Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-30@21:49:19 GMT

بحثی در باب راه و رسم شهدا

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۳۲۲۵۰

رویداد۲۴-کنگره روز شهید میزبان شمار چشمگیری از مدیران و فعالان حوزه فرهنگ ایثار و شهادت بود در این کنگره بحث های کارشناسی جدی در خصوص راههای انتقال میراث نقش آفرینان دفاع مقدس به نسل امروز طرح شد

واقعیت این است که بعد از قریب سه دهه از جنگ موضوع حفظ و انتقال میراث شهدا به نسل جدید یک بحث جدی است. امروز که آخرین روزهای سال شمسی را سپری می کنیم روز شهید بهانه ای شده است تا موضوع راه و رسم شهدا دوباره در تریبون های عمومی به جریان بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
مسئولان نظام زبان به توصیه گشوده اند و دستگاهها و مدیران ذیربط را به تلاش و همت بیشتر برای اشاعه میراث شهدا توصیه می کنند و عامه مردم نیز مثل گذشته دلواپس حال و آینده فرزندان و خانواده شهدا هستند و دائم آن را به عنوان یک دغدغه به زبان می آورند.در این میان به نظر می آید بار اصلی آنچه به عنوان «انتقال باورها و آرمان جوانان شهید» مطرح می شود، بر دوش اصحاب رسانه و قلم سنگینی می کند. یعنی کسانی که در جایگاه جهت دهی به افکار عمومی و نشر و توزیع آگاهی و اطلاعات نشسته اند.در میان صاحبان قلم و رسانه کمتر کسی را می توان یافت که در ضرورت و فضیلت این کار تردید کند. پای سخن هر کدام بنشینی با تاکید می گویند که ترویج مشرب و مسلک شهدا یک وظیفه ملی است. حتی از این هم فراتر می روند و نسبت به غفلت ها و کوتاهی هایی که در این باره شده اظهار شرمندگی می کنند.شهدای هر ملت در جایگاه اسطوره ها و قهرمانان آن جای می گیرند و صفحات حماسی کتاب تاریخ آن ملت با قصه سلحشوری و جانفشانی آن اسطوره ها رقم می خورد.اسطوره ها و حماسه ها در سرگذشت ملت ها نقش بی بدیل دارند تا آنجا که استادان جامعه شناسی گفته اند ؛جامعه بی اسطوره جامعه بی پشتوانه و متزلزل است و با تلنگر هر تهدیدی ممکن است از هم بپاشد. اسطوره ها همان است که خمیر مایه هویت ما را تشکیل می دهد و در متون علوم اجتماعی  از آن به عنوان «روح ملتها» یاد می شود. روح ملی یا عرق ملی زمانی در کالبد یک جامعه جاری می شود که شهروندان آن به یک شناخت و آگاهی کافی از سرگذشت و حیات قهرمانانشان دست یابند. جزء به جزء حکایت دلاوریهای آنها را بخوانند و سینه به سینه به فرزندان و نسل های بعدی انتقال دهند. ما در جهان پرمخاطره امروز بر شانه اسطوره هایمان ایستاده ایمبی هیچ تردیدی ایرانیان بالاترین به داشتن بالاترین اسطوره ها در تاریخ معاصر پشتگرم هستند و جمله شهدای ایران زمین نمادهای این تاریخ پر از حماسه به حساب می آیند. لکن شناخت این اسطوره ها و انسان های ناب نیازمند تامل و مطالعه عمیق و برکنار از روش تبلیغات خام دستانه است  جوانان  ایران زمین در جنگ هشت ساله، حوادث و ماجراهایی را رقم زده اند که هر کدام مثنوی بلندی از عشق و جانفشانی برای وطن است. از هر راوی و ناظر آن هشت سال بپرسید خواهد گفت که جوانان آن روز در سلوک فردی خود مجسمه اخلاق، تواضع بودند ، سینه شان سرشار از عشق به ملت و همه زیباییها بود و اراده شان چنان استوار بود  که هیچ گاه در مصاف با دشمن و در مهلکه های خطر دچار تردید و تزلزل نمی شدند.اکنون می توان این سوال را مطرح کرد که چه میزان از ادبیات و متون اسطوره ای ما به قهرمانان جنگ هشت ساله اختصاص یافته است سهم شهیدان هشت سال جنگ از آثار اساطیری ما چه میزان است؟

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۳۲۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد اغواکننده به اسطوره فوتسال ایران برای تبلیغ برنج!

 سرمربی تیم ملی فوتسال از اتفاقی جالب درباره ماجرای برنج نخوردن خود پرده برداشت.

به گزارش "ورزش سه"، وحید شمسایی اسطوره فوتسال ایران که اکنون هدایت تیم ملی این رشته را برعهده دارد، در سالیان گذشته یک مسئله جالب را تجربه کرده است. او در چند مصاحبه به ماجرای برنج نخوردن خودش از سال‌ها قبل اشاره کرد و مدتی است این مسئله به یک سوژه جالب تبدیل شده است.

شمسایی در مصاحبه دوشنبه شب خود در برنامه فوتبال برتر اتفاقی جالب را درباره برنج نخوردن خود تعریف کرد. او گفت: «چندی قبل یک برند برنج ایرانی برای کار تبلیغات پولی عجیب و غریب به من پیشنهاد داد تا بروم و برند برنج آنها را تبلیغ کنم! آنقدر مبلغ خوبی بود که قلقلکم آمد بروم. استخاره کردم که گفت تمام باورهایت از بین می‌رود.»

او ادامه داد: «این سوژه برنج نخوردن من دیگر عجیب شده است؛ در خیابان راه می‌روم، یک نفر داد می‌زند: "من هم برنج نمی‌خورم!" اتفاقات جالبی سر این ماجرا برایم افتاده که می‌توانم کتاب بنویسم. در ماجرای اخیر که اسراییلی‌ها ادا و اصول درآورده بودند و بنده‌های خدا دمشان گرم حمله کردند، پرواز ما برای جام ملت‌ها به تایلند لغو شد. با دردسرهای فراوان و همکاری وزیر و آقای تاج یک پرواز پیدا شد که به ترکیه برویم. در آن شرایط سخت آدم‌های دیگری که در پرواز بودند به مهماندار می‌گفتند برای وحید برنج نمی‌آورید؟!»

شمسایی با اشاره به پیشنهاد تبلیغاتی که برای یک برند برنج داشت، افزود: «خدا شاهد است که پیشنهاد تبلیغات خوبی داشتم. بعضی دوستان برایم تبریک تولدم را نمی‌فرستند اما سالگرد برنج نخوردنم را تبریک می‌گویند! با همه این‌ها من برنج را تعطیل کرده‌ام و دیگر نمی‌‌خورم.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • خانواده فرانتس بکن باوئر مهمان ویژه دیدار بایرن مونیخ و رئال مادرید (+عکس)
  • خانواده فرانتس بکن باوئر مهمان ویژه دیدار بایرن مونیخ و رئال مادرید / عکس
  • برگزاری نخستین کنگره شهدای جامعه اطلاعاتی هرمزگان در بندرعباس
  • رونالدو نازاریو: هر دو باشگاهم را می فروشم!
  • سلام بر تو که اسطوره‌ حجاب شدی ...
  • رباح ماجر: مسی نه، کرویف قله خلاقیت فوتبال است!‏
  • پیشنهاد اغواکننده به اسطوره فوتسال ایران برای تبلیغ برنج!
  • تجلیل از معلمین فرزندان شهدا و بسیجی بمناسبت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و هفته معلم
  • گفتگوی اختصاصی وحید سلیمانی با اسطوره فوتسال ایران محمدرضا حیدریان درخصوص تیم ملی فوتسال
  • تجدید میثاق جامعه کارگری و کارفرمایی گناوه با آرمان های شهدا