Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به خشکسالی‌های چند ساله اخیر و کمبود آب در شهرستان شهرضا ضرورت اصلاح الگوی کشت و استفاده از تکنولوژ‌ی‌های پیشرفته آبیاری برای نجات کشاورزی این شهرستان ضروری است. ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳ استانها اصفهان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرضا، شهرستان شهرضا بیش از یک دهه به دلیل خشکسالی در وضعیت هشدار کمبود آب قرار گرفته است و این در حالی است که کشت محصولات پرآب و آبیاری سنتی با وجود تلاش‌های جهاد کشاورزی شهرستان همچنان در بعضی از مناطق ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کارشناسان، کشاورزی با 92 درصد بزرگترین و مهم‌ترین مصرف کننده آب در کشور به شمار می‌رود و بیش از 80 درصد اتلاف منابع آب به دلیل عدم استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته آبیاری در این بخش به هدر می‌رود. امروزه کشاورزی در شهرضا به علت محدودیت منابع آبی با چالشی جدی مواجه شده است که حل این موضوع عزم و همکاری کشاورزان را می طلبد تا بتوان جلوی هدر رفت آب را تا جای ممکن گرفت.

تغییر الگوی کشت راهکار افزایش عملکرد محصولات کشاورزی به شمار می‌رود

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه تغییر الگوی کشت و استفاده از روش‌‌های نوین آبیاری به منظور مقابله با بحران کم‌ آبی در این شهرستان ضروری است، اظهارداشت: حمایت از الگوی کشت محصولات کم آب با هدف حفظ و مدیریت منابع آب در این شهرستان در دستور کار قرار دارد.

علی باقری با تأکید بر ضرورت هر چه سریع‌تر تغییر الگوی کشت، افزود: اقدام به ترویج کشت محصولات با نیاز آبی کم و استاندارهای صادراتی، کشاورزی را رونق می‌دهد و توصیه ما به کشاورزان در این زمینه این است که گرایش به کشت محصولات آب بر نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه منابع آبی موجود برای روش‌های آبیاری سنتی در اراضی زراعی و باغ‌ها کفایت نمی‌‌کند، گفت: با توجه به اینکه بیشترین حجم آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و بحران آب در کشور و شهرضا را شاهد هستیم، برنامه‌ریزی برای ترویج محصولاتی که آب کمتری مصرف کنند و تغییر روش‌های آبیاری سنتی به آبیاری تحت فشار برای جلوگیری از هدر رفت آب ضروری است.

باقری بیان کرد: اصلاح شیوه‌های آبیاری، کاهش سطح زیرکشت، اصلاح الگوهای کشت، ممنوعیت کاشت برخی گونه‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی از مهم‌ترین راهکارها برای رفع تأثیرات مخرب خشکسالی بر کشاورزی شهرضا است.

وی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت راهکار افزایش عملکرد محصولات کشاورزی به شمار می‌رود که باید در دستور کار کشاورزان قرار گیرد، تصریح کرد: بهره‌برداران از منابع استفاده بی‌رویه داشته و هنوز تهدید جدی آب را حس نکرده‌اند که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود چرا که نقش آب در پایه کشاورزی واضح و مشخص است.

با کاهش سطح زیر کشت میزان تولید کاهش پیدا نکرده است

معاون اداره جهاد کشاورزی شهرضا در این باره به تسنیم، گفت: کل منابع آبی شهرضا شامل 386 حلقه چاه، 112 رشته قنات و 35 چشمه است، سطح قابل کشت در شهرضا 28 هزار و 800 هکتار است.

مهدی ابوالحسنی با بیان اینکه 236 میلیون متر مکعب آب استحصالی در بخش کشاورزی شهرستان است، افزود: از سال 85 تا امسال نوسانات بارندگی در شهرضا داشته‌ایم، در سال 86-85 میزان بارندگی 208.8 میلی‌متر بوده و در سال 87- 86 میزان بارندگی 26.7 میلی‌متر بوده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های جهاد برای مقابله با خشکسالی عملیاتی و مطالعاتی بوده است، گفت: در سال 76 میزان آبیاری تحت فشار 127 هکتار بوده و امسال 4500 هکتار اراضی کشاورزی شهرضا مجهز به آبیاری تحت فشار شده است.

معاون اداره جهاد کشاورزی شهرضا با تأکید بر این‌که یکی از مضرات خشکسالی کاهش کیفیت منابع آبی است که آب روز به روز شورتر می‌شود، گفت: در سال زراعی 93-92 سطح زیر کشت 12 هزار و 767 هکتار بوده که میانگین تولید 13.255 تن در هکتار بوده و در سال 96-95 میزان زیر کشت به 10 هزار و 552 هکتار رسیده و میانگین تولید 13.209 تن در هکتار بوده است.

وی با بیان اینکه با کاهش سطح زیر کشت میزان تولید کاهش پیدا نکرده است، بیان کرد: میزان آب قابل استحصال 236 میلیون مترمکعب بوده که به 85 میلیون متر مکعب یعنی حدود 65 درصد کاهش پیدا کرده است.

ابوالحسنی با بیان اینکه میزان سطح زیر کشت محصولات زراعی 20 درصد و سطح زیر کشت 19 درصد کاهش داشته است، گفت: با حداقل میزان آب فعالیت‌های خوبی در شهرضا انجام شده است و در تمامی محصولات کشاورزی رتبه اول تا سوم را در استان دارا هستیم.

خشکی 45 رشته قنات شهرضا در صورت عدم رسیدگی به آن

وی با بیان اینکه مرمت و بازسازی 45 رشته قنات با اعتباری بالغ بر 80 میلیارد ریال یکی از اولویت‌های مهم شهرضا است، تصریح کرد: اگر به این 45 رشته قنات رسیدگی نشود تا سه سال آینده خشک می‌شود.

معاون اداره جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گلخانه‌ها در شهرضا 44 هکتار است، بیان کرد: اگر بهره‌های بانکی کاهش پیدا کند شهرضا جزو شهرستان‌های نخست است که به کشت گلخانه‌ای پیوسته است و شهرضا در کشت گلخانه‌ای صاحب سبک است.

وی با بیان این‌که 150 میلیون نشاء در طول سال در 3.5 هکتار از گلخانه‌های شهرضا تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: شهرستان شهرضا نخستین شهرستان در استان است که بالاترین میزان تولید نشاء را دارد، یکی از سیاست‌های جهاد کشاورزی شهرضا کاشت نشاء است.

ابوالحسنی با اشاره به سیاست‌های جهاد کشاورزی شهرضا در محصولات زراعی و باغی، اظهار داشت: توسعه کشت‌های زیر پلاستیک، اصلاح باغات با استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و شوری، به کارگیری ارقام زراعی مقام به خشکی و شوری، توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله سیاست‌های جهاد کشاورزی شهرضا است.

اصلاح الگوی کشت تنها در شهرستان شهرضا جواب می‌دهد

وی با اشاره به اینکه اصلاح الگوی کشت از سال 80 در کشور مطرح شد، بیان کرد: در سال 91، 5 استان کشور به عنوان پایلوت برای انجام مطالعه تغییر الگوی کشت انتخاب شد که استان اصفهان یکی از 5 استان بود که شهرضا در استان به عنوان پایلوت انتخاب شد.

معاون اداره جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه در کل کشور شهرستان شهرضا نتایج آن قابل قبول برای اجرای طرح الگوی کشت شناخته شد، افزود: تنها شهری که در کشور اصلاح الگوی کشت در آن قابل اجرا است شهرضا است.

وی با بیان اینکه طرح الگوی کشت شهرضا تدوین شده است، تصریح کرد: از اول سال زراعی 98-97 طرح اصلاح الگوی کشت در شهرضا اجرایی می‌شود و باید در این طرح منافع بخش کشاورزی و تولید رعایت شود.

اگر به خشکسالی بها ندهیم وضعیت روز به روز بحرانی‌تر می‌شود

معاون فرماندار شهرضا در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه در شرایط فعلی کسانی که نیاز جامعه را تأمین می‌کنند جهادگر هستند، اظهار داشت: با توجه به مشکل اشتغال در کشور و شهرستان، کشاورزان توانسته‌اند بخشی از این مشکل را برطرف کنند.

محمد حسین داراب با بیان اینکه در صنعت کشاورزی اگر بخواهیم موفق شویم باید دانش بنیان عمل کنیم، روش‌های سنتی دیگر جواب نمی‌دهد، بیان کرد: شهرضا در الگوی کشت ملی موفق‌ترین شهرستان در کشور بوده است، عدم مدیریت بهینه مصرف آب منجر به تشدید خشکسالی شده است.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد در شهرضا خشکسالی داریم و 94 درصد جمعیت استان درگیر خشکسالی هستند، تصریح کرد: 15.3 درصد شهرستان شهرضا دارای خشکسالی متوسط است و 55.6 درصد شهرضا دچار خشکسالی شدید و 29 درصد دارای خشکسالی خیلی شدید است.

معاون فرماندار شهرضا با بیان اینکه 87.5 درصد جمعیت شهرضا دارای خشکسالی متوسط است، بیان کرد: 9 درصد جمعیت خشکسالی شدید و 3.5 درصد خیلی شدید است.

وی با بیان اینکه وضعیت خشکسالی بسیار بحرانی است و باید بر اساس مطالعات علمی کار کنیم، اظهار داشت: اگر به خشکسالی بها ندهیم وضعیت روز به روز بحرانی‌تر می‌شود در این راستا امسال 75 حلقه چاه غیرمجاز در روستای کهرویه بسته شد.

داراب تصریح کرد: کشاورزی یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی بوده و باید بیش از گذشته به این بخش توجه کرده و ظرفیت‌های پنهان این بخش در شهرستان شهرضا شناسایی شود.

وی بیان کرد: ارتقای دانش فنی در بخش کشاورزی از جمله امور مهمی است که نیازمند توجه ویژه کشاورزان بوده چرا که این مهم در توسعه پایدار کشاورزی و استفاده از تکنولوژی روز دنیا به‌کارگیری می‌شود.

انتهای پیام/ ز

 

 

R41346/P41362/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۵۰۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند

فرید قشلاقی در بازدید ازاجرای عملیات لوله گذاری در روستای قوبوز در مورد جزئیات این طرح،گفت: بر اساس این طرح مشارکتی، اراضی، محل انتقال آب، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب به داخل مزرعه همگی مشخص بوده و در قالب یک بسته از سوی سرمایه گذار عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: برداشت آب از سد سهند از پایین دست سد خواهد بود و این ۲۲۰۰ هکتار جزء فاز پنج سد سهند است.

وی همچنین نصب کنتور حجمی آب در اراضی را یادآوری و بر تشکیل تعاونی آب‌بران را مورد تاکید قرار داد و گفت: کشاورزان باید الگوی کشت را رعایت کنند در غیر این صورت با مشاهده محصول غیر الکوی کشت در مزارع برخورد خواهد شد

فرماندار هشترود به اهمیت اجرای پایاب سد سهند اشاره کرد و افزود: بهره برداری از فاز‌های این طرح به افزایش محصولات کشاورزی و رونق کشاورزی و اقتصادی منطقه منجر می‌شود

سد سهند دارای پنج فاز و در مجموع هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی است که فقط در فاز یک آن به میزان ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار کار شده است

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • اصلاح الگوی کشت بهترین راه برای مدیریت مصرف آب
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • جاده‌ها لغزنده است رانندگان احتیاط کنند
  • همایش پویش حامیان آب در گلپایگان