Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک عضو حزب اتحاد ملت با اشاره به نقاط قوت و ضعف حوزه سیاست داخلی در سال 96، یادآور شد که مسئولین نباید مطالبات مردمی را به فراموشی بسپارند و برای سال آتی درصدد رفع مشکلات مردم بر آیند.

رحیم عبادی در گفت‌وگو با ایسنا ،در ارتباط با نقاط قوت و ضعف حوزه سیاست داخلی در سال 96، اظهار کرد: سالی که گذشت را می‌توان سالی پرفراز و نشیب در تاریخ سیاسی کشور در دهه‌های اخیر دانست؛ چرا که سه رویداد مهم سیاسی در سال 96 را تجربه کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: با واکاوی رویدادهای سیاسی سال 96 نقاط ضعف و قوت حوزه سیاست داخلی را به دست می‌آوریم. یکی از مهم‌ترین این اتفاقات، انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا بوده است. مهمتر از برگزاری این انتخابات، نتایج خیره‌کننده انتخابات باید مدنظر قرار بگیرد، چرا که نشان داد مردم به حرکت اصلاحی در کشور کاملا اعتقاد دارند، نه می‌خواهند به گذشته برگردند و نه می‌خواهند وضع موجود را حفظ کنند بلکه برای بهبود اصلاح جامعه تلاش می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه مردم به صندوق‌های رای اعتماد کرده‌اند، گفت: مردم صندوق‌ها را مهم‌ترین عامل برای تعیین سرنوشت خود در نظر گرفته‌اند و این مهم‌ترین نقطه قوت حوزه سیاست داخلی است. رفتارهای مردم، رفتارهای مدنی و اصلاح‌گرایانه است. مشارکت بالای 74 درصد مردم در انتخابات نیز نشان داد که قاطبه مردم معتقد هستند باید از طریق صندوق رای در سرنوشت خود دخالت کنند.

وی همچنین افزود: انتخابات سال 96 در اصل رقابت میان دو اندیشه بود. یک تفکر با مشی اعتدالی و اصلاح‌طلبانه و تفکر دیگر مشی تندروانه بود. مردم نشان دادند که به مشی اعتدالی اعتقاد دارند. از سوی دیگر این انتخابات نشان داد که آقای خاتمی از پایگاه مردمی بالایی برخوردار هستند و می‌توانند سرنوشت انتخابات را تعیین کنند.

این عضو حزب اتحاد ملت با بیان اینکه مسئولین باید نقاط ضعف حوزه سیاست داخلی را پیدا کرده و آنها را رفع کنند، گفت: می‌توان از نقاط ضعف سیاست داخلی در سال 96 به عنوان نتایج تلخ این حوزه نام ببریم. بخشی از حاکمیت عقیده دارد که انتخابات و رای مردم نمی‌تواند سرنوشت کشور را تعیین کند، چرا که بعد از همین انتخابات برخی از مقامات رسمی اعلام کردند که هیچ تغییری در کشور صورت نگرفته است. این دیدگاه باعث شده است که زمینه ناامیدی در مردم تقویت شود و فکر کنند گویا انتخابات یک برنامه تبلیغاتی برای تحکیم پایه‌های نظام است.

وی سپس افزود: در صورتی که طبق قانون اساسی به ویژه با راهبری مقام معظم رهبری که رای مردم را حق‌الناس خواندند، باید همه افراد در کشور ملتزم و پایبند به آرای مردمی باشند.

عبادی یادآور شد: هنوز جریان رقیب در فضای انتخاباتی است. علیرغم اینکه بیش از 10 ماه از ایام انتخابات گذشته است اما جریانی که در انتخابات رقیب روحانی و اعتدال‌گرایان بود هنوز جریان انتخابات را به رسمیت نشناخته و در فضای رقابت سیر می‌کند. نتیجه این رویکرد این است که به طور جدی منافع گروهی خود را به منافع ملی ترجیح می‌دهند.

وی ادامه داد: این رویکرد امید مردم را نشانه می‌گیرد، چرا که می‌خواهند هم به مردم بقبولانند و هم به دولت روحانی اعلام کنند که نتایج رای مردم در سرنوشت کشور تاثیری ندارد. چنین رفتارهایی یاس و ناامیدی را در کشور نهادینه می‌کند و ما را با چالش جدی روبرو می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اعتراضات دی ماه سال جاری، تصریح کرد: یکی از نقاط قابل توجه اعتراضات دی ماه، حضور جوانان به ویژه جوانان زیر 24 سال در این اعتراضات بوده است. از سوی دیگر نکته قابل ذکر این است که حضور معترضین در شهرستان‌ها نیز جزو نکات نو در عرصه اعتراضی کشور بوده است.

وی افزود: حضور جوانان زیر 24 سال و اعتراض سراسری معترضین در شهرستان‌ها نشان می‌دهد که در لایه‌های جامعه ایران تغییر و تحولاتی صورت گرفته که برخی از مسئولین نسبت به آن بی‌توجه هستند. با اینکه حوادث دی ماه تلخ بود، اما دارای درس‌های فراوانی برای مسئولین و سیاستمداران است.

عبادی سپس گفت: مردم علیرغم همه مشکلات اجتماعی، ‌اقتصادی و سیاسی همچنان به رفتارهای مدنی پایبند هستند. این رفتارهای مدنی و حضور در چارچوب قانون اساسی پیام معنادار اعتراضات دی ماه بوده است، بنابراین می‌توان گفت که نقطه قوت حوادث دی ماه این است که مسئولین پذیرفتند که مردم باید در چارچوب قانون اعتراضات خود را بیان کنند. اعتراض حق مردم است و این حق در میان مسئولان پذیرفته شد.

وی در تصریح ابعاد سیاسی اعتراضات دی ماه، گفت: مسئولین پذیرفتند که ایرادات و اشکالات در نحوه مدیریت شاه وجود دارد و به خاطر همین از مردم عذرخواهی کردند. این موضوع هم می‌تواند نقطه قوت دیگر اعتراضات دی ماه باشد.

این عضو اتحاد ملت در پایان گفت: با گذشت زمان مطالبات مردم گویا دارد به فراموشی سپرده می‌شود و مسئولین سعی می‌کنند شرایط را عادی در نظر بگیرند این در حالی است که آنها در اعتراضات دی ماه ایرادات و کاستی‌ها را پذیرفته بودند. مشکلات همچنان پابرجاست و مسئولین باید سعی کنند برای سال آتی این مشکلات را ببینند و درصدد رفع آن بر آیند.

انتهای پیام

  

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۴۸۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند

غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اهمیت مشارکت مردم در دور دوم انتخابات گفت: در انتخابات دور دوم مجلس مردم برای هر کرسی دو گزینه برای انتخاب دارند و این کار را برای آنان آسان‌تر می‌کند. 

او افزود: مردم باید با مشارکت بیشتری نسبت به دور اول در انتخابات شرکت و بار دیگر به تکلیف دینی،سیاسی و اجتماعی خود عمل کنند.

مصباحی مقدم متذکر شد: آینده چهار سال بعدی قوه مقننه به دست مردم است وانتخاب برای تعیین تکلیف چهل و پنج کرسی باقی مانده مجلس اهمیت بسزایی دارد .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: از احزاب و تشکل‌های سیاسی تقاضا دارم تا به صورت مشترک لیست بدهند تا کاندیداها پشتوانه سیاسی و اجتماعی محکم‌تری داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • مسئولان به بازخورد انجام وظایف خود در انتخابات توجه کنند
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • شورا‌ها مظهر انتقال قدرت متمرکز دولتی به مدیریت مردمی
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • برنامه ریزی لازم برای تحقق اقتصاد دریامحور در راستای تحقق تمدین نوین اسلامی انجام شود
  • تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تلاشی سیاسی و بی‌اثر برای کسب رضایت صهیونیست‌ها
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند