Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@10:06:50 GMT

سران کشورهای آسیای مرکزی در آستانه گرد هم آمدند

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۱۶۵۲۹

سران کشورهای آسیای مرکزی در آستانه گرد هم آمدند

باکو – ایرنا – سران پنج کشور آسیای مرکزی روز پنجشنبه در آستانه پایتخت قزاقستان گردهم آمدند و بر ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی و مقابله با تروریسم و افراطی گری تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری ' کازینفورم ' نورسلطان نظربایف ، شوکت میرضیایف ، سورونبای ژئن‌بیکف ، امامعلی رحمان ،روسای جمهوری قزاقستان ، ازبکستان ، قرقیزستان و تاجیکستان و نیز «آکجا نوربردی اوا» رییس مجلس ترکمنستان در این دیدار مشورتی، بر همکاری های متقابل در منطقه تاکید کردند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس جمهوری قزاقستان در این گردهمایی ، با تاکید بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان کشورهای آسیای مرکزی گفت : دیدار امروز سران کشورها به تعمیق روابط دوستی تحرک خواهد بخشید .
وی با اشاره به اینکه برگزاری دیدار سران کشورهای آسیای مرکزی، ابتکار شوکت میرضیایف رییس جمهوری ازبکستان بوده خاطر نشان کرد ، 9 سال پیش نیز سران کشورهای آسیای مرکزی دیداری مشابه برگزار کرده بودند .
وی افزود: قزاقستان همواره برای برقراری همکاری تنگاتنگ با همه همسایگان خود و به ویژه کشورهای آسیای مرکزی که با آنها دارای اشتراکات تاریخی و فرهنگی بسیاری دارد ، تلاش کرده است .
نظربایف در این دیدار ایجاد زیر ساختهای ترانزیتی از سوی قزاقستان برای حمل و نقل محموله ها از طریق این کشور تا چین ، خلیج فارس و روسیه و اروپا را مورد اشاره قرار داد و در عین حال گفت که از این ظرفیت های ایجاد شده بصورت رضایت بخش استفاده نمی شود .
رییس جمهوری قزاقستان شرایط امنیتی منطقه را نگران کننده خواند و بر ضرورت تقویت همکاری نهادهای امنیتی کشورهای منطقه تاکید کرد .
نظربایف گفت : در این اجلاس همچنین مسایل سرمایه گذاری ، نو آوری ها ، سیاست تعرفه ، گسترش همکاری در حوزه های فرهنگی و انسانی ، توسعه گردشگری و ایجاد کمیسیون کاری پنج جانبه در سطح نخست وزیران تاکید شد .
امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان نیز در این دییدار توجه حاضران را به توسعه ظرفیت های ترانزیتی آسیای مرکزی ، استفاده بهینه از ذخایر آبی و انرژی و تقویت امنیت منطقه ای جلب کرد .
وی گفت : چالش ها و تهدیدها امنیتی ، افراطی گری ، قاچاق مواد مخدر ، جرایم سازمان یافته فراملی ایجاب می کند تا واکنش های سریع از خود نشان داده و ساز و کارهای اثر بخش را در برابر همه این تهدیدات به کار ببریم .
وی افزود : حل همه این مسایل وظایف مورد اولویت تعامل ما می باشد چرا که تغییر اوضاع در یکی از کشورها می تواند تاثیر منفی به کل منطقه داشته باشد .
شوکت میرضیایف رییس جمهوری ازبکستان نیز اهمیت توسعه همکاری های بازرگانی و اقتصادی ، تعامل در حوزه تامین امنیت و ثبات منطقه ای مورد اشاره قرارداد و گفت : همه فعالیت ها، طرحها و برنامه های مشترک ما موجب تقویت فضای اعتماد و احترام متقابل می شود و به برقراری همکاری های تنگاتنگ تحرک خواهد بخشید .
آکجا نوربردی اوا رییس مجلس ترکمنستان نیز در این دیدار پیام قربانقلی بردی محمد اف رییس جمهوری این کشور را برای حاضران قرائت کرد .
رییس جمهوری ترکمنستان در این پیام همکاری با همسایگان نزدیک در آسیای مرکزی را در اولویت سیاست خارجی کشورش اعلام کرد .
در این پیام ا ضافه شد : ترکمنستان عزم راسخ برای تقویت رو ابط با کشورهای منطقه داشته و از گفتمان اعتماد بخش در همه زمینه های حمایت می کند .
آساق **337*1579

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۱۶۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی شرکت می‌کنیم/ هدفمان اصلاح تکنیک است

به گزارش خبرگزاری مهر، مسابقات والیبال قهرمانی زیر ۱۸ سال دختر آسیا از تاریخ ۲۷ خرداد تا سوم تیرماه ۱۴۰۳ با حضور ۱۳ تیم در ناخون پاتوم کشور تایلند برگزار می‌شود و تیم ملی نوجوانان دختر ایران در گروه دوم مرحله مقدماتی با تیم‌های ژاپن و فیلیپین همگروه است.

فاطمه شعبان خمسه سرمربی تیم ملی زیر ۱۸ سال دختر ایران که ۲۱ بازیکن را به پنجمین مرحله اردوی آماده‌سازی این تیم دعوت کرده است، درباره مراحل اردو گفت: از ۲۳ بهمن ماه اردوهای انتخابی تیم ملی زیر ۱۸ سال دختر را شروع کردیم و هشت تا ۹ اردوی دو روزه داشتیم. بازیکنان با استعدادی به تیم اضافه شدند. دخترانی با قد ۱۹۰ تا ۱۹۴ که شرایط سنی مناسبی داشتند و شاید در مسابقات پیش رو به دلیل نیازی که به تمرینات بیشتر دارند با ما اعزام نشوند اما در اردو حضور خواهند داشت تا در سال‌های بعد بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

وی با بیان این که پنجمین اردوی آماده‌سازی تیم ملی زیر ۱۸ سال دختر در حال برگزاری است، تصریح کرد: تا زمان برگزاری مسابقات ۹ اردو خواهیم داشت. بازیکنان با توجه به اردوهای برگزار شده شرایط خوبی دارند و از اردوی بعد می‌توانیم دیدارهای تدارکاتی را آغاز کنیم. زمان کمی را در اختیار داریم و مسابقات از ۲۷ خرداد شروع می‌شود پیش از آن اردوی تدارکاتی نداریم اما در مسابقات لیگ ملت‌های آسیای مرکزی (کاوا) که ۱۴ خرداد برگزار می‌شود با حمایت فدراسیون شرکت خواهیم کرد که به نوعی اردوی تدارکاتی برای ما محسوب می‌شود تا بتوانیم بازیکنان را پیش از مسابقات اصلی محک بزنیم.

سرمربی تیم ملی زیر ۱۸ سال دختر ایران با تاکید بر این که هدفشان ارتقای جایگاه و رنکینگ این رده سنی است، گفت: امیدوارم بتوانیم سطح خود را نسبت به قبل ارتقا و والیبالی با کیفیت ارائه دهیم تا با عملکرد خوب نتیجه بهتری بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح تکنیک مشکل بزرگی است و از شروع اردو این موضوع را مدنظر داشتیم. تا زمانی که تکنیک خوبی نداشته باشیم نمی‌توان روی تاکتیک کار کرد.

کد خبر 6085373 سیده فرزانه شریفی

دیگر خبرها

  • در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی شرکت می‌کنیم/ هدفمان اصلاح تکنیک است
  • تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است
  • وزیر خارجه انگلیس در دوشنبه
  • نگاه کرامت‌مندانه ایران به کشورهای همسایه برای تشکیل یک منطقه قوی
  • الزامات ایران پس از مواجهه مقتدرانه با اسرائیل
  • درس های مواجهه ایران و رژیم اسرائیل
  • حضور تیم والیبال جوانان ایران در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی
  • حضور تیم ملی والیبال جوانان در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی
  • افزایش بازدارندگی ایران در قفقاز و آسیای میانه پس از عملیات وعده صادق
  • بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب