Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@11:36:50 GMT

عملکرد دستگاه قضایی در هفته ای که گذشت

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۲۰۰۸۷

عملکرد دستگاه قضایی در هفته ای که گذشت

تهران- ایرنا- یک هفته به آخر سال، فعالیت دستگاه قضایی با روانه کردن حمید بقایی به اوین، محکومیت به حبس صادق زیباکلام، برگزاری دو جلسه دادگاه راننده اتوبوس خیابان پاسداران و صدور حکم قصاص پزشک تبریزی همراه بود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، نهاد قضایی در هفته ای که گذشت موضوعات مختلف و متنوعی را پشت سر گذاشت و حکم های مهمی هم صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته آغاز هفته، دیه کامل انسان در ماه های غیرحرام سال ٩٧ که از سوی رئیس دستگاه قضایی امضا شده بود به واحدهای قضایی دادسراهای سراسر کشور ابلاغ شد.
مبلغ دیه ٢ میلیارد و ٣١٠ میلیون ریال برای هر انسان درنظر گرفته شد.
همچنین در روز شنبه دادستان تهران به دنبال دستور دادستان کل کشور، شهردار تهران را احضار کرد؛ این احضار پس از نامه دادستان کل کشور برای رسیدگی به برگزاری جشن روز زن در برج میلاد و رقص چند دختر خردسال صورت گرفت.
در همین روز اسدالله جولایی رئیس ستاد دیه از کمک ٤٥٠ میلیون تومانی نیکوکاران برای آزادی زنان زندانی جرایم غیرعمد خبر داد و اعلام کرد هشت هزار نیکوکار تا همان روز به کمپین 'زندان جای مادران نیست' پیوستند.
این مقام ستاد دیه ٩٥ درصد محکومان تحت حمایت را مالی عنوان و اظهار کرد تا آخر امسال بیش از ١٠ هزار محکوم جرایم غیرعمد از حبس آزاد خواهند شد.
اما یکشنبه دو خبر مهم در حوزه قضایی روی داد؛ یکی دادگاه مطبوعات بود که برای برسی پرونده مدیران مسئول پایگاه خبری جامعه خبر' و خبرگزاری 'خبرآنلاین' در شعبه ٣ دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار شد و اعضای هیات منصفه مطبوعات استان تهران هیچ یک از متهمان را مجرم تشخیص ندادند و دیگری نخستین جلسه دادگاه علنی راننده اتوبوس حادثه خیابان پاسداران بود؛ همان راننده ای که شامگاه سی ام بهمن در شب شهادت حضرت زهرا (س) با اتوبوس سفید رنگ سه مامور نیروی انتظامی را در گلستان هفتم واقع دز خیابان پاسداران زیر گرفت و موجب شهادت آنان شد. دادگاه 'م.ث' در شعبه ٩ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی و باحضور اولیای دم مقتولان، نماینده دادستان، متهم و وکیل تسخیری او برگزار شد. شهریاری نماینده دادستان با قرائت کیفرخواست اتهامات راننده اتوبوس را مباشرت در قتل سه مامور نیروی انتظامی و إخلال در نظم عمومی عنوان کرد و خواستار حکم قصاص و اشد مجازات شد؛ فردای آن روز که قرار بود آخرین دفاعیات از متهم اخذ شود، او وکیل تعیینی به دادگاه معرفی کرد که وکیل هم به دلیل مطالعه نداشتن پرونده درخواست استمهال و قاضی با این درخواست او موافقت کرد و قرار شد جلسه بعدی یکشنبه پیش رو تشکیل شود.
روز یکشنبه همچنین در سایت دادستانی تهران به نقل از دادستان آمده است که یک جاسوس دو تابعیتی به ٦ سال حبس محکوم شد؛ دادستان تهران هم‌چنین از محکومیت یکی از مسوولان سابق وزارت جهاد کشاورزی به هشت سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی خبر داد و درباره در پرونده مهدی جهانگیری اعلام کرد که تحقیقات در این پرونده ادامه دارد و نامبرده هفته گذشته با تودیع وثیقه آزاد شده است.
طبق مصوبه روز یکشنبه کمیسیون قضایی، اصلاحی در چک انجام شد و از این پس، دیگر چک حامل صادر نخواهد شد و چک‌ها فقط به نام افراد صادر می‌شود.
در واپسین روزهای سال ٩٦، خیرخواهی مردم همچنان ادامه دارد و آنان با پرداخت بدهی و میلغ دیه زندانیان سعی در آزادی زندانیان در ایام عید دارند طوری که در هفته گذشته توانستند ١٢ نَفَر را از حبس به کانون گرم خانواده هایشان بفرستند.
علاوه بر این، جواد لاریجانی دییر ستاد حقوق بشر در سی و هفتمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو اعلام کرد، شورای حقوق بشر سازمان ملل باید از شر سیاسی کاری و استاندارد دوگانه رها شود.
از دیگر رخدادهای هفته گذشته، حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور در بازدید از دادسرای جرایم رایانه ای گفته بود ٧٠ درصد پرونده های جرایم رایانه ای مربوط به تلگرام است.
آخر روز کاری هفته گذشته با تایید رای حکم بدوی حمیدبقایی در دادگاه تجدیدنظر به ١٥ سال حبس همراه بود و عصر همان روز او روانه اوین شد؛ در این روز حکم حبس صادق زیباکلام که در شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام تبلیغ علیه امنیت ملی برگزار شده بود، صادر شد.
همچنین در این روز شاهد صدور حکم قصاص پزشک تبریزی همان پزشکی بودیم که محرم سال قبل همسر و مادربزرگ خود را با غذای مسموم کشته بود.
اجتمام**٧٣٢٩* 2017

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۲۰۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان

دادستان شهرستان میناب از کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از هرمزگان، ابراهیم طاهری اظهار کرد: در ادامه روند مبارزه بی‌امان با سوداگران مرگ، مأموران انتظامی از انتقال محموله مواد مخدر به وسیله دو دستگاه خودرو در محور مواصلاتی “بندرعباس-میناب” با خبر شدند و، عملیاتی را برای توقیف محموله مورد نظر طراحی و اجرا کردند.

وی افزود: به دستور مقام قضائی، مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این شهرستان، خودروهای موردنظر را حین تردد شناسایی و پس از تعقیب و گریز، ضمن توقیف آنها در بازرسی به عمل آمده، ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک را که به طرز ماهرانه‌ای جاسازی شده بود، کشف و ضبط کردند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان میناب گفت: ضربه به بنیان اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر از موارد مهم و اساسی برای مبارزه علیه این افراد سودجو است و دستگاه‌های مسئول باید این امر را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

وی در پایان با تأکید بر لزوم برخورد قاطع و بدون اغماض با سوداگران مرگ، خاطرنشان کرد: دستگاه قضائی در مسیر مبارزه بی امان با بلای خانمان‌سوز مواد مخدر از هیچ کوششی فروگذار نخواهد شد و در راستای عمل به وظایف قانونی عرصه را بر سوداگران مرگ تنگ خواهد کرد.

کد خبر 748808

دیگر خبرها

  • خروج تمام وسایل نقلیه رسوبی در پارکینگ‌های تهران
  • دیوان بین‌المللی کیفری در جنگ اسرائیل و حماس صلاحیت قضایی ندارد
  • تابع فضاسازی ها تصمیم قضائی نمی گیریم
  • صدور رای از دادگاه انقلاب برای ۲۷ هزار و ۹۰۰ دستگاه وسیله نقلیه
  • کیفرخواست پرونده گروه (ش) با بیش از هزار شاکی در دادسرای تهران صادر شد
  • پرونده کثیرالشاکی موسوم گروه "ش" به دادگاه ارسال شد
  • دادگاه‌های صلح در تهران ایجاد شود
  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • ۷ دادگاه علنی برخط در مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران برگزار می‌شود
  • همه اقدامات باید حرکت به سمت رشد و ارتقای عملکردها باشد