Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما، رحماني فضلي درنشست مشترک مديران کل مديريت بحران سراسر کشور که عصر امروز با عبدالرضا رحماني فضلي وزير کشور در اين نشست با بيان اينکه در سال 96 با توجه به تعداد بحران‌هاي طبيعي که با آن روبرو بوده ايم هماهنگي بسيار خوبي با دستگاه‌هاي متولي بحران صورت گرفت، اظهار داشت: کارنامه مديريت بحران در سطح استان‌ها و ملي در سال 96 کارنامه قابل قبولي بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه ايران به عنوان کشوري مستعد در زمينه بلاي طبيعي به شمار مي رود که اين موارد با خشکسالي، ريزگردها و فرونشست ها روز به روز در حال افزايش است، تصريح کرد: در سال 97 در حوزه مديريت بحران بايد با هماهنگي و آمادگي بيشتر و برنامه ريزي دقيق تر و آموزش موثرتر اقدام کنيم.


وزير کشور تاکيد کرد: عموما کار مديريت بحران بدين گونه شکل گرفته که بعد از وقوع حادثه اقدام مي‌کند که البته در اين زمينه تمامي دستگاه‌ها و نهادها پاي کار هستند و هماهنگي خوبي وجود دارد اما اين کار کافي نيست بلکه بايد هر وزارتخانه طرح جامعي از ناطق بحراني با اولويت هاي کار وزارتخانه خود تهيه و ارائه کند.


رحماني‌فضلي با بيان اينکه مديريت بحران همانطور که از اسمش پيداست داراي خاصيت نظارتي و مديريتي در زمان بحران است، گفت: مديريت بحران به عنوان يک نهاد هماهنگ کننده موظف است نسبت به نظارت و مديريت بحران اقدام کند و نبايد وارد فاز اجرايي شود.
وي با ضروري خواندن مسئله اطلاع رساني در زمان بحران تاکيد کرد: تجربه زلزله کرمانشاه نشان داد که کنترل اطلاع‌رساني از سيستم دولتي خارج شد و به گونه‌اي پيش رفت که صدا و سيما تابع اطلاع رساني فضاي مجازي شد در حالي که اقدامات بسيار خوبي در زمينه زلزله کرمانشاه صورت گرفت و طبق گزارش‌ها تاکنون 25 هزار کانکس در مناطق زلزله‌زده توزيع شده است.


وزير کشور ضمن انتقاد از عدم تشکيل کميته اطلاع‌رساني مديريت بحران گفت: مسئول کميته اطلاع رساني مديريت بحران صدا و سيماست و به عنوان مسئول اين کميته بايد جلسات را تشکيل دهد.


رحماني فضلي در ادامه سخنان خود به موضوع نحوه جمع آوري کمک هاي مردمي در زلزله کرمانشاه اشاره کرد و اظهار داشت: تحت تاثير فضاي مجازي برخي از افراد در زمان زلزله کرمانشاه با اعلام شماره حساب اقدام به جمع‌آوري کمک‌هاي مردمي کردند که بايد نسبت به هزينه کرد آن به مردم پاسخگو باشند اما متاسفانه برخي نمي‌خواهند در اين زمينه پاسخگو باشند که اين کار باعث مي‌شود اعتماد مردم از بين برود در حالي که بايد تلاش کنيم در همه ابعاد اعتماد عمومي مردم افزايش يابد زيرا مديريت افکار عمومي در زمان بحران بسيار مهم و ضروري است.


رحماني فضلي آموزش ها در مديريت بحران را ناکافي دانست و گفت: آموزش‌هاي مديريت بحران بايد دقيق تر و با علم روز انجام گيرد در همين زمينه بايد از ظرفيت بسيار خوب صدا و سيما در آموزش مديريت بحران بهره برد و بايد کار موثرتر در حوزه آموزش مديريت بحران در سال 97 انجام بگيرد.


وي تاکيد کرد: تمامي دستگاه‌هاي متولي در مسئله بحران بايد برنامه‌هاي پيشگيري از وقوع بحران را هرچه سريعتر به اين ستاد ارائه کنند.


