Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-05@18:40:35 GMT

اکران فیلم‌های خارجی در کشور ما؟

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۱۶۳۰۲

اکران فیلم‌های خارجی در کشور ما؟

عصر ایران؛ کاوه معین‌فر - در روزهای گذشته نظام نامه جدید اکران نهایی و از سوی سازمان سینمایی وزارت ارشاد منتشر شد. بر اساس ماده 47 فصل ششم، نمايش فيلم خارجي ، پس از اخذ پروانه نمايش و حواله اكران در پرديس هاي سينمايي مجاز است. تأمين و توزيع فيلم خارجي در اختيار "مؤسسه رسانه‌هاي تصويري" است.

در ابتدا آزاد شدن نمایش فیلم‌های خارجی امر مبارکی است که قطعا همگان از آن استقبال می کنند ولی ناگزیر چند پرسش به ذهن آدم خطور می‌کند، مثلا آیا شرایط اکران برای فیلم‌های روز دنیا وجود دارد یا اینکه فیلم‌هایی تاریخ گذشته را در سالن‌های سینما به نمایش می گذاریم؟

وقتی که کمپانی های خارجی پخش کننده در کشور ما هیچ نمایندگی ندارند این مدل پخش چگونه خواهد بود، انحصاری و در اختیار یک موسسه؟

ابتدا ذکر این تجربه شخصی خالی از لطف نیست، داستان به زمانی بر می گردد که فیلم "گوست داگ: سلوک سامورایی" جیم جارموش را سالها قبل (فکر کنم اوائل دهه هشتاد) در یکی از سالن‌های سینما نمایش دادند، ما هم با ذوق و شوق به تماشای آن رفتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلم درمورد قاتلی حرفه‌ای است که سبک زندگی و دیدگاهی خاص دارد. در یکی از صحنه ها بازیگر اصلی(فارست ویتاکر) می رفت تا شخصی را به قتل برساند، بعد از کشتن او متوجه می شد که دختر جوان طرف هم در همان جاست و او را می دید، قانون او حکم می کرد که برای باقی نگذاشتن هر گونه شاهدی دختر هم باید کشته می‌شد، ولی با دیدن کتابی در دست دختر و حرف راجع به آن، از کشتن او صرف نظر می کرد و می رفت.


وقتی فیلم تمام شد می دانستم فیلم خوبی دیده ام اما به نظرم کمی مشوش و گیج کننده بود، بعد ها که نسخه اصلی فیلم را دیدم فهمیدم چه اتفاقی افتاده است و این گیجی از کجا نشأت می گرفت.

وقتی ما فیلم را در سینما دیدیم صحنه مواجهه با دختر مقتول بدلیل پوشش لباس دختر کاملا حذف شده بود در واقع سکانس اصلی از فیلم حذف شده بود. این صحنه در فیلم بسیار مهم بود زیرا همین نکشتن دختر باعث درگیری گوست داگ با رئیسش  است و مابقی اتفاقات فیلم از این صحنه منتج می شد.

برای اکران فیلم خارجی مهمترین مسأله وجود زیرساخت‌های لازم است، کشور ما با حدود 500 سالن از عهده اکران تولیدات داخل برنمی‌آید چه برسد به اینکه فیلم خارجی هم به این چرخه اضافه شود.

سال گذشته حدود 40 فیلم پشت درهای اکران ماندند. اگر 5000 سالن سینما داشتیم آن موقع نمایش فیلم خارجی نه تنها خوب بلکه یک ضرورت بود ولی با شرایط اکران فعلی فقط چند فیلم تولید داخل دیگر از اکران باز می مانند. و از همین الان درگیری و بحث و جدل‌ها قابل پیش‌بینی است.

از دوستانی که حرف از باز شدن زمینه رقابت می‌زنند باید پرسید رقابت با چی و کی؟ انحصار تأمین و توزیع فیلم‌ها که در اختیار یک مؤسسه دولتی است، اگر شرکت های بین المللی و سرمایه گذاران خارجی با ساخت سالن پا به میدان می گذاشتند و بعد هم شرایط اکران فیلم‌هایشان را داشتند می توانستیم حرفی از رقابت بزنیم ولی با شرایط کنونی در واقع رقابتی نخواهد بود که در انجام آن کیفیت سینمای ایران ارتقا یابد، و از طرف دیگر  فیلم‌هایی که انتخاب می شوند را از همین الان می توان پیش بینی کرد چه خصوصیت‌هایی دارند.


همه می دانیم که بسیاری از فیلم‌های خارجی در داخل به دلایل مختلف قابل ارائه نیستند، باید با کوتاه کردن و جرح و تعدیل آنرا نمایش دهیم، حال این سوال ساده پیش می آید که این فیلم را حاضرید در خانه ببینید (بخری یا دانلود کنی) یا اینکه با صرف هزینه و وقت به سینما بروید تا فیلمی را به تماشا بنشینید که بخش‌هایی از آن حذف شده است و احتمال دارد دچار همان گیجی شوید که برای من پیش آمده بود.

شکی نیست که با عملی شدن این طرح اوائل مورد استقبال قرار می گیرد ولی بعد از فروکش کردن تب اولیه، آیا همچنان تمایلی به دیدن فیلم‌ها با شرایط ذکر شده در مخاطب باقی می ماند؟

اکران فیلم خارجی مقوله‌ای است که همواره موافقان و مخالفان خود را داشته است ولی نگاهی واقع بینانه به این شرایط اعلام شده نشان می‌دهد دنبال همان تک نمایش‌های بعضی فیلم‍‌ها در سالن‌های محدود هستیم(مثل سینما تک‌ها) و بیشتر از اینکه بخواهیم فیلم خارجی اکران کنیم، یک بند و ماده ای گذاشته شده که برای فرار از نقد موافقان نمایش فیلم‌های خارجی از آن استفاده شود.

 

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۱۶۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع افغانستانی جدید را ندارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت در آیین سوگواری مهاجران افغانستانی مقیم مشهد به مناسبت سالروز شهادت امام جعفرصادق (ع) در حسینیه هراتی‌های گفت:  ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع جدید را ندارد، قبلا فردی به عنوان پناهنده و در شرایط خاص به ایران می‌آمد، اما این که امروز هرکسی غیرقانونی از مرز‌ها عبور کند و بیاید ایران، قابل قبول نیست.

اصغر بلوکیان افزود: ورود انبوه اتباع غیرمجاز افغانستانی به ایران تبعاتی برای سایر اتباع مجاز دارد و طبیعی است حجم خدمات برای اتباع قانونی مقیم ایران کاهش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: کمبود فضای آموزشی برای اتباع مجاز یکی از مشکلاتی است که در پی ورود اتباع غیرقانونی به ایران ایجاد می‌شود، چون تعداد اتباع مجاز و ظرفیت مدرسه‌ها برای این اتباع، محدود و از پیش تعیین شده است و حضور اتباع جدید خدمت رسانی برای این افراد را با مشکل مواجه می‌کند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت با اشاره به ارائه خدمات درمانی به اتباع خارجی مقیم ایران افزود: تقریبا هفته‌ای ۳۰۰ پرونده از استان‌ها برای دریافت مجوز ارائه خدمات به بیماری‌های خاص اتباع خارجی به سازمان ملی مهاجرت ارسال می‌شود، اما وقتی انبوه اتباع غیرمجاز وارد ایران شوند نمی‌توانیم این گونه خدمات خاص را به همه اتباع بدهیم و این موضوع برای اشتغال، دانشگاه، بیمه و سایر موارد نیز صدق می‌کند.

بلوکیان با بیان اینکه حاکمیت کنونی افغانستان باید زمینه‌های امنیتی و معیشتی بازگشت مهاجران مقیم این کشور در ایران را فراهم کند گفت: این طور نمی‌شود که حاکمیت افغانستان خودش را از مسوولیت مهاجران و مردم این کشور سبک دوش کند و تازه گاهی اوقات پارازیت هم بدهد بلکه باید زمینه بازگشت همه اتباع افغانستانی را نیز فراهم کند.

وی گفت: ظرفیت‌های علمی، اقتصادی و سرمایه گذاری افغانستان باید به کشورشان بازگردند و حاکمیت کنونی افغانستان باید از این افراد برای آبادانی کشورش استفاده کند، چرا افغانستان باید همین طور خرابه و بدون فناوری بماند و بقیه کشور‌ها پیشرفت کنند؟

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی سازمان ملی مهاجرت افزود: جامعه افغانستان در همه حوزه‌ها نخبه دارد، چرا فرزند مسلمان و نخبه افغانستانی تلاش کند خود را به اروپا، کانادا و استرالیا برساند و جایی و برای کسانی کار کند که آنها عامل ایجاد مشکلات در افغانستان هستند، حتی گاهی سفارتخانه‌های خارجی و برخی در پوشش سازمان‌های مردم نهاد برای جذب نخبه‌های افغانستانی در دیگر کشور‌ها فراخوان می‌دهند.

دیگر خبرها

  • خبر مهم وزیر کشور درباره پذیرش اتباع جدید
  • «نمایش» به اکران آنلاین رسید/ «تیر خلاص» به فرانسه
  • اکران تگزاس ۳ از ۲ خرداد در سینماهای سراسر کشور
  • پرچم تجارت بالا می‌رود؟
  • فیلم| نظرات جالب تجار خارجی در مورد ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم
  • ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع افغانستانی جدید را ندارد
  • پارسا پیروزفر، مهران مدیری و الناز شاکردوست رکوردداران روز اول اکران
  • بهادری جهرمی: رشد تجارت خارجی فروردین، ۴۸ درصد مدت مشابه سال قبل است
  • نمایشگاه کتاب ظرفیت جذب گردشگران خارجی را دارد