Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@23:00:48 GMT

مسجد جامع کرمان شاهکاری ایرانی

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۴۵۷۷۶

مسجد جامع کرمان شاهکاری ایرانی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، موحدی قائم مقام اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه مسجد جامع مظفری که به مسجد جامع کرمان یا مسجد جامع کبیر نیز شهرت دارد گفت: این مسجد دارای قدمت بالایی است و جزء مفاخر فرهنگ و تمدن ایران محسوب می‌شود.
وی افزود:مسجد جامع کرمان از مساجد تاریخی استان کرمان تقریباً همزمان با مسجد جامع یزد در دوره آل مظفر ۷۵۰ هجری قمری ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی عنوان کرد: مسجد جامع کرمان در کنار میدان مشتاق و محصور به بازار مظفری و بازار قدمگاه و خیابان شریعتی و میدان مشتاق قرار گرفته است.
وی یادآور شد:این مسجد دارای سه درب در ضلع‌های شمالی و شرقی و غربی است.
وی گفت: زیباترین کاشی‌ها و با ارزش‌ترین تزیینات را در سردر مسجد می‌بینیم و کلکسیونی از زیباترین تکنولوژی‌ها و تکنیک کاشی کاری در این مسجد وجود دارد.


موحدی با اشاره به اینکه ارزشمندترین قسمت بنا، کاشی کاری معرق محراب و سردر شرقی مسجد می‌باشد یادآور شد: این بنا سردری رفیع و عظیم در ضلع شرقی دارد که با کاشی کاری‌هایی زیبا تزیین یافته و برج ساعت آن زینت بخش سردر رفیع آن است.
وی افزود: این کاشی کاری‌ها منحصر به فرد است.
وی اظهار داشت:در گذشته این مسجد مناره داشته است این مسجد چهار ایوان است بخش‌هایی از مسجد در دوره صفویه و قاجاریه ساخته و تکمیل شده است.


قائم مقام اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گفت: به طور کلی مساجد جامع در کنار بازار ساخته می‌شدند.
وی بیان داشت: مسجد جامع کرمان به غیر از کارکرد اصلی و مذهبی کارکرد دیگری از جمله گردهمایی مردم، محل خبررسانی، استقرار محتسب، کارکرد امور خیریه، امداد رسانی داشته است.
موحدی با بیان اینکه مسجد جامع کرمان در طول تاریخ شاهد حوادث متعددی بوده افزود: به همین دلایل دچار آسیب و بار‌ها نسبت به بازسازی آن اقدام شده است.


وی گفت: در مهر ماه سال ۱۳۵۷ عوامل حکومت پهلوی در رابطه با فعالیت‌های انقلابی مردم شهر کرمان، مسجد جامع شهر کرمان را به آتش کشیدند و عده‌ای را کشتند.


وی عنوان کرد: این مسجد از زیباترین مساجد ایران است که در مکانی واقع شده که جاذبه‌های دیگر دیدنی از جمله بازار، مقبره مشتاقیه، میدان مشتاقیه وجود دارد که مقصد گردشگران زیادی است.
وی یادآور شد: این بنا در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ به شماره ۲۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است
انتهای پیام/ی

مسجدی به یادگار مانده از روزهای تاریخی کرمان

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۴۵۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علامه مطهری شخصیت جامع علمی و بصیرتی معاصر است

به گزارش خبرنگار مهر، حبیبه شاهنده صبح سه شنبه در آئین تجلیل از اساتید مدرسه علمیه ثامن الحجج (عج) پارس آباد با اشاره به جامعیت علمی و شخصیتی شهید مطهری (ره) وی را به عنوان الگو و نمونه کامل یک مبلغ و مروج دین معرفی کرد.

وی علامه مطهری (ره) را شخصیتی عظیم برای انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: علامه مطهری (ره) اسلام‌شناسی بزرگ، عالمی آگاه و اندیشمند و فیلسوفی توانا بود.

مدیر مدرسه علمیه ثامن‌الحجج (عج) پارس‌آباد افزود: به اذعان امامین انقلاب شهید مطهری (ره) به دلیل برخورداری از شخصیت جامع علمی و بصیرتی از نوادر عصر حاضر است به طوری که آثار دینی و علمی ایشان همیشه پاسخگوی شبهه‌ها و مسائل دینی و بصیرتی از دیرباز تاکنون است.

شاهنده با بیان اینکه شخصیت جامع شهید مطهری بهترین الگو برای طلاب در فهم نیاز زمانه است، افزود: شهید مطهری در روزگار خود به افکار، باور، عقاید و شبهه‌های موجود در جامعه تسلط داشت و عمده‌ترین سوالات قشر جوان و تحصیل کرده و روشنفکر کشور را استخراج می‌کرد و با تفکر و فلسفه اسلامی و منطق قرآنی به آنها پاسخ می‌داد.

وی با اشاره به جامعیت علمی و شخصیتی شهید مطهری (ره)، تصریح کرد: شهید مطهری نمونه کامل یک مبلغ دین متناسب با زمان بود و به دلیل داشتن تعهد و مسئولیت دینی بالا وارد عرصه تعلیم، تعلم، تبلیغ و تألیف و پژوهش شد و در عرصه‌های مختلف فلسفی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی، فقهی، تاریخی قلم زد و سخن گفت.

کد خبر 6098937

دیگر خبرها

  • مسجد یوردشاهی ارومیه مرمت و ساماندهی می شود
  • اعلام نتایج فراخوان جذب مدرس حق التدریس دانشگاه علمی‌کاربردی
  • اعلام نتایج فراخوان جذب مدرس حق‌التدریس دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • علامه مطهری شخصیت جامع علمی و بصیرتی معاصر است
  • دست‌یابی به دانش فنی ساخت پلیمرهای نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی
  • یک کشف علمی از جنس اشعار «خیام»؛ فسیل انسان در حمّام خانۀ شما! (+عکس)
  • تصویب طرح جامع اولین شهرک مسکونی دولتی فارس
  • ماجرای کاشت ساختمان در پارک‌های تهران
  • راه‌ و شهرسازی لرستان در اجرای طرح‌های جامع بازنگری کند
  • بهانه‎ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات به پایان رسید