دین، نژاد و گرایشات سیاسی آنان به شکلی انسانی و بر مبنای حقوق بین الملل رفتار کرد.
این کمیته در بیانیه خود اعلام کرد نباید تخلیه شوندگان را از دسترسی به ملزومات ضروری برای بقا محروم کرد و یا در زمان عملیات تخلیه یا بعد از آن مانع از دسترسی آنان به کمک ها و خدمات بشردوستانه شد.
کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد افرادی که تخلیه می شوند اجازه برداشتن و حفظ مقدار معقولی از لوازم شخصی خود را تا حدی که مانع عملیات تخلیه نشود داشته باشند. اسناد مالکیت و اشیا با ارزش، مدارک هویت، و قبض های برق و آب از جمله مهمترین این لوازم هستند.
این کمیته افزود اشخاص دارای نیازهای خاص و آسیب پذیر، مانند زخمی ها و بیماران، کودکان بدون همراه و جدا مانده، سالمندان و افرادی که دارای ناتوانی جسمی هستند باید از حمایت و مراقبت خاص برخوردار شوند.
براساس اعلام کمیته بین المللی صلیب سرخ، در مقصد عملیات تخلیه، آوارگان غیرنظامی می باید از آزادی رفت و آمد، دسترسی به سرپناه هایی با شرایط قابل قبول، بهداشت، درمان، ایمنی، تغذیه مناسب، خدمات عمومی و حمایتی و فرصت های معیشتی برخوردار باشند.
براساس این گزارش، کنشگران بشردوستانه باید اجازه دسترسی به سایت های مقصد را داشته باشند و بتوانند امور تخلیه شدگان را پیگیری کنند تا با ارزیابی نیازهای ایشان پس از آوارگی، به ارایه خدمات و کمک های بشردوستانه به ایشان بپردازند.
این گزارش می افزاید عملیات تخلیه باید اقدامی موقت قلمداد شود و آوارگان حق دارند تا به مجرد اینکه دلیل آوارگی آنان برطرف شد به خانه های خود بازگردند. آنان باید اطلاعات دقیقی از چشم انداز موجود برای بازگشت به خانه دریافت کنند.
در این بیانیه آمده است عدم تعدی به اموال شخصی باید تضمین شود. اموال و دارایی هایی که از افرادی که تخلیه می شوند به جا می ماند، باید در مقابل غارت، تخریب و تملک یا استفادۀ غیرقانونی حفاظت شود.
اجتمام**3377 **1569

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۹۸۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالف حمله به رفح و کوچ اجباری غیرنظامیان فلسطین هستیم

رؤسای جمهور چین و فرانسه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که با کوچ اجباری غیرنظامیان فلسطینی مخالف هستند و هشدار دادند که حمله رژیم صهیونیستی به رفح به یک فاجعه انسانی بزرگتر منجر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از شینهوا، شیء جینپینگ و امانوئل مکرون دوشنبه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که با کوچ اجباری غیرنظامیان فلسطینی مخالف هستند و هشدار دادند که حمله رژیم صهیونیستی به رفح به یک فاجعه انسانی بزرگ‌تر منجر می‌شود.

این بیانیه در جریان سفر شیء به فرانسه صادر شد. رئیسان جمهوری چین و فرانسه در دیدار خود در پاریس درباره مناسبات دوجانبه و تحولات خاورمیانه گفت‌وگو کردند.

اندکی پس از موافقت حماس با طرح آتش‌بس، دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دوشنبه شب در بیانیه‌ای تأیید کرد که کابینه جنگ اسرائیل به حمله زمینی به رفح رأی مثبت داده است.

بر اساس گزارش دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی، کابینه جنگ این رژیم به اتفاق آرا تصمیم به ادامه عملیات در رفح گرفت تا به ادعای خود «فشار نظامی بر حماس را برای آزادی اسرا و دستیابی به دیگر اهداف جنگ» ادامه دهد.

ساعاتی بعد رژیم صهیونیستی به رفح حمله کرد که بر اثر آن پنج تن از جمله یک کودک شهید شدند.

کد خبر 751325

دیگر خبرها

  • طرح پیش نویس ۵ قطعنامه در زمینه‌ همکاری صلیب سرخ و هلال احمر
  • حمایت از حقوق بین‌المللی بشردوستانه برای تضمین سلامت همه مردم
  • بیانیه شدیداللحن قطر در واکنش به حمله اسرائیل به رفح
  • واگذاری تعیین دستمزد کارگران به مجلس منتفی شد | دولت بر رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی در تعیین حقوق کارگران تاکید دارد
  • اردوغان: کارهای ناتمام‌ خود را در سوریه به پایان خواهیم رساند
  • مخالف حمله به رفح و کوچ اجباری غیرنظامیان فلسطین هستیم
  • سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر آغاز شد
  • سوریه:آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشر را ندارد
  • آغاز تخلیه ساکنان شرق رفح/ «نتانیاهو» به دیپلماسی جواب نداد؟
  • صلیب سرخ: شرایط انسانی در افغانستان وخیم و نیازمند رویکرد جدیدی است