Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-02@17:03:28 GMT

عراقچی به مقامات اروپایی چه گفت؟

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۲۷۴۷۹

جلسه کمیسیون مشترک برجام پس از حدود 3 ساعت در هتل کوبورگ وین به پایان رسید اما دیدارها و رایزنی های سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه بعدازظهر امروز در وین ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و هیات همراه ، حدود ساعت 14 به وقت محلی هتل کوبورگ را ترک کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هشتمین نشست کمیسیون مشترک برجام از روز اجرای برجام (16 ژانویه 2016) تا کنون، ساعت 11 صبح امروز به وقت محلی وین در هتل کوبورگ آغاز شد و به گفته عراقچی، این نشست بر موضوع رفع تحریم ها و رسیدگی به موارد نقض برجام توسط آمریکا متمرکز است.

عراقچی روز پنجشنبه در این زمینه گفت: در حاشیه نشست کمیسیون مشترک برجام بطور معمول با برخی از کشورهای مشارکت کننده در برجام یا در صورت نیاز با همه آنها دیدارهای دوجانبه برگزار می کنیم. این بار هم تا الان با هیات اتحادیه اروپا، روسیه، فرانسه و آلمان دیدار کرده ایم و با هیات های دیگر نیز متعاقبا دیدارهایی خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در دیدارهای دوجانبه مباحث مربوط به میزان پایبندی دولت آمریکا به تعهداتش در برجام و مواردی که مورد نقض واقع شده است را مطرح کردیم. مواضع برخی از کشورها کاملا با مواضع ایران نزدیک است و مواضع برخی دیگر نیز موید نقض برجام توسط آمریکا است ولی تا حدی از گفتن آن ابا دارند.

ايران از کميسيون مشترک برجام خواسته است درباره لغو «مؤثر» تحريم‌هاي ايران اقدام و مشخصاً به موارد متعدد نقض برجام از سوي آمريکا رسيدگي کند.

شبکه تلويزيوني پرس تي وي گفت: نمايندگان ايران و گروه پنج بعلاوه يک امروز (جمعه) براي شرکت در يازدهمين نشست دوره‌اي کميسيون مشترک برجام، آن هم در بحبوحه تهديدات آمريکا مبني بر احتمال خروج اين کشور از برجام، در وين، پايتخت اتريش، گردهم آمده‌اند. عباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه ايران گفته است که از مسائل مهم در دستور کار اين جلسه، مسئله لغو تحريم‌هاي ايران و همچنين موضوع موارد مختلف نقض برنامه جامع اقدام مشترک از سوي آمريکا، خواهد بود. عراقچي بر موضع ايران، مبني بر اين که برجام قابل مذاکره‌ي مجدد نيست، بار ديگر تأکيد کرد.

رياست جلسه کمیسیون برجام مشترکاً برعهده هلگا اشميت، معاون فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، و عباس عراقچي، معاون وزير خارجه ايران، است. اصولاً در اين نشست‌هاي دوره‌ايِ کميسيون مشترک برجام، معاونان وزراي خارجه يا مديران سياسي وزارت‌هاي امور خارجه کشورهاي امضاکننده برجام شرکت مي‌کنند.

ايران مدت‌ها است که به اين کميسيون درباره موارد متعدد نقض مفاد برجام از سوي آمريکا، شکايت کرده است. روز گذشته،عراقچي، پيش از آغاز نشست اين کميسيون، گفت: ايران بر اين باور است که آمريکا در حال نقض تعهداتي است که خودش براساس متن برجام پذيرفته است. عراقچي تأکيد کرد که در نشست روز جمعه، ايران اين شکايت‌ها را از طرز برخورد نامناسب آمريکا با برجام به اعضاي کميسيون مشترک اعلام خواهد کرد، تا شايد همه بتوانند در اين زمينه به تفاهم و درکي مشترک برسند.

عراقچي افزود: برخي از اعضاي گروه پنج بعلاوه يک، مانند روسيه و چين، معمولاً با مواضع ايران در خصوص نقض برجام از سوي آمريکا هم‌عقيده‌اند، ولي برخي ديگر از اعضاي گروه پنج بعلاوه يک، هرچند اذعان دارند که آمريکا به تعهدات خود بر اساس برجام پايبند نيست، تا حدي از گفتنِ علنيِ اين مطلب (عليه آمريکا) اِبا دارند. عباس عراقچي ابراز اميدواري کرد، با توجه به توضيحات مبسوطي که ايران در اين خصوص به اعضاي کميسيون مشترک ارائه خواهد کرد، اين کميسيون بتواند بيانيه‌اي مشترک عليه آنچه آمريکا برضد برجام انجام مي‌دهد، منتشر کند.

به گزارش پرس تی وی، هيئت ايرانيِ شرکت‌کننده در اين کميسيون، طبق روال معمول، تاکنون نشست‌هايي دوجانبه با برخي از هيأت‌هاي کشورهاي عضو اين کميسيون در حاشيه نشست دوره‌اي کميسيون مشترک برجام برگزار کرده است و پس از پايان نشست اين کميسيون نيز ممکن است نشست‌هاي دوجانبه‌ي ديگري با برخي ديگر از اعضاي گروه پنج به‌علاوه يک برگزار کند.

