Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@07:39:42 GMT

تولید مس محتوا در ایران 35 درصد رشد داشته است

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۶۱۱۹۳

تولید مس محتوا در ایران 35 درصد رشد داشته است

کرمان - ایرنا - مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید مس محتوا در کشور طی پنج سال گذشته تاکنون 35 درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا احمد مرادعلیزاده عصر یکشنبه در نشستیبا عنوان گزارش سال 96 و چشم انداز شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 97 در سالن سینمای آزادی شهر سرچشمه رفسنجان افزود: تولید مس محتوا به شرایط مطلوبی رسیده به طوری که در حال حاضر بالای 300 هزار تن مس محتوا در معادن تولید و به فروش می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه هدف ما تولید کاتد در بازار جهانی نیست، بلکه تولید مس محتوا هدف است افزود: تولید، نگهداری، ارتقای کیفیت تولید و کاهش قیمت تمام شده مس نتیجه همکاری کارکنان و کارگران صنعت مس است.
وی با بیان اینکه امروز قیمت کاتد به سه هزار و 900 دلار رسیده است ادامه داد: علیرغم اینکه برای پالایشگاه ذوب خاتون آباد و مس سرچشمه شرایط سخت بود و در این 2 مجتمع امسال تغییراتی در راستای تبدیل کوره های ریورب قدیمی به تکنولوژی و فلش انجام شد و در خاتون آباد با هدف رفع آلایندگی تولید مس آند به 110 هزار تن رسید.
مرادعلیزاده بیان کرد: رقابت های سالم در واحدهای تغلیظ میدوک، ذوب خاتون آباد، تغلیظ سونگون و معدن سرچشمه وجود دارد و تولید در این معادن در راستای رسیدن به نقطه مطلوب صورت می گیرد.
وی تصریح کرد: در دنیا به ازای هر نفر به طور متوسط 25 تن مس محتوا تولید می شود در حالیکه در ایران به ازای هر نفر 16.5 تن مس محتوا تولید می شود که باید به 23 تن به ازای هر نفر برسد.
وی ادامه داد: در معدن مس سرچشمه به ازای هر نفر 14 تن مس محتوا تولید می شود که هدفمان در چشم انداز سال آینده این است که در این معدن به ازای هر نفر 23 تن تولید شود و امروز هزینه های شارژ در واحد ذوب تا 87 دلار و هزینه های شارژ پالایش هم 50 دلار است.
*** شرکت مس به بانکها بدهی ندارد
مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: در بعد فروش و حوزه های مالی اقتصادی، در زمان تحریم ها امکان فروش مس به خارج از کشور وجود نداشت اما در سال 93 بیش از 10 هزار تن مس کاتد به ارزش 70 میلیون دلار با کشتی بدون بیمه نامه به کشور ترکیه صادر شد و تا اوایل سال گذشته سه هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات دریافتی از بانکها تصفیه و پرداخت شد.
مرادعلیزاده عنوان کرد: با برجام کارها و تولیدات مس که مانده بودند در خارج به فروش رفت و در قالب فروش خارجی بخشی از پول خارجی با بهره 2.2 درصد جذب کردیم و کل بدهی به بانکها ( 3200 میلیارد تومان ) پرداخت شد.
وی خاطرنشان کرد: شرکت در شرایطی است که بدهی به بانکها ندارد و از اعتبار خوبی برخوردار است و در آینده برای توسعه یک میلیارد دلار وام از بانکهای خارجی و پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات از بانکها داخلی جذب خواهیم کرد.
*** 9700 میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم
مرادعلیزاده افزود: برای اجرای پروژه های رفع آلایندگی و چهار پروژه معدنی در صنعت مس به 9 هزار و 700 میلیارد توامن منابع مالی نیاز است تا در پایان سال 99 به تولید 400 هزار تن مس محتوا برسیم.
وی بیان کرد: در اکتشافات معدنی به دلیل استفاده نشدن از دانش نوین به نقطه مطلوب نرسیدیم که در این راستا هشت پهنه اکتشافات در معادن و ذخایر مناطق مختلف کشور از جمله کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، آذربایجان و یزد در نظر گرفته شده که امید می رود با اکتشاف این معادن تولید مس به نقطه مطلوب برسد.
مرادعلیزاده با اشاره به اینکه صندوق مس باید به سمت سرمایه گذاری برود بیان کرد: در این راستا سهام بانک ملت و بانک تجارت در مس را برای این صندوق می خریم تا بتوانیم با تأمین منابع مالی هزینه های صندوق مس را اداره کنیم.
وی گفت: امسال فروش مس به 9 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و در سالهای 93، 94 و 95 به ترتیب فروش مس سه هزار و 600 میلیارد تومان، چهار هزار و 700 میلیارد تومان و هفت هزار میلیارد تومان رسیده بود.
مرادعلیزاده گفت: متوسط رشد قیمت سهم مس امسال حدود 28 درصد بوده ولی در مس به بالاترین رشد یعنی 70 درصد رسیدیم.
** 5000 شغل در حوزه کارآفرینی ایجاد خواهد شد
وی ادامه داد: توسعه کارآفرینی موجب توسعه مناطق اطراف سرچشمه و تقویت بنیه فکری و هنری این مناطق خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی در شهرهای همجوار مس سرچشمه از جمله انار و رفسنجان مطالعاتی انجام شده و در این راستا با ایجاد کارآفرینی و توسعه صنایع پایین دستی مس امیدواریم بتوانیم برای پنج هزار نفر شغل ایجاد کنیم.
مجتمع مس سرچشمه در 60 کیلومتری رفسنجان قرار دارد و بزرگترین معدن مس روباز خاورمیانه است.
3029/7433

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد مس توسعه كرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۶۱۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت فروش آیفون در چین؛ اپل به رتبه سوم سقوط کرد

پس از کاهش ۱۹ درصدی فروش آیفون در سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ در چین، اپل حالا از نظر سهم بازار به جایگاه سوم رسیده است.

به گزارش دیجیاتو، آیفون بدترین عملکرد فروش را در چین از سال ۲۰۲۰ به نام خود ثبت کرده است. براساس داده‌های کانترپوینت، رقبای چینی همچون ویوو و آنر توانستند در سه‌ماهه اول سال جاری از اپل پیشی بگیرند. اپل این سه‌ماهه را با ۱۵.۷ درصد از سهم بازار به پایان رساند. این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته، سهم بازار فروش آیفون در بازار چین ۱۹.۷ درصد بود.

برخلاف اپل، فروش هواوی به‌شدت افزایش پیدا کرد

برخلاف کاهش شدید فروش آیفون در چین، فروش هواوی تقریباً ۷۰ درصد در مقایسه با سه ماه اول سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. «ایوان لام»، تحلیلگر شرکت کانترپوینت، در یادداشتی گفت که افزایش فروش هواوی مستقیماً بر فروش آیفون در چین تأثیر گذاشته است. او اضافه کرد که اپل همچنین به‌دلیل اینکه برخی کاربران تمایل کمتری به جایگزین‌کردن موبایل‌های خود دارند، ضربه خورده است.

در کنار فروش ناامیدکننده آیفون ۱۵ و ممنوعیت‌های دولتی در چین، رشد هواوی نیز باعث دردسر جدید «تیم کوک»، مدیرعامل اپل، شده است. تیم کوک در ماه مارس به چین رفت تا از جدیدترین فروشگاه اپل در شانگ‌های بازدید و در مجمع توسعه چین در پکن شرکت کند.

هواوی اخیراً سری جدیدی از گوشی‌های هوشمند به نام Pura ۷۰ را عرضه کرده که دارای سیستم دوربین پیشرفته‌ای شبیه به لنز‌های سه‌گانه آیفون پرو است.

گوشی‌های جدید با قیمت پایه ۷۶۰ دلار، فرصت جدیدی را برای هواوی فراهم می‌کنند تا مشتریان چینی اپل را جذب کند. سال گذشته، این شرکت سری میت ۶۰ پرو را با هدف قراردادن خریداران آیفون ۱۵ عرضه کرد.

دیگر خبرها

  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • سئو سایت وردپرس چیست؟
  • پایه اصلی هر سازمانی بر دوش روابط عمومی است
  • مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)
  • چالش‌های یک شتاب‌دهنده در حوزه تولید محتوا/ درآمدزایی از انیمیشن به شرط ورود به بازار بین‌المللی
  • جهش همزمان تولید و فروش شرکت نفت ایرانول در سال جدید
  • افت فروش آیفون در چین؛ اپل به رتبه سوم سقوط کرد
  • کریمی قدوسی : برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد، «نصف روز» زمان لازم داریم
  • نقد کردن درآمد یوتیوب با MCN موبیکس کیوب
  • کریمی قدوسی: برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد، «نصف روز» زمان لازم داریم