Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@23:31:15 GMT

نوروز کودکان را با کتاب مانوس کنیم

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۳۵۰۸۷

نوروز کودکان را با کتاب مانوس کنیم

سمنان- ایرنا- مشکلات زندگی امروز همه را از کتاب دور کرده است، فراغت در تعطیلات نوروز شاید فرصتی برای آشتی دوباره با یار مهربان به ویژه برای کودکان و نوجوانان باشد چرا که کتاب راهگشا و آگاهی بخش برای همه است.

به گزارش ایرنا، کارشناسان فرهنگ را بستر اصلی هر حوزه ای قلمداد می کنند و آنان معتقدند برای اجرای هر طرح بزرگ و کوچکی، ابتدا باید برای فرهنگ سازی و جا افتادن فرهنگ هر کاری تلاش شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آمارهای مطالعه روزانه در ایران از 2 تا 79 دقیقه متغیر است، کمرنگ شدن نقش کتاب در زندگی امروز ایرانیان تاثیر منفی خود را گذاشته و ما را نامهربان کرده است، جامعه ایرانی اکنون به خاطر دست به گریبان بودن با مسایل و مشکلات مختلف مدت‌هاست از یار مهربان غافل شده و حیات کتاب که به حیات فرهنگ و تمدن گره خورده به مخاطره افتاده است.
نداشتن وقت آزاد و فراغت لازم یکی از دلایل آدم ها برای کتاب نخواندن است، تعطیلات نوروز به یقین فراغت لازم را برای همه به ویژه برای کودکان و نوجوانان که تعطیلات طولانی تری دارند مهیا می کند تا بیشتر به سراغ کتاب بروند.
اهمیت آشنایی کودکان و نوجوانان با کتاب و مانوس کردن آن ها در قالب برنامه های مختلف فرهنگی، بیشتر از دیگر اقشار جامعه است، چرا که کودکان امروز جامعه‌سازان فردا هستند و نگاه و منش درست زندگی را باید از امروز در آن ها نهادینه کرد.
مدارس از 29 اسفند تا 13 فروردین سال بعد تعطیل هستند، تعطیلات طولانی که در کنار دید و بازدید و مسافرت، برای کودکان و نوجوانان فرصت مناسبی برای انس بیشتر با کتاب را هم به همراه دارد، در این میان نقش نهادها و دستگاه های اجرایی فرهنگی برای تشویق و ترغیب این قشر به کتابخوانی در تعطیلات مهم می شود.
عید و کتاب و کودکان، سه‌ضلعی است که با کمی تلاش و برنامه ریزی می تواند دستاورد فرهنگی خوبی به همراه داشته باشد، چه خوب می شود اگر خانواده ها با نگاهی درست و برنامه ریزی شده در تعطیلات نوروز به جای تبلت و بازی های مجازی، کودکانشان را به کتاب بسپارند که این همراهی بسیار آرامش‌بخش‌تر و مطمئن‌تر از دیگر سرگرمی‌های ناشناخته و دور از عطوفت انسانی است.
نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این میان بیش از بقیه نهادهای فرهنگی است، زیرا با آشنایی کامل از نیازها و روحیات می‌تواند جذاب ترین مسیر را برای انس بیشتر قشرکودک و نوجوان با کتاب ترسیم کند.
در مراکز 22 گانه فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان 42 هزار و 851 کودک و نوجوان عضویت دارند که از این تعداد 13 هزار و 870 نفر در روستا هستند، موجودی کتاب مراکز این کانون در استان اکنون 267 هزار جلد است که بر اساس برنامه ریزی تا پایان سال 97 به 400 هزار جلد می‌رسد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان امسال در طرحی به نام «عید و کتاب» در تلاش است، از فرصت تعطیلات نوروز برای انس بیشتر این قشر با کتاب، به صورت برنامه‌ریزی‌شده اقدام کند.
مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح 'عید و کتاب' فروردین 97، در مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری این استان اجرا می‌شود.
مهدی جمال از اجرای این طرح در 2 مرکز فرهنگی‌ و هنری این استان خبر داد و گفت: این طرح در راستای سیاست‌های ابلاغی کانون پرورش فکری، سوم تا سیزدهم فروردین‌97 در استان سمنان انجام می‌شود.
جمال با اشاره به مباحثی که در نشست فصلی مدیران‌کل کانون پرورش فکری مطرح شد، بر رویکرد محتوا محور و توسعه کیفی فعالیت‌ها در کنار توسعه کمی، تأکید و خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین‌بار کتابخانه‌های کانون پرورش فکری در 2 مرکز سمنان و شاهرود به منظور همکاری با آموزش و پرورش و امانت‌دادن کتاب به اعضای کودک و نوجوان باز خواهند بود.
مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان، از کارشناسان خواست تا توجه‌ ویژه به فرهنگ سازمانی را سرلوحه کار خود قرار داده و بر احیای ارزش‌ها و تقویت باورهای دینی و سلامت مالی و اخلاقی برنامه‌ریزی کنند.
جمال با اشاره به رویکرد کانون پرورش فکری در اجرای طرح 'عید و کتاب' بیان کرد: مربیان، کارشناسان و تمام کارکنان در مسیر صداقت و راستی گام برداشته و با لطافت و مهربانی با اعضا سخن بگویند و آنها را در مسیر راست‌گویی و عمل به وعده‌ها هدایت کنند.
مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان گفت: با هماهنگی و برنامه ریزی انجام شده، در روز سیزدهم فروردین97، روز طبیعت، مربیان کتابخانه‌های سیار روستایی گرمسار، سرخه و دامغان در دامان طبیعت کنار کودکان و نوجوانان و خانواده‌های‌شان حضور داشته و به اجرای فعالیت فرهنگی و هنری می‌پردازند.
مدیرکل کانون پرورش فکر استان سمنان تاکید کرد: توجه به رشد و بازگشت نام کانون به دوران طلایی، توجه به تولید و عرضه‌ محصولات و ساخته‌های دست اعضا و مربیان کانون پرورش فکری در فضای مجازی، توجه به جذب و پایدارسازی اعضا، مطالعه برای بازنگری در برخی فعالیت‌ها، برگزاری مهرواره‌ها به‌جای برخی جشنواره‌ها برای اعضا و توجه به برگزاری جشنواره‌ها در استان‌های مختلف، باید بیش از پیش محور فعالیت‌های کانون پرورش فکری باشد.
به گزارش ایرنا، 72 باب کتابخانه با بیش از یک میلیون و 133 هزار و 701 نسخه کتاب در استان سمنان وجود دارد که 51 کتابخانه به صورت نهادی و زیر نظر اداره کل کتابخانه های عمومی استان فعال است و 19 کتابخانه به صورت مشارکتی و 2 کتابخانه به صورت مستقل اداره می شود.
کتابخانه های عمومی استان سمنان در زمان حاضر 57 هزار و 553 نفر عضو فعال دارد و در سال گذشته 596 هزار و 134 نسخه کتاب از کتابخانه های استان سمنان به امانت رفته بود.
/6026/6103

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۳۵۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی

سی و سومین جشنواره بین‌المللی کتاب ابوظبی در حالی آغاز به کار کرده است که بخش ویژه‌ای را به کتاب «کلیله و دمنه» به عنوان یکی از تاثیرگذارترین آثار ادبی جهان اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتب ابوظبی از روز گذشته ۲۹ آوریل (۱۰ اردیبهشت) آغاز به کار کرده و تا پنجم می (۱۶ اردیبهشت) در مرکز نمایشگاه ابوظبی ادامه خواهد شد.

از جمله برنامه‌های نوآورانه‌ای که توسط این رویداد ادبی معرفی شده، برنامه «کتاب‌های جهان» است که به معرفی آثار برجسته‌ای می‌پردازد که تمدن بشری را در طول سال‌ها شکل داده و فرهنگ‌ها را به روش‌های منحصر به فردی تحت تأثیر قرار داده است.

امسال «کلیله و دمنه» ترجمه عبدالله ابن مقفع برای این رویداد انتخاب شده و به موازات نمایشگاه کتاب، نمایشگاه هنری جذابی با عنوان «هنر افسانه ها از کلیله و دمنه تا لافونتن» به میزبانی لوور ابوظبی برگزار می شود که تکمیل کننده این کاوش ادبی است.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی همچنین از انتخاب «نجیب محفوظ» رمان‌نویس مصری به‌عنوان «شخصیت کانونی» برای این رویداد خبر داده است. محفوظ در سال ۱۹۸۸ با ترجمه آثارش به زبان‌های متعدد، اولین نویسنده عرب نام گرفت که موفق به کسب جایزه نوبل ادبیات شد.

نجیب محفوظ، شخصیت ادبی فقید مصر، به عنوان شخصیت کانونی برای دوره امسال انتخاب شده و میراث ادبی استثنایی او تأثیر عمیقی بر چشم‌انداز ادبی عرب بر جای گذشته است. به عنوان اولین نویسنده عرب برنده نوبل ادبیات، آثار او کمک زیادی به غنی‌سازی میراث ادبی عرب کرده است و ترجمه رمان‌های او به زبان‌های مختلف نقشی اساسی در جلب توجه بین‌المللی به دنیای ادبیات داستانی عربی داشته است.

«نجیب محفوظ» که محبوب‌ترین رمان‌نویس دنیای عرب شناخته می‌شود، متولد ۱۹۱۱ در قاهره، در طول ۷۰ سال فعالیت ادبی خود بیش از ۵۰ رمان‌، پنج نمایشنامه‌، ۳۵۰ داستان کوتاه و ده‌ها فیلمنامه را به نگارش درآورد و بسیاری از کارهای او در مصر و کشورهای دیگر مورد اقتباس تلویزیونی و سینمایی قرار گرفته‌اند. او در سال ۱۹۸۸ توانست عنوان اولین نویسنده عرب برنده جایزه نوبل ادبیات را کسب کند.

«گدا»، «کوچه مدق»، «خواب»، «جنایت»، «در گذر قصر»، «زیر سایبان»، «راه» و «وراجی روی نیل» از جمله کتاب‌هایی هستند که تاکنون از وی به زبان فارسی منتشر شده است.

دکتر «علی بن تمیم» رئیس مرکز زبان ابوظبی که برگزارکننده این نمایشگاه کتاب است گفت: «بر تعهد این مرکز به تجلیل از نمادهای فرهنگی تأثیرگذار جهان عرب در سطح جهانی تأکید می‌کنم. این نمادهای فرهنگی در شکل‌دهی ایده‌ها در میان نسل جدید نقش اساسی داشته و در ارتقای جایگاه زبان عربی نقش اساسی داشته‌اند. نمایشگاه با ابتکارات الهام بخش خود به غنا بخشیدن به چشم انداز فرهنگی جهان عرب ادامه می‌دهد. مصر به طور خاص در کارهای خلاقانه در زمینه های مختلف از جمله ادبی، هنری، فکری و شناختی پیشگام بوده است. نجیب محفوظ ادبیات عرب و جنبه‌های متمایز فرهنگ محلی مصر را بر بستری جهانی قرار داد، او فرهنگ عرب را به سایر مردم و تمدن‌ها معرفی کرد، دامنه آن را گسترش داد».

او درباره انتخاب کتاب «کلیله و دمنه» برای برنامه تازه راه‌اندازی شده «کتاب‌های جهان» در نمایشگاه ابوظبی نیز گفت: «کلیله و دمنه یکی از برجسته‌ترین آثار ادبیات عرب است که به‌عنوان یک کتاب عربی درجه یک از سوی منتقدان عرب شناخته می‌شود و به عنوان بازنمایی عالی از ترکیب فرهنگی بین تمدن‌ها بر اساس منشأ آن که ترکیبی از زبان‌هایی مانند سانسکریت از هند، پهلوی از ایران و عربی است، عمل می‌کند. عناصر این کتاب به دلیل تأثیرگذاری بر سایر فرهنگ‌ها، به ویژه شاعر بزرگ فرانسوی ژان دو لافونتن که در خلق یکی از بهترین افسانه‌هایش از آن الهام گرفت و احمد شوقی شاعر بزرگ عرب زبان که مجموعه مهم خود را بر اساس آن برای کودکان نوشت، مورد تحسین قرار گرفته است».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شهید مطهری جهش فکری در دانشگاه‌ها ایجاد کرد
  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • راهیابی نوجوان سمنانی به جمع استعدادهای نویسندگی کشور
  • کانون ایلام جزء کانون‌های پیشرو کشور است
  • نوشتن کتابی درباره امام قلی‌خان برای بچه‌ها
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • « از خزر تا خلیج فارس»، ویژه برنامه کانون پرورش فکری بندرگز
  • استقبال کانون استان قزوین از برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران