Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه زنجیره‌ای شرق در سرمقاله شماره دیروز خود به مشکلات فراوان پیش روی دولت دوازدهم از اقتصادی تا سیاست داخلی پرداخت و شیوه رایج رئیس‌جمهور یعنی ایجاد شوک برای خروج از بحران‌ها را ناکارآمد خواند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو،روزنامه زنجیره‌ای شرق در سرمقاله شماره دیروز خود به مشکلات فراوان پیش روی دولت دوازدهم از اقتصادی تا سیاست داخلی پرداخت و شیوه رایج رئیس‌جمهور یعنی ایجاد شوک برای خروج از بحران‌ها را ناکارآمد خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در بخشی از این یادداشت آمده است: «خبري از حسن روحاني نيست. سكوت، لب فروبستن و سخن نگفتن گاه بهترين استراتژي است. بايد از سكوت رئيس جمهور استقبال كرد و بر اين نكته تاكيد داشت كه سخنراني‌هاي مدام و گاه تند و بي‌محابا از هر جنمي كه باشد، رفته‌رفته توان خود را از دست مي‌دهد و بي‌مقدار خواهد شد. سياست داخلي ايران چنان دگرگون شده و روبه افول مي‌رود كه با شوك‌هاي موردي نمي‌توان آن را احيا كرد. شايد آنچه روحاني را به سكوت واداشته، پي بردن به ناكارآمدي همين شوك درماني است.»
در ادامه این یادداشت تصریح شده است: «شايد تدبيرِ سكوت براي بيرون‌رفت از وضعيت نامساعد اقتصادي و سياسي بهترين راهكار باشد. اگرچه وضعيت سياسي بسيار دستكاري شده و تشخيص سِره از ناسره دشوار مي‌نمايد؛ اما دستكاري مجدد آن از سوي دولت براي پايان دادن به انتقادات و اعتراضات دردي را دوا نمي‌كند و صرفا به تاخير انداختن تنش‌هاي بنيان‌كن است. در جبهه‌هاي نبرد هم زماني فرا مي‌رسد كه بايد چشم در چشم مرگ ايستاد و از آن نهراسيد.»
سردبیر شرق در این سرمقاله افزوده است: «هيچ رزمنده‌اي تا ابد نمي‌تواند پشت خاكريز بماند. خاكريزها براي دفاع و هجوم به وقت مقتضي هستند. اکنون دولت روحاني پشت خاكريزهاي خود زير آتش سنگين مشكلات اقتصادي و سياسي قرار دارد و براي دفاع از خود كم نمي‌گذارد. وزيرانِ او، علي ربيعي، عباس آخوندي و محمود حجتي توانستند دوباره به كابينه بازگردند.»
 نویسنده در بخش دیگری از یادداشت خود آورده است: «دشواری‌های دولت روحانی روزبه‌روز افزون‌تر می‌شود. معلوم نیست تغییرات و تحولات ضدایرانی در کابینه ترامپ چقدر اثر سوء بر عملکرد دولت دارد و آیا بیش از این هژمونی ناشی از برجام را در ایران و جهان تضعیف خواهد کرد. ناگفته پیداست که در این منازعه حسن روحانی به ‌دلیل جایگاهش در مسائل جهانی و منطقه‌ای دست بالا را ندارد و به ‌یقین ابتکار عمل در دست او نیست. هرچه هست و هر مقدار که رئیس‌جمهوری در مسائل منطقه‌ای و جهانی نقش داشته باشد، این نکته قابل اغماض نیست که فرمانده اوست.»
درباره یادداشت روزنامه زنجیره‌ای شرق گفتنی‌های فراوانی است، نخست آنکه دولت و شخص رئیس‌جمهور اختیارات فراوانی داشته و قانون اساسی این اختیارات را به او داده است تا از آن برای حل مشکلات نهایت استفاده را ببرد، اگر دولت و رئیس‌جمهور فاقد توان حل این مشکلات بوده‌اند این ناتوانی در یک روز و ساعت مشخص نشده است، روزنامه‌های زنجیره‌ای در سال گذشته و در ماه‌های منتهی به انتخابات از دولت مستقر دفاع کرده و همچنین برای پیروزی آن در انتخابات اردیبهشت 1396 نهایت تلاش خود را مصروف ساختند، اگر رئیس‌جمهور اختیاراتی نداشت و قادر به حل مشکلی نبود این همه تلاش برای دستیابی به هیچ چرا 
صورت گرفت؟ 
نکته دوم آنکه با زل زدن به روی مردم و منتقدین و سکوت کردن و یا فریاد کشیدن و به قول روزنامه زنجیره‌ای شرق شوک‌درمانی مشکلی حل نخواهد شد، دولت نیازمند عزم و روحیه مدیریت جهادی است که ظاهرا نه عزمی برای آن موجود است و نه روحیه‌ای!
نکته سوم اینکه دولت بایستی چنان مدیریت و برنامه‌ریزی کند که آمد و رفت مسئولین و سیاستمداران خارجی تاثیری در شکست و موفقیت برنامه‌های او نداشته باشد، روزنامه شرق تغییر و تحولات دولت ترامپ را دارای اثر فراوان بر عملکرد دولت دوازدهم می‌شمارد و جای سؤال اینجا است که چرا بایستی این گونه باشد؟ سردبیر شرق اذعان می‌کند که دولت روحانی دست بالا را در تحولات جهانی ندارد و کسی که دست بالا را ندارد طبیعی است که سیاست‌های سیاستگذاران را اجرا کند نه اینکه خود سیاستگذار بوده و نظرات خود را به جهانیان تحمیل نماید.
انتقادها به دولت دوازدهم نیز در چند سال گذشته از این روی بوده است که چرا تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آن چنان منفعل بوده‌اند که امروز با گذشت بیش از دو سال از اجرایی شدن برجام همه تعهدات ایران عملی شده و هیچ به دست نیاورده‌ایم، تحریم‌ها سر جای خود مانده و علاوه ‌بر آن بر شدت و حدت آن نیز افزوده شده است!
در این زمینه گفتنی‌های فراوان دیگری نیز هست که چون در حوصله این نوشتار نیست از آن می‌گذریم.
سؤالاتی که «اون» می‌تواند از «ترامپ» بپرسد!
روزنامه شرق در یادداشتی به مذاکرات احتمالی رئیس‌ کره‌شمالی با ترامپ پرداخته و سؤالاتی را که «اون» می‌تواند از رئیس‌جمهور آمریکا در این مذاکرات و گفت‌و‌گوها بپرسد را ردیف کرده است!
این سؤالات عبارتند از؛ 
1- اگر ما براي توقف ساخت و آزمايش موشک‌هاي قاره‌پيما و فراورده‌هاي هسته‌اي در کشور من به توافق برسيم، آمريكا چه تضميني خواهد داد که فردا شما (آمريكا) يا ژاپن به کره شمالي حمله نکند؟
2- اگر داشتن موشک قاره‌پيما خطرناک است، آيا ايالات متحده هم موشک‌هاي موجود خود را نابود خواهد کرد يا مي‌خواهد برتري خود را به عنوان يک اَبَرقدرت حفظ کند؛ اما مانع آن شود که ما بتوانيم از خودمان 
دفاع کنيم؟
سؤالات به حقی که رهبر کره شمالی می‌تواند از رئیس‌جمهور آمریکا بپرسد همان‌هایی است که مدعیان اصلاحات همواره از پذیرش و فکر کردن به آن اجتناب کرده‌اند، در ماه‌ها و سال‌های گذشته همواره روزنامه‌های زنجیره‌ای از مذاکره بر سر توان دفاعی کشور با غرب و به ویژه آمریکا سخن گفته‌اند تا تحریم‌ها برداشته شود فارغ از اینکه طبق برجام قرار بود تحریم‌ها برداشته شود و هر روز بر میزان آنها افزوده می‌شود چه تضمینی وجود دارد که ایران از توان نظامی دفاعی مشروع خود برای جلب رضایت طرفین زیاده‌خواه غربی بگذرد و همچون ابتدای انقلاب مورد هجوم دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی قرار نگیرد؟! 
آیا در آن زمان روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات از اربابان غربی خود خواهند خواست که از ایران دفاع کنند یا به کناری خواهند خزید تا منتظر نتیجه جانفشانی فرزندان این میهن باشند؟!
سوءاستفاده بعد از فوت هاشمی برای ابقای یک مدیر مستعفی!
به دنبال استعفای شهردار تهران و با وجود آنکه محسن هاشمی رئیس‌ شورای شهر از بیماری جدید نجفی به عنوان علت استعفای او یاد کرده و بسیاری از اصلاح‌طلبان نیز به استقبال این استعفا رفته‌اند روزنامه زنجیره‌ای آرمان در شماره دیروز خود این استعفا را محکوم کرده و آن را برخلاف مرام مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خواند!
مدعیان اصلاحات همواره از مرحوم هاشمی برای رسیدن خود به اهداف سیاسی و جناحی خود سوءاستفاده کرده‌اند، از دوره اصلاحات که هاشمی را عالیجناب سرخپوش می‌خواندند و چنان بر او فشار وارد کردند که «آقا سی» شد و از مجلس ششم کناره کشید تا در سال‌های بعد که آن مرحوم را پدر معنوی خود خواندند و امروز که پس از فوت نیز دست از سر او برنداشته و سوءاستفاده را ادامه می‌دهند!
روزنامه آرمان نوشته است: «بازهم بوی دوری از مرام آیت‌ا... هاشمی می‌آید؛ چه آقای محمدعلی نجفی که به سادگی از شهرداری تهران استعفا می‌دهد و چه آنها که دست‌افشان در شورای شهر تهران به استقبال آن می‌روند و نام شهردار بعد را زمزمه می‌کنند. پس چرا هیچ دفاع قاطعی از نجفی نمی‌کنید؟ چرا یکصدا نمی‌گویید شهردار تهران بخواهد هم نباید برود؟ واقعا اگر آیت‌ا... هاشمی زنده بود، به شما چه می‌گفت؟ آیا نمی‌گفت یکصدا از نجفی حمایت کنید؟»
گفتنی است روزنامه شرق در شماره روز پنجشنبه گذشته خود طی گزارشی با عنوان «دلایل یک استعفا» علت اصلی استعفای محمد‌علی نجفی شهردار تهران را مخالفت‌ها و فشارهای چندماهه اخیر از سوی جریان کارگزاران عنوان کرد و نوشت: «او پیش‌تر برای رفتن به دولت پیشنهاد شده بود اما همین جریان سیاسی کارگزاران در همراهی با اصلاح‌طلبان او را به‌عنوان گزینه شهردار تهران مطرح کرد و جلو انداخت... او همین چند هفته قبل در گفت‌وگویی با ‌اشاره به فشارهای پیدا و پنهان بر شهرداری تهران صراحتا گفت: «اما من ایستاده‌ام»، ولی خبر استعفایش را به شکل غیررسمی در شب شلوغ و پرکار چهارشنبه‌سوری پخش کردند و در نهایت روز گذشته اعضای شورا که مدعی شفافیت هستند، بعد از سکوت و دور زدن و فرار از رسانه‌ها، بالاخره خبر را تأیید کردند.»
شرق همچنین نوشته بود: «با این اتفاق اصلاح‌طلبان در عمل نشان دادند که در تحقق شورا و شهرداری یک‌دست و همکاری مشترک با هم، نه تجربه‌ای دارند و نه تلاشی در این جهت می‌کنند. به نظر می‌آمد که ناکامی شورای اول و ازدست‌دادن فضای سیاسی و اجتماعی جامعه در این سال‌ها برای اصلاح‌طلبان درس قابل‌توجهی داشته اما شواهد عکس این موضوع را نشان می‌دهد و اختلافات و فشارهای درونی این جریان قوزبالاقوز مشکلات بیرونی شده است».
با این وجود مشخص نیست وقتی ناکارآمدی نجفی در مدیریت شهرداری به استعفای او منتهی شده و اختلافات درون‌گروهی جریان اصلاحات در این زمینه هویدا گشته است چرا عده‌ای می‌خواهند کاسه کوزه شکست‌های خود را بر سر دیگران بشکنند!
دلار ده نرخی شد!
روزنامه بهار در گزارشی به نرخ دلار پرداخت و با‌ اشاره به اینکه «دلار ده نرخه شده است» نوشت: نرخ رسمی در بودجه ۳۳۰۰ تومان، مبادله‌ای ۳۷۵۳ تومان، رسمی موزون سنا ۴۴۹۵ تومان، رسمی تزریقی به صرافی‌ها ۴۷۸۵ تومان و فروش صراف به مردم ۴۸۰۰ تومان؛ تنها چند نرخ کنونی در بازار هستند. 
در ادامه این گزارش آمده است: صرافی‌های غیرمجاز در سطح شهر هنوز نفس می‌کشند و بازار ارز همچنان متشنج است. کسی ارز نمی‌خرد و نمی‌فروشد و فقط بساط دلالی‌ها گسترده‌تر شده است. اکنون دلار حدودا ۱۰ نرخی شده است. دلار که دولت یازدهم وعده داده بود تک‌نرخی شود، در شرایط کنونی ده نرخی شده است؛ ضمن اینکه، بالا بردن نرخ سپرده از ۱۵ به ۲۰ درصد، هر چند برای یک مدت زمان دو هفته‌ای، تمام نظم بازارهای مالی به هم خورده و هزینه گزافی به سیستم پولی پوسیده کشور تحمیل شده است؛ به این معنا که حتی در بورس هم، نرخ برخی اوراق به ۲۴ درصد رسیده است.
این گزارش می‌افزاید: «گشت و گذاری میدانی حکایت از آن دارد که اکنون حدود ده نرخ برای دلار در شهر تهران وجود دارد و در مبادلات رسمی و غیررسمی محل اعراب و توجه قرار می‌گیرد. بر این اساس، نرخ رسمی بودجه ۳۳۰۰ تومان، نرخ رسمی بانک مرکزی ۳۷۵۳ تومان، نرخ مسافری توریستی ۴۴۸۰ تومان، نرخ رسمی موزون سنا ۴۴۹۵ تومان، نرخ رسمی تزریقی به صراف ۴۷۸۵ تومان، نرخ فروش رسمی صراف به مردم ۴۸۰۰ تومان، نرخ فروش در کف بازار ۴۸۵۰ تومان، نرخ فروش رسمی صراف بدون ثبت در سنا ۴۹۰۰ تومان، نرخ فروش حواله شرکتی ۴۸۶۰ تومان و نرخ فروش حواله شخصی ۴۹۲۰ تومان است. اکنون بسیاری از بازارها به خاطر همین تلاطمات ارزی، تحت‌الشعاع قرار گرفته‌اند و نرخ‌های عجیب و غریبی در آنها اعمال می‌شود.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۴۶۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقادات عجیب روحانی معروف از سبک زندگی مردم | همه‌تان باید کار کنید | حق ندارید همه چیز را گردن دولت بیاندازید!

سید رضا اکرمی در گفتگو با رویداد ۲۴، تاکید می‌کند نباید از دولت توقع گره گشایی داشته باشیم. او همچنین معتقد است، تک‌تک اعضای خانواده باید به فکر کسب درآمد باشند.

بخش‌های مهم این گفتگو را در زیر می‌خوانید:

*همه می‌دانیم که گرانی وجود دارد و مردم مشکلات زیادی برای تامین هزینه‌های‌شان دارند. به همین دلیل در خانه و خانواده همه افراد باید کار کنند تا همه‌شان درآمدزا باشند. یعنی یک نفر نمی‌تواند مخارج خانواده را اداره کند.

*مساله مشکل‌ساز دیگر این است که امروز بَرج‌مان از خرج‌مان بیشتر است. خرج‌مان فقط صبحانه، نهار، شام، لباس و مسکن است. اما برج‌مان زیاد است که شامل موبایل، سفر و ... می‌شود. چون معیار‌ها و شرایط زندگی تغییر کرده است، مرد خانواده به تنهایی نمی‌تواند یک خانواده را اداره کند. اگر همه افراد خانواده به اندازه خودشان تلاش کنند، قطعاً می‌توانند خانه را اداره کنند.

*اینکه می‌گویند، کار نیست را قبول ندارم. کار را که از آسمان یا خارج نمی‌آورند و باید ایجاد کرد. هر کس که غیرت کاری دارد، امروز برای او کار هست. بیش از ۵ ملیون افغانی در این مملکت کار ساختمانی، کار سنگ‌بری، کار سرای‌داری می‌کنند؟ چطور برای افغان‌ها کار هست، برای خودمان ایرانی کار نیست؟ کار هست و ما باید دنبالش برویم.

*ما از قدیم‌الایام مربایی را که می‌خوریم، بسته‌بندی و آماده نمی‌خریدیم. خانم‌های خانه دوزندگی بلدند، خیاطی بلدند، آرایشگاهی بلدند و اوقات فراوان هم دارد. پس اگر بتواند وقتش را خوب تنظیم کند، می‌تواند در کنار بچه‌داری به کار‌های دیگر هم برسد. خانم من هم ۷ بچه را بزرگ کرده است. هم درس داده و هم سخنرانی کرده و هم کار می‌کند.

*اینکه می‌گویند مستاجرین گرفتار هستند، باید همه ایران را در نظر بگیرید و فقط تهران را نبینید. همچنین سه‌چهارم مردم تهران خانه دارند و یک چهارم مستاجراند. پس برای یک چهارم قیصریه را آتش نزنید.

*درباره اینکه همه از دولت توقع دارند، می‌گویم دولت مسئول همه چیز نیست. اولا هر کسی مسئول کار خودش است و حق ندارد همه کار‌ها را گردن دولت بیاندازد. دولت باید حمایت و نظارت کند. بنا نیست همه کار‌ها را به دوش دولت بگذاریم و از او بخواهیم، سیر و پیاز ما را تهیه کند. ما در اقتصاد هم بخش خصوصی داریم و هم تعاونی داریم و آخرین بخش دولت است.

*اینکه می‌گویند، رفت و آمد در تهران مشکل است، دلیلی برای کار نکردن نیست. بنا نیست همه برای شاغل بودن از خانه بیرون بیایند. الان بسیاری از کار‌ها هستند که در درون خانه می‌توان انجام داد. در واقع حمل و نقل دو ساعته و سه ساعته روزانه برای موارد خاص است.

دیگر خبرها

  • انتقادات عجیب روحانی معروف از سبک زندگی مردم | همه‌تان باید کار کنید | حق ندارید همه چیز را گردن دولت بیاندازید!
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • قیمت جهانی موادغذایی بالا رفت
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • کوچ پرستاران از بخش دولتی به خصوصی
  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به همه روزنامه‌نگاران فلسطینی رسید
  • کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • روز جهانی آزادی مطبوعات World Press Freedom Day + شعار و پوستر
  • نیازمند شبکه تنظیم‌گری کشوری هستیم
  • ستون سرکوب