وزير کشور بر افزايش نقش شرکت‌هاي بيمه گر در زمان وقوع بحران اشاره کرد و گفت : در همه جاي دنيا در هنگام وقوع بحران بيمه ها نقش اول را ايفا مي کنند به طوري که وقتي منازل مردم بيمه شود آنها به دليل اينکه متحمل هزينه هاي بيشتري نشوند اقدام به پيشگيري و آموزش هاي لازم در اين رابطه مي کنند بنابراين بايد از ظرفيت بيمه ها براي پيشگيري بهترين استفاده را انجام داد و اگر در اين رابطه نياز به قانون جديد وجود دارد حتما لايحه آن را تدوين و ارائه کنيد تا در اسرع وقت در دولت بررسي و به مجلس ارائه کنيم.
رحماني فضلي تشکل هاي مردمي و سازمانهاي مردم نهاد را به ظرفيتي بالقوه براي ياري رساندن به مردم در زمان بحران عنوان کرد و گفت: بايد هر استان تشکل‌هاي مردمي و سازمان هاي مردم نهاد فعال در حوزه بحران را شناسايي و نسبت به توانمندسازي و آموزش آنها اقدام کند.


وي بيان کرد: بايد اطلس مناطق بحراني در کل کشور تهيه شود و در اين اطلس مشخص شود که نقاط بحراني در کجا هستند و چه ويژگي هايي دارند تا منابع خود را بر اساس اولويت‌ها توزيع کنيم.


وزير کشور با بيان اينکه برنامه دولت و رئيس جمهوري نسبت به بازسازي بافت فرسوده در حوزه شهري برنامه بسيار خوبي است، گفت: طرح جامع بازسازي روستايي را هرچه سريعتر تهيه کنيد تا آن را تقديم رئيس جمهوري کنيم.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۴۲۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای ۱۸ استان

حسین ظفری هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی کشور برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت گفت: سازمان هواشناسی برای روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، گیلان، زنجان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی چهارمحال و بختیاری، ایلام، شمال و شرق خوزستان، جنوب مرکزی، جنوب همدان و ارتفاعات و دامنه استان‌های مازندران، تهران و البرز و برای روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت نیز برای استان‌های شمال آذربایجان شرقی، شمال و غرب آذربایجان غربی، دامنه ارتفاعات استانهای تهران، البرز، مازندران و گیلان، لرستان، نوار غربی چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، نیمه شمالی ایلام و شمال شرق خوزستان، اردبیل هشدار سطح نارنجی صادر کرده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: بر اساس این هشدار بارش شدید باران و درپی آن احتمال احتمال جاری شدن سیلاب و وقوع آبگرفتگی در این استان‌ها دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد گرد و خاک محلی از جمله مواردی است که می تواند در پی این هشدارها رخ دهد. همچنین در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی را برای استان‌های ذکر شده احتمال دارد.

ظفری توصیه کرد: هموطنان در این دو روز از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند. عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع نیز از دیگر توصیه‌هایی است که باید جدی گرفته شود.

وی افزود: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را به مردم استان‌های درگیر با این سامانه نیز توصیه می‌شود.

به گفته سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نیروهای امدادی در این استان‌ها به حالت آماده باش درآمده و تمهیدات لازم نیز در این خصوص گرفته شده است. امیدواریم که این سامانه بارشی نیز بدون خسارت از کشور خارج شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اجرای طرح آبخیزداری موجب مهار سیلاب شد
  • استان سمنان در فهرست شهرهای پر تنش آبی کشور
  • هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای ۱۸ استان
  • بارش باران در مناطق مختلف آذربایجان شرقی
  • آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده/ آماده باش ستاد‌های بحران در ۲ روز آینده
  • آخرین جزئیات خسارت بارش‌ها در اصفهان / کدام محورهای استان مسدود است؟
  • آخرین وضعیت مناطق سیل زده
  • آخرین وضعیت مناطق سیل زده کشور/ تشکیل ستادهای آمادگی بحران
  • آخرین وضعیت مناطق سیل زده | تشکیل ستادهای آمادگی بحران در استان‌ها
  • آخرین وضعیت مناطق سیل زده/ تشکیل ستادهای آمادگی بحران در استان‌ها