Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - اصغر تاروردیزاده

میراث گرانسنگ شهیدان ایران زمین برای انتقال به نسل امروز نیازمند روشهای نو است. در نگاه آسیب شناسانه به روش های مرسوم تبلیغاتی مربوط به حوزه ایثار و جنگ این ضعف به وضوح دیده می شود که الگوی تبلیغ ارزش های مذهبی و ملی ما نسبت به سال های گذشته تغییر چندانی نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه ها و تریبون های ما در مناسبت ها و نشست های مربوط به تاریخ جنگ و انقلاب از همان سبک و روشی بهره می گیرند که دو دهه پیش رواج داشت.
کافی است به تحلیل محتوای خروجی یک رسانه رسمی در یک بازه زمانی چند ماهه بپردازید، به سهولت در خواهید یافت که در چرخه تولید پیام ها و نیز مراحل عرضه آن به نسل امروز نشان و اثری از ابتکار و خلاقیت نیست و اغلب یک سری کلیشه های سال های دور است که همچنان مثل یک نوار یکنواخت تکرار و بازنشر می شود.
نه تنها محتوای پیام های ما در معرفی ارزش ها و میراث انقلاب و جنگ از سالی به سال دیگر تغییر نمی کند بلکه حتی فرم و شکل آنها چندان تنوع ندیده است. در این میان عملکرد صدا و سیما در مسیر معرفی و ترویج ارزش های شهدا و جنگ بیش از همه دچار این یکنواختی است. رسانه ای که علی القاعده می بایست به دلیل بهره مندی از پشتوانه امکانات عظیم سخت افزاری و شبکه های ارتباطی از جذابترین روش ها برای شناساندن دنیای آرمانی شهدا بهره می گرفت.
در این باره پژوهش ها و رساله های دانشگاهی بسیاری صورت گرفته است. استادان ارتباطات که اغلب به تحلیل محتوای برنامه های این رسانه بویژه در حوزه ارزش ها می پردازند اتفاق نظر دارند که زبان و ادبیات این رسانه در سه دهه پس از جنگ تغییر چندانی نکرده است. این در حالی است که به واسطه ظهور اینترنت و توفان شبکه های اجتماعی، نسل جوان ایرانی پس از جنگ با ادبیات و نوع نگاه متفاوت در مناسبات اجتماعی حضور پیدا کرده است.
این در حالی است که آثار منتشر شده در مغرب زمین گویای آن است که اغلب کشورهایی که مثل ایران تجربه ای از یک انقلاب یا مبارزه برای استقلال و آزادی داشته اند از آخرین تکنیک ها و نوآوری های رسانه ای برای معرفی و شناساندن ارزش ها و اسطوره های خویش به نسل جدید بهره می گیرند کافی است به فیلم ها و آثار هنری و تصویری منتشر شده در سال های اخیر نگاه بیندازید که چگونه حوادثی مثل مبارزه سربازان اروپایی یا امریکایی در جنگ با داعش یا تروریست ها را با انواع تکنیک های بصری و انیمیشین و فیلم های آموزشی روایت می کنند.
برای خروج از وضعیت ناخوشایندی که نظام رسانه ای و نهادهای تبلیغی ما در حوزه معرفی ارزش های دفاع مقدس و شهدا دچار است قبل از هر چیز باید این واقعیت را پذیرفت که مقوله تبلیغ و ترویج در زمینه های اجتماعی فرهنگی یک کار تخصصی و حرفه ای است و برای موفقیت در این عرصه می بایست بر تجربه و دانش افراد کاردان و صاحب تخصص تکیه کرد. ساده انگاشتن کار پیچیده تبلیغ و سپردن آن به افرادی که فاقد صلاحیت علمی هستند نتیجه ای جز اتلاف منابع و سوزاندن فرصت ها ندارد. ماجرای غم انگیز «ضد تبلیغ» در رسانه ها و تریبون های تبلیغاتی ما دقیقا حاصل و محصول همین اتفاق هستند.
در روزهای پایانی سال که به تجلیل و گرامیداشت شهیدان و ارزش های والای دوران جهاد و مبارزه اختصاص دارد شاید این فرصت را مغتنم بشماریم و برای یک بازاندیشی در روش های ناکارآمد روش های تبلیغی گذشته تامل کنیم باور کنیم که در این وادی دیگر زبان و ادبیات نصیحت و سفارش برای نسل جوان اثربخش نیست بلکه اگر دغدغه آگاه ساختن آنها از تاریخ حماسی کشور را داریم در پی زبان و منطق اقناع بگردیم.

بدون شک اگر این بازاندیشی و تغییر رویکرد اتفاق بیفتد باب مشارکت بسیاری از اهل هنر و دانش به عرصه های شناخت و شناساندن ارزش های جبهه و جنگ گشوده خواهد شد آن وقت می توان انتظار داشت که حکایت های نهفته در خاکریزها و سنگرهای جوانان مخلص این سرزمین دستمایه و شالوده بسیاری از نمایشنامه ها، فیلم ها و رمان های خواندنی می شود و دنیای زیبای آن انسان های پاکباخته و فروتن مثل مدینه فاضله پیش روی نسل های آینده نقش می بندد.

*پژوهشگر

2727

کلید واژه‌ها : سازمان صدا و سیما - رسانه - سینمای دفاع مقدس - تاثیر رسانه‌ها -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۰۳۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی زنجیره ارزش نساجی زنجان به صادرکنندگان در اکسپو + فیلم

استان زنجان هم همانند سایر استان‌ها در پاویون وزارت کشور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی غرفه دایر کرده و مهمترین زنجیره ارزش‌های خود یعنی نساجی و زیتون را به صادرکنندگان ملی و بین‌المللی معرفی می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، ششمین دوره نمایشگاه ایران اکسپو از سوی سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از روز شنبه هشتم اردیبهشت امسال آغاز به کار کرد. افتتاحیه این نمایشگاه به حضور آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، و سایر مسئولان و نماینده کشورهای مهمان برگزار شد.

در این نمایشگاه شرکت‌ها و بازرگانان از کشورهای مختلف دنیا، حضور داشته و اقدام به مذاکره و برقراری تعاملات تجاری با بزرگ‌ترین برندهای صنعتی ایران در حوزه‌های صنعتی مختلف می‌کنند.

در بخشی از این نمایشگاه، پاویون وزارت کشور نیز قرار دارد که تمام استان‌های کشور در این پاویون، غرفه‌های خود را دایر و ظرفیت‌های صادراتی خود را در معرض نمایش قرار داده‌اند. استان زنجان هم همانند سایر استان‌ها ، غرفه خود را با محوریت اتاق بازرگانی زنجان دایر کرده است.

در روز نخست این نمایشگاه، احمد وحیدی وزیر کشور به همراه معاون اقتصادی خود از غرفه‌های استان‌ها بازدید و از نزدیک با ظرفیت‌های صادراتی آنان آشنا شد.  استان زنجان هم ظرفیت‌های صادراتی خود به خصوص زنجیره نساجی و زنجیره زیتون را در معرض دید تجار بین‌المللی و منطقه قرار داده است که طبق گفته حسین محمدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان، دو هدف اصلی برای حضور استان زنجان در این نمایشگاه هدف‌گذاری شده است که مورد نخست استفاده از ظرفیت تجار برای صادرات محصولات استان به کشورهای مختلف دنیا و مورد دوم استفاده از ظرفیت‌ تولیدکنندگان داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در داخل استان است.

محسن افشارچی استاندار زنجان در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: اکسپو 2024 در حال برگزاری است و ما هم خیلی علاقه‌مند هستیم که نشان دهیم که توامندی‌های خود را نشان دهیم.

وی گفت: به لطف خدا، استان زنجان برنامه‌ریزی درستی در حوزه ایجاد یک فرآیند سیستماتیک برای سرمایه‌گذاری کرده است و آن چیز که برای ما مهم است معرفی زنجیره‌های ارزش است. یکی از آن‌ها که در کشور هم به رسمیت شناخته شده است زنجیره ارزش "نساجی" است.

استاندار زنجان گفت: علاوه بر آن، زنجیره‌های ارزش دیگری نیر وجود دارد که برای ما بسیار ارزشمند است و در تلاش هستیم در این نمایشگاه با تجار و صادرکنندگان ارتباط ایجاد کنیم. البته در این نمایشگاه فقط ایجاد ارتباط اولیه است و بعد از آن باید اتاق تلاش خود را برای ایجاد ارتباط سازنده انجام دهد.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه موضوع اینجاست که در دو سال گذشته ، محصولات و هم بازارهایش و هم صادرکنندگانش متنوع شده است.

.

صمد یوسفی اصل رئیس اتاق بازرگانی زنجان در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت: نمایشگاه ایران اکسپو یکی از مهمترین فرصت‌های پیش‌روی فضای اقتصادی کشور است تا با عرضه کردن محصولات صادرات غیرنفتی و معرفی زنجیره‌های ارزش صادرات‌محور ضمن ارائه مستقیم ظرفیت‌ها و چالش‌ها، اهمیت حضور خود در نقشه تجارت جهانی را نمایان کند.

وی گفت: در این نمایشگاه که بیش از 2 هزار تاجر خارجی از آن بازدید می‌کنند، مساعی خود را متمرکز در معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان، نمایش محصولات زنجیره‌های ارزش استان، معرفی سبد صادرات غیرنفتی استان، میزان تعامل با بخش خصوصی(G2B)، فرصت‌سازی برای تعاملات با بخش خصوصی(B2B)، امضای تفاهنامه‌های تجاری، مذاکرات تجاری خواهیم کرد.

یوسفی اصل با بیان اینکه بعد از برگزاری نمایشگاه، باید با صادرکنندگانی که ارتباط اولیه ایجاد شده است، با آن‌ها ارتباط سازنده ایجاد کنیم و به تولیدکنندگان متصل کنیم ، گفت: تنوع محصولاتی استان زنجان متنوع شده و باید جهش تولید و افزایش صادرات را بیش از پیش در سال جاری محقق کنیم.

به گزارش تسنیم، طی برگزاری نمایشگاه، وزیر کشور، معاون اقتصادی وزارت کشور، معاون وزارت گردشگری، سفرای برخی کشورهای منطقه و تجار بین‌المللی از این غرفه بازدید کردند.

زنجان چه ظرفیت‌های صادراتی دارد؟ + فیلم

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • معرفی زنجیره ارزش نساجی زنجان به صادرکنندگان در اکسپو
  • معرفی برگزیدگان هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه
  • نمایشگاه ایران اکسپو فرصتی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران در چهارمحال و بختیاری است
  • دیدار با خانواده شهید مرزبان حسن بادامکی
  • عکس | مدیرارتباطات شرکت فرهنگی ورزشی سایپا معرفی شد
  • معرفی زنجیره ارزش نساجی زنجان به صادرکنندگان در اکسپو + فیلم
  • قاچاقچی سوخت ۲۵ میلیارد و ۷۴۳ میلیون ریال جریمه شد
  • ایستادگی امروز مردم غزه برآمده از ایثارگری‌های شهدای انقلاب اسلامی است
  • سه قاچاقچی سوخت در ایرانشهر محکوم شدند
  • محکومیت مالی برای قاچاق سوخت در جنوب سیستان و بلوچستان