Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-18@22:53:43 GMT

شمارش حیات وحش پارک ملی دنا آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۰۳۸۶۹

شمارش حیات وحش پارک ملی دنا آغاز شد

سید اسدالله هاشمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر ساله به منظور اطلاع از وضعیت جمعیتی گونه‌های مهم حیات وحش و روند افزایشی یا کاهشی آنها در فصل زمستان در تمام مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع محیط زیست استان در حوزه سردسیری کار شمارش حیات وحش انجام می‌شود.
وی افزود: هدف از این سرشماری‌ها تخمین جمعیت کل و بز در مناطق مختلف حفاظت شده پارک ملی و شکار ممنوع دنا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هاشمی بیات کرد: مشاهدات سایر گونه‌ها از جمله گوشت‌خواران نیز در فرم‌های سرشماری ثبت می‌شود.
وی عنوان کرد: در این سرشماری 2 روزه ناظرانی از اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس، تشکل‌های زیست محیطی مردم نهاد و همیاران افتخاری، نیروهای این اداره کل را در این سرشماری همراهی خواهند کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ذخیره‌گاه زیست کره دنا به‌عنوان دهمین ذخیره‌گاه زیست‌کره کشور متشکل از مناطق حفاظت شده، پارک ملی و شکار ممنوع است که در سال 1390 در شبکه جهانی ذخیره گاه‌ها ثبت شد.
یک پارک ملی، هفت منطقه حفاظت شده، یک ذخیره‌گاه زیست‌کره و پنج منطقه شکار ممنوع با وسعت 312 هزار و 466 هکتار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
منطقه 94 هزار هکتاری حفاظت شده دنا دارای 324 گونه مهره دار، 28 گونه پرنده شکاری، پلنگ ایرانی و خرس قهوه‌ای است.
گونه غالب منطقه حفاظت شده دنا کل و بز و همچنین پرندگان حمایت شده است و پرندگان کمیابی نظیر کبک دری و هما را در خود جای داده است.
در کهگیلویه و بویراحمد از 240 پستانداران، بیش از 200 گونه پرندگان، 39 گونه خزندگان، 9 گونه ماهیان و سه گونه دوزیستان در این استان زندگی می‌کنند.
پوشش متنوع گیاهی از جمله ویژگی‌های طبیعت کهگیلویه بویراحمد است و افزون بر 2 هزار گونه گیاهی را در خود جای داده است.
9868/6110
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۰۳۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

          این منطقه دارای ارزش زیستی زیادی است و دارای گونه‌های ارزشمندی همچون پلنگ، گربه پالاس، کفتار، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش است و این ثبت و مشاهده پلنگ، محیط بانان و فعالان محیط زیست منطقه را بسیار امیدوار کرده است.   مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پلنگ، گربه‌سانی شب‌زی و مخفی کار است و به همین دلیل مشاهده و ثبت حضورش در روز و به راحتی ممکن نیست و، چون یکی از گونه‌های بسیار ارزشمند در چرخه تنوع زیستی است مشاهده و ثبت آن در یک منطقه، ضمن این که گواهی بر غنای زیستگاهی آن منطقه است مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.   اله‌پور افزود: این منطقه از لحاظ اکولوژیکی، دارای اکوسیستم متنوعی است و برای گونه‌های پستاندار علفخوار همچون کل و بز و قوچ و میش و دیگر گونه‌های حیات وحش نیز بسیار مناسب است.   وی ادامه داد: حدود ۳۵ درصد منطقه سید مرتضی کاشمر داخل شهرستان کوهسرخ قرار گرفته است و حدود ۱۰.۲ درصد کل شهرستان کوهسرخ تحت پوشش مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.   مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص ویژگی‌ها و منابع طبیعی این شهرستان، به زیستگاه‌های کوهستانی و ارتفاعات آن که باعث به وجود آمدن منابع آبی و زیستگاه مطلوب برای بقای گونه‌های مهم گوشتخوار و علفخواران بزرگ جثه در سطح منطقه شده است اشاره کرد.   پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود. ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: شیر خوردن و شیطنت بچه گرازها در دامان طبیعت ایران (فیلم) جولان خرس‌های قهوه‌ای در البرز مرکزی (فیلم) مشاهده پلنگ نر در منطقه حفاظت‌شده دربند مشکول (فیلم)

دیگر خبرها

  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)
  • سرشماری بهاره قرقاول در گلستان آغاز شد
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • معاون رئیس‌جمهور پاسگاه محیط‌‍‌بانی مهدیشهر را بهره‌برداری کرد
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • دوقلوزایی حیات وحش خاییز کهگیلویه
  • ثبت تصویر دوقلوزایی بز کوهی در منطقه حفاظت شده «خائیز»+ فیلم
  • افزایش جرایم آسیب به حیات وحش در انتظار تصویب شورای عالی محیط زیست