Web Analytics Made Easy - Statcounter

تبریز - ایرنا - روزنامه صائب تبریز در شمار اخیر خود طی مقاله ای تحت عنوان ' اجرای طرحی برای جذب نوجوانان به کتابخوانی' به موضوع کتابخوانی و روش های ایجاد علاقه مندی کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب پرداخته است.

به گزارش این روزنامه، اخیرا طرحی سراسری در کشور آغاز شده است که با عنوان 'کتابخانه گردی' اجرا گردیده است و هدف نهایی آن رشد و تعمیم کتابخوانی در بین نسل جوان و نوجوان و دیگر اقشار جامعه می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در توصیف کتابخوانی و علاقمندی نسل ها به آن تعابیر مختلفی وجود دارد که بهترین آن عبارتست از: اینکه کتابخوانی راه کوتاه دستیابی ملت ها به توسعه پایدار و نیل به جامعه توسعه یافته می باشد.
این توصیف زیبا و مترقیانه از ناحیه منابع فرهیخته و فرهنگ پرور ملت ها تراوش نموده است و بدیهی است که دانایی و آگاهی بخشیدن به جامعه بویژه نسل نوجوان و جوان تنها راه رسیدن به مقصد یعنی یک جامعه توسعه یافته و آگاه می باشد.
واضح و آشکار است که اگر افراد یک جامعه آگاه و داننده باشند ، استعمار نو به هیچ عنوان قادر به گستراندن سیطره نفوذ خود در ابعاد گوناگون در آن جامعه نخواهد بود.
راه های جذب و جلب نسل جوان به کتابخوانی می تواند در قالب های مختلف انجام گیرد، که مهمترین نقطه شروع و آغازین حرکت آن باید از بطن خانواده و علاقمند کردن کودکان به مطالعه در کانون های گرم خانواده انجام گیرد.
درست به همین دلیل نیز هست که فرزندان خانواده هایی که بیشتر با کتاب و کتابخوانی و فرهنگ عمومی جامعه آگاه هستند، عموما درسخوان و دارای مدارجی موفق هستند. بنابراین خانواده های ایرانی باید به سمت علاقمند کردن کودکان خود به مطالعه و کنکاش در کتابها و صفحات مطالب مختلف، حتی از نوع اطلاعات عمومی باید جلب گردد.
اعضای یک خانواده باید به خوبی درک کنند که دانستن و آگاهی کلید موفقیت کودک در بزرگسالی و درک درست از نادرست خواهد بود.
بهترین خدمت به فرزندان یک جامعه برای گرفتار نشدن در دام اعتیاد و معضلات آسیب های اجتماعی آشنا کردن آنان با کتاب و باز کردن پای آنان به کتابخانه ها و مراکز فرهنگی است.
امروزه مصرف کالای فرهنگی یک ضرورت برای خانواده های ماست ولی متاسفانه حتی مراکز مربوطه و شخصیت های ما کمتر به این مهم اشاره می کنند و عموما در مناسبت های مختلف سخنانی باب روز و متناسب با حوادث روزمره به میان می آید.
این در حالی است که مصرف کالاهای فرهنگی شامل کتاب و انواع تولیدات فرهنگی و هنری می تواند کلیدی برای راه روشن فرهیختگی و فرزانگی یک جامعه و بریدن طناب ناآگاهی و اسارت اذهان باشد.
در ارتباط با آگاه کردن نسل جوان اخیرا طرح هایی در سطح کشور انجام می گیرد که برگزاری نمایشگاه های کتاب در فصل های مختلف و اخیرا نیز اجرای طرح کتابخانه گردی در استان های مختلف را می توان نام برد.
این طرح از اواخر هفته گذشته به مناسبت تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی در 467 کتابخانه منتخب کشور و همزمان در شهرستان بستان آباد در آذربایجان شرقی اجرا می شود، در حقیقت بهانه ای است برای رشد و رونق کتاب خوانی و می تواند پایه های توسعه فرهنگی کشور را مستحکم تر کند.
براساس گزارش های رسانه ای ، این طرح که در کتابخانه عمومی شهید داننده بستان آباد در حال اجرا است، با حضور اقشار مختلف مردم به خصوص نوجوانان و کودکان در این کتابخانه نشان از دغدغه عمومی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است.
رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان بستان آباد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 50 هزار جلد در سه کتابخانه عمومی این شهرستان نگهداری می شود، اعلام کرد: در این شهرستان تنها سه کتابخانه عمومی وجود دارد که با احداث یک باب کتابخانه جدید شاهد افزایش سرانه فضای مطالعه در این شهرستان خواهیم بود.
بهرحال امید است با اجرای طرح هایی از این دست بویژه در مناطق دور افتاده و شهرستان ها در استان های مختلف عقب ماندگی ها از حیث کمبود شدید سرانه مطالعه در ایران و آذربایجان کاهش یافته و به سطح قابل قبولی ارتقا یابد.
بدیهی است که اجرای طرح هایی از این دست باید همزمان با کمک به کاهش قیمت کتاب و سایر اقلام فرهنگی در سطح کشور از سوی متولیان اصلی این بخش یعنی وزارت ارشاد و آموزش و پرورش صورت گیرد.
متولیان و گردانندگان دستگاه های ذی ربط باید بخوبی به این حقیقت آشکار و مهم دست یافته باشند که سرمایه گذاری در عرصه آموزش و فرهنگ یک سرمایه گذاری اساسی و ماندگار در همه کشور ها محسوب می شود و ایران نیز از این مورد مهم مستثنی نیست. لذا مجلسیان و اعضای دولت نیز باید توسط شخصیت های دست اندرکار در حوزه آموزش و فرهنگ (درصورت نیاز) به این حقیقت مهم توجیه گردند.
8023/518

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۱۵۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمامی که کافه کتاب شد

حسینی مسئول کافه کتاب نیکان در بیرجند گفت: به کتابخوانی علاقه زیادی دارم و از هر فرصتی برای خواندن کتاب جدید استفاده می‌کنم و این علاقه سبب شد تا در تابستان ۱۴۰۰ ایده ایجاد کافه کتاب در ذهنم کلید بخورد.

او افزود: پس از تحقیقات متعدد، در مرکز بیرجند شناسی به یک ساختمان قدیمی رسیدم که در گذشته به عنوان حمام استفاده می‌شد و آن را مکانی مناسب برای این کار دیدم.

حسینی اظهار کرد: پس از رایزنی و دریافت مجوز‌های لازم، اقدام به تهیه کتاب‌هایی در حوزه‌های روان‌شناسی و انگیزشی کردم.

بیشتر بخوانید

راه اندازی دومین پاتوق کتاب بزرگ کشور در بیرجند

مسئول کافه کتاب نیکان در بیرجند هدف از ایجاد این کافه کتاب را افزایش آگاهی جامعه و بالا بردن فرهنگ کتابخوانی در شهرستان بیرجند عنوان کرد.

او با بیان اینکه اکنون بیش از هزار جلد کتاب در این مجموعه داریم، تصریح کرد: کافه کتاب پذیرای همه محدوده‌های سنی از جمله کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و میانسالان است تا علاقه‌مندان به کتاب بتوانند از محیط آرام و باصفای این مجموعه برای مطالعه استفاده کنند.

برنامه و ساعت کاری کافه کتاب در مجاورت ارگ بهارستان و در بافت تاریخی شهر بیرجند در مرکز بیرجند شناسی، صبح‌ها از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و بعداز ظهر‌ها ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰ است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • ارسال پیامک تذکر حجاب به ۳۲۱ سرنشین خودرو
  • برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نمایشگاه تشریح شد
  • حضور جهاد دانشگاهی در بخش‌های عمومی و دانشگاهی نمایشگاه کتاب
  • سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد
  • معرفی کتاب‌های شهید مطهری به کودکان
  • شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود
  • حمامی که کافه کتاب شد
  • اجرای طرح هر کلاس یک قفسه کتاب
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد