Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد > صنعت - یک کارشناس صنعت خودرو گفت: شرکت‌های که در صنعت خودروسازی سواری و تجاری در کشور به وجود آمده‌اند و بعضا بسیار بزرگ هم شده‌اند، به لطف امتیازهای دولتی مانند تعرفه و ارز مبادلاتی، سودآور هستند.

فربد زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که چرا صنعت خودرو در ایران رشد پیدا نکرده است؟ اظهار داشت: انتخاب استراتژی نادرست، عدم وجود بخش خصوصی رقابت‌پذیر و نگرانی از ورود سرمایه‌های خارجی، مهم ترین عواملی هستند که نهایتا نتیجه را به این وضعیت رسانده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ضعف خودروسازی تنها محدود به شرکت‌های دولتی نیست و شرکت‌های خصوصی فعال در این صنعت خودروی ایران هم فاصله بسیار زیادی با توسعه‌یافتگی دارند و حتی می‌توان گفت به شدت از شرکت‌ها دولتی عقب‌مانده‌تر هستند.

این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: شرکت‌های که در صنعت خودروسازی سواری و تجاری در کشور به وجود آمده‌اند و بعضا بسیار بزرگ هم شده‌اند، به لطف امتیازهای دولتی مانند تعرفه و ارز مبادلاتی سودآور هستند و مطلقا نه توانایی رقابت و نه حتی قصد آن را در بازارهای داخلی و جهانی ندارند.

زاوه تصریح کرد: بر این اساس، تلاش شدیدی صورت گرفته است که یا از ورود سرمایه‌های خارجی مستقل به کشور جلوگیری شود و یا شرکت‌های بین المللی که علاقه‌مند به ورود به ایران هستند، به سمت شرکت‌های خصوصی و یا دولتی خاصی بروند که این ساختار آسیب نبیند.

وی ادامه داد: اصولا شرکت‌های خارجی از ورود به یک بازار با چنین فضای حاکمی واهمه دارند و نگران می‌شوند که اگر مطابق منویات مدیران دولتی رفتار نکنند، سرمایه آنها خطرات جدی تهدید نماید.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: در واقع، هم ورود سرمایه و هم فن‌آوری و در نتیجه فضای رقابتی همگی به شدت محدود می‌شوند و طبعا توسعه‌ای رخ نمی‌دهد.

 

35225

 

 

کلید واژه‌ها : بازار خودرو - واردات خودرو - خودروسازان - خودرو -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۳۰۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است

مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: در این شرایط خاص کشور با توجه به جنگ اقتصادی، حرکت اقتصادی رو به جلو جای شکرگزاری دارد.

او افزود: ما در دنیا منابع خدادادی هیدروکربوری را داریم که شکر آن استفاده درست از آن می شود.

وی ادامه داد: استفاده از این منابع تبدیل به ارزش افزوده است. علی الرغم تحریم ها وزارت نفت اقدامات موثری انجام داده است به عنوان مثال فاز ۱۴ پارس جنوبی که تماماً ایرانی است.

به گفته ابهری ورود سرمایه گذاری به بالا دست در دولت سیزدهم رقم خورد.

دبیر انجمن کارفرمایان پتروشیمی خاطر نشان کرد: طی مدتی کوتاه انقلابی برای صدور مجوز ها در وزارت نفت صورت گرفت و روند آن تسریع شد.

وی ادامه داد: قطعاً سرمایه‌گذاری پتروشیمی ها برای کشور مفید و مثمر ثمر است و با توجه به شعار سال الزاماتی نیز در این زمینه وجود دارد.

ابهری با اشاره به قراردادی که امروز منعقد شد خاطر نشان کرد: با این قراردادها هم بخش خصوصی به یکی از مهمترین سرمایه گذاری ها ورود پیدا می‌کند که خود به آن نیاز دارد و هم در روند اقتصادی کشور مثمر ثمر خواهد بود.

مهدوی ابهری تصریح کرد: سرمایه گذاری در میادین و صرفه جویی در بخش گاز یکی از اهم فعالیت ها است ولی سخن کای این است که باید پتروشیمی‌ها در این بخش ورود کنند.ما باید در بخش گاز سرمایه‌گذاری کنیم و این آمادگی از سوی پتروشیمی‌ها مشکلی نیست.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با اشاره به ناترازی گاز در کشور اضافه داد: فریادهایی که ما می زنیم برای سرمایه گذاری در میادین گازی، مصرف بهینه و صرفه‌جویی به دلیل این است که لطمه‌ای به تولید وارد نشود در حالی که باید سال‌های گذشته به آن فکر می‌کردیم

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • تضمین خوراک پتروشیمی‌ها با ورود بخش خصوصی به بالادست صنعت نفت
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • بیش از ۶.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد/ آغاز ۵۰ پروژه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار
  • ورود پتروشیمی ها به بالادست نفت بازی برد_برد است
  • سد ورود بخش خصوصی به صنعت نفت و گاز شکسته شد
  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • لزوم همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی برای توسعه گردشگری اردبیل