Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@18:16:18 GMT

علائم بیماری"آندومتریوز"چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۰۵۹۴۶

یک متخصص زنان و زایمان با اشاره به جزئیات بیماری آندومتریوز،گفـت: این بیماری یکی از علل عمده درد لگن در زنان در سنین باروری است، اما گاهی نوجوانان را نیز درگیر می‌کند. ناطقان: عاطفه گرگین متخصص زنان و زایمان در خصوص «بیماری آندومتریوز»، اظهار داشت: آندومتریوز یکی از علل عمده درد لگن در زنان سنین باروری است، اما گاهی نوجوانان را نیز درگیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: این بیماری است که سلول‌های پوشاننده جدار داخلی رحم (آندومتر)، در جای دیگر، معمولاً در لگن و اطراف رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های رحمی یافت می‌شوند و در تمام طول دوران باروری و در تمامی سنین، زنان را از هر طبقه اجتماعی و نژادی تحت تأثیر قرار می‌دهد.  

گرگین خاطرنشان کرد: علائم مهم آندومتریوز عبارتند از درد لگنی، قاعدگی‌های دردناک، درد در حین اجابت مزاج، خون ریزی زیاد قاعدگی و یا خون ریزی‌های همراه لکه بینی،  درد حین دفع ادرار و مدفوع در زمان قاعدگی، کیست‌های ناحیه لگنی مقاوم به درمان‌های طبی و در برخی زنان ناباروری است.

این متخصص زنان و زایمان افزود: هرچند در بسیاری از زنان ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد؛ البته درد علامت شایع آندومتریوز است و ممکن است به صورت مبهم در پایین شکم، لگن یا پایین کمر باشد؛ ضمن اینکه درد در زنان متفاوت است و مکان درد، زمان و میزان درد فرق نیز می‌کند.

وی بیان داشت: آندومتریوز ممکن است بسیاری از جنبه‌های زندگی زنان مثل سلامت کلی، احساسی، و زندگی روزمره و کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

گرگین متذکر شد: اندومتریوز بر روی تخمدان‌ها می‌تواند ایجاد کیست کند و اغلب به عنوان «کیست شکلاتی» نامیده می‌شود و در درون یا روی لوله‌های رحمی، رحم، دیواره‌های لگن، روده، مثانه باشد؛ ضمن اینکه اندومتریوز به صورت نسبی یک بیماری ژنتیک است.

این متخصص زنان وزایمان عنوان کرد: ابتلاء بستگان درجه اول در اندومتریوز 8 برابر برآورد شده است؛ ضمن اینکه «لاپاراسکوپی»، آزمایش استاندارد طلایی تشخیص اندومتریوز است.

وی ابراز داشت: گزینه‌‌های درمانی شامل درمان‌های دارویی و جراحی لاپاراسکوپی است. درمان این بیماری با توجه به سن بیمار، نوع، شدت، طول مدت علائم و در‌گیری ارگان‌های دیگر تعیین می‌شود.

گرگین خاطرنشان کرد: داروهای مسکن برای کاهش درد و دارو‌های کاهنده واکنش اندومتر نسبت به نوسانات هورمونی پیشنهاد می‌شوند؛ در صورتی که بیمار نابارور باشد، روش‌های کمک باروری برای وی در نظر گرفته می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان یادآور شد: درمان انتخابی اندومتریوز، جراحی به روش لاپاراسکوپی است که ضایعات اندومتریوزی از روی ارگان‌ها بر داشته می‌شود و این اقدام روش تشخیصی و درمانی اندومتریوز محسوب می‌شود .

وی افزود: در صورتی که اقدام مقتضی در زمان مناسب صورت نگیرد، در مواردی بیماری پیشرفت می‌کند و گستردگی و عمق بیشتری می‌یابد که به مراتب درمان را دشوارتر می‌کند و اقدام تهاجمی‌تری برای از بین بردن آن باید اتخاذ شود.

گرگین ادامه داد: گاهی قابلیت باروری بیمار با خطر جدی مواجه می‌شود. هدف جراجی برداشتن تمام ضایعات قابل رؤیت اندومتریوز و چسبندگی‌ها، کیست‌های تخمدانی اندومتریوز و ضایعات عمیق لگن و نهایتاً بر گرداندن ساختمان طبیعی لگن است؛ ضمن اینکه میزان کلی عود اندومتریوز در مطالعات با مدت پیگیری طولانی تر از 2 سال 5 تا 25 درصد  بوده است.
منبع: فارس برچسب ها: آندومتریوز ، بیماری ، زنان

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۰۵۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم زخم معده را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

زخم‌ها گاهی با هیچ علامتی همراه نیستند و معمولاً عارضه شدیدی مانند خونریزی معده نخستین علایم زخم معده به حساب می‌آید.

از دیگر علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد شکم از رایج‌ترین علائم زخم معده است که در مورد این درد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این درد معمولاً ناحیه میانی بالای شکم، بالای ناف و پایین قفسه سینه را درگیر می‌کند.

این درد سوزشی یا جانکاه است و شبیه به نیزه‌ای است که از میان بدن می‌گذرد.

درد غالباً چند ساعت پس از صرف غذا و زمان خالی بودن معده بروز می‌یابد.

درد شکمی که از علایم زخم معده غالباً شب هنگام و ساعات اولیه صبح تشدید می‌شود.

درد می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت به طول بیانجامد.

غذا خوردن، مصرف ضد اسید (آنتی اسید) یا استفراغ می‌تواند باعث تسکین درد شود.

حالت تهوع

استفراغ

کاهش اشتها

کاهش وزن

زخم معده شدید خونریزی معده یا دوازدهه را به دنبال دارد. خونریزی گاهی اوقات تنها علامت زخم معده است. این خونریزی می‌تواند سریع یا آهسته باشد، خونریزی سریع در قالب یکی از روش‌های زیر نمودار می‌شود:

بالا آوردن خون یا مواد تیره رنگی شبیه قهوه‌ای که در ته فنجان می‌ماند: این استفراغ یک فوریت پزشکی است و بیمار باید بی‌درنگ به مراکز درمانی مراجعه کند.

وجود خون در مدفوع یا مدفوع سیاه، قیر مانند و ظاهری چسبناک: تشخیص خونریزی معده به میزان کم غالباً دشوارتر است، چون با هیچ علامت قابل توجهی همراه نیست.

کم‌خونی: کاهش سلول‌های قرمز خون پی‌آمد معمول این خونریزی است.

خستگی: خستگی مزمن، کاهش انرژی (بی‌حالی)، ضعف، ضربان قلب سریع (تپش قلب) و رنگ‌پریدگی (زرد شدن پوست) از علائم کم‌خونی به شمار می‌روند.

در صورت رویارو شدن با هر یک از علایم خونریزی معده (شرح داده شده در زیر) بی‌درنگ برای آغاز درمان زخم معده به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید و پزشک را در جریان تمام علائم خود قرار دهید:

دفع مدفوع قیر مانند، سیاه و بدبو یکی از نخستین علائم آغاز خونریزی زخم معده یا زخم دوازدهه به شمار می‌رود.

وجود خون قرمز تیره در مدفوع

در صورت پیشرفته بودن زخم، نشانه‌های متفاوت و مکرر خونریزی بروز می‌یابد.

استفراغ خون قرمز روشن نشان دهنده آغاز خونریزی معده است که با حالت تهوع مداوم همراه است.

کاهش وزن ناخواسته یا غیرقابل توضیح

درد شدید و در محل مشخص‌تر در موارد سوراخ شدن زخم، این درد در پشت بدن نیز منتشر می‌شود.

ضعف و سرگیجه هنگام ایستادن به دلیل از دست دادن خون، بیمار به مرور زمان دچار کم‌خونی می‌شود و احساس ضعف، سرگیجه یا خستگی مداوم دارد. این حالت معمولاً نشانه خونریزی آهسته‌ای است که اقدامی برای درمان آن صورت نگرفته است.

منبع: سلامت نیوز

دیگر خبرها

  • فعالیت ۵ مرکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در نوروز
  • چگونه می‌توانیم به بیماران ای بی کمک کنیم؟
  • پیگیری خط کشی و علائم جاده صفی آباد به سمت خراسان رضوی
  • تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام لویی قبل از بروز علائم ممکن شد
  • بیماری‌هایی که علائم آن نفخ شکم است
  • آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون در گیلان
  • نفخ معده نشانه هشداردهنده این سرطان است
  • «زهرا شجاعی» درگذشت
  • علائم زخم معده را بشناسید
  • تشخیص بیماری قلبی با سرفه