بازیگران ایرانی سزاوار دریافت این دستمزد هستند؟
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۳۴۷۷۲
شهروند نوشت: بازیگر یا ستارهای که حتی نمیتواند فروشی ٥ میلیاردی هم داشته باشد، چرا باید دستمزدی ٤٠٠-٣٠٠ میلیونی بگیرد؟ آیا شکست ٨٠ درصد از فیلمها به این معنا نیست که ستارگان سینمای ایران در ٨٠ درصد از موارد نمیتوانند از شکست فیلمهایشان ممانعت کنند؟ آیا این نشان نمیدهد که دستمزدهایی که این ستارگان دریافت میکنند، سزاوارانه نیست؟
یادمان نرفته وقتی که انتشار خبر دستمزد یک میلیاردی محمدرضا گلزار در سریال عاشقانه جنجالی شد و خیلیها چنین پرداختهایی را زیرسوال بردند، منوچهر هادی، کارگردان این سریال گفت که به نظر من اگر آقای گلزار بابت پنجماه کار با ما یکمیلیارد دریافت کند، لطف بزرگی در حق ما کرده است! در همان خبر اعلام شده بود که رامبد جوان برای هر اجرا در خندوانه مبلغ ٣٠میلیون تومان میگیرد و البته به نقل از جعفر دهقان درباره دستمزد بازیگران سریال معمای شاه گفته بود که دستمزد بازیگران سریال معمای شاه از ماهی ٦میلیون تومان شروع میشد تا بازیگری که ماهی ٤٠میلیون تومان حقوق میگرفت و البته حقوق جعفر دهقان ماهی ١٦میلیون تومان بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برای اینکه مشخص شود این تردیدها درباره اهمیت و ارزش بازیگران برای فیلمها صحت دارد یا نه؛ در مطلب پیشرو سعیشده نگاهی داشته باشیم به درآمدها و کارنامه بازیگران شاخصی که بهعنوان هنرپیشگان پولساز هم شناخته میشوند. با این توضیح که کارنامه این بازیگران در دهه ٩٠ را مورد کاوش قرار دادهایم...
شهاب حسینی
موفقترین بازیگر سالهای اخیر سینمای ایران که در همکاری با اصغر فرهادی بدل به ستارهای شناختهشده در سطح جهان شده؛ در ٦ سال اخیر در فیلمهای به امید دیدار، من و زیبا، هیس! دخترها فریاد نمیزنند، یکی میخواد باهات حرف بزنه، حوض نقاشی، پنج ستاره، آشغالهای دوستداشتنی، تعبیرخواب، ساکن طبقه وسط، طعم شیرین خیال، دوران عاشقی، سایههای موازی، چهارشنبه، امتحان نهایی، فروشنده، برادرم خسرو و لابی ایفای نقش کرده؛ که با توجه به منش و سیاق کاری شهاب حسینی در حضور توأمان در سینمای تجاری و سینمای مستقل هنری-اجتماعی مجموع فروش نزدیک به ٣٠میلیارد تومانی فیلمهای این بازیگر نشان از این دارد که میتوان او را از نظر میزان محبوبیت و مقبولیت میان هوادارانش دارای جایگاهی قابل قبول دانست. به عبارت بهتر شهاب حسینی با میانگین فروش نزدیک به ٢ میلیارد تومان؛ با احتساب اینکه این بازیگر در فیلمهایی، چون چهارشنبه، من و زیبا، ساکن طبقه وسط، امتحان نهایی و... نیز حضور داشته است، تا حد زیادی میتواند موفقیتی نسبی را برای فیلمهای کارنامهاش به ارمغان آورد.
شهاب حسینی در این چندسال، هم فیلمهای موفق داشته و هم فیلمهای شکست خورده. موفقترین فیلم این بازیگر که در عین دریافت دستمزدی بالا، فیلمهای مستقل کمهزینه را هم از نظر دور نمیدارد، فروشنده با فروش بیش از ١٥میلیارد تومان است. فیلم شکست خورده کارنامه شهاب حسینی هم فیلم من و زیبا ساخته فریدون حسنپور است که تنها ٢٦٠میلیون تومان عایدی داشته است.
در کل درباره شهاب حسینی میتوان گفت که همه چیز هم فروش نیست؛ با اینکه این بازیگر در این زمینه آمار بدی ندارد و حتی فیلمی، چون امتحان نهایی عادل یراقی را به فروش ٥٠٠ میلیونی رسانده است، اما اینکه حضور این بازیگر در فیلمی حتی معمولی آن را تبدیل به فیلمی خاص میکند؛ یعنی ارزش افزوده؛ و این مهمترین دلیل گفتن این نکته است که پرداخت دستمزد بالا به شهاب حسینی به معنای حیف و میل کردن پول نیست...
رضا عطاران
پرفروشترین بازیگر سینمای ایران. بازیگری که بودنش در فیلمی به این معناست که آن فیلم قطعا پرفروش خواهد بود و رکوردها را خواهد شکست، مگر اینکه مانند آبنبات چوبی یا دهلیز حضورش در فیلمی ارتباطی با شمایل رضا عطاران نداشته باشد؛ که البته در این موارد نیز بالاخره به طریقی گلیمش را از آب بیرون میکشد.
رضا عطاران در سالهای اخیر در فیلمهای خوابم میآد، بیخود و بیجهت، چه خوبه که برگشتی، دهلیز، آینه شمعدون، استراحت مطلق، طبقه حساس، رد کارپت، کلاشینکف، نهنگ عنبر ١ و ٢، گینس، من سالوادور نیستم، دراکولا، آبنبات چوبی، هزارپا، ما شما را دوست داریم خانم یایا و مصادره بازی کرده؛ که البته این سه فیلم آخری هنوز اکران نشدهاند.
در این بین حضور عطاران در این فیلمها ٦٥میلیارد تومان عایدی برای تهیهکنندگان به ارمغان آورده؛ که به این معناست که هر فیلم با بازی رضا عطاران بهطور متوسط حدود چهارونیممیلیارد تومان عایدی دارد؛ که در شرایط اقتصادی سینمای ایران رقم درخشان و حیرتانگیزی است؛ بهخصوص که این موضوع را نباید فراموش کرد که خوابم میآد، بیخود و بیجهت، چه خوبه که برگشتی، دهلیز، آینه شمعدون، استراحت مطلق، آبنبات چوبی و... هیچکدام از آن آثاری نیستند که از همان ابتدا بهعنوان آثار پرفروش روی آنها حساب شود؛ با اینکه در این زمینه هم عطاران گلیمش را از آب بیرون کشیده و مثلا آبنبات چوبی بهعنوان یکی از کمفروشترین فیلمهای این بازیگر، یکمیلیارد و ٣٥٠میلیون تومان فروخته است. پرفروشترین فیلم عطاران هم قطعا نهنگ عنبر ٢ است که با فروش بیش از ٢١میلیارد تومان رکورددار فروش تاریخ سینمای ایران است.
در کل درباره رضا عطاران میتوان گفت که او تضمین فروش هر فیلمی میتواند باشد، حتی فیلم تلخ و نفسگیری، چون کلاشینکف سعید سهیلی که فقط و فقط با حضور چند دقیقهای رضا عطاران جزو فیلمهای پرفروش سال میشود...
محمدرضا گلزار
این بازیگر که در سالهای آخر دهه ٨٠ موقعیتی را داشت که امروز به رضا عطاران تعلق دارد؛ در چند سال اخیر با ممنوعالکاریهای پشت سر هم و شاید هم بیانگیزگیهای مقطعی روبهرو بوده و به این دلیل هم هست که در دهه ٩٠ از این بازیگر فقط و فقط چهار فیلم مادر قلب اتمی، خشکسالی و دروغ، سلام بمبئی و آینه بغل از او اکران شده است. این چهار فیلم روی هم نزدیک به ٤٠ فیلم فروختهاند که متوسط ١٠میلیارد تومان برای هر کدام از فیلمهایش را باعث شده و این اواراژ عالی درحالی نصیب گلزار شده که نه خشکسالی و دروغ و نه مادر قلب اتمی فیلمهای متعارف به اصطلاح بفروشی نبودهاند.
درباره محمدرضا گلزار این نکته را نیز باید گفت که این بازیگر که پرفروشترین فیلمش در این سالها آینه بغل با فروشی ٢٠ میلیاردی بوده؛ در سالهای اخیر حرکتی آگاهانه در جهت جدیتر گرفتن و گرفتهشدن را با حضور در فیلمهایی، چون دلم میخواد بهمن فرمان آرا، مادر قلب اتمی و خشکسالی و دروغ پی گرفته است. حرکتی که البته برخی از منتقدان بر این عقیدهاند که در بلندمدت میتواند آسیبهای بنیان برکنی به برند محمدرضا گلزار بهعنوان هنرپیشهای پرفروش وارد آورد؛ گرچه این کارکرد میتواند باعث شود شاهد پیشرفت این بازیگر در حضور حرفهایاش شود. اما به قول یک منتقد قدیمی؛ سینمای ایران بازیگر قابل قبول کم ندارد، اما محمدرضا گلزارش بسیار بسیار کم است؟!
لیلا حاتمی
یکی از فرهیختهترین و باکلاسترین بازیگران سینمای ایران که حضورش به هر فیلمی اعتبار داده و آن فیلم را تبدیل میکند به اثری خاص و ویژه و این قضیه حتی در مورد فیلمهایی، چون من و رگ خواب هم مصداق دارد که با هر متر و معیاری بالاتر از یک فیلم معمولی متوسط نبودهاند و نیستند.
لیلا حاتمی در دهه ٩٠ در فیلمهای جدایی نادر از سیمین، نارنجیپوش، پله آخر، سر به مهر، آشنایی با لیلا، دوران عاشقی، من و رگ خواب ایفای نقش کرده. فیلمهایی که قاعدتا هیچکدام فیلمهای گیشهای نیستند؛ با اینکه تقریبا بیشتر این فیلمها صرفا به دلیل وجود و حضور این بازیگر گلیمشان را در گیشه از آب بیرون کشیده و توانستهاند فروش آبرومندانهای داشته باشند. در مجموع فیلمهای دهه نودی این بازیگر حدود ١٥میلیارد تومان فروش کردهاند که آمار متوسط یکونیممیلیارد تومان برای هر فیلم را به وجود میآورد. پرفروشترین فیلم لیلای سینمای ایران از نظر رقمی رگ خواب بوده با نزدیک به پنجمیلیارد تومان و کمفروشترین فیلم کارنامه دهه ٩٠ لیلا هم آخرین ساخته همسرش علی مصفا، پله آخر با حدود ٣٠٠میلیون تومان فروش بوده است.
در کل میتوان گفت: لیلا حاتمی با اینکه در گیشه هم بازیگر موفقی است، اما او نیز بسان شهاب حسینی بیشتر به واسطه ارزش افزودهای که برای فیلم ایجاد میکند، ارزش دستمزدی را که میگیرد، دارد و در این نکته کمترین شکی نباید داشت.
ترانه علیدوستی
ترانه هم از آن بازیگرانی است که ارزش و اهمیتش بیشتر در ارزش خاص بودن است که برای فیلمها ایجاد میکند و نه فقط در بازدهی ریالی در گیشه که البته بسان بازیگران همردهاش در این زمینه نیز موفق بوده و حداقل اینکه نمیتوان او را بازیگر شکستخوردهای در گیشه نامید.
ترانه علیدوستی بازیگر پرکاری نیست. او در ٦ سال اخیر در هفتفیلم انتهای خیابان هشتم، پذیرایی ساده، آسمان زرد کمعمق، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، مادر قلب اتمی، استراحت مطلق و فروشنده حضور یافته است. این فیلمها هم در اکران روی هم رفته بیش از ٢٢میلیارد تومان فروختهاند که نشان از میانگین بیشتر از ٣ میلیارد تومان برای هر کدام از فیلمهای ترانه دارد که البته این میانگین بیش و پیش از هر چیز دیگری مدیون فروش بیش از ١٥ میلیاردی فروشنده است. با اینکه در صورت نبود این فیلم نیز، فروش ٧ میلیاردی فیلمهایی، چون پذیرایی ساده، آسمان زرد کمعمق، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، مادر قلب اتمی و استراحت مطلق که میانگین بالای یک میلیاردی را برایش به ارمغان میآورد، نشان از مقبولیت این بانوی گزیده کار میتواند داشته باشد.
در کل با اینکه ترانه علیدوستی جزو بازیگران گران سینمای ایران دستهبندی میشود، اما این واقعیت که در بین فیلمهایش فیلم شکستخورده نداشته به این معناست که محبوبیتش او را در قالب یک بازیگر با فروشی تضمینشده نیز جلوه داده که این برای بازیگری در جایگاه ترانه علیدوستی انتخاب او را برای فیلمها مقرون به صرفه میکند...
جواد عزتی
یکی از موفقترین بازیگران سالهای اخیر که از سریالهای بی اهمیت تلویزیونی آغاز کرد و آهسته و پیوسته خود را به جایگاهی رساند که در حال حاضر یکی از اولین گزینههای هر فیلمسازی به خصوص در زمانی که قصد ساخت فیلم کمدی داشته باشد، به شمار میآید... جواد عزتی در سالهای اخیر فیلمهای موفقی، چون آینه بغل، اکسیدان، خرگیوش، ماجرای نیمروز، کلاشینکف، طلا و مس و... داشته که به این معناست که این بازیگر خود را در یک ژانر محدود نکرده و در هر فیلمی حضور داشته باشد میتواند درخشیده و موفق جلوه کند. فروش یازده میلیاردی اکسیدان، بیست و یک میلیاردی آینه بغل، و البته فروش بالقوه بالای خرگیوش جواد عزتی را از نظر گیشه نیز در این مدت ارتقا داده و بیراه نیست اگر بگوییم او یکی از موفقترینهای این عرصه در یکی دو سال اخیر است.
حمید فرخ نژاد
پرفروشترین بازیگر سال ٩٦؛ با دو فیلم خوب بد جلف و گشت ٢ که هر دو نزدیک به بیست میلیارد تومان فروختند؛ در کل در شش سال اخیر حدود چهل و پنج میلیارد فروخته است. این بازیگر که متوسط فروش فیلم هایش بیش از سه میلیارد تومان است؛ در صورتی که این دو فیلم آخرش را نمیداشت با متوسط فروش سیصد میلیون تومان شکست خورده محض به شمار میآمد. اما در یک سال اخیر تغییر جهت داده و با همین دو فیلم آمارش را در قیاس با بیشتر بازیگران ارتقا داده است... از فیلمهای حمید فرخ نژاد در شش سال اخیر میتوان به گشت ارشاد، روزهای زندگی، زندگی خصوصی آقا و خانم میم، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، بشارت به یک شهروند هزاره سوم، استرداد، مردن به وقت شهریور و چاقی اشاره کرد. از فرخ نژاد فیلمهای ما شما را دوست داریم خانم یایا، تگزاس، سمفونی نهم، دختر شیطان و لاتاری هنوز اکران نشده است.
منبع: تابناک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۳۴۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای فیلمساز ایرانی
به گزارش قدس آنلاین، چهل و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم در مسکو با اهدای جایزه سنت جرج طلایی به فیلم «شرم» محصول مکزیک و قطر به کار خود پایان داد. جایزه سنت جرج نقرهای بهترین کارگردانی به همراه دو جایزه جنبی جایزه نت پک [شبکه ارتقای سینمای آسیا] و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم «آه سرد» ساخته ناهید عزیزی صدیق از ایران اهدا شد.
چهل و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم مسکو (MIFF) کار خود را به پایان رساند.
نیکیتا میخالکف رئیس جشنواره با اشاره به این که «هشت روز جشنواره، با نمایش ۲۴۰ فیلم از ۵۶ کشور، ۳۸۰ نمایش در ۹ سینما، ۳۹ هزار تماشاگر و بیش از ۷٫۵ هزار مهمان و حضور بیش از ۱۶۰۰ نماینده رسانه برگزار شده است، برپایی این دوره جشنواره را حاصل یک عملکرد خوب ارزیابی کرد.
برنده جایزه بزرگ سنت جرج طلایی این دوره جشنواره، میگل سالگادو کارگردان مکزیکی با فیلم «شرم» محصول مکزیک و قطر بود. این درام داستان دو نوجوان است که توسط یک باند خلافکار اسیر میشوند. یکی از آنها میمیرد، دومی موفق به فرار میشود، اما او با خود مبارزه می کند و نمیتواند به بستگان دوستش در مورد مرگ خود بگوید. کارگردان فیلم پس از دریافت جایزه گفت: «ما این فیلم را درباره معضل بسیار جدی حضور و مشارکت جوانان در باندهای خلافکار و جنایتکار ساختیم که در مکزیک با آن مبارزه کردهایم و هنوز هم میجنگیم.
جایزه سنت جرج نقرهای بهترین کارگردانی به همراه دو جایزه جنبی جایزه نت پک [شبکه ارتقای سینمای آسیا] و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به فیلم «آه سرد» ساخته ناهید عزیزی صدیق از ایران اهدا شد.
او هنگام دریافت جایزه گفت: حضور در این سالن برای من افتخار بزرگی است. از هیئت داوران جشنواره بسیار سپاسگزارم.
جایزه بهترین بازیگر مرد به خوان رامون لوپز برای «شرم» اهدا شد. و ماریکه بیکیرش بازیگر فیلم آلمانی «شلیمازل» جایزه بهترین زن را دریافت کرد.
همچنین جایزه نقرهای سنت جرج به فیلم «دروغگو» ساخته یولیا تروفیمووا در مسابقه «پرومیز روسیه» رسید.
سرگئی اورسولیاک کارگردان روسی به دلیل کمک به پیشرفت سینما جایزه ویژه سنت جرج دریافت کرد.
هیئت داوران فیلم «شریکها» ساخته خوزه ماریا فلورس کارگردان اسپانیایی را به عنوان بهترین فیلم کوتاه معرفی کردند. جایزه بهترین فیلم مستند «رخ» ساخته سام کلانتری از ایران اهدا شد.
همچنین جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم «نیروانا» به کارگردانی آصف اسلام از بنگلادش رسید. این فیلم صامت سیاه و سفید شبیه یک آلبوم عکس، داستان سفر درونی سه شخصیت را روایت میکند.
در مراسم اختتامیه شخصیتهای مشهور سینما و فرهنگ روسیه از جمله بازیگران سرگئی گرماش و ماکسیم استویانوف، بازیگران زن اکاترینا ولکووا و اولسیا سودزیلوسکایا، کارگردانان الکسی اوچیتل و سرگئی اورسولیاک، نویسنده الکساندر تسیپکین حضور داشتند. سازندگان و بازیگران فیلم سینمایی «تندر اصلی: بازی» که فیلم اختتامیه جشنواره شد نیز معرفی شدند.
این جشنواره در سال ۱۹۳۵ تأسیس شد که آن را به دومین جشنواره قدیمی فیلم جهان پس از رویداد ونیز تبدیل کرد. در سال ۱۹۹۵ اعلام شد که جشنواره فیلم سالانه میشود، اگرچه در سالهای ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸ برگزار نشد اما از سال ۱۹۹۹، MIFF هر سال برگزار میشود.
چهل و ششمین جشنواره بین المللی فیلم مسکو (MIFF) از ۱۹ تا ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ (۳۱ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) در پایتخت روسیه برگزار شد.