Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ اسفند برای بیشتر ما ایرانی‌ها مترادف است با آماده شدن برای عید و این آماده شدن را بیشتر از هر چیز دیگری می‌شود در خانه تکانی هایمان دید، خانه تکانی یکی از سنت‌های زیبای ما ایرانیان است که اگر با رعایت نکات ایمنی همراه نباشد، ممکن است با مشکلاتی همراه شود، اما با خودمراقبتی می‌توان از این خطرات در امان ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر محمدرضا کریمی مسوول گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ کمردرد، گردن درد، مسمومیت، تنگی نفس، حساسیت پوستی و درد دست و پا را از رایج‌ترین عوارض خانه تکانی‌های نادرست و غیرایمن برشمرد و گفت: عوارضی که با رعایت برخی اصول ساده ایمنی می‌توان احتمال بروز آن‌ها را به کمترین میزان رساند.

وی افزود: کمردرد مشکل رایجی است که در بیشتر موارد ارتباطی به مهره‌ها و نخاع ندارد و دلیل ان اغلب کشیدگی عضلات پشت است، عامل این کشیدگی هم بیشتر بلند کردن اسباب سنگین منزل، حمل نادرست اجسام سنگین و حرکت ناگهانی در ناحیه کمر است.

کریمی برای پیشگیری از کمردرد در طول خانه تکانی، توصیه کرد: تا جایی که مقدور است، از بلند کردن اسباب و وسایل سنگین پرهیز کنید و به جای این کار، از شیوه‌های جایگزین مانند هل دادن یا کشیدن استفاده کنید؛ همچنین وقتی می‌خواهید جسم سنگینی را روی زمین بگذارید، به جای خم کردن کمر، زانو‌ها را خم کنید و جسم را روی زمین قرار دهید.

وی گفت: استفاده از وسایل غیرایمن برای دسترسی به ارتفاع بالاتر مانند جعبه و نردبان‌های نامطمئن، خطر سقوط از ارتفاع را افزایش می‌دهد، پس برای پیشگیری از سقوط، اگر می‌خواهید از نردبان یا چهارپایه استفاده کنید، ابتدا از سطح اتکای آن با زمین مطمئن شوید و تا حد امکان از نردبان‌های دوطرفه و استاندارد استفاده کنید.

خطر اگزما دیگر موردی بود که مسوول گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه از آن نام برد و ادامه داد: استفاده از انواع شوینده‌ها در کنار تعریق، دست‌ها را پوسته پوسته و قرمز می‌کند که در اصطلاح این بیماری " اگزمای خانم‌های خانه دار" نامیده می‌شود؛ برای پیشگیری از اگزما از دستکش مناسب استفاده کنید و تا آنجا که ممکن است، از تماس مستقیم دست‌ها با انواع شوینده‌ها و پاک کننده‌ها خودداری کنید.

دکتر کریمی در رابطه با خطر مسمومیت در ایام خانه تکانی نیز گفت: تنگی نفس، آلرژی و حمله آسم از جمله مواردی است که در ایام خانه تکانی، بیشتر دیده می‌شود. بسیاری از خانم‌های خانه دار برای شستشوی سرویس بهداشتی از مواد شیمیایی نظیر انواع سفیدکننده‌ها استفاده می‌کنند و از آنجا که سرویس‌های بهداشتی در فضا‌هایی بسته و کوچک قرار دارند، قرار گرفتن در این فضا‌ها برای مدتی طولانی ممکن است آسیب فراوانی به ریه‌های این افراد وارد کند؛ بنابراین برای پیشگیری از مسمومیت تا حد امکان از مصرف مواد شوینده در فضا‌های بسته خودداری کنید و در صورت استفاده، ماسک بزنید یا از دستمالی ضخیم بر روی دهان و بینی تان استفاده کنید.

او با بیان اینکه نظافت جزء اصلی خانه تکانی است، یادآور شد:، اما وقتی پای این نظافت به لوازم برقی مانند لوستر، چراغ باز می‌شود، در صورت بی احتیاطی، خانه تکانی با خطر برق گرفتگی همراه می‌شود، پس برای پیشگیری از برق گرفتگی، یادتان باشد که پیش از شروع به نظافت، ابتدا برق آن وسیله برقی را قطع کنید و از ریختن آب بر روی کلید، پریز و سیم برق خودداری کنید.

نشانگان کانال مچ دست چیست؟

مسوول گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن بیان این مطلب که نشانگان کانال مچ دست، یکی از مشکلاتی است که می‌تواند دردسرساز شود، علت بروز این مشکل را کار کشیدن زیاد از دست‌ها برای انجام کار‌های طولانی مدت عنوان کرد که در آن‌ها مچ دست تحت فشار قرار می‌گیرد.

کریمی، بی حس شدن انگشتان دست و گزگز شبانه دست‌ها را از شایع‌ترین علایم این نشانگان عنوان کرد و گفت: برای پیشگیری از این مشکل، ضمن کاهش فعالیت‌هایی که با دست هایتان انجام می‌دهید، کار‌های روزانه را به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که زمانی هم به استراحت و نرمش دادن دست‌ها اختصاص یابد و اگر شما دچار این مشکل شده اید برای پیشگیری از تشدید آن، لازم است به پزشک خانواده خود مراجعه کنید.
انتهای پیام/ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۵۶۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشن بزرگ مروارید‌های ایران در اشکذر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، در این مراسم ۱۳ دختر نمونه اشکذری که در زمینه‌های مختلف فرهنگی، قرانی، علمی و ورزشی موفقیت‌های استانی، کشوری و بین المللی داشتند تندیس یادمان ۱۳ مادر دو شهید این شهرستان دریافت کردند. 

همچنین تندیس قدس شریف به یاد شهید سید محمدجواد میرجلیلی به خانم مهیا زاده دانش آموز خبرنگار خبرگزاری پانا اهدا شد.

در این مراسم از سال‌ها مجاهدت و تلاش‌های علمی خانم حقیر السادات نیز تقدیر شد.

دیگر خبرها

  • پلیس مانع خودسوزی زن ۵۰ ساله شد
  • ببینید | عصبانیت افسانه پاکرو در لایو اینستاگرام؛ پاسخ خانم بازیگر به انتقادات
  • برگزاری جشن بزرگ مروارید‌های ایران در اشکذر
  • مهریه ای که قانونی نیست | رمز ارز رو کی داده، کی گرفته!؟
  • استوری تازه و جنجالی خانم بازیگر درباره دوران مدرسه‌اش | تصویر
  • (ویدئو) چرا خانم‌ها عضو شورای نگهبان نیستند؟
  • واکنش علی مطهری به نوازنده دف زن در مراسم سالگرد پدر
  • واکنش مطهری به ماجرای دختـر دف‌زن | خانم‌های مجلس به لاک غلیظش معترض بودنـد!
  • واکنش علی مطهری به ماجرای خانم دف‌زن در مراسم شهید مطهری/بدون مشورت با من این خانم را با یک آقا جایگزین کردند /خانم‌های معترض از او دلجویی کردند
  • خانه معلم، مدرسه کودکان کار