Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایلام-شهرستان ملکشاهی با داشتن ۷۴ اثر ثبت ملی شده و قدمت بیش از سه هزار سال در انتظار گردشگران و مسافران نوروزی است، آثاری همچون سنگ نوشته آشور بانی پال که بازدید کنندگان را متحیر می کند.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: تالاب ها، جنگل، کوه و دشت، طبیعت چهار فصل شهرستان ملکشاهی با جاذبه های دیدنی، تاریخی و مناطق بکر گردشگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طالب خزان مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملکشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مکان های گردشگری این شهرستان اظهار داشت: شهرستان ملکشاهی دارای ۷۴ اثر ثبتی و شناسایی شده در فهرست آثار ملی است.

وی افزود: از این آثار می توان به سنگ نوشته گل گل با قدمتی نزدیک به ۳ هزار سال نام برد، همچنین در این بین دریاچه چم گردلان، دره عمیق و زیبای دربند که در پایین دست سد چم گردلان واقع شده است را از نمونه جاذبه های دیدنی شهرستان نام برد.

خزان اضافه کرد: همچنین روستاهای گنبد خوشادول در فاصله ۲۷ کیلومتری ملکشاهی هم خوش آب و هوا و هم دیدنی هستند.

براساس مصوبه هیئت دولت در سال ۸۷ بخش ملکشاهی به شهرستان تبدیل شد. در مرکز استان ایلام و در جنوب شهرستان ایلام در فاصله ۷۲۵ کیلومتری از تهران واقع شده است.

آب و هوای شهرستان ملکشاهی معتدل کوهستانی است. اما اهمیت این شهرستان بیشتر به سبب دام و دامپروری است هر چند مردم منطقه به کارهای کشاورزی نیز اشتغال دارند.

شهرستان ملکشاهی دارای آثار تاریخی همچون سنگ نوشته آشوربانی پال در روستای گل گل متعلق به عصر آشوریان و قلعه جوق در روستای قلعه جوق مربوط به دوره ساسانی استبیش از ۹۰ درصد مساحت شهرستان ملکشاهی را عرصه منابع طبیعی از جمله کوهستان ها و جنگل ها و دره ها تشکیل داده و دارای مناظر بکر و زیبایی طبیعی و گردشگری است.

شهرستان ملکشاهی به علت قرار گرفتن در سلسله کوه های کبیرکوه از سلسله جبال زاگرس دارای طبیعت بکر و جاذبه‌های طبیعی زیبایی همچون آبشار اما، آبشار پنجه علی، دریاچه سد ایلام، ارتفاعات و دره‌های زیبای کوه پشمین، آبشار درگناو گنداب، تالاب سیاب درویش، کوه کلک، غارتایه که و آتشکده کوشک قینفر است.

شهرستان ملکشاهی دارای آثار تاریخی همچون سنگ نوشته آشوربانی پال در روستای گل گل متعلق به عصر آشوریان و قلعه جوق در روستای قلعه جوق مربوط به دوره ساسانی و برخی آثار دیگر است.

آبشار اما

از جمله شاخص ترین آثار طبیعی و گردشگری شهرستان آبشار اما و غار آقامیر است که هر دو در فهرست آثار ارزشمند میراث طبیعی کشور ثبت شده اند.

آبشار زیبای اما به شماره ۲۳۷ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است، طول این آبشار ۲۹۷ متر است که در تمامی فصول سال دارای چشم اندازی زیبا برای بازدید گردشگران و طبیعت دوستان است. 

آبشار اَما با ارتفاع حدود ۲۰ متر در نزدیکی روستای اَما در ۲۵ کیلومتری جنوب ایلام و پشت سد ایلام واقع شده است. برای دسترسی به این محل باید از میدان قرآن ایلام به سمت ملکشاهی حرکت کرد. بعد از روستای چشمه کبود یک مسیر فرعی بسیار زیبا وجود دارد که دارای جنگل زیبایی از درختان بلوط است. آبشار روستای اما در میان دره‌ای واقع شده و آب آن به سمت دریاچه سد ایلام جریان دارد. ادامه مسیر فوق به روستای مهر و در نهایت به شهر ملکشاهی منتهی می‌شود.

غار تایه گه

این غار در دو کیلومتری جنوب باختری روستای وری ازتوابع شهرستان ملکشاهی استان ایلام در میان دره ای که به رودخانه جنوب روستا منتهی می شود، ‌قرار گرفته و تا مرکز بخش ملکشاهی ۱۵ کیلومتر فاصله دارد.

درازای دهانه غار ۲۵ متر و پهنای (تالار) آن ۱۲۰ متر و بلندی سقف آن تا کف غار ۳۳ متر است.کف غار از شن و سنگ پوشیده شده و استالاکتیت (چکنده) و استالاگمیت (چکیده) که از رخسارهای برجسته غارهای آهکی هستند، در کف و سقف آن مشاهده می شود.در فاصله ۱۰ متری ورودی غار، استخر آبی قرار دارد که محل جمع شدن سیلابهای زمستانی است که معمولا به داخل غار سرازیر می شود.

این غار به دوران دوم زمین شناسی مربوط است. ورودی این غار از تالاری بزرگ شروع می شود و انتهای آن کم کم باریک شده و به قسمتهای نامعلومی که هنوز شناسایی نشده اند، ختم می شود. خفاش های زیادی نیز در این غار زندگی می کنند.

قلعه باستانی قله جوق

قلعه باستانی قله جوق مشرف بر سرزمینی نسبتأ هموار است و در چهار کیلومتری غرب شهر ارکواز ملکشاهی بر فراز تپه بلندی بنا شده است. در قسمت جنوبی قلعه، سه اتاقک وجود دارد که مساحت آنها مجموعأ ۲.۲۹ متر مربع است و از سنگ و گچ ساخته شده است. در قسمت فوقانی آنها آثار دو اتاق مشاهده می‌شود که مجموعأ ۹۲ متر مربع است. بنای ساختمانی این دو اتاق در مقایسه با سه اتاقک جنوبی از بین رفته و فقط چندین قطعه سنگ کوچک و گچ در بعضی قسمت‌های تحتانی آن دیده می‌شود. اتاق‌های قلعه از گچ ساخته شده است. این گچ به احتمال زیاد از سه کیلومتری شهر ارکواز به این مکان آورده شده است. این قلعه، مربوط به دورهٔ حکومت سلجوقیان است.

نقش برجسته آشوربانی پال

نقش برجسته و کتیبه گل گل یادگاری از حمله و تصرف این منطقه توسط سلسله ی آشوری در هزاره های قبل از میلاد است که در ضلع شمالی روستای گل گل بخش ملکشاهی و بر نمای شرقی صخره  و به ارتفاع حدود ۳ متر از زمین قرار دارد.

شکل عمومی کتیبه یک مستطیل به ارتفاع ۱۳۵ سانتی متر و عرض ۹۰ سانتی متر است که در وسط آن نقش نیم رخ و تمام قد پادشاه آشوری بصورت برجسته قرار دارد که کلاهی مخروطی و ردایی بلند تا روی پاها بر تن داشته و شمشیری حمایل نماد قدرتی به دست دارد که به علت تخریب شکل آن به درستی معلوم نیست.

نزدیک پیشانی نیز تصویری تخریب شده قرار دارد که به همراه نماد دیگری در پشت سر پادشاه هلال ماه احتمالاً نمادهای خدایان و الهه های آسمانی باشند که به حمایت از پادشاه آشوری برخاسته و به او کمک نموده اند تا در جنگ پیروز شود.

زیبایی های سد چم گردلان

سد چم گردلان در فاصله ۱۸ کیلومتری از مرکز شهرستان ملکشاهی قرار دارد و تامین کننده ی آب شرب شهر ایلام است، دریاچه ی این سد به همراه درختان بلوط اطرافش و همین طور تپه های زیبای آن محیطی منحصر به فرد را به وجود آورده است.

به لحاظ وجود جنگل های بلوط در حاشیه دریاچه جزو نادرترین دریاچه های پشت سد کشور است که جنگل آن را محصور کرده است، در تمامی فصل های سال به خصوص بهار مملو از جمعیتی است که به قصد گذراندن اوقات فراغت خود این محل زیبا را انتخاب می کنند.

این سد از طرف شرق به شهر مهر و روستای اما از شهرستان ملکشاهی و از طرف غرب به روستاهای ماربره و کان گنبد از بخش صالح آباد و از طرف جنوب به ارتفاعات ویژدرون ملکشاهی و از طرف شمال به روستای گل گل علیا از توابع شهرستان ملکشاهی محدود می شود که مساحت حوزه آبی سد آن در حال حاضر در سطح تراز ۹۲۰ متر برابر با ۲۵۵ هکتار است.

این سد در بین ارتفاعات ویژدرون و شاه نخجیر قرار گرفته که پیدایش و شکل گیری ویژدرون به اوایل دوران دوم زمین شناسی با تریاس بالایی بر می‌گردد. این سد در بین ارتفاعات ویژدرون و شاه نخجیر قرار گرفته که پیدایش و شکل گیری ویژدرون به اوایل دوران دوم زمین شناسی با تریاس بالایی بر می‌گردد. در محدوده‌ سد وضعیت ارتفاعات بین ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ متر از سطح دریان متغیر بوده و متوسط بارندگی در آن ۶۸۵ میلی‌متر است. وضعیت آب و هوای آن معتدل و در برخی ارتفاعات اطراف ییلاقی است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۶۱۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ شکسته شدن ۲ سد خاکی در شهرستان زیرکوه

تصویری از سد خاکی روستای نوده شهرستان زیرکوه در استان خراسان جنوبی که بر اثر شدت بارندگی شکسته شد. شب گذشته به دلیل سرریز شدن سد خاکی، دستور تخلیه روستای نوده از سوی مدیریت بحران صادر شد.

دریافت 15 MB

دیگر خبرها

  • قدمت ۱۵۰ ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده
  • «برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!
  • ۱۵ هزار دانش آموز در مرحله اول آزمون سراسری شرکت کردند
  • فیلم/ شکسته شدن ۲ سد خاکی در شهرستان زیرکوه
  • روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟
  • خسارت باد شدید به برخی از مناطق استان ایلام
  • وزش باد شدید باعث شکستن درختان در ملکشاهی شد
  • سفر به طبیعت بهاری روستای انارک در قالب تصاویر
  • شهرستان دهلران مهد تولید گندم است
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم