Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@10:44:10 GMT

بازیافت زباله عامل صرفه جویی در منابع طبیعی است

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۳۶۲۰۸

بازیافت زباله عامل صرفه جویی در منابع طبیعی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: بازیافت صحیح زباله‌ها فایده زیادی برای محیط زیست دارد که مهمترین آن این است که ما با کمک بازیافت زباله در مصرف منابع طبیعی صرفه‌جویی کرده‌ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛سیاوش شمسی پور در گفت‌وگو با صبح قزوین اظهار کرد: یکی از مشکلات بسیار حاد محیط زیستی مبحث مدیریت بر پسماند است و عدم مدیریت پسماندها خطرات زیادی را با توجه به ویژگی‌های آنها برای سلامتی انسان و طبیعت وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


وی افزود: همین پسماندهای صنعتی اگر به طور صحیح مدیریت شوند می‌تواند به یک ثروت یا سرمایه تبدیل شوند.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین اذعان کرد: در واقع باید بگویم واقعیت محض در خصوص پسماند و زباله این است که می‌توانیم با زباله تولیدی روزانه در مصرف منابع طبیعی صرفه‌جویی کرده و به جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات نو، از مواد بازیافتی استفاده ‌کنیم. 

وی اضافه کرد: بازیافت صحیح زباله‌ها فایده زیادی برای محیط زیست دارد که مهمترین آن این است که ما با کمک بازیافت زباله در مصرف منابع طبیعی صرفه‌جویی کرده‌ایم و به جای استفاده از مواد خام برای تولید محصولات، از مواد بازیافتی استفاده خواهیم کرد و صرفه‌جویی در مصرف انرژی است و فضای کمتری برای دفن زباله‌ها اشغال می‌شود. 

شمسی پور اذعان کرد: آموزش، اطلاع‌رسانی و مشارکت مردمی، اساسی‌ترین مقوله در راستای ساماندهی مدیریت پسماندها محسوب می‌شود؛ برای بازیافت زباله‌ها ابتدا پس از جداسازی مواد غذایی از سایر زباله‌ها می‌توان بازیافت مابقی پسماند مثل شیشه، کاغذ، پلاستیک و انواع فلزات را از زباله‌ها جدا کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: برای مدیریت پسماند و تفکیک زباله‌ها مشارکت مردم در سطح گسترده لازم است که البته این مهم بدون آموزش کافی به مردم جهت ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی جامعه ممکن نیست.
انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۳۶۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب

مدیر کل هواشناسی استان تهران با اشاره به وضعیت بارش و دمای پایتخت گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا روز گذشته (۱۶ اردیبهشت) نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۱۱۹ میلیمتر کاهش بارش و ۲ درجه سلسیوس افزایش دما ثبت شده است.   مازیار غلامی در گفت و گو با ایسنا افزود: از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۲) تا روز گذشته ( ۱۶ اردیبهشت) در استان تهران به‌صورت پهنه‌ای ۱۴۷ میلیمتر باران باریده است این در حالیست که میانگین بلندمدت بارش ۲۳۷ میلی‌متر است بنابراین تهران ۸۹ میلی‌متر معادل با ۳۸ درصد نسبت به شرایط نرمال بارش کمتری دریافت کرده است.    وی اضافه کرد: استان تهران نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی حدود ۱۰ درصد افزایش بارش داشته است البته ملاک بارش، میانگین بلندمدت است بنابراین بارندگی‌های اخیر نتوانسته کاهش بارش انباشته را جبران کند.   غلامی با اشاره به وضعیت دما در سال زراعی جاری تا روز گذشته گفت: طی این مدت همراه با کاهش بارش، افزایش دما در سطح استان داشته‌ایم، به‌گونه‌ای که دمای استان نسبت به میانگین بلندمدت ۱.۹ درجه سلسیوس و نسبت به سال قبل ۱.۳ درجه سلسیوس بیشتر شده است. این وضعیت موجب افزایش تبخیر آب سطحی می‌شود و منابع آبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.   وی اضافه کرد: طبق جدیدترین پیش‌بینی‌های فصلی تقریباً تا اوایل خرداد ماه به‌طور متناوب در سطح استان بارندگی داریم که غالباً به‌صورت رگباری و پراکنده به‌ویژه در ساعات پایانی روز و طی شب خواهد بود. تا پایان هفته جاری نیز به تناوب رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.   غلامی تاکید کرد: بارش‌های بهاری نمی‌تواند کاهش بارندگی استان را جبران کند چراکه عمده بارش مربوط به پاییز و زمستان است از سوی دیگر متوسط دما طی دو ماه آینده ۱ تا ۱.۵ درجه سلسیوس بیش از وضعیت نرمال خواهد بود.   مدیر کل هواشناسی استان تهران درباره وضعیت بارش پایتخت در سال زراعی جاری گفت:  از ابتدای سال آبی جاری تا روز گذشته در تهران نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۱۱۹ میلیمتر و نسبت به سال قبل ۵۰ میلیمتر کاهش بارش داشته‌ایم این در حالیست که  در سطح استان با افزایش بارش نسبت به سال گذشته روبرو بوده‌ایم.    به گفته غلامی، دمای پایتخت نسبت به بلندمدت ۲ درجه سلسیوس و نسبت به سال گذشته ۱.۵ درجه سلسیوس افزایش یافته است.   وی تاکید کرد: با توجه به کاهش بارش و افزایش دما، صرفه‌جویی در مصرف آب چه در بخش خانگی و چه در بخش تخصصی مانند صنایع و کشاورزی توصیه می‌شود علاوه بر آن لازم است مدیریت منابع و مصارف آب در دستور کار قرار گیرد.   مدیر کل هواشناسی استان تهران اضافه کرد: زمانی که بارش پیش‌بینی می‌شود لزومی ندارد شهرداری نسبت به آبیاری فضای سبز یک روز قبل از بارندگی اقدام کند علاوه بر آن بخش کشاورزی می‌تواند با توجه به بارش‌ها یک نوبت از آبیاری را به تعویق بیندازد.   غلامی در پایان اظهارکرد: توجه به پیش‌بینی و هشدارهای هواشناسی به  کشاورزان و بخش‌های اجرایی که داده‌های هواشناسی روی عملکردشان تاثیر مستقیم دارد، توصیه می‌شود و متناسب با آن برنامه‌ریزی کنند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رهاسازی پسماند‌های بیمارستانی باعث آلودگی زمین‌های کشاورزی می‌شود+ فیلم
  • استقرار ۱۸ تیم اطفای حریق در مناطق حفاظت شده کرمانشاه
  • ادامه تورهای گردشگری‌ طبیعی به محیط زیست آسیب می‌رساند
  • انتقال مجموعه آرادکوه نیازمند عزم جدی متولیان امور است
  • قدردانی از معلمان حامی محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری
  • کاهش ۱۰۰ میلیمتری بارش برف و باران در تهران/ لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب
  • تجلیل از معلمان حامی محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری
  • راهکارهای اقتصاد دایره‌ای برای بهینه‌سازی مدیریت پسماند
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست