Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-27@14:06:07 GMT

بررسی معنایی و تاریخی مسئله حجاب

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۰۸۰۸۶

بررسی معنایی و تاریخی مسئله حجاب

به گزارش ایکنا؛ مشروح دیدگاه‌های این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران پیرامون بررسی تاریخی مسئله حجاب را در ادامه می‌خوانید؛ برابر با اسناد متقن تاریخی، حجاب و پوشش موقرانه همراه با عنصر نجابت و وقار، همواره در جامعه ایران باستان به عنوان یک مسئله قطعی وجود داشته است. گزنفون و استر از قدیمی‌ترین مورخینی هستند که به این واقعیت اذعان کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مستشرقین شهیر نیز می توان به ویل دورانت در تاریخ تمدن ترجمه احمد آرام، نشر ۱۳۵۴خورشیدی، گیرشمن در تاریخ ایران از آغاز تا اسلام ترجمه مرحوم محمد معین (نویسنده فرهنگ معین)، نشر بنگاه ترجمه و نشر کتاب سال ۱۳۴۹ خورشیدی، کاژدان، در کتاب تاریخ جهان باستان، ترجمه صادق انصاری، نشر اندیشه تهران، سال ۱۳۵۴ خورشیدی، گوردن چایلد، در کتاب سیر تاریخ، ترجمه مرحوم احمد بهمنش، نشر دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۶ خورشیدی و از نویسندگان معروف مرحوم حسن پیرنیا مشیرالدوله در کتاب تاریخ ایران باستان نشر ابن سینا تهران سال ۱۳۴۴ خورشیدی و سعید نفیسی در کتاب تاریخ اجتماعی ایران نشر موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در سال ۱۳۴۵ خورشیدی اشاره کرد که همه این آثار مربوط به قبل از انقلاب اسلامی بوده و از تهمت ناجوانمردانه عده ای که علم و دانش را به عنوان مطامع سیاسی به معنای فریبکارانه آن مورد نظر قرار داده اند نیز مبرا است.

در این آثار به اشکال و الفاظ و تعابیر مختلف، به وجود حجاب و پوشش موی سر و بدن به شکل کامل و در بین بانوان نجیب ایرانی تصریح شده است. با ورود اسلام به ایران این حجاب ارزشمند که در آیات سی ام سوره نور و پنجاه و هشتم سوره احزاب به آن امر اکید شده مورد استقبال جامعه زنان ایران قرار گرفت و این آیات که در اولی تصریح به پوشاندن سر، سینه و لزوم حفظ خود از دیده آلوده و در دومی تصریح به جلباب یا چادر به عنوان حجاب برتر شده، واقعیتی مهم وجود دارد و آن واقعیت و حقیقت جادوانه این است که زن ایرانی حجاب را نه از عرب بلکه از اسلام آموخت و این حجابی بود که خود بیش از هزار سال به آن پایبند بود. در نتیجه این زنان سایر مناطق اسلامی و عربی بودند که حجاب را از زن ایرانی الگو گرفتند، زیرا روپوش، روانداز و چادر در ایران نهادینه بود و زنان با هویت و نجیب ایرانی با آن تعریف می‌شدند.

مسلمانان پاک سرشت ایران زمین که حقیقت اسلام را در مکتب ناب اهل بیت(ع) یافته بودند، بعدها نیز به همین ارزش‌های اخلاقی متعالی در تاسی به امامان پاک و مطهر و شاگردان مکتب امام صادق(ع) اصرار ورزیدند. با توسعه فعالیت استعمارگران در آغاز قرن نوزدهم و دست اندازی به مناطق میهن عزیزمان که منجر به قراردادهای استعماری ننگینی شد که نتیجه آن غارت و چپاول بخش های عظیمی شد، استعمار دریافت که برای چپاول بیشتر بایستی فرقه ساری کند. ایجاد فرقه بهائیت در عهد محمد شاه قاجار از همین قبیل بود. واتسون انگلیسی درکتاب تاریخ قاجار و مرحوم شمیم در بیان تاریخ این سلسله اشارات و تفریحاتی در این باب دارند که این دو اثر مستند نیز مربوط به قبل از انقلاب است.

در تاریخ بهائیت ملاحظه می‌کنیم که اولین بار قره‌العین بود که چادر از تن گرفته و روسری را از سر برداشت و روی دست خویش گرفته و به رهگذران نمایان کرد. وقتی در دوره پهلوی اول، استعمارگر پیر و کارکشته، اراده کرد تا نقشه های خود را پیاده کند از حجاب زنان شروع و این مطلبی است که همگان به اصل آن اعتراف دارند.

مطلبی را مرحوم دکتر علی شریعتی پیرامون مبارزه استعمار فرانسه با حجاب زنان الجزایری دارد که موید همین مطلب است. رواج بی‌حجابی در ایران باعث اوج فساد و بی بند باری و تبدیل شدن زن به شکل کالا در جامعه گردید. مطلبی که بر خلاف تبلیغات دروغین اختاپوس‌های رسانه‌ای و عوامل آنان در سلسله پهلوی باعث حرکت مثبت در عنصر زن ایرانی نشد.

انقلاب اسلامی در ایران با حضور زنان آگاه و هویت شناس به پیروزی رسید و این مطلبی بود که جامعه شناسان و تحلیل گران غربی بر آن صحه گذاشتند و به طور مسلم، نقشه استحاله انقلاب اسلامی از درون با همین موضوع جنجالی حجاب اجباری پیوند مستقیم دارد. این کلید واژه که متاسفانه با استفاده از شکاف‌های موجود در سوء مدیریت فرهنگی جامعه نیز مرتبط است دستمایه دشمنان قسم خورده ای است که به گواهی تاریخ همواره دشمنی خود را در عرصه‌های مختلف به ثبوت رسانده‌اند.

به کار بردن این واژه از سوی عده‌ای غافل یا مغرض، توهین آشکار به ارزش های اصیل دینی و خون های پاکی است که برای اعتلای این ارزش ها و نمادها ریخته شده و در واقع اهانت به زن نجیب، مسئولیت پذیر و فرهیخته ایرانی است. جالب است که متاسفانه عده ای از این مسئله دم می زنند که خود در دهه اول انقلاب متصف به روش های نامناسب در این عرصه بوده و امروزه برای حفظ پایگاه اجتماعی و جلب رای در میان نسل بی خبر از دهه های اول، مروج این دیدگاه شده اند. در حالی که آموزه های دینی مراعات حجاب را در اجتماع، برای سلامت اخلاقی و آرامش و امنیت اجتماعی امری لازم و واجب می‌داند و همین مطلب مبرهنی است که در نظامات آموزشی دگراندیشان نیز به تدریج به آن رسیده‌اند، امید که نسل نو به خود آمده و از رفتار چند دختر فریب خورده درس عبرت بگیرند.


انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۰۸۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت رحم اجاره‌ای سر به فلک کشید/ بازار اجاره رحم در چارتر دهه هفتادی‌ها

 مسئله رحم اجاره‌ای سالیان زیادی است که نه‌تنها در کشور ما، بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر وجود دارد. در واقع یکی از تجارت‌های پررونق به شمار می‌رود و پیش‌بینی می‌شود تجارت این بازار جهانی تا سال 2032 به 129 میلیارد دلار برسد.

اما مسئله مهم در این بین حضور افرادی است که به عنوان دلال در این بازار فعالیت می‌کنند و البته سودهای کلانی هم به دست می‌آورند.

 وقتی هنوز علم آنقدر پیشرفت نکرده بود که مسئله ناباروری همچون امروز قابل حل باشد بسیاری افراد که در آرزوی بچه داشتن بودند وقتی به دلیل مشکلات سلامتی این آرزویشان دست‌نیافتنی می‌شد به مسئله رحم اجاره‌ای فکر می‌کردند. از همان زمان هم زنانی که در این بازار فعالیت می‌کردند کسانی بودند که به دلیل فقر و مشکلات مالی تن به چنین کاری می‌دادند.

امروز هم در این زمینه چیزی تغییر نکرده جز قیمت‌هایی که سر به فلک کشیده‌اند.

اکنون مسئله به شکل دیگری هم رقم می‌خورد و هستند کسانی که دلشان نمی‌خواهد زیبایی و فرم بدن خود را به دلیل بارداری از دست بدهند و بدون اینکه مشکلی داشته باشند ترجیح می‌دهند این کار را به فرد دیگری سپرده و با استفاده از رحم اجاره‌ای باردار شوند و در نهایت هم تناسب و زیبایی خود را حفظ کنند.

شاید یکی از دلایلی که باعث شده تا این اندازه قیمت رحم اجاره‌ای در کشور ما افزایش پیدا کند همین مساله باشد.

قیمت‌ها از ۴۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به شرایط فرد که شامل سن، سلامتی، زیبایی ظاهری و ... است گاهی به ۹۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

رقمی که برای خیلی از افراد با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی این روزها به‌مراتب بیشتر از قبل وسوسه‌انگیز خواهد بود.

میرزایی، فوق تخصص زنان و زایمان، در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: اجاره رحم هم برای بسیاری از افرادی که داوطلب این کار می‌شوند مانند کسانی است که به دلیل مشکلات مالی و فقر اقتصادی حاضر به فروش اعضای بدن خود می‌شوند. در اکثر موارد زنان برای این کار داوطلب می‌شوند تا بتوانند مشکلات اقتصادی و معیشتی خود و خانواده‌هایشان را حل و فصل کنند.

او می‌افزاید: این اتفاق حداقل برای افرادی که واقعا نمی‌توانند بچه‌دار شوند و آرزوی فرزنددار شدن دارند بسیار هم خوب است اما مساله اینجاست که در این بین افرادی به‌عنوان واسطه حضور دارند که شرایط را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده و باعث می‌شوند تا برخی مشکلات در طول مدت بارداری خود را نشان دهند.

این فوق تخصص زنان و زایمان می‌گوید: قبل از هر چیز فردی که قرار است رحم خود را اجاره دهد باید از نظر سلامتی تائید شود. این کار اغلب از سوی پزشکان متخصص زنان و زایمان انجام می‌شود و برگه تایید سلامت می‌دهند؛ از سوی دیگر فرد باید از نظر اعتیاد و مشکلات دیگری مانند بیماری‌های مقاربتی و ارثی مورد بررسی قرار بگیرد.

اما متاسفانه در برخی موارد اتفاق افتاده که واسطه‌ها این برگه‌ها را به صورت تقبلی در اختیار خانواده خواهان رحم اجاره‌ای می گذارند و در نهایت هم ممکن است بارداری به شکل ناموفق تمام شود و یا اتفاقات دیگری رخ می‌دهد و افراد بعد از اینکه پول را پرداخت می‌کنند تازه متوجه می‌شوند که فرد داوطلب مشکلات سلامتی دارد یا معتاد است و ...

میرزایی می‌گوید: به همین خاطر است که افراد متقاضی باید در این زمینه دقت عمل بیشتری به خرج دهند و قبل از اینکه به افراد غیر مسوول مانند واسطه ها برای انجام این امور مراجعه کنند از افراد ذی صلاح مشورت بگیرند و در نهایت هم در تمام مراحل تایید سلامت فرد مورد نظر حضور داشته باشند تا دچار مشکلات بعدی نشوند.

او در مورد زنانی که می توانند اما به دلایلی نمی خواهند باردار شوند و از رحم اجاره ای استفاده می کنند نیز می گوید: متاسفانه این مساله طی سال های گذشته رونق بسیاری پیدا کرده است. از وقتی که مساله ظاهر برای بسیاری از افراد به یک مساله حیاتی تبدیل شد و عمل های جراحی زیبایی رونق گرفت این اتفاق هم بیش از هر زمان دیگری رخ می دهد و خیلی از افرادی که خود توانایی بارداری دارند به دلایل واهی از رحم اجاره ای استفاده می کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • روشنفکری ایرانی و تشویق حرام‌کاری
  • حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
  • قیمت رحم اجاره‌ای
  • بازار داغ اجاره رحم در بین دهه هفتادی‌ها
  • قیمت رحم اجاره‌ای سر به فلک کشید/ بازار اجاره رحم در چارتر دهه هفتادی‌ها
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • طلای تاریخی دختر ایرانی در قهرمانی آسیا
  • احمد خاتمی: به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم، اما جلوی ناهنجاری خواهیم ایستاد/ حجاب از ضروریات دین است، بی حجابی خلاف شرع و قانون است/ در مسئله عفاف و حجاب دو قطبی نکنید
  • به بهانه کاهش نرخ زاد و ولد در ایران/ چرا زنان ایرانی میلی به فرزندآوری ندارند؟
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد