Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا - رئيس سازمان جهادکشاورزي خوزستان گفت: کاهش بارندگي ها و خشکسالي بي سابقه نيم قرن اخير 17هزار ميليارد ريال به بخش کشاورزي استان خسارت زده است.

کيخسرو چنگلوايي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در مجموع 660هزار هکتار از اراضي کشاورزي استان خوزستان بر اثر خشکسالي و نبود بارش موثر در 50 سال اخير آسيب ديده که از اين ميزان بيش از 100هزار هکتار گندم آبي به کلي از بين رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وي در مجموع 780 هزار تن محصول در مساحت 660 هزار هکتار زمين هاي زيرکشت بين 10 تا 100 درصد خسارت ديده اند.
وي با بيان اينکه برداشت محصول گندم و جو در بيش از 300هزار هکتار از اراضي ديم استان وجود ندارد افزود: تقريبا همه اراضي زيرکشت در سال زراعي 97-96 با تنش آبي مواجه شده ولي اميدواريم در بقيه ماه هاي سال آبي جاري با بارش هاي مناسب بخشي از دغدغه ها و نگراني هاي کشاورزان استان برطرف شود.
رئيس سازمان جهادکشاورزي خوزستان در ادامه با بيان اينکه نياز آبي اراضي زيرکشت استان به علت گرماي زودرس و نياز گياه به شدت بالا است افزود: به علت کاهش شديد ذخاير سدهاي استان ، امکان آبياري همه اراضي زيرکشت وجود ندارد.
چنگلوايي با اشاره به اينکه ميزان بارندگي بسياري از مناطق استان خوزستان در سال جاري 80تا 85درصد نسبت به سال آبي گذشته کمتر بوده است افزود: در کنار کاهش بارندگي ها ، ريزگردها نيز بر حجم و گستردگي ميزان خسارات وارده به محصولات کشاورزي و باغي استان افزوده است.
وي با بيان اينکه در صورت تداوم خشکسالي و نبود بارش ميزان خسارت به بخش کشاورزي استان بيشتر خواهد شد افزود: صندوق بيمه محصولات کشاورزي تنها کمک کننده به کشاورزان خسارت ديده است.
رئيس سازمان جهادکشاورزي خوزستان با بيان اينکه در کشت بهاره و تابستانه به علت نبود آب ، به طور قطع با محدوديت کشت رو به رو خواهيم بود افزود: ممنوعيت کشت برنج تا کنون به صورت قطعي مشخص نشده است چون همه چيز به ميزان بارندگي در ماه هاي آينده بستگي دارد.
خشکسالي و کاهش شديد بارندگي ها در سال زراعي جاري مشکلات و نگراني هاي زيادي را متوجه کشاورزان و دامداران کرده است.
در سال زراعي گذشته حدود 1.7ميليون تن گندم در استان خوزستان توليد که از اين ميزان حدود يک ميليون و 350هزار تن به نرخ تضميني از کشاورزان خريداري شد.
پيش بيني هاي اوليه کارشناسان کشاورزي ، از کاهش ميزان توليد گندم در استان به ميزان 35درصد حکايت مي کند ولي در صورت ادامه کاهش بارندگي ها ، امکان کاهش بيشتر توليد گندم وجود دارد.
استان خوزستان براي سومين سال متوالي است که مقام نخست توليد گندم را در کشور به خود اختصاص داده است.
بر اساس آمار رسمي سازمان جهادکشاورزي خوزستان ، مجموع توليدات سالانه کشاورزي و باغي استان 15.8 ميليون تن است که از اين حيث مقام نخست کشور را داراست.
طبق برنامه قرار است با اجراي کامل طرح 550هزار هکتاري مقام معظم رهبري ، ميزان توليدات کشاورزي و باغي استان به رقم 25ميليون تن برسد و حدود 300هزار فرصت شغلي جديد ايجاد کند.
در استان خوزستان که 1.2 ميليون هکتار زمين کشاورزي دارد بيش از 120نوع محصول زراعي و باغي توليد مي شود.
6065/6064
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۰۱۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام میزان بارندگی سامانه اخیر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری،مدیر کل هواشناسی استان گفت: میزان بارش‌ها به شرح زیر است:
اردل: ۱۸.۱
ایلبگی: ۴.۵
بازفت: ۷.۷
بروجن: ۳.۳
بلداجی: ۲.۷
بن: ۳.۹
دوآب صمصامی: ۹.۱
سامان: ۷.۹
سورشجان: ۷.۶
شلمزار: ۶.۵
شهرکرد: ۶.۶
فارسان: ۹.۶
خانمیرزا: ۶.۳
فرخشهر: ۴.۷
کوهرنگ: ۱۳.۳
لردگان: ۷.۷
لیرابی: ۱۴.۳
مال خلیفه: ۵.۷

دیگر خبرها

  • اعلام میزان بارندگی سامانه اخیر
  • خشکسالی یزد با بارندگی‌های اخیر برطرف نمی‌شود
  • خریداری سونوگرافی پیشرفته بیمارستان شهدای هندیجان 
  • کم آبی در کمین لرستان/ بارش‌های پرتکرار هم حریف خشکسالی نشد
  • انتقال گندم از مراکز روباز به مراکز استاندارد در خوزستان
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • خسارت سیل به زیرساخت‌های خراسان جنوبی تشریح شد
  • خسارت سیل در خراسان جنوبی چند میلیارد تومان بود؟
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • سیل به کشاورزی بشرویه ۱۸۵ میلیارد خسارت زد