Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-06@14:05:01 GMT

مسجدی با ۶ محراب‌ از زیر خاک بیرون آمد

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۲۵۷۶۸

بقایای شبستان مسجد امام حسن زواره همزمان با آزاد شدن دو محراب آن از زیرخاک بیرون آمد، علت نام‌گذاری این مسجد به نام امام حسن(ع) روایتی است مبنی بر اینکه امام حسن(ع) در این مسجد نماز خوانده است.به گزارش بلاغ، سرپرست هیئت کاوش اظهار داشت: «سیر تحول معماری مسجد امام حسن (پامنار) زواره نیاز به پژوهش‌های دقیق معماری و باستان‌شناسی دارد که بخشی از پرسش‌های موجود در طی کاوش پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی افزود: «شبستان غربی این مسجد که سه محراب نفیس گچ‌بری در آن قرار داشت به منظور وسعت بخشیدن به فضای عبادت و همچنین دو محراب آن و ساختار اصیل آن تخریب شده است.»

این باستان‌شناس تصریح کرد: «در این کاوش بقایای موجود این شبستان از زیر خاک بیرون آمد و دو محراب نیز با تراشیدن دیواری که بر روی این دو محراب کشیده شده بود آزاد و در حال پاک‌سازی و تثبیت تزئینات است.»

سعیدی گفت: «شبستان زیرزمینی مسجد نیز که بخش عمده آن سالم باقی مانده از زیر خاک بیرون آورده شده است.»

وجود محراب‌های شش‌گانه 

وی ویژگی منحصربه‌فرد این مسجد را وجود محراب‌های شش‌گانه در دیوار قبله و یک محراب در سمت غرب و یک محراب در شبستان زیرزمینی اعلام کرد و افزود: «بنا بر منابع تاریخی همچون معجم البلدان یاقوت حموی، اسماعیلیان در این منطقه نفوذ داشته‌اند و یکی از داعیان حسن صباح به نام ابوعلی دهدار اهل زواره بوده است.»
 وی با اشاره به قرار داشتن مسجد امام حسن (پامنار) زواره در محله بنکویه شهر زواره تصریح کرد: «علت نام‌گذاری این مسجد به مسجد امام حسن (ع) روایتی است مبنی بر اینکه امام حسن(ع) در سفر به شرق در این مسجد نماز خوانده است.»

این باستان شناس گفت: «نام رایج مسجد امام حسن، مسجد پامنار است زیرا یکی از قدیمی‌ترین مناره‌های ایران در جوار آن ساخته شده است.»

دومین مناره قدیمی ایران

به گفته این باستان‌شناس، مناره مسجد امام حسن (پامنار) دومین مناره قدیمی ایران بعد از منار مسجد جامع ساوه است.

این منار بر اساس کتیبه کوفی زیبای نصب‌شده بر ساقه آن به دستور فردی به نام محمد بن ابراهیم در سال 461 ه.ق ساخته شده است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی افزود: «به گفته حمزه اصفهانی در زواره آتشکده‌ای احتمالا در محل این مسجد قرار داشته است.»

وی اظهار کرد: «دو دوره تاریخی روشن این مسجد دوره سلجوقی و ایلخانی است که تزئینات گچبری معرف سبک هنری این دو دوره بر روی محراب‌های آن نقش بسته است.»

به گزارش پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، کاوش و احیای شبستان غربی مسجد امام حسن (پامنار) زواره اصفهان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۲۵۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصلی کیش میزبان عزاداران شهادت امام جعفرصادق (ع)

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، دفتر نهاد امامت جمعه کیش اعلام کرد: این مراسم ظهر شنبه ۱۵ اردیبهشت همزمان با نماز ظهر و عصر برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین ادیب یزدی سخنران این مراسم خواهد بود و علی جمعه پور نیز در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) مداحی می‌کند.

مراسم عزاداری شام شهادت امام جعفر صادق (ع) نیز فردا از ساعت ۱۹ و سی دقیقه از مسجد جواد الائمه آغاز می‌شود و عزاداران در مسجد امام صادق (ع) نیز مراسم عزاداری را برگزار خواهند کرد.

عزاداران شهادت امام جعفر صادق (ع) بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد حضرت زینب (س) عزاداری می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین کرمی سخنران این مراسم خواهد بود و حامد حیدری نیز در غم شهادت امام جعفر صادق (ع) مداحی می‌کند.

دیگر خبرها

  • کتاب «رضای انقلاب» در حوزه هنری رونمایی می‌شود
  • محور انارک به زواره پس از ۲۴ ساعت بازگشایی شد
  • رونمایی از «رضای انقلاب» در حوزه هنری
  • برگزاری خیمه‌های عزاداری صادق آل محمد در ۴۰۰ مسجد منتخب تهران
  • برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در مهردشت +فیلم
  • مصلی کیش میزبان عزاداران شهادت امام جعفرصادق (ع)
  • تشییع دو شهید گمنام دفاع مقدس در مسجد مقدس جمکران
  • پیکر مطهر ۲ شهید گمنام در مسجد جمکران آرام گرفت 
  • پیکر مطهر ۲ شهید گمنام در مسجد جمکران آرام گرفت
  • تشییع دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران