Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکاراـ ایرناـ مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: همکاری آنکارا با واشنگتن در خصوص ایجاد مناطقی امن در شهر منبج سوریه با تغییر وزیر خارجه آمریکا آسیب نمی بیند چرا که آغاز این روند از سوی ترامپ پیشنهاد شده بود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مولود چاووش اوغلو در مصاحبه با روزنامه خبر تورک به موضوع همکاری با ایالات متحده آمریکا در منبج پرداخت و اظهار کرد: پیش از توافق برای همکاری مشترک با آمریکا در منبج، 2 کشور به یک فهم واحد از وضعیت این منطقه رسیدند و ما خواستار برداشتن گام های ملموسی از سوی آمریکا شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: 'همکاری نزدیک اطلاعاتی و عملیات مشترک علیه کادر رهبری تروریست ها از جمله اقداماتی است که می تواند در تقویت همکاری 2 کشور در منبج تاثیرگذار باشد.'
وی در واکنش به تغییر برکناری رکس تیلرسون از وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا و احتمال شکست توافق منبج گفت: تغییر وزیر خارجه آمریکا خللی را در روند همکاری این کشور با ترکیه در منبج وارد نمی کند چرا که پیشنهاد همکاری مشترک 2 کشور برای ایجاد مناطقی امن در منبج سوریه از سوی دونالد ترامپ ارائه شده است.
به گزارش ایرنا، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه هفته گذشته در تشریح توافق خود با مقامات آمریکایی در خصوص موضوعات مورد اختلاف به خصوص تحولات سوریه گفت: بر اساس توافق انجام شده، اداره شهر منبج در اختیار ساکنان عرب این منطقه قرار خواهد گرفت و امنیت این شهر با خروج یگان های مدافع خلق(ی.پ.گ) توسط سربازان ترک و آمریکایی تامین خواهد شد.
وی اظهار کرد: ترکیه و آمریکا با تشکیل یک کار گروه مشترک به دنبال پایان بخشی به بحران سوریه و ایجاد مناطقی امن در این کشور هستند.
وی بیان کرد: یگان های مدافع خلق(ی.پ.گ) از نظر ترکیه به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می شود که این موضوع به صورتی شفاف و قاطع به مقامات آمریکایی منتقل شده است و به همین دلیل، همکاری مشترک آنکارا و واشنگتن با تشکیل کارگروهی برای یافتن روش های همکاری آغاز شده که ایجاد مناطقی امن در شهر منبج اولین مرحله از این مشارکت خواهد بود.
وی تاکید کرد: در کارگروه مشترک، نحوه تامین امنیت، واگذاری اداره شهرها به ساکنان آن مناطق و سایر موارد تبیین خواهد شد.
چاووش اوغلو تصریح کرد: تامین امنیت شهر منبج پس از خروج نیروهای ی.پ.گ، بر عهده سربازان ترک و آمریکایی خواهد بود و زمان این تغییر و تحولات به زودی اعلام خواهد شد.
وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: همکاری واشنگتن و آنکارا در ایجاد مناطق امن در سوریه از شهر منبج آغاز شده و در آینده شامل سایر شهرهای سوریه هم خواهد شد.
به گزارش ایرنا، مذاکرات چاووش اوغلو با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا پس از مدتی به توافق دو کشور در خصوص همکاری مشترک برای ایجاد مناطقی امن در منبج منجر شد اما دونالد ترامپ با صدور دستور برکناری تیلرسون از وزارت خارجه اجرای این توافق را در هاله ای از ابهام فرو برد.
ترکیه و آمریکا بر سر حمایت سیاسی، تسلیحاتی و مالی واشنگتن از نیروهای کُردی سوریه از جمله یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و نیز در خصوص حضور نیروهای کردی در غرب و شرق فرات از جمله منبج و رقه و نیز خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن متهم کودتای 15 جولای سال 2016 ترکیه اختلافات جدی دارند.
رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در پی اعلام توئیتری توسط دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور کنار گذاشته شده و مایک پمپئو رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) جایگزین وی شد.
خاورم/1905

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۵۲۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص تعلیق در حمله زمینی به رفح

اسرائیل کاتز، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی می‌گوید که در صورت حصول توافق برای آزادی اسرای صهیونیست، حمله زمینی برنامه‌ریزی شده به شهر رفح در جنوب غزه ممکن است به حالت تعلیق درآید. 

به گزارش رویترز، وی مدعی شد: «آزادی اسرا برای ما اولویت اصلی است»؛ و بعد در پاسخ به این سوال که آیا این شامل به تعویق انداختن عملیات برنامه‌ریزی شده برای حمله به رفح می‌شود یا خیر، پاسخ داد: «بله. در صورت توافق، عملیات را متوقف می‌کنیم». 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تحت فشار زیادی برای آزادی اسرا قرار دارد. منابع رسانه‌ای می‌گویند هزاران صهیونیست امشب نیز در تداوم اعتراضات هفته‌ای خود در مرکز تل‌آویو تجمع کرده و خواستار برکناری وی شده‌اند. 

گفته شده روز گذشته یک هیئت مصری برای گفت‌وگو با سران صهیونیست در خصوص توافق آتش‌بس و آزادی اسرا، راهی سرزمین‌های اشغالی شده است. منابع عبری این گفت‌وگوها را مفید ارزیابی کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: اگر به توافق برسیم، عملیات در رفح تعلیق می‌شود
  • ادعای وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص تعلیق در حمله زمینی به رفح
  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • ترکیه به تلاش برای توقف جنگ وحشیانه علیه غزه ادامه می دهد
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود
  • بیانیه مشترک آمریکا و ۱۷ کشور دیگر: تمام اسرای اسراییلی باید فورا آزاد شوند
  • هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید
  • بیانیه مشترک آمریکا و 17 کشور دیگر: تمام اسرای اسراییلی باید فورا آزاد شوند
  • درخواست بلینکن از چین: با شرکت‌های آمریکایی عادلانه رفتار کنید