Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصفهان - ايرنا - مديرکل هواشناسي استان اصفهان اعلام کرد: بارش ها در اين خطه در بهار سال آينده نسبت به مدت مشابه سال هاي گذشته کمتر از نرمال و بصورت رگباري در نواحي غربي پيش بيني مي شود.

به گزارش ايرنا، ` مجيد بيجندي ` روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس آخرين برآورد نقشه ها و مدل هاي هواشناسي، وضعيت بارش ها در استان اصفهان در بهار آينده در مقايسه با ميزان نرمال سال گذشته کمتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه ميزان بارش ها در بهار آينده در سرچشمه هاي زاينده رود نيز کمتر خواهد بود گفت: وضعيت کم بارشي در غرب استان و سرچشمه هاي زاينده رود بيشتر خودنمايي مي کند.
مديرکل هواشناسي استان اصفهان با بيان اينکه بارش ها در اين استان در مقايسه با ميزان بارش ها در بلند مدت هم در وضعيت خوبي قرار ندارد گفت: اين استان در رده پنجمين استان کشور از نظر ميزان کم بارشي بلند مدت قرار دارد.
بيجندي بااشاره به ميزان کم بارش ها در استان اصفهان در مقايسه با بلند مدت گفت: ميمه با 85 درصد بارش کمتر از ميزان بارش نسبت به بلند مدت و ساير نقاط استان هم نسبت به بلندمدت با کاهش بارش مواجه هستند.
وي ميزان بارش ها در استان اصفهان تا 20 اسفند سالجاري را 31.6 ميلي متر اعلام کرد و افزود: اين ميزان بارش نسبت به سال گذشته 58 درصد و نسبت به بلند مدت 68 درصد کاهش نشان مي دهد.
بيجندي بااشاره به ميزان بارش ها در کوهرنگ به عنوان سرچشمه اصلي زاينده رود گفت: ميزان بارش هاي سال جاري در کوهرنگ 407 ميلي متر مي باشد که نسبت به سال گذشته 59 درصد و نسبت به بلند مدت 54 درصد کاهش يافته است.
وي بابيان اينکه ميزان بارش ها در کوهرنگ از اول مهر تا 20 اسفند سالجاري از سال هاي بحراني هم پايين تر است گفت: ميزان بارش برف در سال آبي 95 -96 در کوهرنگ 16 سانتي متر و بلندمدت بطور متوسط 76 سانتيمتر برف بود.
مديرکل هواشناسي استان اصفهان با بيان اينکه اين وضعيت در نواحي غربي استان بدتر است اظهار کرد: بارش هاي سالجاري در شهرستانهاي فريدن ( داران ) و خوانسار نسبت به سال گذشته به ترتيب 81 درصد و 70 درصد کاهش داشته است.
وي بابيان اينکه ميزان بارش هاي سال زراعي جاري نسبت به سال گذشته در ورزنه، اصفهان و کبوترآباد رشد داشته است گفت: اين بارش ها، کمبود آب که طي سال هاي گذشته در مرکز و شهرهاي شرق شهرستان اصفهان بوجود آمده است را جبران نخواهد کرد.
بيجندي بابيان اينکه اصفهان در مجموع بايد تا 20 اسفند سال زراعي جاري 65 درصد از بارش نزولات آسماني خود را دريافت مي کرد گفت: در حال حاضر تنها 20 درصد از ميزان بارش هاي سال زراعي در استان اصفهان دريافت شده است.
وي افزود: ساير شهرستان هاي استان اصفهان هم در سال زراعي جاري از وضعيت بارش مناسبي برخوردار نيستند و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بارش کمتري را دريافت کرده اند.
مديرکل هواشناسي استان اصفهان به ميزان کل بارش هايي که بايد در اصفهان انجام مي شد، اشاره اي نکرد.
*** دماي هوا در بهار سال آينده گرم تر از سال هاي گذشته خواهد بود***
وي گفت: طبق پيش بيني ها، بهار سال آينده دماي هوا در اين استان يک تا يک و نيم درجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش خواهد يافت و هوا گرم تر از سال هاي گذشته خواهد بود.
بيجندي بابيان اينکه افزايش دماي هوا، مقدار کم بارش ها را هم تبخير مي کند، گفت: دماي هواي بيشتر نقاط استان اصفهان در بهمن امسال نيز نسبت به بلند مدت افزايش پيدا کرد.
***تنها 3 درصد از استان اصفهان در وضعيت نرمال از نظر خشکسالي قرار دارد***
مديرکل هواشناسي اصفهان بابيان اينکه بيشترمناطق اين استان با لايه هاي مختلف خشکسالي از خفيف تا شديد درگير هستند، افزود: در اين پيوند تنها 3 درصد از استان اصفهان در وضعيت نرمال قرار دارد.
وي بابيان اينکه بيشتر مناطق استان اصفهان با پديده خشکسالي مواجه هستند، اظهارکرد: بر اساس گزارش اعلام شده از سوي سازمان هواشناسي، اصفهان دچار خشکسالي شديد شده است.
بيجندي بابيان اينکه به جز قسمت کوچکي از مرکز اصفهان، ساير نقاط اين استان درگير خشکسالي است گفت: قسمت هاي شمال، شمال شرق، مرکز و جنوب استان اصفهان با خشکسالي شديد و بسيار شديد درگيرند.
وي از هيدرولوژي، اقتصادي و اجتماعي، هواشناسي و کشاورزي به عنوان انواع خشکسالي نام برد و گفت: خشکسالي طي هفت سال گذشته در استان اصفهان تداوم داشته است و اثرات ويژه و نامطلوبي را در حوزه خشکسالي اقتصادي و اجتماعي براي اين خطه در پي دارد.
*** 21 سال متوالي در استان اصفهان تَر سالي وجود نداشته است ***
مدير کل هواشناسي استان اصفهان تصريح کرد: طي 21 سال گذشته در استان اصفهان تَر سالي نداشته و اين استان با پديده خشکسالي مواجه بوده است.
بيجندي افزود: 97 درصد مساحت استان اصفهان تا پايان بهمن 96 (در 84 ماهه گذشته) با تبعات مختلف خشکسالي درگير بوده اند.
وي با بيان اينکه مشکل کمبود آب در استان اصفهان در آينده نزديک برطرف نخواهد شد، گفت: بحران آب در استان اصفهان بسيارجدي است و پيش بيني هاي هواشناسي نويد اين را نمي دهد که در آينده نزديک، پديده خشکسالي در استان اصفهان از بين برود.
بيجندي با اشاره به اينکه طي 17 سال گذشته ميزان بارش ها به شدت کاهش يافته است، گفت: مديريت منابع آب از اولويت هاي اصلي و ضروري اين استان است.
*** هارپ هيچ تاثيري بر هواشناسي ايران ندارد***
مديرکل هواشناسي استان اصفهان با بيان اينکه هارپ هيچ تاثيري بر هواشناسي ايران ندارد گفت: تغييرات اقليمي و دست اندازي انسان به طبيعت بيشترين تاثير را بر حوزه تغييرات اقليمي و گرمايش جهاني داشته است.
وي افزود: هارپ هيچ تاثير اثبات شده اي بر کشور ما نداشته است.
هارپ يک پروژه نظامي است که در سال 1993 توسط ارتش آمريکا و همکاري با کشورهاي روسيه، کانادا، ژاپن و اتحاديه اروپا با هدف انجام تحقيقات روي اتمسفر زمين شروع و نخستين تاسيسات آن در آلاسکا احداث شد.
بر اساس آنچه آمريکا اعلام کرده است، اين پروژه روي لايه اي به نام يونوسفر (لايه بالايي زمين) تحقيق مي کند اما عده اي بر اين باورند هارپ تنها جنبه تحقيقاتي نداشته و لايه بالايي جو زمين را براي ايجاد تاثيرات اقليمي تحريک مي کند.
*** هر ابري قابليت بارش ندارد***
بيجندي با بيان اينکه هر نوع ابري قابليت بارش ندارد، گفت: بارور سازي ابرها يک اصل علمي قابل قبول و تجربه شده در دنياست اما هر ابري قابليت بارش و بارورسازي ندارد.
وي بابيان اينکه مرکز بارورسازي ابرها از 20 سال گذشته تاکنون در استان يزد فعاليت خود را آغاز کرده است افزود: بارور سازي ابرها را رد نمي کنيم اما اين کار نياز به کار فوق العاده تخصصي و بررسي ويژه، شناخت فيزيک ابرها و زمان ورود و خروج ابرها دارد.
ت 7150/ 2093
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۱۳۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود بارش‌ها ۱۵ درصدی شد

زینب مرزوقی در روزنامه فرهیختگان نوشت: اواسط زمستان ۱۴۰۲ کارشناسان هواشناسی و محیط زیستی‌ها معتقد بودند تنش آبی امسال از بهار و پیش از تابستان آغاز خواهد شد. تا جایی که حتی بهمن‌ماه نیز مرکز ملی اقلیم و مدیریت خشکسالی اعلام کرد میزان بارش‌های سال آبی امسال ۴۵ درصد نسبت به بلندمدت کاهش یافته است.

کارشناسان محیط‌زیست و البته هواشناسان معتقد بودند تغییرات اقلیمی و جهان گرمایی تاثیر جدی بر میزان بارش‌های سال آبی جاری گذاشته است و از آنجایی که ایران در کمربند کویری جهان قرار دارد، این کمبود بارش‌ها تشدید شده است.

برخی معتقد بودند پس از به اتمام رسیدن زمستان دیگر خبری از بارش نخواهد بود و اگر هم بارشی داشته باشیم، کمبود بارش‌ها به‌طور قابل توجهی جبران نخواهد شد. برخی نیز بر این باور بودند از آنجایی که تغییرات اقلیمی در جهان، معادلات و پیش‌بینی‌های نزولات جوی را به‌هم زده است، نمی‌توان به طور قطع گفت دیگر خبری از بارش نخواهد بود.

نزولات جوی، اما آنگونه که پیش‌بینی می‌شد نبود و از اسفند‌ماه علاوه بر بارش برف در برخی از نقاط کشور، شاهد بارش‌های سنگین و سیلاب هم در جنوب استان سیستان‌و‌بلوچستان بودیم؛ بنابراین احتمالات و حتی انتظارات از وضعیت جوی تغییر کرد. هواشناسی برای فروردین‌ماه و در همان ایام تعطیلی، احتمال وقوع سیلاب را پیش‌بینی کرد و در برخی نقاط کشور هم سیلاب‌های جزئی رخ داد. در نهایت و در روز‌های پایانی سال آبی امسال، در برخی حوضه‌های آبریز بارش‌ها بیش از حد انتظار بود و در برخی حوضه‌های آبریز نیز تنش آبی همچنان باقی مانده است.

مثلا بارش‌های جنوب‌شرق کشور به‌ویژه در استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان و هرمزگان با مقادیر بی‌سابقه بارشی در روز‌های ۲۸ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در حالی به‌وقوع پیوست که در ۵ ایستگاه باران‌سنجی بارش‌های بالای ۲۰۰ میلیمتر ثبت شد و ایستگاه زرآباد نیز با بارش بالای ۲۷۰ میلیمتر رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد.

بیش از ۵۰ درصد متوسط بارش سیستان‌وبلوچستان تحقق یافت

متوسط بارش استان سیستان‌و‌بلوچستان حدود ۱۰۰ میلیمتر است، اما در سامانه بارشی اخیر، بیش از ۵۰ درصد بارش استان تحقق یافت و بارش استان نسبت به متوسط بلندمدت بیش از ۶۰ درصد رشد را ثبت کرد. این در حالی است که استان‌هایی مانند تهران، قزوین و سمنان همچنان با تنش آبی جدی مواجه هستند و تنها ۴۶ درصد از آب لازم از ابتدای سال‌جاری تا آخر فروردین‌ماه ۱۴۰۳ تامین شده است.

اوضاع دامنه جنوبی البرز نگران‌کننده است

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور در گفتگو با «فرهیختگان» گفت: «بارش‌های اخیری که صورت گرفت، خصوصا در مناطق مرکزی و جنوب شرقی می‌تواند تا حدودی کمبود بارش‌ها را جبران کند، اما هنوز ۱۵ درصد وضعیت‌مان نسبت به نرمال کمتر است. به‌هرحال این عدد از حدود ۲۲ الی ۲۳ درصد، با بارش‌هایی که صورت گرفت نسبتا بهبود یافت، اما همچنان ۱۵ درصد تا عدد نرمال فاصله داریم. این عدد از منظر میانگین کشوری است.

اما در برخی استان‌ها مانند تهران، قزوین، سمنان و خراسان رضوی این کمبود‌ها بسیار بیشتر است. در استان‌های غربی‌مان مانند کردستان، کرمانشاه، ایلام، آذربایجان غربی و اردبیل وضعیت مطلوبی داریم و بارندگی آنها تقریبا نرمال بود.»

بارندگی‌های تهران ۴۰ درصد کمتر از نرمال بود

وظیفه همچنین ادامه داد: «چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه‌و‌بویراحمد تقریبا ۲۰ درصد از نرمال پایین‌تر هستند، اما استان‌هایی مانند سمنان، تهران، قزوین، البرز و خراسان رضوی وضعیت‌شان چندان مناسب نیست. مثلا در تهران ما ۴۰ درصد از بارندگی‌هایمان کمتر از نرمال است. با توجه به اینکه دیگر وارد اردیبهشت شدیم و میزان بارندگی در اردیبهشت نیز حتی در عرصه‌ها شمالی نسبت به فروردین‌ماه بسیار کمتر است، بنابراین به احتمال بالا در استان‌هایی که در حاشیه رشته کوه البرز یعنی استان‌های مرکزی قرار دارند، این کم بارشی‌ها جبران نخواهند شد.

گرچه این هفته هم امیدواریم بارش‌های خوبی در همین حاشیه البرز و دامنه جنوبی کشور داشته باشیم، اما کمبود‌های دامنه جنوبی البرز فراتر از چیزی است که این بارش‌ها بتواند آنها را جبران کند.»
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور به این مساله اشاره کرد ما چند سال گذشته هم در این مناطق کم‌بارشی و عموما کم‌بارشی‌های قابل ملاحظه‌ای داشتیم. وی همچنین گفت: «این کمبود‌ها در طبیعت فراموش نمی‌شود. طبیعتی که ۴ سال پی در پی کم‌بارشی داشته، به‌هرحال در جایی این کمبود‌ها بروز پیدا می‌کند.

 مانند افت سطح آب‌های زیرزمینی که رفته‌رفته آب‌ها از اعماق بیشتری استخراج شوند و همین امر باعث می‌شود که آب‌ها شورتر شوند، ای‌سی آب بالاتر می‌رود و باعث خشکی چشمه‌ها و کمبود آب در طبیعت هم می‌شود. همچنین کشت دیم در طبیعت نیز آسیب می‌بیند و از سمت دیگر علفزار‌ها با کمبود آب مواجه شده و خشک می‌شوند. حیات وحشی که در کوهستان قرار دارند هم به‌نوعی تحت تاثیر تنش‌های آبی قرار می‌گیرند.

 این وضعیت کلی کشور تا به این لحظه است. امیدوارم اردیبهشت خوبی داشته باشیم. مدل‌ها هم خبر از این می‌دهند هفته اول اردیبهشت‌ماه هفته خوبی است. هفته دوم نیز به‌نظر می‌رسد بارش قابل توجهی در اغلب نقاط کشور نداشته باشیم.»

جبران کمبود ۱۵ درصد بستگی به میزان بارش‌ها دارد

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بارش‌های اردیبهشت‌ماه کمبود ۱۵ درصدی را تا حدودی جبران خواهند کرد، گفت: «بستگی به میزان بارش‌ها دارد. اما به‌طور کلی بارش‌های اردیبهشت‌ماه نسبت به فروردین بسیار کمتر است. ممکن است این درصد در کل کشور تغییر کند، اما آنچه قطعی‌تر بوده این است که در استان‌های تهران، سمنان و خراسان رضوی این کمبود‌ها جبران نشود و همچنان در تابستان روبه‌رو در دامنه‌های جنوبی البرز یعنی در استان‌هایی مانند تهران، قزوین، سمنان و استان‌های خراسان رضوی تا مرکزی؛ با تنش آبی جدی مواجه خواهیم بود. اما باز هم در همین هفته بخش‌های اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری بارش‌های خوبی خواهند داشت و بخشی از کمبودهایشان ترمیم پیدا می‌کند.»

کدام استان‌ها بیش از نرمال بارندگی داشتند؟

جدول منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی نشان می‌دهد در استان تهران تنها ۴۶ درصد از میزان آب لازم در سال آبی تامین شده است. همچنین خراسان رضوی ۵۲ درصد، سمنان ۴۳ درصد، قزوین ۴۷ درصد و استان البرز ۵۹ درصد میزان آب لازم یک سال آبی آن تامین شده است. این در حالی است که در استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان ۱۲۱ درصد، کرمانشاه ۹۳ درصد، همدان ۸۴ درصد و یزد ۹۸ درصد بوده و به عبارتی بارش‌های این استان‌ها بیش از حد نرمال بوده است.

tags # بارش باران سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۰ درصدی بارندگی در استان همدان
  • افزایش ۱۰ درصدی بارش‌های همدان نسبت به بلندمدت
  • بارش‌های کشور در سال گذشته چطور بود؟/ پاسخ احد وظیفه
  • خوب و بد وضعیت بارندگی در کشور/ افزایش و کاهش۱۶ درصدی بارش ها
  • بارش‌های جنوب کشور در تابستان هم ادامه خواهد داشت
  • تخصیص جایزه گندم به کجا رسید؟
  • کمبود بارش‌ها ۱۵ درصدی شد
  • افزایش بارش‌ها در آذربایجان‌ غربی
  • پیش بینی‌های هواشناسی خوزستان درخصوص دما در بهار و تابستان
  • کاهش ۱۰ درصدی بارندگی در استان اصفهان/ روند بارش‌ها معکوس شد