عراقچي روز گذشته به خبرنگاران گفت: کارگروهي متشکل از کارشناسان فنيِ ايران و کشورهاي عضو پنج بعلاوه يک تشکيل شده است، که مشخصاً درباره موضوع برداشته شدن تحريم‌هاي ايران به بحث و تبادل نظر بپردازد، زيرا اين مهم‌ترين بخش از برجام است که ايران درباره‌ي آن شکوائيه دارد. علت آن اين است که ايران به تعهدات خود بر اساس متن برجام - که شامل محدودسازي برنامه هسته‌اي اين کشور بوده - عمل کرده و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز بارها بر پايبندي ايران به متن برجام و عمل کردن اين به تعهداتش براساس برجام، صحه گذاشته است، ولي از سوي ديگر، ايران شاهد برداشته شدن مؤثرِ تحريم‌هاي اين کشور نبوده است.

متأسفانه آمريکا کماکان بر شرکت‌ها و بانک‌هاي اروپايي و ساير کشورها فشار مي‌آورد و فضاي تهديد و ارعاب ايجاد مي‌کند تا آنان را از انجام دادن هرگونه تجارت، تعامل اقتصادي يا داد و ستدِ بانکي با ايران بازدارد، که مشخصاً حرکتي است که ناقض برجام است.

فرزانه شرفبافی مدیر عامل ایران ایر یکی از شرکت کنندگان در کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ وین گفت: در این جلسه درباره مجوزهای اداره خزانه داری و دفتر کنترل اموال خارجی (OFAC) در بخش هوایی صحبت کردیم.

به گفته مدیرعامل ایران ایر ؛ مشکلات مربوط به لغو تحریمها در بخش هوایی را مطرح کردیم و مذاکرات در کمیسیون مشترک درباره موضوع لغو تحریمها ادامه دارد.

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۲۷۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری صدا و سیما، اين نشست با حضور مهرداد بذرپاش ، وزير راه و شهرسازي کشورمان و رئيس ايراني کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات و عبدالله بن طوق المری وزیر اقتصاد امارات، برگزار شد.

وزير راه و شهرسازي گفت: بعد از 10 سال کمیسیون مشترک دو کشور را برگزار ميکنیم که فرصتی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور است. امارات به عنوان دومین کشور شریک ایران، اهميت استراتژیک زيادي براي ما دارد.

بذرپاش ا اشاره به حضور ایران و امارات در مسیر کریدور شمال و جنوب گفت: دسترسی به بازارهای شمال و جنوب میتواند باعث بوجود آمدن فرصت بای دو کشور باشد.

رئيس ايراني کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات در ادامه افزود: توانمندی های فناوری نو و دانش بنیان میتواند فرصت برای توسعه روابط بر پايه نکنولوژی را فراهم کند. تشریفات گمرکی و حمل و نقل از مشکلات تجاری دو کشور بوده که لازم است این موضوع را برای گسترش روابط تجاری حل و فصل کنیم.

بذرپاش درباره مراودات بندري دو کشور گفت: در حال حاضر حمل و نقل از بندر شهید بهشتی و گمرک بازرگان در حال اجراست. تسهیل برای خروخ در ترانزیت کالا در حوزه جاده ای و ریلی بايستي گسترش یابد.

وزير راه و شهرسازي در پايان بر حل مشکل بانکی و مالی براي تسهيل روابط تجاري دوجانبه تاکييد کرد.

وزیر اقتصاد امارات در اين نشست گفت: برگزاري جلسه امروز نشان از توسعه و گسترش روابط اقتصادی دو کشور است. امارات بعد از چین، بيشترين ميزان روابط تجاری با ايران را دارد. ازرزش تجارت به ۲۷ میلیارد دلار رسیده و بسياري از شرکتهای ایرانی در امارات تشکیل شده است.این کمیسیون مي تواند بازار دو کشور برای همديگر فراهم آورد.

المری افزود: ايجاد فرصت هاي زیادی برای حمل و نقل و همکاري هاي بانکی ، از دستاوردهاي اين کمسيون هاست.

وزیر اقتصاد امارات با اشاره به عملکرد دولت امارات در زمينه سرمایه گذاری گفت: تصویب قانون تشکیل شرکتهای خارجی و تشویق در زمینه حمایت از شرکت‌هایی که در زمینه انرژی نو فعالیت میکنند با استفاده از زیر ساختهاي اين کشور، فرصت خوبی برای تجارت با امارات ايجاد کرده است.

وزیر اقتصاد امارات در پايان از فعالان بخش خصوصی ایران براي حضور در بازار امارت دعوت کرد.

 

دیگر خبرها

  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان
  • امضای ۲ سند توسط روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • امضای ۲ سند همکاری اقتصادی میان ایران و امارات 
  • کمیسیون اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار شد/ پیش‌بینی افزایش تجارت به ۳۰ میلیارد دلار
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • پیش‌بینی افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار می شود
  • توسعه همکاری‌های تجاری در دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال