Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@10:52:04 GMT

مهربانی واگیر دارد

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۳۵۶۱۱

مهربانی واگیر دارد

خانه آرزوها و درخت آرزوها سالهاست که برای کودکان مبتلا به سرطان در اهواز و ارومیه دریچه امیدی است که آنها را به آرزوهایشان می‌رساند. نوروز 97 برای بسیاری از این کودکان رنگ و بوی دیگری دارد. کودکانی که دیگر آرزوی دست نیافته‌ای ندارند و تنها به بازگشت سلامتی شان فکر می‌کنند. دو مؤسسه سالهاست که برای برآورده شدن آرزوی کودکان مبتلا به سرطان تلاش می‌کنند و دستان مهربان آنها تا به امروز بذر امید را در دل صدها کودک بیمار قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یوسف حیدری خبرنگار

ایران آنلاین /مهربانی واگیر دارد؛ آدم به آدم، دل به دل، دست به دست منتشر می‌شود؛ جوانه می‌زند؛ جان می‌گیرد؛ تکثیر می‌شود و همه جا را تسخیر می‌کند. دلهای بسیاری به هم گره می‌خورد تا لبخند بر چهره انسان‌های دردمند جا خوش کند. دلهای مهربان چند سالی است که چتر عاشقی را بر سر کودکان بیمار و نیازمند باز کرده‌اند تا آنها محکم و استوار به جنگ بیماری بروند. اما در این میان برآورده شدن آرزوی کودکان مبتلا به بیماری مهلک سرطان داستان دیگری است. داستانی از جنس عشق و ایثار. فرشته‌هایی که دست در دست هم برای برآورده کردن این آرزوها سراز پا نمی‌شناسند و صحنه‌های زیبایی را خلق می‌کنند. خانه آرزوها و درخت آرزوها سالهاست که برای کودکان مبتلا به سرطان در اهواز و ارومیه دریچه امیدی است که آنها را به آرزوهایشان می‌رساند. نوروز 97 برای بسیاری از این کودکان رنگ و بوی دیگری دارد. کودکانی که دیگر آرزوی دست نیافته‌ای ندارند و تنها به بازگشت سلامتی شان فکر می‌کنند. دو مؤسسه  سالهاست که برای برآورده شدن آرزوی کودکان مبتلا به سرطان تلاش می‌کنند و دستان مهربان آنها تا به امروز بذر امید را در دل صدها کودک بیمار قرار داده است.

 

---

خانه‌ای از جنس آرزو
24 سال قبل وقتی به همراه همسرش به ارومیه رفت ایمان داشت که می‌تواند برای کودکان این شهر کاری کند. با تلاش زیاد و کمک افراد خیر توانست بیمارستان خیریه را راه‌اندازی کند و یک قدم به آرزوهایش نزدیک شد. اما این همه خواسته‌های او نبود. ساخت مرکزی که خانواده‌های بیماران بی‌بضاعت به جای خیابان و راهرو‌های بیمارستان در آنجا ساکن شوند؛ دغدغه بزرگ او و دیگر خیران ارومیه‌ای بود و سرانجام این مرکز با همت زنان و مردان این شهر بنا شد. رویا چگینی مدیرعامل این مؤسسه خیریه که امروز 500 خانواده نیازمند و بی‌بضاعت  که 150 خانواده از میان آنها فرزند بیمار دارند تحت حمایت این مؤسسه قرار دارند با بیان روند شکل‌گیری این مؤسسه و آرزوهای کودکانی که با تلاش خیران این شهر برآورده می‌شود، گفت: سال 1372 همراه همسرم که پزشک متخصص قلب است به ارومیه آمدیم. از همان سال با دیدن خانواده‌هایی که به خاطر نداشتن پول توان خرید دارو را نداشتند نتوانستم بی‌تفاوت باشم و تصمیم گرفتم که یک مرکز درمانی خیریه برای بیماران بی‌بضاعت راه‌اندازی کنم و سرانجام با گروهی از افراد خیر این موضوع را مطرح و با کمک آنها بیمارستان خیریه امید را راه‌اندازی کردیم. قدم بعدی ساخت همراه سرای ارومیه بود که سال 89 در زمینی که از سوی شورای شهر در اختیار قرار گرفت این همراه سرا ساخته شد.در این همراه سرا علاوه بر اسکان بیماران و همراهان آنها خدماتی از جمله دندانپزشکی و فیزیوتراپی نیز ارائه می‌شود. برای اینکه بتوانیم آرزوی کودکان بیمار را برآورده کنیم ماکتی به شکل خانه و تحت عنوان خانه آرزوها بنا کردیم و اولین پنجشنبه هر ماه افراد خیر گردهم جمع می‌شوند و پس از قرائت آرزوها هر کدام از خیرین داوطلب برآورده کردن یکی از آرزوها شود.تشویق خانواده‌های تحت حمایت به صرفه‌جویی در آب و پرداخت قبض‌های آب که نسبت به ماه گذشته مبلغ پرداختی آن نصف شده است توسط این مؤسسه یکی از کارهای مهمی بود که اسفند ماه انجام دادیم.  شاید زیباترین اتفاق در سال 95 برآورده شدن آرزوی علی زینال‌زاده بود که در نهمین بهار زندگی‌اش به آرزوی خود که به تن کردن لباس سبز پلیس بود رسید و پلیس افتخاری استان آذربایجان غربی شد. او با امیدی که در دلش زنده شد توانست بیماری را شکست داده و نوروز امسال را در کنار سفره هفت سین و همراه  خانواده‌اش جشن خواهد گرفت.

---

درخت آرزوها
آذرماه سال 94 بود که درخت آرزوها برای برآورده کردن 10 آرزوی کودکان بیمار در اهواز در خاک این شهر غبار گرفته ریشه زد. روزی که گروهی جوان عاشق ایثار و فداکاری در مؤسسه پنجمین فصل قشنگ تصمیم گرفتند تا فصل جدید را برای کودکان بیمار رقم بزنند. هدی رشیدی مدیرعامل این مؤسسه که تا به امروز همراه  دوستان خود آرزوی بیش از 200 کودک مبتلا به سرطان را به شکل میدانی و غیر میدانی در اهواز برآورده کرده است از لحظاتی که در نگاه مردم این شهر به قاب نشست و همراه  آنها لبخند به چهره این کودکان هدیه شد این گونه می‌گوید: این درخت سال 94 در منطقه ساحل کیانپارس کاشته شد و آرزوی کودکان و نوجوانانی که با بیماری مهلک سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند  روی شاخه‌های این درخت و مقابل نگاه مهربان مردم نصب شد. تا به امروز با حمایت کسانی که عاشق لبخند این کودکان هستند توانستیم بیش از 200 آرزوی کودکان مبتلا به سرطان را در اهواز برآورده کنیم. از بین این کودکان تعداد 15 نفرشان بهبودی کامل بدست آوردند و به زندگی بازگشتند و تعدادی دیگر نیز در حال ادامه درمان هستند. زیباترین تصویر در این سالها وقتی رقم خورد که مردم در کنار مسئولان و نهادهایی مانند ارتش و نیروی انتظامی و سپاه برای برآورده کردن آرزوی این کودکان آستین همت را بالا زدند و شادی را به دل خانواده‌های این کودکان هدیه دادند. بیشتر این آرزوها زیارت حرم امام رضا(ع) بود که با همدلی افراد خیر و همچنین مسئولان آستان قدس و خادمان حرم امام هشتم(ع) همه این آرزوها برآورده شد. برای سال جدید نیز برآورده کردن 87 آرزو را در برنامه‌های خودمان داریم و امیدوارم بازهم بتوانیم لبخند را به این کودکان هدیه کنیم. هدی رشیدی از برنامه ویژه‌ای که در اسفند ماه و همزمان با روز جهانی مبارزه با سرطان توسط گروه همیاران بی‌نام و اعضای مؤسسه پنجمین فصل قشنگ انجام گرفت گفت و ادامه داد: این برنامه در هفت گام انجام شد. این برنامه‌ها روی سن خودروی سفیر آفتاب که از سوی شبکه افق به مناطق محروم اهواز اعزام شده بود  و در مناطق حاشیه شهر ضمن آموزش نحوه ارتباط با افراد مبتلا به سرطان و شناخت نیازهای کودکان مبتلا به سرطان آموزش داده شد. سالهاست که برآورده کردن آرزوی کودکان مبتلا به سرطان به اولویت اول زندگی همه ما تبدیل شده است و معتقدیم کودکی که به آرزویش برسد با امید و دلگرمی زیادی به جنگ سرطان می‌رود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۳۵۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند

محمد توحیدی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با بیان این که شناسایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم و ارجاع به مرکز توانبخشی و درمانی در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ نسبت به۶ ماهه نخست آن رشد چهار برابری داشته است گفت: در نیمه نخست سال ۱۴۰۲، ۲۰ کودک مبتلا به اوتیسم و در نیمه دوم سال گذشته ۸۰ کودک مبتلا به اوتیسم شناسایی شدند.

او افزود: در راستای اجرای دستورالعمل وزارتی و شیوه‌‎نامه پذیرش و ارائه خدمت به بیماران مبتلا به اختلال اوتیسم و همچنین اهمیت شناسایی به هنگام کودکان دارای طیف اوتیسم، فرایند شناسایی و غربالگری این بیماران طی جلسات متعددی با معاونت بهداشت، بهزیستی، آموزش و پرورش و مرکز توانبخشی و درمانی در سال گذشته بازبینی شد و آموزش پزشکان، بهورزان و مراقبان پایگاه‌های سلامت و مربیان مدارس سطح شهر به عنوان بخش مهمی از فرآیند شناسایی به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: با آموزش و حساس‌سازی افراد دخیل در شناسایی و غربالگری که با همکاری گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس و گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت انجام شد، شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم انجام و مبتلایان به مرکز توانبخشی و درمانی ارجاع شدند.

توحیدی بیان کرد: در مرکز توانبخشی پس از انجام تست‌های تشخیصی و محرز شدن اختلال طیف اوتیسم توسط متخصص روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، اقدامات آموزشی و درمانی موردنیاز برای کودک آغاز می‌شود.

او تصریح کرد: هزینه مداخلات درمانی برای کودکان مبتلا به اوتسیم بسیار زیاد است به گونه‌ای که در ماه بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون ریال برای هر کودک هزینه باید انجام شود، اما خوشبختانه بخش قابل توجهی از هزینه‌های درمان این کودکان تا ۱۴ سالگی، در قالب بسته حمایتی بیماران خاص و صعب العلاج از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و اداره بهزیستی به مرکز توانبخشی پرداخت و والدین هیچ گونه هزینه‌ای برای درمان فرزند خود برعهده ندارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با بیان این که تشخیص ابتلا به اوتیسم در کودکان پسر حدود چهار برابر کودکان دختر است تاکید کرد: تشخیص ابتلای به اوتیسم غالبا بعد از ۲ سالگی دقیق‌تر است ولی به دلیل مراجعات دیرهنگام والدین با توجه به عدم پذیرش آنان، متاسفانه تشخیص‌ها بعد از زمان طلایی مداخله یعنی بعد از سن پنج سالگی صورت می‌گیرد.

توحیدی با تأکید بر این که هر چه کودک مبتلا به اختلال اوتیسم در سنین پایین‌تر و تا کمتر از سه سالگی شناسایی شود اقدامات درمانی برای او مؤثرتر خواهد بود اظهار کرد: علاوه بر پزشکان، مراقبان سلامت و مربیان مدارس و والدین نیز در صورت مشاهده رفتار‌های غیرمعمول کودک خود نظیر رفتار‌های کلیشه‌ای و تکراری، عدم ارتباط چشمی مناسب، عدم واکنش به صدا زدن نام و انجام بازی‌های تکراری و متعاقب آن مراجعه زودهنگام به پایگاه‌های بهداشتی، نقش مهمی در شناسایی و شروع روند درمانی کودک مبتلا به اختلال اوتیسم دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • خطری که بازماندگان سرطان سینه را تهدید می‌کند
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • حال خوب| برآورده شدن آرزوی دختر کارآفرین
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد