Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-29@18:12:42 GMT

خوراکی هایی برای تقویت بینایی

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۰۷۹۷۸

 

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ ساختمان چشم انسان شبیه به کُره است؛ در قسمت جلوی کُره چشم  از یک پنجره شفاف به نام قرنیه نور محیط وارد قرنیه شده و پس از  عبور مردمَک به عدسی می‌رسد؛ عدسی نور‌ را به صورت دقیق در سطح شبکیه متمرکز می‌کند تا تصویر واضحی روی آن ایجاد شود؛ چشم انسان قادر به تشخیص ۱۰ میلیون رنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه مواد غذایی برای سلامتی چشم و تقویت بینایی مفید هستند؟

آب میوه‌های مفید برای تقویت بینایی

انبه، انگور حبه‌شده، آب لیموترش تازه، آب، به همراه  عسل برای تقویت بینایی مفید است.

موثرترین سبزیجات برای سلامتی چشم

سبزیجاتی مانند هویج، کرفس، انواع کلم، گوجه‌فرنگی، اسفناج، شلغم، جعفری، زردک، چغندر (لبو)، کاهو و لوبیا سبز را برای سلامتی چشم مفید است.

هویج حاوی رنگدانه‌ای به نام «بتاکاروتن» است و برای جذب نیاز به روغن دارد، چون محلول در روغن است بنابراین افراد باید آب‌هویج را به همراه چند قطره روغن مانند روغن زیتون میل کنند.

موثرترین ترکیبات برای تقویت بینایی

مصرف ویتامین‌هایی مانند ویتامین A و کاروتنوئید‌ها (رنگدانه‌هایی زردرنگ که در گیاهان زرد و قرمز رنگ یافت می‌شوند) نقش موثری در تقویت بینایی دارند؛ ویتامین A و کاروتنوئید‌ها در گیاهانی مانند هویج، انواع کلم، کدو، انبه، طالبی و فلفل دلمه‌ای سبز یافت می‌شوند؛ مصرف این گیاهان خطر ابتلا به بیماری آب‌مروارید (کاتاراکت) را کاهش می‌دهد.

لوتئین و گزانتین هم از جمله ترکیبات مفید برای تقویت بینایی هستند که در سبزیجاتی مانند جعفری، اسفناج و انواع کلم وجود دارند.

 ویتامین C و بیوفلاونوئید‌ها در گیاهانی مانند پرتقال، لیموترش و شیرین، فلفل دلمه‌ای، کیوی، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، سبزیجات سبز پر برگ، کلم‌بروکلی، گریپ‌فروت و تمشک یافت می‌شوند؛ مصرف این گیاهان موجب کاهش فشار چشم می‌شود؛ این گیاهان همچنین در جلوگیری از ابتلا به آب‌سیاه (گلوکوم) و آب‌مروارید هم موثر هستند.

محلول‌هایی مفید برای شست و شوی چشم‌ها 

شستشوی چشمها با محلول هایی مانند عرق رازیانه و آب و آب لیموترش تازه و آب موجب دید بهتر چشمها می شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۰۷۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۰ نفر در استان کردستان به علت خوردن قارچ سمی فصلی دچار مسمومیت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، فرزام بیدارپور اظهار کرد: ۱۰ نفر (از ابتدای سال جاری تاکنون) در شهرستان‌های بیجار، سقز و مریوان به علت خوردن قارچ سمی فصلی مسموم شده‌اند.

وی با بیان اینکه به علت بارندگی در فصل بهار قارچ‌های خودروی زیادی در طبیعت رشد می‌کنند که بسیاری از آن‌ها سمی هستند، افزود: برای پیشگیری از هرگونه مسمومیت‌های ناشی از قارچ‌های سمی درخواست می‌شود افراد از مصرف قارچ‌های خودرو و یا جمع‌آوری شده توسط افراد عادی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شود، خودداری کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه قارچ‌های سمی بسیار شبیه قارچ‌های خوراکی هستند و به‌ظاهر تفاوتی با آن‌ها ندارند و معمولاً غیرقابل شناسایی هستند، خاطرنشان کرد: تنها راه‌حل برای تشخیص سمی نبودن قارچ‌ها تشخیص آزمایشگاهی است.

بیدارپور تصریح کرد: سم قارچ خوراکی فاقد پادزهر است و تنها می‌توان با مصرف نکردن از ورود آن به بدن جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال به‌صورت تأخیری و بین پنج تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو، هرچه سریع‌تر بیمار باید به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل شود.

کد خبر 748429

دیگر خبرها

  • روش‌های تمیز کردن فرش روشن
  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید