Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد > اقتصاد کلان - مرتضی ایمانی راد اقتصاددان در کانال تلگرام موسسه اقتصادی بامداد نوشت:«اقتصاد ایران را از جنبه های مختلف می توان در سال ۹۷ مورد بررسی قرار داد. مثلا عده ای روندهای غالب اقتصاد ایران را پیش بینی می کنند.»

عده ای دیگر چالش های بنیادی و یا به عبارتی دیگر موانع اقتصاد را نام میبرند و تعدادی هم به ساختارها و نهادها و غیره می پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 یک شیوه دیگر در بررسی اقتصاد ایران مفهوم های اساسی است که اقتصاد کشور بر اساس این مفاهیم شکل می گیرد. مثلا اگر شما مفهوم حسادت را در مورد یک شخص استفاده کنید، بخش قابل توجهی از شخصیت آن فرد را آشکار کرده اید. حال سئوال این است که بدون عدد و رقم، چگونه می توان اقتصاد ایران با یک سری مفاهیم شناسایی کرد. یعنی یک جوری میخواهیم اقتصاد ایران را با یک سری مفاهیم کلیدی تحلیل محتوی کنیم.

از این نظر مفاهیمی که شمرده می شوند، مفاهیمی هستند که بر سیاستها، ساختارها، نهادها و متغیرها سایه می اندازند. یعنی بدون این مفاهیم اقتصاد ایران قابل شناسایی و تبیین نیست. این مفاهیم به قرار زیرند: 

اول، امنیت - لازم است برای اینکه اقتصاد بتواند همراه با مشکلاتش، مشکل جدید ایجاد نکند نکات امنیتی در آن رعایت شود. افزایش تظاهرات کارگری، تضادهای سیاسی، اختلاف نظر های بیش از اندازه در حوزه سیاسی، احتمال شکل گیری مخالفت های سیاسی بیشتر، احتمال بالا در شکل گیری التهابات ارزی و مسایلی از این دست ایجاب می کند که اقتصاد ایران توام با ابزارهای امنیتی همراه شود. 

دوم، کنترل - وقتی مسایل اقتصادی با روشهای مرسوم و جافتاده حل نشود و اگر چنین نگاهی وجود نداشته باشد، کنترل جایگزین مدیریت می شود. 

سوم، تمرکز - برای کنترل بیشتر به تمرکز بیشتر نیاز است، با تمرکز بهتر می توان جریانات اقتصادی را کنترل کرد. تمرکز شیوه های گوناگون دارد، ولی اقتصاد ایران نیاز جدی به تمرکز دارد. بنابراین کلیه سیاستهایی که نتیجه آن عدم تمرکز باشد، مثل خصوصی سازی، تقویت بازار، آزادی قیمتها، تخصیص بهینه منابع و سیاستهای مشابه، مورد استقبال دولت و حکومت قرار نخواهد گرفت.

چهارم، بقاء - وقتی در جامعه و اقتصاد موانع و چالش ها زیاد می شوند و وقتی این چالش ها به ابر چالش  تبدیل می شوند و این چالش ها به حوزه های اجتماعی کشیده می شود، سیاستگذاری خیلی سخت می شود. در نتیجه نمیتوان دست به ریسک زد و سیاستهای رادیکال را اجرا کرد. در چنین فضایی سیاستها به سمت حفظ وضع موجود میل پیدا میکنند.

پنجم، سیاست - در نتیجه به دلیل عوامل بالا سیاست مجبور هست وارد اقتصاد شود و دخالت خود را بیشتر کند. این مفهوم را تحت عنوان تمرکز مطرح کردم. در نتیجه اقتصاد ایران در سال ۹۷ احتمال زیادی دارد بیش از سابق سیاسی شود. 

ششم،تحریم - آرایش جدید کابینه ترامپ و رادیکال شدن آن و اعلام کره شمالی به همکاری با نظم جهانی و همراستایی پیش بینی شده اروپا با امریکا، همه یک پیام برای اقتصاد ایران دارد. این پیام هم این است که اقتصاد ایران به طور جدی در مواجه با تحریم های بین المللی قرار خواهد گرفت و مدیریت این تحریم ها یکی از وظایف خطیر کابینه دوازدهم خواهد بود. 

با توجه به مفاهیم برشمرده شده، می توان اقتصاد ایران را در سال ۹۷ ترسیم کرد و در این بستر دست به پیش بینی یا سرمایه گذاری و در مجموع به تدوین استراتژی های اثربخش برای بنگاهها زد. به نظرم بی توجه به این مفاهیم به حرکت ما در سال ۹۷ ضربه خواهد زد.  

 

3535

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۳۰۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتیلا حجازی: حق بانوان ایران بیشتر از این است؛ ایران نبودم و برای خدمت به استقلال برگشتم!

سرپرست جدید استقلال در حاشیه تمرین امروز آبی‌ها با خبرنگاران گفتگو کرد.

طرفداری | آتیلا حجازی شب گذشته به عنوان سرپرست استقلال انتخاب شد.

نصرالله خواجه‌گیری سرپرست پیشین استقلال، با علی خطیر آمد و با او هم رفت. شب گذشته بود که فرشید سمیعی سرپرست مدیرعاملی استقلال در حکمی آتیلا حجازی را به عنوان سرپرست آبی‌ها انتخاب کرد.

آتیلا حجازی امروز در تمرین استقلال حاضر شد و با خبرنگاران گفتگو کرد. فرزند زنده یاد ناصرخان حجازی گفت:

تشکر ویژه از هواداران بسیار خوب استقلال دارم. این تشکر به خاطر حضور امروزشان نیست، بلکه به خاطر حضور و حمایت همه جانبه آنها از ابتدای فصل است.

من در ایران حضور نداشتم اما بلافاصله برای حضور در استقلال، تیم محبوب دوران بچگی‌ام و تیم پدرم، بی‌درنگ آمدم، چون دوست داشتم خدمتی هر چند کوچک به این باشگاه بکنم و خیلی خوشحالم که اینجا حضور دارم. از اتفاقات بازی پرسپولیس و سپاهان متاسفم، حق بانوان ایران بیشتر از این است.

الان فقط نیاز به آرامش داریم. نیاز به تمرکز داریم، چون وضعیت، وضعیت حساسی است. امیدوارم که بچه‌ها با تمرکز بالا بتوانند ادامه بازی‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارند.

آخرین بازی لیگ مقابل هوادار، حساس‌ترین مسابقه است. طبیعتاً با وجود اینکه میزبان نیستیم، باز هم باید از حداقل حضور هواداران برخورددار باشیم. امیدوارم تمهیداتی اندیشیده شود که اتفاقاتی در این باره بیفتد.

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • هشدار نگران‌کننده یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم/ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • میشل: شکست دادن بارسا جشن گرفتن دارد
  • تحلیل علی ایمانی (مربی فوتسال) از تاکتیکهای جدید  مربیان مطرح با استفاده از دروازه بان
  • چرا انتشار اوراق رهنی مسکن در ایران گره گشا نبود؟
  • تحلیل ژنرال صهیونیست از راهبرد اسرائیل مقابل ایران
  • خشم ژنرال صهیونیست از راهبرد اسرائیل مقابل ایران
  • مرکز عملیات هوشمند و فعال اقتصادی در کشور تشکیل شود
  • آتیلا حجازی: حق بانوان ایران بیشتر از این است؛ ایران نبودم و برای خدمت به استقلال برگشتم!
  • حجازی: خارج از ایران بودم و به خاطر استقلال برگشتم