Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@21:52:33 GMT

شرنگ رنگ، آخرين نقطه دنيا

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۲۹۱۰۶

شرنگ رنگ، آخرين نقطه دنيا

خبرگزاري آريا - ياسوج- ايرنا- اگر بتوانيد خود را به روستاي شرنگ رنگ برسانيد، صحبت اهالي را قبول مي کنيد که اينجا آخرين نقطه دنياست، به هيچ روستا يا شهري راه ندارد و خودروي اورژانس آنان چهارچوبي است که خود مردم آن را ساخته اند.

به گزارش ايرنا، روستاهاي زيادي در کهگيلويه و بويراحمد وجود دارد که با توجه به شرايط آب و هوايي و تنوع طبيعي و زيست محيطي منطقه نامگذاري شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر کدام از اين روستاها داراي ويژگي خاص و منحصر بفردي در زمينه‌هاي مختلف از جمله گردشگري و طبيعي نيز هستند.
روستاي `شرنگ رنگ` در بخش ديشموک شهرستان کهگيلويه استان کهگيلويه و بويراحمد به دليل صداي آب موقع عبور از دره‌ها و سرازير شدن به پايين دست به نام شرنگ رنگ معروف شده است.
از نظر مردم محلي، هنگامي که آب چشمه جاري مي‌شود صداي شرنگ رنگ دارد و اين صداي گوشنواز، نام روستايي در دل کوههاي زاگراس با کمترين امکانات اوليه شد.
نوزدهمين کاروان سلامت هلال احمر شهرستان کهگيلويه با هدف سرکشي از مناطق محروم و تأمين سبد غذايي با همراهي پزشک و ماما راهي روستاي شرنگ رنگ شد.
گروه شوراي بانوان مجمع خيرين سلامت کهگيلويه نيز کاروان سلامت هلال احمر را همراهي کردند.
بعد از عبور از شهر ديشموک جاده خاکي و پر از چاله مورخاني، محروميت منطقه ديشموک و بيش از بيش روستاي شرنگ رنگ را نشان داده مي‌شد.
هنگام عبور از اين دست اندازهاي بي انتها آدرس دقيق روستا را از تعدادي از مردم منطقه جويا شديم.
تاکيد بيشتر مردم منطقه بر ناهمواري جاده و سخت گذر بودن روستاي شرنگ رنگ داشت.
خودروهاي امدادي هلال احمر با گذر از اين مسير سخت و ناهموار بعد از طي مسافت يک ساعته از شهر ديشموک به روستاي شرنگ رنگ رسيدند.
خانه‌هاي گلي و قديمي اهالي نشان از محروميت اين روستاي دورافتاده داشت.
هر يک از اهالي روستا بصورت پراکنده و دور از هم، خانه‌اي گلي و چوبي را براي گذران زندگي بنا کرده بودند.
دود سفيد پشت بام خانه‌ها به طبيعت سرسبز و بهاري روستا جلوه خاصي بخشيده بود.
با ورود به روستا مدرسه کانکسي کوچک که بر روي سنگها ايجاد شده بود نيز براي کاروان جالب بود.
اين مدرسه کانکسي کوچک محل استراحت و شب گذراني معلم مدرسه و تحصيل 17 دانش آموز روستاي شرنگ رنگ بود.
اين کانکس از سوي معلم روستا با پرده کشي به 2 قسمت براي خواب و تحصيل دانش آموزان تقسيم شده بود.
مثل هميشه زنان با توجه به اينکه مردان روستا به چوپاني مشغول بودند از کاروان هلال احمر استقبال کردند.
مکاني زيبا در زير درخت تنومند بلوط کنار گندمزار سرسبز براي ويزيت، درمان و ارائه خدمات پزشک هلال احمر و مجمع خيرين سلامت از سوي زنان روستا آماده شد.
خانه‌هاي گلي و کوتاه روستا ما را ترغيب به عکاسي و بازديد از اين خانه‌ها کرده بود.
اين خانه‌هاي گلي و بسيار قديمي روبه آفتاب و پشت اين خانه‌ها به زمين چسبيده و محل تردد اهالي روستا است.
