Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@07:06:24 GMT

قاضی جهان کجاست؟ + تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۱۹۰۵۸

قاضی جهان کجاست؟ + تصاویر

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استان آذربایجان شرقی از شهرستان هایی با نام‌های آذرشهر، اهر، اسکو، بستان‌آباد، بناب، تبریز، جلفا، چاراویماق، خداآفرین، سراب، شبستر، عجب شیر، کلیبر، گوگان، مراغه، مرند، ملکان، میانه، ورزقان، هریس، هشترود و هوراند تشکیل شده است.

شهرستان آذرشهر در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرستان در گذشته با نام دهخوارقان شناخته می‌شد.

 

بنا بر این گزارش، شهرستان آذرشهر از چهار بخش حومه با نام‌های دهستان شیرامین، دهستان قبله داغی، دهستان قاضی جهان و دهستان ینگجه تشکیل شده است. شیرامین، قاضی جهان، آخی جهان، نادیلو، فیروزسالار، ینگجه، خان میر، هفت‌چشمه، دستجرد، قراغیل، سیلاب، خانقاه، قدمگاه و دین‌آباد از روستا‌های این شهرستان به حساب می‌آیند.

روستای قاضی جهان از جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی و شهرستان آذرشهر است. این روستا از توابع بخش حومه شهرستان آذرشهر است که در ۵۴ کیلومتری جنوب غربی تبریز، ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی دریاچه ارومیه، ۳ کیلومتری بخش گوگان و ۲ کیلومتری آذر شهر قرار گرفته است. هم‌اکنون بالغ بر ۱۱۰۰ خانوار و ۳۷۷۹ نفر در روستای قاضی جهان زندگی می‌کنند.

قاضی جهان پل ارتباطی مهمی بین سه بخش مهم آذرشهر، گوگـان و ممقـان است و از نظر موقعیت ارتباطی در مسیر ارتباطی روستا‌های بخش گوگان و شهرستان آذرشهر قرار گرفته است. از شمال به روستا‌های آخی جهان و فیروزسالار، از شرق به شهرستان آذرشهر، از غرب به گوگان و از جنوب به کوه قزل داغی و رودخانه نوشین چای محدود می‌شود.

از نظر وسعت تقریباً ۱۰۰ هکتار از اراضی این روستا مسکونی و ۳۵۰ هکتار زمین کشاورزی است. روستای قاضی جهان یکی از روستا‌های فرهنگی و مذهبی شهرستان آذرشهر است. در این روستا سه مسجد و یک حسینیه وجود دارد. این روستا کتابخانه ای با ۵۸۰ متر بنا دارد و اهل روستا با کتاب و مطالعه عجین هستند. شصت درصد مردم روستای قاضی جهان مشغول کشاورزی و حدود ۱۵ درصد فرهنگی هستند.

کارگاه‌های بسته بندی محصولات باغی روستا مانند گردو، برگه، آلوچه و قیسی، کارگاه‌های حوله بافی، رنگرزی، فرش بافی، صنایع دستی و ... از جمله کارگاه هایی است که در این روستا فعالیت دارند. دامداری نیز یکی دیگر از مشاغل در این روستاست.

بی‌سوادی در روستای قاضی جهان وجود ندارد. از محصولات باغی این روستا می‌توان به گردو، برگه، آلوچه و قیسی اشاره کرد.

روستای قرمزی گل، نیز یکی دیگر از روستا‌های شهرستان آذرشهر است. این روستا در دهستان ینگجه بخش حومه قرار گرفته است. از جاذبه‌های تاریخی این روستا می‌توان به حمام قرمز گل هم اشاره کرد. این حمام تاریخی که در اواخر دوره قاجار ساخته شده، در تاریخ ۶ اسفند ماه سال ۱۳۸۵ به ثبت ملی رسید.


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۱۹۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان


به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خلیج فارس، عبدالحمید حمزه‌پور افزود: برای آبرسانی به این شهر‌ها و روستا‌ها ۳۰ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال گذشته، در هرمزگان ۲۰۱ روستا و ۶ شهر از تنش آبی خارج شد.
حمزه پور افزود: پارسال طرح آبرسانی به شش شهر و ۱۵۶ روستا با اجرای ۶۶ طرح و سرمایه گذاری ۲۹ هزار و ۷۸۷ میلیارد ریال اجرایی شد که ۲۲۵ هزار و ۹۷۲ تن از جمعیت استان به آب پایدار دست یافتند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: در دولت سیزدهم نیز لوله‌گذاری خط انتقال به طول ۵۸۰ کیلومتر، توسعه شبکه توزیع آب به طول ۵۴۴ کیلومتر و اصلاح شبکه آب به طول ۲۰۶ کیلومتر از محل طرح‌های عمرانی و محرومیت زدایی و جاری در استان اجرا شد.
وی افزود: جهاد آبرسانی به شهر‌ها و روستا‌های به‌ویژه مناطق کم برخوردار و دارای تنش آبی یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم و طرح‌های شاخص وزارت نیرو است.

بیشتربخوانید:ساخت مخزن هزار متر مکعبی آب در بشاگرد
حمزه پور گفت: سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب از منابع مختلف برای تامین آب آشامیدنی مردم هرمزگان تولید، انتقال و توزیع می‌شود که از این حجم ۴۰ درصد از چاه‌ها، ۳۵ درصد از آب شیرین‌کن‌ها و ۲۵ درصد نیز از محل منابع سد‌ها و چشمه‌ها تامین می‌شود.

دیگر خبرها

  • پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل
  • بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟ | اینفوگرافیک
  • تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/۵۶ خانوار اسکان داده شدند
  • دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه صادر شد
  • توقف قطار تا تخریب پل ثمره بارش‌های بهاری در گلستان
  • آغاز آبرسانی به هفت شهر و ۱۳۶ روستای هرمزگان
  • بسته شدن ورودی روستای ماربین
  • خسارت بارش باران درشمال اصفهان/سیلاب در روستای صالح‌آباد جاری شد
  • یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟
  • گره ناگشوده مسکن ملی در آذرشهر/ جانی که به لب رسیده است