Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@11:30:59 GMT

توسعه گیلان نیازمند حفظ سهم جایگاه کشاورزی است

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۱۴۳۳۲

توسعه گیلان نیازمند حفظ سهم جایگاه کشاورزی است

خبرگزاری شبستان: عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبائی با بیان اینکه توجه به همه جوانب برای رسیدن به توسعه امری ضروری است گفت: توسعه گیلان نیازمند حفظ سهم جایگاه کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، پریسا مهاجری، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبائی امروز(24اسفند) در نشست توسعه استان که در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و  برنامه ریزی  گیلان برگزار شد اظهار کرد: ریشه یابی علل عدم توسعه گیلان از راهکارهای است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه سیمای اقتصادی در گیلان وجود دارد گفت: توجه و حمایت از زیر ساخت ها و ظرفیت های موجود گیلان زمینه توسعه را فراهم خواهد کرد.

 

مهاجری اذعان کرد: طبق آمار دریافتی از سال 72 تا 92جایگاه  اقتصادی گیلان در سطح ملی رو به افول است.

 

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبائی تصریح کرد: واسطه گری اقتصادی و زنجیره عرضه در گیلان تکمیل نشده است.

 

مهاجری اضافه کرد: ستانده گیلان در سال 72 بیش از 2 هزار میلیارد ریال بود که این آمار در سال 92 به 383 میلیارد ریال رسیده است.

 

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبائی افزود: هر گیلانی 20 درصد کمتر از سرانه کشور را در اختیار دارد.

 

وی  به کاهش سهم کشاورزی و زیر مجموعه حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت:  سهم ماهیگیری در سال 72 از  11 درصد به 6 درصد در سال 92  افت کرده است.

 

مهاجری با تاکید بر اینکه واسطه گری در گیلان ضعیف عمل می کند افزود: 75 درصد از کشاورزان گیلانی در زمین های کمتر از نیم هکتار مشغول فعالیت هستند و فقط 4 درصد کشاورزان بالای 50 هکتار زمین دارند.

 

عضوهیئت علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبائی تصریح کرد: طبق مطالعات انجام شده پس اندازهای بانکی در گیلان نسبت به میانگین سپرده کشوری کمتر است.

 

وی با تاکید بر اینکه جمعیت گیلان جمعیت کهنسالی است خاطر نشان کرد: توجه به بهداشت و درمان امری الزامی است.

 

پایان پیام/383

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۱۴۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان

صادق برزگر، ناظر گمرکات گیلان از صادرات ۱۰۵ هزار و ۶۱۸ تن کالای اساسی به ارزش ۵۱ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۹۲۶ دلار از ابتدای امسال تاکنون به کشور‌های همسایه از طریق گمرکات این استان خبر داد.

او با بیان اینکه این کالا‌ها شامل محصولات کشاورزی، معدنی و غذایی است، افزود: محصولات کشاورزی شامل انواع میوه، کیوی، سیب، پرتقال و سبزیجات و محصولات معدنی هم شامل سیمان، سنگ، نمک و شیشه بوده است. 

به گفته ناظر گمرکات گیلان، محصولات شیمیایی، پلاستیکی و صنایع غذایی شامل بیسکوییت، کلوچه، رب گوجه و کنسانتره نیز در این مدت به دیگر کشور‌ها صادر شده است.

برزگر مقصد کالا‌های صادراتی را کشور‌های هند، روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان، اوکراین، ترکمنستان و بلاروس اعلام کرد.

او تصریح کرد: این مقدار کالا از نظر وزن ۳ درصد و از نظر ارزش یک درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • تجلیل از ۳۰ نفر از جامعه کار و کارگری گیلان
  • دهه کرامت فرصتی مناسب برای تببین جایگاه اهل بیت علیهم السلام
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • توانایی ایران در وصل شدن گذر جنوب شرق به اروپای شرقی
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • زیمبابوه به صنعت کشاورزی و دارویی ایران نیازمند است
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • پرونده داغ چای روی میز مسئولان گیلان
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی