Web Analytics Made Easy - Statcounter

زاهدان - ایرنا - بنای تاریخی سب شهرستان سیب و سوران در جنوب شرق سیستان و بلوچستان به عنوان مرتفع ترین قلعه خشتی ایران در کنار نخلستان های سربه فلک کشیده این شهرستان آماده پذیرایی و میزبانی از گردشگران نوروزی است.

به گزارش ایرنا قلعه سب به عنوان زیباترین و بلندترین بنای خاکی کشور با قدمتی به بلندای تاریخ یکی از نمادهای هویت، موجودیت و شناسنامه تاریخی خطه بلوچستان محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این قلعه تاریخی یادگاری از پیوند فرهنگ ایرانی با گذشته تاریخی و افسانه ‌ای خود است و همواره عظمت خویش را از بلندای نخلستان‌های سب به رخ همگان می ‌کشد.
سیب و سوران یکی از قدیمی‌ ترین مناطق سیستان و بلوچستان است که با دهها نماد تاریخی و گردشگری مختلف از دوره های قبل از اسلام و بعد از اسلام قدمت آن به چند هزار سال می رسد.
قلعه خشتی سب که کارشناسان از آن به عنوان مرتفع ترین قلعه خشتی ایران یاد می کنند در مربع‌های قرینه به ارتفاع هشت تا ‎ 22متر ایجاد شده که باید گفت از زیباترین و سالم ترین قلعه‌هایی است که از دوران اسلامی در سیستان و بلوچستان بر‌جای مانده و آیینه تمام نمایی از حاکمان صفویه و بعد از آن هاست.
نام قلعه سب از روستای سیب به معنای جایگاهی که در آن آب روان است خود نمایی می ‌کند؛ این واژه به طایفه‌های کهن در سراوان نیز اطلاق می ‌شود.
قلعه سب روی صفحه ‌ای سنگی و صخره طبیعی کم ارتفاع با خشت و گل در قرن دوازدهم هجری قمری ساخته شد و در پایان قرن سیزدهم آخرین تغییرات اساسی در آن صورت گرفت.
ساختمان قلعه مجموعه ‌ای از حصار و بنای اصلی است که با ‎ 23متر ارتفاع در شهر سیب واقع در جنوب غرب سراوان قرار دارد.
بنای اصلی قلعه در قاعده به صورت مستطیل ‎ 36متر در ‎ 25متر، در 2 طبقه ساخته شده است.
هرچه بر ارتفاع آن افزوده از حجم آن نیز کم می ‌شود و در ظاهر به شکل هرم در می ‌آید که موجب ایستایی بیشتر بنا و جلوگیری از رانش دیوارهای قطور و مرتفع آن شده است.
معماران چیره دست محلی با بهره‌ گیری از تجربه خود، برای ساخت قلعه سب؛ تخم گیاهی به نام توتری را با گل مخلوط می ‌کردند و ملاطی چسبناک می ‌ساختند که وقتی خشک شد شدیدترین رگبارها و باران‌های فصلی بلوچستان نیز توانایی شستن آن را ندارد و به همین دلیل قلعه سال‌ها پایدار مانده است.
حصار قلعه سب با سه متر ارتفاع ،‎ 48متر در ‎ 74متر به شکل مستطیل، دور تا دور قلعه را فراگرفته است و به وسیله غلام گردها (مکان ویژه نگهبانان و تیراندازی) در داخل دیوار و چهار برج چهارگوش در چهار راس حصار از قلعه محافظت می‌کنند.
سازندگان قلعه همچنین با بهره‌ گیری از تنه خرما و شاخ و برگ آن و گاهی نیز حصیرهایی از داز ( نخل کوتاه وحشی )، سقف‌ها را می ‌پوشاندند و روی آنها را از کاهگل پوشش می‌دادند.
محل ورود به قلعه تنها از طریق پلکان جنوب شرق امکان پذیر است و وارد شوندگان پس از عبور از درب اصلی قلعه به وسیله معبری به درگاهی، در سمت میانی دیواره غربی و از آنجا به وسیله یک راهرو تونل به طول ‎ 16/5متر با شیب نسبتا تند به حیاط مرکزی می ‌رسیدند.
قلعه سب در مجموع ‎ 10اتاق کوچک و بزرگ دارد که در اطراف حیاط مرکزی جای گرفته‌ اند و برای دسترسی به فضاهای حاکم ‌نشین و تابستانی، راه پله ‌ای مخفی، کم عرض و با شیب زیاد وجود دارد.
قلعه سب بعد از زمان صفویه به ویژه در عصر افشاریه محل سکونت حاکمان منطقه بوده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیب و سوران گفت: جشن شکوه معماری بلوچستان دهم فروردین ماه سال آینده در قلعه سب این شهرستان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان برگزار می شود.
عبدالسلام محمدی سیب اظهار داشت‌: برپایی سیاه چادر در ورودی سیب و سوران، تجهیز 2 اقامتگاه بوم گردی، برگزاری نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی در محل قلعه سب این شهرستان از جمله برنامه های پیش بینی شده برای برگزاری این جشن است.
وی بیان کرد: مقرر شده تا مردم محلی دهستان های سب، کنت و پسکوه خانه های خود را به عنوان اقامتگاه بوم گردی در اختیار گردشگران قرار دهند تا ضمن فراهم کردن رفاه مسافران؛ فرهنگ و نوع زندگی مردم این منطقه به گردشگران معرفی شود.
وی گفت:‌ در ایام نوروز علاوه بر اقامتگاه های محلی مهمانسراهای ادارات نیز برای اسکان در اختیار مسافران نوروزی قرار داده می شود.
وی افزود: راهنمایان بومی در منطقه برای معرفی آثار و جاذبه های گردشگری به مسافران نوروزی در شهرستان سیب و سوران مستقر خواهند شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیب و سوران گفت: این شهرستان دارای آثار شاخصی همچون قلعه سب، قلعه کنت و تپه های تاریخی است که تلاش داریم با جذب گردشگر و معرفی آثار تاریخی و صنایع دستی برای مردم محلی اشتغال و رونق اقتصادی ایجاد کنیم.
به گزارش ایرنا‌ بیش از 92 اثر تاریخی در سیب و سوران وجود دارد که 20 اثر از این تعداد به ثبت رسیده که از مهمترین جاذبه های طبیعی این شهرستان می توان به تپه شنی، قلعه سب، چشمه آب درمانی منطقه پیرگیابان، سد ماشکید علیا، نخلستان های آپاتان و آبشارهای دامنه کوه بیرک، قلعه های کنت، هیدوچ، کرشان و پسکوه نام برد.
همچنین آثار تاریخی فراوانی در این منطقه وجود دارد که قلعه خشتی و گلی سب به عنوان یکی از مرتفع ترین بناهای کشور با قابلیت ضد زلزله از مهمترین این آثار است.
صنایع دستی مختلف از جمله حصیر بافی، سوزن دوزی، سکه دوزی و گلیم بافی از جذابیت های دیگر شهرستان سیب و سوران است.
شهرستان سیب و سوران با دارا بودن 2 بخش مرکزی و هیدوچ در 400کیلومتری زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.
7316**3213**6081

