Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@17:14:14 GMT

تلاش می‌کنیم تا حضور مادران در مساجد تقویت شود

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۴۸۰۵۴

تلاش می‌کنیم تا حضور مادران در مساجد تقویت شود

خبرگزاری شبستان: سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد بر لزوم تجهیز مساجد به امکانات نرم افزاری و سخت افزاری گفت: سند راهبردی «مسجد و بانوان» در سال ۹۷ رونمایی می‌شود و در همین راستا تلاش می‌کنیم تا حضور مادران در مساجد تقویت شود.

حجت‌الاسلام حمید مشهدی آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با اشاره به رویکردها و برنامه‌های مساجد در سال ۱۳۹۷، گفت: با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۶ برای دومین سال متوالی شعار برنامه‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد با عنوان «مسجد و بانوان» نامگذاری شد، به همین منظور در این سال تلاش کردیم که با مجهز کردن مساجد به امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در قالب هم‌اندیشی‌ها و همایش‌هایی که برگزار می‌شوند، نسبت به حضور هر چه بیشتر بانوان در مساجد فرهنگسازی‌های لازم انجام شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: در همین زمینه تلاش کردیم، مساجد را از لحاظ سخت افزاری به سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و آسانسور مجهز کنیم، تا افرادی که به علت کهولت سن نمی‌توانند در مساجد حضور یابند، به راحتی امکان حضورشان در مساجد فراهم و بهسازی شود.

 

رونمایی از سند راهبردی ارتباط «مسجد و بانوان»

سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، ادامه داد: در بخش نرم‌افزاری هم با برگزاری جلسات تفسیر قرآن و انجام فعالیت‌های پژوهشی سعی کردیم، در راستای حضور هر چه بیشتر بانوان گام برداریم زیرا معتقدم تقویت حضور مادران در مساجد با تربیت فرزندان و تحکیم بنیان خانواده ارتباط نزدیک دارد، به همین جهت باید شرایط حضور مادران در مساجد تقویت شود.

 

مشهدی آقایی با اشاره به اینکه رونمایی از سند راهبردی ارتباط «مسجد و بانوان» در سال ۱۳۹۷ رونمایی می‌شود، خاطر نشان کرد: این سند می‌تواند، برنامه جامعی برای حضور هرچه بیشتر بانوان در مساجد شود و در حوزه فکری، نرم‌افزاری و برنامه‌ای نیز شاهد برنامه‌های متنوعی در این زمینه باشیم.

 

وی شعار و رویکرد برنامه‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد در سال ۱۳۹۷ را «مسجد و خانواده» دانست و گفت: ما بنا داریم که در سال ۱۳۹۷ یک سند راهبردی در موضوع مسجد و خانواده را تهیه و منتشر کنیم و همانند شعارهای سال‌های گذشته که با موضوعات «مسجد، کودک و نوجوانان» «مسجد و بانوان» و «مسجد و جوانان» در نظر گرفته شده بود، برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

 

 

نهضت نهج البلاغه در مساجد

سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به برنامه‌های قرآنی این مرکز رسیدگی به امور مساجد در سال‌های آینده، گفت: برنامه‌هایی همچون کرسی تلاوت قرآن کریم و تفسیر ترتیبی، آموزشی و تدبر در قرآن در سال ۱۳۹۷ هم استمرار می‌یابد، اما برنامه‌ای که در سال آینده از ائمه جماعات خواسته شده است، نسبت به برگزاری آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند، «نهضت نهج البلاغه» است، به گونه‌ای  که در طول هفته نسبت به قرائت و شرح مضامین این کتاب گوهربار توجه داشته باشند و علاوه بر آن، بنا داریم برای ائمه جماعات علاقه مند و جدید الورود در حوزه قرآنی، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی کنیم.

 

طرح «تعویض قرآن»

مشهدی آقایی طرح «تعویض قرآن» مساجد را نیز یکی از برنامه‌هایی دانست که در سال ۱۳۹۶ مورد توجه قرار خواهد گرفت و گفت: وجود قرآن‌های قدیمی در مساجد، استفاده از این کتاب الهی را مشکل می‌کند و با توجه به استفاده زیاد از قرآن در اماکنی مثل مسجد، تعویض قرآن‌های فرسوده اقدامی است که باید مورد توجه قرار گیرد، بر این اساس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران در طرحی، اقدام به تعویض قرآن‌های مساجد استان تهران کرده است که باید در سال ۱۳۹۷ هم این موضوع استمرار یابد.

 

وی ادامه داد: هزینه این طرح با مشارکت مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، خیرین و مساجد پرداخت می‌شود که در این میان حدود ۲۵ درصد از هزینه آن را مساجد تقبل می کنند و حدود یک سوم تا ۵۰ درصد را خیرین به عهده گرفته‌اند و مابقی مبلغ آن را مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران پرداخت می کند.

 

سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به ثبت رشته «خدمت به مسجد» ویژه خدام مساجد، اظهار کرد: ۴۰ نفر از خدام مساجد در مقطع کاردانی دانشگاه علمی کاربردی در رشته تخصصی مرتبط با خدمت در مساجد تحصیل خواهند کرد و تلاش ما بر این مبنا است که بعد از بررسی نقاط ضعف و قوت این رشته در مقطع کارشناسی هم تاسیس شود و در سال‌های آینده این رشته را در مقاطع کارشناسی هم به ثبت برسانیم، .ما معتقدیم، خادمین مساجد مهارت‌های مختلف رفتاری، فنی و گفتاری در این زمینه را به دست آورند.

 

«ستارگان محراب»

مشهدی آقایی همایش «ستارگان محراب» را یکی از برنامه‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد نام برد و ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ بنا داشتیم، در همایش ستارگان محراب مراسم نکوداشتی برای ائمه جماعات فاخر در قید حیات برگزار کنیم و برنامه بزگداشت نداشته باشیم، اما ائمه جماعاتی که قرار بود، مراسم نکوداشت‌شان برگزار شود، تمایلی برای برگزاری این مراسم نداشتند، اگر چه ما در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده بودیم و مقدمات اولیه هم فراهم شده بود، اما آنان از اساس با این برنامه مخالفت داشتند، به همین دلیل ما در سال ۱۳۹۶ جز همایشی که برای خیر مسجدساز؛ عبدالله توسلی برگزار کردیم، برنامه‌های تجلیل از خدمتگزاران فاخر مساجد را برگزار نکردیم.

 

وی اجرای طرح‌های پیوند «مسجد و مدرسه» و « یک مسجد، یک جهیزیه» را از دیگر برنامه‌هایی نام برد که در سال ۱۳۹۷ هم استمرار خواهد داشت.

 

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۴۸۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد

به گزارش جام جم آنلاین البرز،مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد البرز افزود: طرح ثبت اعضاء در سامانه بچه‌های مسجد از جمله مهمترین برنامه‌های سال گذشته ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز بود که طی آن بیش از ۷ هزار عضو جدید در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شد.

وی تصریح کرد: به همین منظور، محمدتقی محمدیان، معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در تقدیرنامه‌ای به همین منظور آورده است: به شکرانه این توفیق و به پاسداشت همت مضاعف شما نظر به بررسی‌های صورت گرفته در معاونت ساماندهی و شبکه سازی؛ ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان البرز در رویداد ساماندهی باشگاه بچه‌های مسجد ممتاز شناخته شده است.

براساس این گزارش، استان البرز با اهتمام مدیریت و مجموعه کارشناسان ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این استان موفق شد در جایگاه نخست ثبت اعضاء در سامانه بچه‌های مسجد کشور قرار گیرد.

مدیرستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد البرز خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود، ساماندهی و شبکه سازی نیرو‌ها و ظرفیت‌های نوجوان و جوان جذب شده مسجدی گامی در مسیر رشد و بالندگی مساجد و تحقق مسجد تراز اسلامی باشد.

دیگر خبرها

  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد
  • تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد
  • استاندار مازندران: به زیرساخت‌های مساجد بین‌راهی رسیدگی شود
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • مخبر: باید برای تقویت انگیزه مادی و معنوی معلمان تلاش کنیم
  • مخبر: باید برای تقویت انگیزه معلمان تلاش کنیم
  • باید برای تقویت انگیزه مادی و معنوی معلمان تلاش کنیم
  • تلاش دولت برای تقویت انگیزه مادی و معنوی معلمان
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها