Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا: اژدهاي هفت سر فساد سر در آخور پيچيده سازي هاي بيهوده اقتصاد و دخالت هاي سياست گذاران در آن دارد و با به حداقل رساندن اين دخالت ها و رهاکردن اقتصاد مي توان گام بزرگي در جهت مهار اين اژدها برداشت.

براي نمونه دخالت هاي دولت هاي ما در تعيين ارزش دلار طي ٢١ سال گذشته و جلوگيري از کاهش طبيعي و تدريجي ارزش ريال در مقابل دلار بواسطه نرخ هاي ده برابري بهره و تورم در کشور ما چنان پيچيدگي هايي در اقتصاد ايجاد کرده و کلاف سردرگمي را بوجود آورده که تشخيص سره از ناسره در اغلب موارد دشوار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگر دولت هاي ما دخالتي نمي کردند همواره ارزش ريال در مقابل دلار بايد در حال تنزل مي بود مگر اينکه نرخ تورم و بهره به نرخ هاي آمريکا که حدود يک دهم ماست نزديک مي شد. دولت هاي چپ و راست ما طي ٢١ سال گذشته بدون حل مشکل نرخ هاي نجومي بهره و تورم با ارزان فروشي منابع ارزي کشور سعي در ثابت نگهداشتن قيمت دلار کرده اند. در طول ٨ سال زعامت دولت اصلاحات، ٤ سال صدارت دولت نهم و دو سال اول دولت دهم قيمت دلار از ٨٠٠ تومان تنها به ١٠٠٠ تومان رسيد يعني تنها حدود ٢٥ درصد افزايش يافت و از کاهش طبيعي قيمت ريال در مقابل دلار متناسب با نرخ هاي نجومي تورم و بهره در ايران در اين سال ها خبري نبود اين سياست در دولت يازدهم و دواردهم نيز دنبال شده و مي شود.
اين دولت ها با دو اقدام به اين مهم نايل آمده اند. اول بستن راه هاي تقاضا براي دلار با وضع حقوق گمرکي بسيار بالا بر واردات و يا ممنوعيت واردات بسياري از اقلام و دوم با حراج منابع ارزي کشور و ارزان فروشي آن به متقاضيان. سياست اول منجر به رواج قاچاق بصورت وسيعي شده و سياست دوم راه را براي يغما رفت ثروت هاي ارزي کشور توسط پولدارهاي راحت طلبي که بر اساس تورم و نرخ بهره بالا در کشور پول هاي بادآورده فراواني به جيب مي زنند فراهم آورده و در مقابل کمر سرمايه گذاران واقعي در توليد و اشتغال زايي را شکسته است.
جلوگيري از افزايش طبيعي نرخ ارز باعث شده است که سرمايه و پول قدرت و ارزشي بسيار بالاتر از حد واقعي خود پيدا کند و بيش از حد تکريم شود. چنين حدي از ارزش و اعتبار براي سرمايه در هيچ کشوري وجود ندارد. در سرمايه دارترين کشورها پول و سرمايه به خودي خود بسيار بي ارزش است. بيشترين سودي که به سرمايه بخاطر سرمايه بودنش تعلق مي گيرد ٢ يا ٣ درصد در سال است که نيمي از آن هم به صورت ماليات از آن کسر مي شود و بقيه را تورم مي خورد. در سرمايه داري غربي سرمايه بخودي خود زياد نمي شود و ارزشي ندارد. سرمايه وقتي زياد مي شود که وارد عرصه فعاليت هاي اقتصادي سود آور شود و بتواند نقش آفريني کند و کسب و کاري پرسود بيافريند. در غرب اگر کسب و کاري بتواند حدود ٢٠ درصد در سال سود خالص بيافريند ارزشمند و تقدير مي شود. اما در ايران سرمايه به خودي خود و بدون نياز به هيچ تلاشي سالانه ٢٠ درصد زيادتر و ارشمند تر مي شود و همه آن به اين دليل است که ما در تعيين نرخ ارز دخالت کرده کل نظام اقتصادي را پيچيده و به هم ريخته ايم. شما ٢١ سال پيش پولتان را در بانک هاي جمهوري اسلامي مي خوابانديد و سالي ٢٠ درصد سود مي گرفتيد امروز پولتان ٤٦ برابر شده بود ( کافي است ١/٢ را بتوان ٢١ برسانيد) اين در حالي است که قيمت دلار طي اين ٢١ سال تنها ٦ برابر شده است. يعني از نظر ارزي و دلاري سرمايه شما بدون اينکه هيچ کاري انجام داده باشد، ابتکاري بخرج داده باشد و کسب و کار پر رونقي راه انداخته باشد حدود ٨ برابر شده است يعني بطور متوسط سالانه حدود ٣٨ درصد بيشتر شده و از مايکروسافت و گوگل و شرکت بنز بهتر کار کرده است. محض رضاي خدا به خود آييم و اين درجه از تکريم بي جا از سرمايه را متوقف کنيم و تکريم را به ايجاد کار و اشتغال زايي توسط سرمايه فعال بدهيم.
براي مبارزه با فساد بايد اقتصاد را ساده کرد و با ساده کردن قوانين و توقف دستکاري هاي بي حساب و کتاب زمينه هاي فساد را کم کرد. در خصوص ارز اولين گام در بسامان کردن اقتصاد اين است که راه سود بردن و اضافه شدن سرمايه راکد از طريق بهره گيري از تورم و نرخ هاي نجومي بهره را بست و لازمه آن واقعي کردن قيمت دلار است.
هرچه اقتصاد ساده تر و روابط افتصادي طبيعي تر باشد فساد کمتر مي شود. قيمت دلار را واقعي کنيم، نرخ سود و بهره در کشور را به کمتر از ٥ درصد در سال برسانيم، حقوق گمرکي را حذف و يا حدافل کنيم صادرات را آزاد کنيم و سر هر پيچي فعالان را سراغ مجوز گرفتن هاي مختلف و فساد زا نفرستيم و آنگاه شاهد دست و پا زدن اژدهاي هفت سر فساد باشيم.
------------------------------------------------------------------------------------------
* فعال اقتصادي حوزه بخش خصوصي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۳۲۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!

روزانه در سایت "نبض بورس" گزید‌ه‌ای از آخرین اخبار و مطالب جذاب پیرامون بازار سرمایه، مسکن، ارز، انرژی و سرمایه گذاری تهیه و منتشر می‌گردد. گزارش کامل از گزیده‌ خبرهای امروز «نبض بورس» (https://nabzebourse.com) را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

بانک ایران زمین، بانکی زیان ده و لغو پذیرش شده

«قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!

کدام نماد‌ها در صف عرضه اولیه هستند؟ بورس شبانه روزی برای اولین بار می آید؟!

قیمت خودروهای سایپا و ایران خودرو اعلام شد

کدام نمادها ورود پول هوشمند داشتند؟ برنده واقعی واگذاری سرخابی‌ها کیست؟ پرتقاضاترین نمادها در آخرین روز معاملات هفته جعل امضای مدیرعامل وملت واقعیت دارد؟

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • بهره برداری از واحد تخصصی فیزیوتراپی کف لگن در شهرکرد
  • ورزش‌های زورخانه‌ای یک سرمایه است
  • مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان
  • دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان
  • قیمت بیت کوین تا ۶۳ هزار دلار کاهش یافت
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • افتتاح همزمان ۱۶ نیروگاه خورشیدی در ۶ استان کشور
  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!