Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:39:10 GMT

گور خمره ای اشکانی در کاشان رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۰۰۴۷۵

گور خمره ای اشکانی در کاشان رونمایی شد

کاشان- ایرنا- گور خمره ای متعلق به دوره اشکانیان که در محدوده تپه های باستانی سیلک کشف شده بود، روز چهارشنبه در مراسمی با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه کاشان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان در مراسم رونمایی این اثر باستانی گفت: گور خمره ای در سال 1393 بصورت اتفاقی در جریان حفاری در حیاط یک واحد مسکونی شخصی در نزدیکی تپه های سیلک کشف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


' محسن جاوری ' افزود: گور خمره ای در بهترین وضعیت ممکن برای حفظ و نگهداری به باغ تاریخی فین کاشان منتقل شد و داده های استخوانی داخل آن توسط یک متخصص اندام شناسی (فیزیولوژیست) از دانشگاه ورشو لهستان مورد بررسی و کاوش قرار گرفت.
وی افزود: پس از بررسی بر روی داده های استخوانی داخل گور خمره ای، مشخص شد که مردی 35 ساله حدود دوره اشکانیان در این خمره دفن شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان بیان کرد: کشف این گور خمره ای نشان می دهد که کاشان در دوره اشکانی به عنوان منطقه ای خاص و مهم بوده است و در آن دوران، مرده ها را به این شیوه دفن می کردند.
وی اضافه کرد: یافته های مطالعاتی از این گور خمره ای بزودی در قالب مقاله ای علمی - پژوهشی منتشر خواهد شد و بطور قطع مطالعه ها و کاوش های آینده در این زمینه قدمت کاشان را بیشتر نشان خواهد داد.
جاوری ادامه داد: اشیا و ابزارهای مربوط به دوره پارینه سنگی نیز در کاشان کشف شده؛ و نمونه هایی از آن به موزه ملی کشور منتقل شده است.
وی عنوان کرد: براساس هماهنگی های انجام شده با مسئولان موزه ملی برخی از این آثار با ارزش تاریخی در قالب نمایشگاهی که در سال آینده در کاشان برگزار خواهد شد، رونمایی می شود.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان براساس آثار کشف شده، قدمت این منطقه به 100 هزار سال قبل می رسد.
به گزارش ایرنا، در مراسم رونمایی از گور خمره ای متعلق به دوره اشکانیان، یابنده، استاد مرمت کار و پژوهشگر این اثر تاریخی تجلیل شدند.
محوطه باستانی سیلک کاشان با قدمتی بیش از هفت هزار و 500 سال به عنوان یکی از مهمترین خاستگاه های تمدن بشری شناخته می شود.
پژوهش ها و کاوش های انجام شده در سال 1388 در بخش شمالی این محوطه، قدمت لایه های نخستین تمدن سیلک را به بیش از هشت هزار سال پیش مرتبط کرده است.
نخستین بار یک هیات فرانسوی در سال 1312 شمسی در تپه های سیلک به کاوش و حفاری پرداخت و با به دست آوردن آثار و اشیای سفالی و فلزی از دل تپه های این منطقه به نتایج شگفت انگیزی دست یافت که در نتیجه آن اهمیت این خطه در سیر تمدن بشری آشکار شد.
محوطه باستانی سیلک کاشان در جاده فین قرار دارد و در سال 1310 ثبت ملی شد.
افزون بر یک هزار و 700 اثر تاریخی ارزشمند در شهرستان کاشان شناسایی شده که از این تعداد تاکنون 320 اثر ثبت ملی شده است.
شهرستان کاشان با جمعیت 365 هزار نفر در 200 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
6136/8123 / 2093

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۰۰۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار هواشناسی کاشان نسبت به وزش باد شدید

رئیس اداره هواشناسی کاشان ضمن هشدار نسبت به وزش باد شدید گفت: سرعت وزش باد تا ۶۰ کیلومتر می‌رسد. - اخبار استانها -

عباس ارغوانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان ضمن اشاره به وزش باد شدید در کاشان و آران‌ و بیدگل اظهار داشت: در ساعات میانه روز وزش باد در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل سرعت گرفته و با سرعت قابل توجهی وزیدن می‌کند.

وی با بیان اینکه در بعضی ساعات و مناطق باز احتمال تبدیل باد به سرعت بیش از 60 کیلومتر در ساعت با جهت غربی را دارد، افزود: به شهروندان توصیه می‌شود ملاحظاتی مانند قرار نگرفتن زیر سازهای سست و پرخطر، درختان شکننده و غیره را رعایت کنند.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان کاشان با بیان اینکه گلخانه‌داران در سطح این شهرستان سازه‌هایی موقت خود را محکم کنند، ابراز داشت: پیمانکاران بخش ساخت و ساز در صورت ایجاد سازه‌های موقت در محل پروژه تمهیدات لازم را پیش‌بینی کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان از قرار دادن خودروهای خود زیر درختان به ویژه درختان شکننده خودداری کنند، گفت: با وزش باد خیزش گرد و خاک محلی نیز پیش‌بینی می‌شود که گروه‌های حساس به ویژه کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای به این موضوع توجه داشته باشند.

پیش‌بینی رگبار باران و وزش باد شدید در همدان

ارغوانی با بیان اینکه در روز گذشته شاهد بارش باران در شهرستان کاشتن بودیم، تصریح کرد: میزان بارش سامانه اخیر در کاشان 0.4، آران‌وبیدگل 0.3، قهرود 19.5، برزک 14، قمصر 10.5، نوش آباد 0.5، محمدآباد کویر دو، کامو و چوگان 21 و جوشقان قالی 9 میلی‌متر است.

انتهای پیام/801/.

دیگر خبرها

  • مصدومیت چهار نفر بر اثر واژگونی خودروی جیلی
  • هشدار هواشناسی کاشان نسبت به وزش باد شدید
  • ورودی کاشان از آزادراه امیرکبیر بازگشایی شد
  • این بار یک نوجوان ۱۶ ساله در طبیعت گم شد
  • سند چشم‌انداز شهرستان کاشان باید ‌تدوین شود
  • برداشت گل محمدی از گلستان های کاشان
  • آغاز به کار طرح مدرسه هنر در کاشان
  • راه‌اندازی مدرسه هنر در کاشان
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • اماکن تاریخی کاشان شنبه تعطیل است