Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی جهانگیری در جلسه شورای فرهنگی استانداری اظهار کرد: مسائل فرهنگی نیازمند نگاه دقیق و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است تا بتوانیم به‌صورت مستمر در جهت ترویج فرهنگ اسلامی قدم برداریم.

وی، با تأکید بر اینکه صرف برگزاری جلسات تأثیری در پیشبرد اهداف فرهنگی نخواهد داشت خاطرنشان کرد: باید در بعد کیفی نیز شورای فرهنگی کارکرد خود را به‌طورجدی و ویژه‌تر دنبال کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان شرقی، خواستار فعال شدن دبیرخانه این شورا شد و گفت: انتظار می‌رود دبیرخانه این شورا با استفاده از نظرات متخصصان امر، طرح موضوع کرده و پس‌ازآن بعد از دریافت مصوبات لازم نسبت به عملیاتی شدن آن اقدام کنند.

جهانگیری، با اشاره به‌ضرورت ورود جدی شورای فرهنگی به موضوع تکریم ارباب‌رجوع گفت: باید در عین برنامه‌ریزی برای افزایش فرهنگ تکریم ارباب‌رجوع فضا را به‌نوعی فراهم کنیم تا مراجعه کنندگان به‌جای مراجعه به بخش‌ها و مدیریت‌های غیر مرتبط با کارشناسان و مدیریت‌های مرتبط ارتباط داشته باشند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۱۲۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک خبر جدید درباره داروی معروف کاهنده قند خون

به گزارش همشهری آنلاین، دیابت با افزایش خطر چندین سرطان گوارشی همراهی دارد، ازجمله سرطان‌های کبد، روده بزرگ و راست‌روده و لوزالمعده. یک بازبینی نظام‌مند اخیر نشان داد که متفورمین با کاهش خطر سه نوع از این سرطان‌ها در بیماران مبتلا به دیابت همراهی دارد.

اما آیا واقعا یک داروی ضد دیابت محبوب می‌تواند از سرطان هم پیشگیری کند؟

چطور متفورمین ممکن است در برابر سرطان محافظت ایجاد کند

متفورمین یک داروی خط اول برای درمان دیابت نوع ۲ در بزرگ‌سالان و کودکان ۱۰ ساله و بالاتر است. این دارو معمولاً به همراه سایر راهبردهای کنترل قند خون، ازجمله رژیم غذایی و ورزش به کار می‌رود. متفورمین تولید گلوکز (قند خون) را در کبد مهار می‌کند، میزان جذب گلوکز بوسیله سلول‌ها و نیز حساسیت آنها به هورمون انسولین را افزایش می‌دهد.

دیابت با افزایش خطر ابتلا به چندین سرطان ازجمله سرطان‌های کبد، روده بزرگ و راست‌روده و لوزالمعده همراهی دارد.

با اینکه سازوکار دقیق اثر متفورمین مشخص نیست، اما اعتقاد بر این است که متفورمین از ساخته شدن گلوکز از منابع غیر کربوهیدراتی در بدن (فرآیند گلوکونئوژنز) جلوگیری می‌کند. کارشناسان می‌گوید شاید متفورمین به دلیل توانایی آن در کاهش میزان گلوکز و خواص ضد التهابی احتمالی، شرایط نامطلوبی را برای سلول‌های سرطانی ایجاد می‌کند.

دلیل دیگر احتمالی ارتباط متفورمین با خطر کمتر سرطان‌های دستگاه گوارش، نقش آن در فعال کردن آنزیمی به نام «پروتئین کیناز فعال‌شونده بوسیله AMP» یا AMKAP است. گلوکز در کبد و افزایش جذب گلوکز در بافت‌های بدن می‌شود.

AMPK ممکن است بر خطر سرطان تأثیر بگذارد، زیرا به استرس متابولیک درون سلول‌ها پاسخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید

با متفورمین چقدر لاغر می‌شوید؟ یک داروی رایج فشار خون ممکن است طول عمر سالم شما را بیشتر کند با این روش بدن تان را از قند خالی کنید

این ایده که متفورمین می‌تواند به عنوان یک داروی پیشگیری‌کننده سرطان عمل کند، پس از مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۵ که نشان‌دهنده کاهش خطر ابتلا به سرطان در میان بیماران دیابتی نوع ۲ تحت درمان با این دارو بود، محبوبیت پیدا کرد.

بررسی‌های مشاهده‌ای فراوانی وجود دارند که ارتباط متفورمین با سرطان‌های گوناگون را نشان داده‌اند، برای مثال یک تجزیه‌وتحلیل در سال ۲۰۱۴ متفورمین را با کاهش ۳۱ درصدی بروز کلی سرطان مرتبط کرد.

اگرچه این بررسی‌ها ارتباط احتمالی بین متفورمین و خطر سرطان را نشان می‌دهند، اما هنوز کارآزمایی‌های تصادفی‌شده تا به امروز کاهش قطعی سرطان را با مصرف این دارو را نشان نداده‌اند.

بنابراین پژوهش‌های بیشتری برای درک بهتر اینکه آیا متفورمین واقعاً پتانسیل پیشگیری از سرطان را دارد یا خیر، مورد نیاز است.

گام بعدی بررسی اثر ضد سرطان متفورمین چیست؟

تا به حال قوی‌ترین شواهد درباره اثر بالقوه ضد سرطان متفورمین از بررسی‌ها درباره افراد دچار دیابت به دست آمده است. اگر ثابت شود این دارو، خطر سرطان‌های گوارشی را کاهش می‌دهد، دست‌کم در ابتدا با بیشترین احتمال برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ استفاده خواهد شد.

گام بعدی این است که این دارو در بیماران دچار دیابت، در معرض خطر بالای دچار شدن به سرطان مانند افراد دارای سابقه خانوادگی سرطان و افراد دارای ژن‌های افزاینده خطر سرطان آزمایش شود.

اما اگر قرار باشد متفورمین را در افراد غیر مبتلا به دیابت استفاده شود، پژوهش‌های بسیار بیشتری به خصوص کارآزمایی‌های بالینی با کیفیت بالا لازم است.

ارزان و در دسترس بودن متفورمین هم نقطه قوتی برای آن شمرده می‌شود.

کد خبر 845008 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سرطان خبر مهم بیماری - دیابت دارو

دیگر خبرها

  • یک خبر جدید درباره داروی معروف کاهنده قند خون
  • ضرورت تعامل و همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی در راستای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • پورابراهیمی: ضرورت تشکیل جلسه فوق‌العاده برای بررسی مسائل ارزی/ قالیباف: این جلسه هفته آینده برگزار می‌شود
  • لزوم بررسی فنی پل «فرجام» توسط معاونت فنی و عمران شهرداری تهران
  • ضرورت تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی ابعاد آتش‌سوزی انبار دخانیات
  • نشاط، سرگرمی و تفریح مدنظر مدیریت شهری اصفهان است
  • مقوله نشاط، سرگرمی و تفریح مدنظر مدیریت شهری اصفهان است
  • دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود رو به تعطیلی است
  • مدیر خلاق برای باغ فدک تعیین شود/ اصفهان نیازمند هسته مدیریت نرم گردشگری است
  • بررسی مسائل فی ما بین بهزیستی و مدیریت شهری تهران در صحن شورای شهر