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۰۹۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ورزقان از کشف نقوش صخره‌ای جدید در ارتفاع یک هزار و ۳۰۰ متری از سطح آب‌های آزاد در این منطقه تاریخی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، مصیب نریمانی ظهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جمع با خبرنگاران با اشاره به اینکه منطقه کشف شده فوق، محیطی مناسب برای فعالیت‌های گله‌داری بوده و از قدیم‌الایام شغل اصلی مردم منطقه گله‌داری به خصوص پرورش بُز و گوسفند است، اظهار کرد: نقوش صخره‌ای مزبور از نوع «قوشاداش» بر روی سنگ‌های سیاه رنگی از جنس آهن ایجاد شده است که روی تراس شیب دار و مُشرف به راه قدیمی موسوم به ائل‌یولو قرار دارد.

وی افزود: نقوش صخره‌ای نویافته در ارتفاعات ورزقان به عنوان هنر صخره‌ای دوران پیش از اسلام و مربوط به جنوب قفقاز است که از اهمیت بسیار بالا و ویژه‌ای برای انجام مطالعات باستان‌شناسی و رویکردی مهم برای درک صحیح جامعه شناختی و انسان شناختی منطقه شمال غرب ایران به شمار می‌رود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ورزقان خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج به دست آمده این نقوش در حالت‌های منفرد و دسته‌جمعی روی سنگ‌های سیاه از جنس آهنی به روش کوبشی ایجاد شده‌اند و بیشترین نقوش کشف شده در این سنگ‌ها متعلق به «بز کوهی» بوده که از این حیث قابل مقایسه با نمونه‌های زیادی از ایران و جمهوری آذربایجان است.

نریمانی با بیان اینکه نقوش فوق نشانگر ماهیت کوچ رو و شکارگر بودن طراحان این آثار است، تاکید کرد: دوره‌های زمانی شکل‌گیری این نقوش به دلیل نبود مطالعات آزمایشگاهی در ایران مشخص نیست و نمی‌توان بر اساس مطالعات مقایسه‌ای گاه نگاری خاصی برای آن‌ها ارائه داد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تاکنون در منطقه شمال‌غرب ایران شناسایی تعدادی نقوش صخره‌ای منجر به انجام مطالعات منسجمی در خصوص این هنر در ایران نشده است، مطالعات در خصوص این نقوش نیز مراحل اولیه خود را طی می‌کند، بنابراین نیاز است تا اطلاعات سایر محوطه‌ها نیز برای بررسی دقیق‌تر این موضوع، شناسایی و جمع‌آوری شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ورزقان با تاکید بر اهمیت انجام مطالعات در حوزه هنر نقوش صخره‌ای و شناخت تاریخ جامعه‌شناختی و انسان‌شناختی منطقه آذربایجان، گفت: این محوطه شامل نقوش بز، آهو و انسان است که به صورت جداگانه یا در یک جمع به معرض نمایش درآمده‌اند و این آثار ناب و دست نخورده درآمدی بر شناخت برخی از مفاهیم انسان‌شناختی و جامعه‌شناختی مبتنی بر زندگی کوچ‌روی و دامداری و شکار است.

نریمانی تاکید کرد: برخی پژوهشگران داخلی دوره زمانی ایجاد این نقوش به خصوص نقش بُز را به دوران پیش از تاریخ ارتباط می‌دهند.

وی با بیان اینکه شهرستان ورزقان واقع در منطقه شمال‌غرب ایران همواره به عنوان یکی از مناطق مهم در مطالعات باستان‌شناسی ایران و جنوب قفقاز مطرح بوده است، افزود: پژوهش‌های باستان‌شناسی انجام شده در این منطقه تاکنون آثار متنوعی از قبیل قلعه، گورستان، معماری صخره‌ای، مقابر دوران اسلامی را شناسایی و معرفی کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ورزقان ادامه داد: اهمیت سنگ‌نگاره‌های کشف شده جدید در تکمیل اطلاعات مربوط به هنر صخره‌ای دوران پیش از اسلام ایران و جنوب قفقاز حائز اهمیت ویژه‌ای است.

کد خبر 748778

دیگر خبرها

  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • احتمال افزایش مبتلایان به مالاریا و تب دانگ در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • کام شیرینی فروش میبدی تلخ شد
  • بلیط لحظه آخری، برگه شانس مسافران همیشه آماده ! +توضیحات کامل
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان
  • میزبانی قلعه فلک‌الافلاک از ارکستر سمفونیک تهران
  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک