Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-01@13:50:59 GMT

چه عواملی باعث تلخی دهان میشود؟

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۰۶۵۳۱

تلخ یا بدطعم شدن دهان ممکن است یک واکنش طبیعی نسبت به نوعی خوراکی متمایل به تلخی باشد که کاملا موقتی و گذراست. ناطقان: چشایی، حس پیچیده‌ای است که تحت تاثیر عوامل مختلفی، از جمله بهداشت بد دهان، خشکی دهان و یا بارداری قرار دارد. بسیاری از مشکلاتی که موجب تلخی دهان می‌شوند، خیلی جدی نیستند، اما تلخی دهان بسیار آزاردهنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ادامه به چند عامل که موجب تلخی دهان می‌شود، اشاره شده است:
خشکی دهان
خشکی دهان زمانی رخ می‌دهد که بزاق به اندازه کافی ترشح نمی‌شود. وقتی بزاق دهان کم می‌شود، تعداد باکتری‌های موجود در دهان افزایش می‌یابد و به همین دلیل، دهان تلخ می‌شود. با مراجعه به پزشک می‌توان این مشکل را برطرف کرد.
بیماری‌های دندان
بهداشت ضعیف دهان می‌تواند موجب تلخی در دهان شود. همچنین ممکن است باعث خرابی دندان‌ها و یا ایجاد عفونت شود. مرتب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می‌تواند این مشکل را حل کند. استفاده از دهانشویه ضدباکتری هم، راه حل خوبی است.
سندرم سوزش دهان
این سندرم، نوعی بیماری است که موجب احساس سوزش در دهان می‌شود. البته این سوزش در افراد مختلف به شکل‌های مختلف دیده می‌شود، اما بیشتر مبتلایان آن را شبیه خوردن فلفل قرمز می‌دانند و همچنین احتمال دارد طعم تلخی در دهان خود حس کنند.
بازگشت اسید به مری
این مشکل می‌تواند موجب تلخی آزاردهنده دهان شود و زمانی ایجاد می‌شود که ماهیچه بالای معده، ضعیف شده و اجازه بازگشت اسید به مری را می‌دهد. این وضعیت موجب احساس سوزش در قفسه سینه و یا شکم و همچنین احساس تلخی در دهان می‌شود.
برفک دهان
برفک دهان به شکل برجستگی‌های سفید خاکستری در روی مخاط دهان و زبان یا گلو بروز می‌کند و موجب تلخی دهان می‌شود. تا زمانی که عفونت موجود در دهان درمان نشود، این احساس تلخی باقی می‌ماند.
از دیگر عوامل موجب تلخی دهان می‌توان به یائسگی، اختلالات مربوط به اعصاب مغز، اضطراب و نگرانی، برخی دارو‌ها و مکمل‌های خوراکی، برخی بیماری‌ها و درمان‌های بیماری‌های سرطانی اشاره کرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: تلخی دهان ، بیماری‌های دندان ، خشکی دهان

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۰۶۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میوه‌هایی که به فرایند کاهش وزن کمک می‌کند

مصرف میوه‌هایی مانند سیب، پرتقال، موز، هندوانه، انار و لیمو به فرایند کاهش وزن کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، انواع میوه‌ها سرشار از مواد مغذی ضروری و فیبر است که می‌تواند به فرایند کاهش وزن کمک کنند، مصرف بعضی از میوه‌ها باعث می‌شود در طول روز احساس سیری داشته باشید، در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

سیب

سیب کالری کم و فیبر بالایی دارد، به همین دلیل یک میان وعده عالی برای کاهش وزن است، فیبر بالای این میوه به شما کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری سیر بمانید، در این صورت احتمال پرخوری کاهش پیدا می‌کند؛ سیب سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و شما را سالم نگه می‌دارد، بنابراین از سیب برای میان‌وعده صبح یا بعدازظهر برای کاهش پرخوری و همچنین کاهش وزن استفاده کنید.

پرتقال

پرتقال سرشار از ویتامین C و فیبر است و به هضم غذا کمک می‌کند و باعث ایجاد احساس سیری می‌‏شود، فیبر محلول موجود رد پرتقال فرآیند هضم را کند می‌کند، در این صورت افراد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنند؛ علاوه بر این، پرتقال کالری کم و آب زیادی دارد، بنابراین یک میان‌وعده مناسب برای کاهش وزن است.

موز

موز میوه‌ای مغذی است که به کاهش وزن کمک می‌کند، این میوه سرشار از پتاسیم است که باعث تنظیم فشار خون و کاهش نفخ می‌شود؛ موز منبع خوبی از نشاسته مقاوم است، نوعی فیبر که احساس سیری را تقویت می‌کند و کالری دریافتی را کاهش می‌دهد، این میوه باعث افزایش سریع انرژی می‎‌شود، بنابراین یک میان‌وعده ایده‌آل برای قبل از ورزش است.

هندوانه

هندوانه کالری کم و آب زیادی دارد، بنابراین برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند گزینه عالی است، آب بالای این میوه به شما کمک می‌کند هیدراته و سیر شوید، احتمال پرخوری را نیز کاهش می‌دهد؛ علاوه بر این، هندوانه سرشار از ویتامین‌های A، C و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که سلامت را ارتقا می‌دهد.

انار

انار نه تنها خوشمزه است، بلکه برای کاهش وزن نیز بسیار مفید است؛ این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر است، به هضم غذا کمک می‌کند و احساس سیری را تقوین می‌کند، فیبر بالای موجود در آن نیز به تنظیم حرکات روده و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند؛ از آنجایی که انار کالری کمی دارد، یک میان‌وعده مناسب برای کاهش وزن در نظر گرفته شده است.

لیمو ترش

لیمو ترش نه تنها طعم‌دهنده است، بلکه برای کاهش وزن نیز بسیار مفید است، این میوه سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها است، متابولیسم را بهبود می‌بخشد و به هضم غذا کمک می‌کند؛ علاوه بر این، لیمو کالری کمی دارد و می‌تواند به راحتی در رژیم غذایی روزانه شما گنجانده شود و به فرآیند کاهش وزن کمک کند.

کد خبر 749566

دیگر خبرها

  • میوه‌هایی که به فرایند کاهش وزن کمک می‌کند
  • مصرف عسل چه کمکی به سلامت دهان و دندان می‌کند؟
  • مهم ترین نکات برای خرید قهوه عربیکا و خرید قهوه روبوستا چیست؟
  • حمله کارشناس صهیونیستی به دولت قطر/ قطر دشمن اسرائیل است
  • نیروهای یگان ویژه موجب ارتقاء احساس امنیت شهروندان است
  • نیچر: یک کشف مهم درباره سرطان روده بزرگ که به دهان مربوط می شود
  • (ویدئو) لحظه عجیب گرفتار شدن میمون در دهان کروکودیل
  • یک شام خوشمزه و آسان برای علاقه‌مندان به بادمجان
  • این مربا را برای صبحانه نخورید!
  • «مصلای تهران» یا «شهرآفتاب» داستان یک تلخی بی‌پایان