Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-20@00:54:05 GMT

عوارض خطرناک مصرف زیاد آجیل‌

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۴۳۶۱۷

آجیل‌ها یکی از سالم‌ترین مواد غذایی هستند که سلامت قلب را تقویت می‌کنند، با سرطان مقابله می‌کنند، ریسک آلزایمر را کاهش می‌دهند و حتی باعث کاهش وزن می‌شوند. ناطقان: گاهی بسیاری از ما به خوردن این مواد غذایی معتاد می‌شویم و این مصرف اعتیادگونه می‌تواند خطراتی برای سلامت ما به همراه داشته باشد. با سه مورد از بدترین تاثیرات منفی مصرف زیاد آجیل‌ها آشنا می‌شویم:

افزایش وزن سریع: با وجود آن‌که تحقیقات متعددی نشان می‌دهند آجیل‌ها به کاهش وزن کمک می‌کنند، اما یک هشدار بزرگ را نباید دراین زمینه نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج تمام این مطالعات فقط مصرف متعادل آجیل را شامل می‌شود و خوردن بیشتر از اندازه می‌تواند کاملا نتیجه معکوس داشته باشد و باعث افزایش وزن شود. افزایش وزن ناشی از مصرف زیاد آجیل‌ها بسیار سریع‌تر از افزایش وزن ناشی از زیاده‌روی در مصرف دیگر مواد غذایی روی می‌دهد. دلیلش این است که آجیل‌ها کالری اضافی زیادی دارند. انرژی موجود در هر اونس از این مواد غذایی بیشتر از انرژی موجود در بسیاری دیگر از مواد غذایی است. به عنوان مثال یک اونس یا حدود 29 گرم بادام، حاوی 163کالری است درحالی که همین میزان پاستای پخته فقط 37 کالری انرژی دارد.

مشکلات گوارشی: احساس نفخ یکی از مشکلات معمولی است که پس از خوردن آجیل‌ها بروز می‌کند و عامل آن ترکیباتی به نام فیتات‌ها و تانین‌هاست که در آجیل وجود دارند و هضم آنها را دشوار می‌کنند.

مصرف زیاد این مواد غذایی باعث می‌شود این هضم دشوار به بروز نفخ و گاز منجر ‌شود. افزون بر این، چربی‌هایی که به وفور در دانه‌های آجیل وجود دارند در صورت مصرف زیاد می‌توانند عامل بروز اسهال باشند. برای جلوگیری از این عوارض، مصرف متعادلی داشته باشید یا آنها را قبل از مصرف در آب یا آب نمک بخیسانید.

ریزش مو، شکنندگی ناخن‌ها، بدبو شدن دهان و درد مفاصل و ماهیچه‌ها: همه این موارد از علائم مسمومیت با سلنیوم است که یک بیماری نادر اما جدی است و می‌تواند در پی خوردن بیش از اندازه بادام برزیلی بروز کند (سایر انواع آجیل‌ها عامل ایجاد این مشکل نیستند). هشت دانه کامل از این بادام، حاوی ده برابر مقدار سلنیومی (55 میکروگرم) است که برای مصرف روزانه توصیه می‌شود. میزان سلنیوم در بادام برزیلی آن‌قدر زیاد است که بعضی از کارشناسان توصیه می‌کنند بیش از چهار دانه از این بادام در روز مصرف نشود و حتی این تعداد مصرف نیز به صورت هرروزه نباشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: مصرف زیاد ، عوارض ، آجیل

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۴۳۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیر بهداشتی در بوکان از چرخه مصرف

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ سرپرست مرکز بهداشت شهرستان بوکان با اشاره به اجرای طرح سلامت نوروزی در این شهرستان گفت: هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیر قابل مصرف و ۴۸۰ لیتر روغن سوخته و چند بار مصرف در سطح این شهرستان کشف و از چرخه مصرف خارج شد.

سوران ایوبی افزود: با هدف حفظ و ارتقای سلامت عمومی از طریق پیشگیری از بیماریهای واگیر و غیرواگیر همزمان با نوروز بیش از ۱۰ هزار و ۱۸۷ مورد بازرسی توسط بازرسان سلامت محیط صورت گرفت.

ایوبی اظهارکرد: در جریان این طرح روغن سوخته و انواع مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و غیرقابل مصرف شناسایی و امحاء و به ۲۴ مورد شکایت مردمی ثبت شده درسامانه ۱۹۰ رسیدگی شد.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان بوکان گفت: همچنین در نوروز امسال پنج هزار و ۳۷۹ مورد کلرسنجی، ۲۲۴ مورد نمونه برداری میکروبی آب آشامیدنی، ۲۶۸ مورد بازرسی از سامانه های آبرسانی و پنج هزار و ۵۶۱ سنجش با استفاده از دستگاه پرتابل (شوری سنج-TPM-لومینومتر-PH سنج) انجام شد.

برنامه سلامت نوروزی از ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۵ فروردین جاری با هدف حفظ و ارتقای سلامت عمومی ازطریق پیشگیری از بیماریهای واگیر و غیر واگیر در مناطق مختلف آذربایجان‌غربی اجرا شد.

دیگر خبرها

  • رژیم‌های سم‌زدایی از بدن؛ دروغ یا واقعیت؟
  • مواد غذایی سالمی که می‌توانید جایگزین قند و شکر کنید
  • غذا‌های مفیدی که بدن هر بیماری را تقویت می‌کند
  • عوارض مصرف بیش از اندازه میوه
  • خروج هفت هزار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیر بهداشتی در بوکان از چرخه مصرف
  • قیمت آجیل و خشکبار در میادین میوه و تره‌بار اعلام شد
  • قرص‌های لاغری غیرمجاز، تهدید جدی برای سلامت جامعه 
  • قیمت آجیل و خشکبار در میادین و بازار‌های میوه و تره‌بار
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • مصرف غذاهای سوخته یا گرم کردن مجدد موادغذایی سرطان‌زا است؟