دروازه وردوي اين خانه‌ها از 2 چوب بزرگ به وسيله قوطي‌هاي زنگ زده پوشانده شده بود.
براي ورود به خانه با سلام و احوال پرسي اجازه عکاسي از داخل خانه را نيز از پيرزن و دختر جوان گرفتيم.
تنها امکانات مردم روستاي شرنگ رنگ شبکه برق بود و لامپ قديمي و کم نور 100 واتي تنها قسمت کمي از خانه طويل پيرزن مسن را روشن کرده بود.
بعد از 20 دقيقه از استقرار کاروان سلامت هلال احمر در روستا همه اهالي که بيشتر زنان، دختران و کودکان بودند براي ويزيت رايگان در زير سايه درخت تنومند بلوط جمع شدند.
زنان روستا با ابراز گلايه از راه ارتباطي و غير قابل تردد روستا خواستار توجه بيشتر مسئولان شدند.
گلي عزيزي از زنان سالخورده روستا با اشاره به اينکه در بيشتر فصول سال راه ارتباطي و ماشين رو روستا به دليل بارندگي و گل آلود بودن مسدود مي‌شود گفت: براي رسيدن به بخش ديشموک مجبور به طي مسافت سه ساعته پياده روي از تنگه امام زاده ميرسالار هستيم .
وي با بيان اينکه هچ گونه وسيله نقليه براي براي رفت و آمد اهالي روستا و انتقال افراد بيمار و سالخورده وجود ندارد گفت: سال گذشته به علت بيماري شديد و نبود وسيله نقليه، اهالي روستا خودم را به وسيله چهارجوب بعد از طي سه ساعت پياده روي به شهر ديشموک انتقال دادند.
علي شير حسيني از ديگر اهالي روستا اظهار داشت: به دليل سخت گذر و ناهمواري راه ارتباطي، بيشتر مواقع بيماري که با چهار چوب حمل مي‌شود به دليل شدت جراحات وارده داراي مشکلات زيادي مي‌شود.
زاهد بذرکار پيرمرد 50 ساله و داري هشت فرزند که داري بيماري ديسک کمر است مي‌گويد: بيش از 2 سال است که به دليل اين بيماري خانه نشين شده‌ام.
وي گفت: خانواده‌هاي اين روستا که از هرجهت محروم هستند خواهان حمايت کميته امداد و بهزيستي هستند اما تاکنون در اين زمينه اقدام چنداني نشده است.
بذرکار افزود: با مراجعه به کميته امداد بخش ديشموک به من گفتند که چوپاني شغل محسوب مي‌شود و شما شرايط قرار گرفتن زير پوشش اين نهاد را نداريد.
وي بيان کرد: تنها درآمد مردم روستا گوسفند چراني است.
بذرکار افزود: از جمعيت 25 خانواري روستاي شرنگ رنگ تنها چهار خانوار زير پوشش کميته امداد هستند.
سلمان محمدي پزشک معتمد و همراه کاروان جمعيت هلال احمر کهگيلويه مشکلات اصلي اين روستا را سوء تغذيه و مشکل کمبود رشد کودکان اعلام کرد و گفت: نياز است تدابير ويژه براي حمايت از اين کودکان انديشيده شود.
وي بيان کرد: نياز است براي تکميل دوره درمان، ماهانه پزشک از اين روستا بازديد داشته باشد.
محمدي تصريح کرد: در صورت عدم تداوم دوره درمان اين کودکان با مشکلات زيادي مواجه مي‌شوند.
رئيس جمعيت هلال احمر کهگيلويه کاروان سلامت روستاي شرنگ رنگ ديشموک را نوزدهمين مقصد کاروان سلامت هلال احمر در سال جاري دانست وگفت: اين کاروانها با همکاري و حمايت خيرين به روستاها سفر مي‌کنند.
سيد عادل رهبريان تصريح کرد: در اين کاروان 50 بسته مواد غذايي و بهداشتي به ارزش 25 ميليون ريال توزيع شد.
وي افزد: از سوي پزشک و ماماي داوطب همراه جمعيت هلال احمر 25 خانوار اهالي روستا شرنگ رنگ بصورت رايگان ويزيت شدند و دارو در اختيار آنها قرار گرفت.
رئيس شوراي بانوان مجمع خيرين سلامت کهگيلويه نيز در اين بازديد هدف اين مجمع را ارائه آموزش‌هاي بهداشتي و درماني به بانوان روستاهاي محروم و دور افتاده اعلام کرد.
ذلفا پاسدار تصريح کرد: همکاري مسئولان و بخصوص خيرين نقش مهمي در جهت بالا بردن سطح سلامت جسم و روان بانوان در روستاهاي محروم و دور افتاده کهگيلويه دارد.
وي کاروان روستاي شرنگ رنگ را دومين کاروان مجمع خيرين بانوان شهرستان دانست وافزود: در اين کاروان 30 بسته بهداشتي و درماني به همراه پوشاک بين زنان روستا توزيع شد.
پاسدار از همکاري جمعيت هلال احمر شهرستان کهگيلويه در اجراي کاروانهاي مجمع تقدير کرد.
رئيس کميته امداد امام خميني ديشموک با اشاره به اينکه همه خانوارهاي روستاي شرنگ رنگ شرايط لازم براي قرار گرفتن زير پوشش اين نهاد را دارند گفت: هم اکنون به دليل سياست‌هاي کميته امداد چنين امکاني وجود ندارد.
وي سياست اين نهاد را کاستن ورودي مددجويان و افزايش خروجي از فهرست خانوارهاي تحت پوشش عنوان کرد.
رضا ايزدي اظهار کرد: درصورت همکاري مسئولان استاني و کشوري همه خانوارهاي روستا تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
وي بيان کرد: يک هزارو 976 خانوار با جمعيت چهار هزارو 886 نفر در بخش ديشموک زير پوشش کميته امداد امام خميني هستند.
بخشدار ديشموک نيز در اين راستا روستاي شرنگ نگ را يکي از محروم‌ترين روستاهاي بخش ديشموک دانست و گفت: اين روستا داراي مشکلات زيادي از جمله نداشتن راه ارتباطي مناسب و آب لوله کشي است.
حسن اميريان افزود: با همکاري قرار گاه خاتم مسير سه کيلومتري اين روستا تا پايان سال 97 آسفالت خواهد شد.
روستاي شرنگ رنگ با 25 خانوار جمعيت در فاصله هشت کيلومتري از ديشموک و 105 کيلومتر دهدشت مرکز شهرستان کهگيلويه قرار دارد.
بخش ديشموک با 21 هزار نفر جمعيت داراي 75 روستاي بزرگ و کوچک است.
7531/6110
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۲۹۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی سلیمی مفرد ظهر سه شنبه در بازدید از روستاهای سطح بخش آبپخش اظهار داشت: برخی از روستاهای بخش آب‌پخش از جمله چم‌درواهی با توجه به نداشتن دهیاری و اعتبار کم روستا نیازمند توجه بیشتر مسئولان شهرستان هستند.

وی افزود: ۲ روستای چم دوراهی و میاندشت در مسیر اصلی ورودی و خروجی بخش آب‌پخش قرار گرفته‌اند و این موضوع نیازمند توجه بیشتر به ورودی‌های این روستاها به منظور جذب گردشگر است.

سرپرست بخشداری آب‌پخش ابراز داشت: آسفالت بریدگی‌های مسیر اصلی روبروی روستای میاندشت و ورودی این روستا از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات مردم از اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان دشتستان است.

کد خبر 6093283

دیگر خبرها

  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • نماینده ولی فقیه : برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند / برخی از کسانی که برای حج سپرده‌گذاری کرده‌اند چشمشان به کعبه نمی‌افتد و از دنیا می‌روند
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند | برخی از آنها چشمشان به کعبه نمی‌افتد و از دنیا می‌روند!
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند