Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-01@01:14:30 GMT

آتش به جای مانده از آن کاروان

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۰۶۸۶۸

رویداد۲۴-دوازده سال از مرگ علی تجویدی موسیقیدان گذشت. او در هشتاد و شش سالگی در حالی از دنیا رفت که شمار زیادی آثار ماندگارش را در موسیقی ایران ثبت و خلق کرده بود. این هنرمند آبان‌ماه سال 1298 در خانواده‌ای هنردوست و هنر‌پرور در تهران به‌دنیا آمد. نخستین درس‌ها و مشق‌های موسیقی را از هادی‌خان تجویدی گرفت و در آغاز نوجوانی تسلط و اشراف گسترده‌ای به دستگاه‌های موسیقی ایرانی داشت و مباحث تئوری موسیقی را تماماً فرا گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شانزده سالگی نواختن ویلن را آغاز کرد و در مکتب ابوالحسن صبا درس آموخت. اگر چه ویلن‌ سازی ایرانی نیست، اما او با توجه به اشراف به دستگاه‌های موسیقی ایرانی و تبحر در نوازندگی، به شکلی خلاقانه و تحسین‌برانگیز این ساز را در ترویج موسیقی ایرانی به خدمت گرفت.

در روایت زندگی او آمده است، که تجویدی، جانشینی قابل برای ابوالحسن صبا بود. محمود خوشنام پژوهشگر موسیقی از این هنرمند به‌عنوان چهره‌ای تأثیر‌گذار در آهنگسازی یاد می‌کند و او را دارای تبحر بالایی در نوازندگی می‌داند. بخش عمده‌ای از فعالیت‌های هنری این هنرمند به سال‌های قبل از انقلاب و همکاری با خوانندگان آن روزگار برمی‌گردد. در سال‌های بعد از انقلاب پس از سال‌های سکوت و انزوا با بازخوانی دوباره ترانه «آتش کاروان» از سوی علیرضا افتخاری باری دیگر توجه‌ها به این هنرمند جلب می‌شود.

او نخستین‌بار آهنگسازی ترانه «آتش کاروان» نوشته رحیم معینی کرمانشاهی را سال‌های دهه سی انجام داد. از دیگر ترانه‌های خاطره‌سازی که او آهنگسازی‌اش را عهده داشت می‌توان به، «یاد کودکی»، «سفرکرده»، «آشفته‌حالی»، «یاد من کن»، «بس کن»، «بازگشته»، «مرا عاشقی شیدا» و... اشاره کرد. این هنرمند پیشکسوت پس از سال‌ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۰۶۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادمان غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران

یادمان زنده‌یاد غلامحسین بنان به مناسبت زادروز ایشان آخر هفته جاری، با عنوان «طنین بال قو» و در قالب بیستمین شب موسیقی ارسباران برگزار می‌شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بیستمین شب موسیقی ارسباران پنجشنبه 13 اردیبهشت‌ 1403 ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. این برنامه با عنوان «طنین بال قو» به مناسبت زادروز زنده‌یاد غلامحسین بنان به یادمان این خواننده فقید موسیقی دستگاهی ایرانی اختصاص دارد.

در این برنامه که با حضور استادان، پیشکسوتان و هنرمندان موسیقی برگزار می‌شود، چندین اجرای موسیقی پیش‌بینی شده است و سخنرانان مراسم درباره ویژگی‌های آواز استاد بنان نکاتی را بیان خواهند کرد.

چرا غلامحسین بنان آواز شهرام ناظری را افتضاح توصیف کرد

غلامحسین بنان (زاده 10 اردیبهشت 1290 و درگذشته 8 اسفند 1364) خواننده موسیقی دستگاهی ایرانی بود. او از سال 1306 تا سال 1347 در زمینه موسیقی فعالیت داشت و عضو شورای موسیقی رادیو، استاد آواز هنرستان موسیقی تهران و بنیان‌گذار انجمن موسیقی ایران بود. بنان را نخستین خواننده ایرانی آشنا با خط بین‌المللی موسیقی (نُت) دانسته‌اند. جنس صدای وی از نوع باریتون بود. ترانه‌هایی از جمله «بهار دلنشین»، «الهه ناز» و سرود «ای ایران» از آثار شناخته‌شده با صدای بنان هستند.

حضور در این برنامه برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است و برای شرکت در آن می‌توانید به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پشت‌پرده محبوبیت تیلور سوئیفت چیست؟
  • سریال نون خ ترادژی زندگی هنرمند سیستانی شد
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران
  • یادمان غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...
  • آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
  • عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت