Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: تا نو شدن سال و ایجاد تحولی بزرگ در طبیعت تنها دو قدم دیگر باقی مانده است و از همین رو نیز بندرعباس به عنوان مهمترین مقصد گردشگری نوروزی کشور، خود را برای میزبانی شایسته از مهمانان و گردشگران بهار طبیعت آماده کرده است.

خبرگزاری شبستان-هرمزگان؛ چهار دهه قبل از بندرعباس با این همه پتانسیل و ظرفیت های فراوان به عنوان تبعیدگاه یاد می شد اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و روی کار آمدن نظام مقدس جمهوری اسلامی، قابلیت های این شهر زرخیر ساحلی خودنمایی کرد و با رونق بنادر شهید رجایی و شهید باهنر و ایجاد صنایع بزرگ نظیر پالایشگاه های نقت، گاز، کارخانه های فولاد، آلومینیوم، کشتی سازی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. امروز به قطب تجاری و اقتصادی کشور تبدیل شده است.

 

وجود ظرفیت های بی نظیر و منحصر به فرد طبیعی، آثارباستانی و تنوع فرهنگ، آیین و سنن ازجمله نوار ساحلی، جنگل های زیبای حرا، آبگرم های گنو، خورگو و سیاهکش، معبد هندوها، مسجد و حمام گله داری، موزه مردم شناسی خلیج فارس، رواج آیین درمانی «زار»، بهره گیری از موسیقی آیینی محلی در تمامی مراحل زندگی و ... موجب جذب گردشگران به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی شده است.

 

نوروز بهترین فصل برای برگزاری جشن های زیبا و دیدنی عروسی به شیوه سنتی در بندرعباس، جزیره قشم و دیگر نقاط استان هرمزگان است و کسانی که این استان را برای مقصد گردشگری نوروزی خود انتخاب می کنند این جشن های به یادماندنی را تجربه خواهند کرد.

 

مجموعه شهرداری بندرعباس نیز در کنار فضاسازی شهر که طبق روال همه ساله قبل از فرارسیدن نوروز انجام می داد، امسال در حرکتی درخور تحسین، پروژه های مهم گردشگری نظیر «باغ پرندگان»، «پارک ساحلی سورو»، «پلاژبانوا»، «آبنمای موزیکال»، «بوستان و کوهستان پارک پنجه علی» و ... را به بهره برداری رسانده است که می تواند نقش موثری در جذب گردشگر دارد.

 

 

آبنمای موزیکال

 

بزرگترین آبنمای موزیکال جنوب کشور با زیربنای دو هزار و 100 متر مربع و هزار و 600 متر زیربنای حوضچه ها و حجم آبگیری 800 متر مربع در پارک دباغیان بندرعباس قرار دارد.

 

ارتفاع این فواره بین شش تا 9 و حتی بیشتر از آن نیز می رسد و دارای شیر برقی، فیلتر شنی، کلرزن و اوزون زن و به جرات می توان گفت که در کشور بی نظیر است.

 

باغ گل ها

 

 

در پارک یک و نیم هکتاری گل ها که در پارک دباغیان قرار دارد انواع گل های فصلی به همراه گونه های بوته ای، علفی، پیازی، درخت و درختچه هایی نظیر آگاپانتوس، ویندنسه و پیستروم در انواع رنگ‌ها را می توان مشاهده کرد.

 

باغ پرندگان

 

باغ پرندگان بندرعباس با مساحت حدود 6.2 هکتار در مجموعه 32 هکتاری پارک طبیعت (پارک جنگلی) احداث شده است.

 

 

باغ پرندگان بندرعباس با الگو برداری از نقاط قوت و همچنین بهینه سازی نقاط ضعف باغ های پرندگان مطرح کشور مانند مشهد، تهران، کیش و یزد و با استفاده از توان متخصصان بومی استان احداث شده است.

 

این باغ دارای 7 بخش مجزا جهت نگهداری از پرندگان آبزی و کنارآبزی، شکاری، ماکیان سانان، کبوترسانان، زینتی، شترمرغ‌ ها و طاووس‌ ها است که در حال حاضر 90 گونه در این باغ نگهداری می ‌شوند.

 

پلاژ بانوان

 

 

مجموعه پلاژ بانوان با مساحت بیش از 9 هکتار و بیش از دو هزار و 400 متر مربع زیربنا و 1.2 هکتار استخر آبگیر در ساحل سورو در غرب بندرعباس قرار دارد و مکان مناسبی برای استفاده بانوان از آب های ساحلی است.

 

بوستان و کوهستان پارک پنجه علی

 

 

بوستان و کوهستان پارک پنجه علی به مساحت 176 هکتار می تواند تفرجگاه مناسبی برای گردشگران در ایام تعطیلات نوروزی باشد.

 

آثار تاریخی/«معبد هندوها»

 

«معبد هندوها»، یکی از آثار باستانی و از جاذبه های گردشگری استان هرمزگان است که در مرکز شهر بندرعباس قرار دارد و در حال حاضر از آن به عنوان موزه استفاده می شود.

 

 

این بنا در بین بومیان بندرعباس به «بت گور» مشهوره است و  در سال ۱۳۱۰ و در زمان حکومت محمد حسن خان سعدالملک، توسط هندوهای ساکن بندرعباس ساخته شد.

 

معماری این بنا کاملا به سبک هندی است و از این نظر گنبد معبد هندوها نه تنها شبیه هیچ یک از گنبدهای سواحل خلیج فارس نیست، بلکه با تمامی گنبدهای سراسر کشور نیز تفاوت دارد.

 

این بنا در دوره قاجاریه محل پرستشگاه هندوها بوده است و بر اساس مدارک موجود معماران هلندی ساخت این معبد را بر عهده داشته اند.

 

جنگل حرا

 

«جنگل های حرا» یا «مانگرو» نیز که از ویژگی های اکوسیستم سواحل جنوبی ایران هستند از دیگر جاذبه های گردشگری استان هرمزگان است که علاوه در بندرعباس، در سواحل بندر خمیر، جزیره قشم، بندر تیاب میناب و سیریک نیز وجود دارد.

 

 

ابوعلی سینا، دانشمند بزرگ ایرانی، درخت این جنگل ها رو حرا نامید و این درختان در زمان «مد» تا گلوگاه در آب دریا فرو می روند و با خاصیت تصفیه ای که در پوست آن وجود دارد آب شور دریا را شیرین و از آن استفاده می کنند و نمک آن را به دریا بر می گردانند.

 

جنگل حرا به دلیل مساعد بودن شرایط اکولوژی، زیستگاهی مناسب و امن برای پرندگان مهاجر از جمله حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه، کاکائی و... محسوب می شود.

 

مردمان خطه جنوب به ویژه هرمزگانی های دریادل همواره به مهمان نوازی شهره هستند و گواه این مدعا به بارندگی در ایام نوروز سال 93 بر می گردد که ساحل نشینان بندرعباسی و قشمی با دعوت از مهمانان نوروزی به منازلشان، رسم دیرینه مهمانوازی را به بهترین شکل به نمایش گذاشتند.

 

۱۲ پارک و بوستان ساحلی از سوی شهرداری بندرعباس برای اسکان مهمانان نوروزی در پیش بینی شده است.

 

 

 

 

پایان پیام/88

منبع: شبستان

کلیدواژه: دولت ایام نوروز مجلس نوروز حسن روحانی خطبه نماز جمعه مراجع و علماء درس فقه مراجع مراجع راهیان نور نوروز بندرعباس شهرداری کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۶۱۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند

پرندگان، موجودات منحصر به فردی هستند. بعضی از آنها بدون اینکه بال بزنند کیلومترها اوج می‌گیرند، بعضی دیگر بیش از نیم قرن زندگی می‌کنند و بعضی نیز به معنای واقعی کلمه رنگارنگ هستند.

به گزارش ایسنا، وقتی به پرنده‌ای نگاه می‌کنید که در دوردست در حال پرواز است، به این فکر کرده‌اید که تا چه ارتفاعی می‌تواند بالا برود؟

گونه‌ای که رکورد بالاترین ارتفاع پرواز را در بین تمامی پرندگان در اختیار دارد، کرکس «دال روپل» (Gyps rueppellii) است. در سال ۱۹۷۳ میلادی یک کرکس روپل با یک هواپیمای تجاری در ارتفاع ۱۱ هزار و ۳۰۰ متری بر فراز ساحل عاج در غرب آفریقا برخورد کرد.

هواپیما ‌به‌رغم اینکه یکی از موتورهایش را از دست داد، موفق به فرود شد. اما پرنده چندان خوش‌شانس نبود و جان سالم به در نبرد. تنها چیزی که از این پرنده باقی مانده بود، پنج پر کامل و ۱۵ تکه پر کوچک‌تر بود که البته همین‌ها هم برای شناسایی گونه و تأیید اوج‌گیری باورنکردنی این پرنده کافی بودند.

این پرنده، بومی منطقه ساحل صحرا در آفریقا است و در چندین کشور از جمله زیمبابوه، سنگال و اتیوپی یافت می‌شود. طول بال‌های قدرتمند این پرندگان به بیش از دو متر می‌رسد با این وجود این کرکس‌های روپل به ندرت در پرواز از آنها استفاده می‌کنند.

در واقع این کرکس‌ها در صعود پیوسته خود به ارتفاعات بالا و برای اوج‌گیری و جستجوی طعمه، غالبا روی ستون‌های گرمایی و بالارونده جو سوار می‌شوند.

کارشناسان می‌گویند کاملاً محتمل است که رویداد ۱۹۷۳ و برخورد یک کرکس روپل با هواپیمای تجاری یک استثنا بوده باشد. در واقع دلایلی وجود دارد که چرا معمولاً پرندگان در کنار هواپیماهای مسافربری در ارتفاع بالا دیده نمی‌شوند. یکی از عمده‌ترین این دلایل به اکسیژن مربوط می‌شود.

از دیگر رقبای کرکس روپل در ارتفاعات، می‌توان به «درنای خاکستری» اشاره کرد. کارشناسان یکی از این درناها را در ارتفاع ۱۰ هزار متری به هنگام فرار از یک عقاب در کوه‌های هیمالیا ثبت کرده‌اند. یک غاز سرنواری نیز در ارتفاع ۷۳۰۰ متری در این ناحیه مشاهده شده است.

به گزارش یورونیوز، از زمان ثبت این موارد و حتی با وجود فناوری‌های مدرن ردیابی، تا کنون هیچ سابقه‌ای از نزدیک شدن یک پرنده دیگر به رکورد کرکس روپل به دست نیامده و به همین خاطر حدنصاب اوج‌گیری در آسمان همچنان در اختیار این پرنده است.

این در شرایطی است که اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، کرکس روپل را در فهرست پرندگان در معرض خطر جدی طبقه‌بندی کرده است.

این گونه از کرکس‌ها مانند بسیاری از پرندگان مشابه آفریقایی، با خطر از دست دادن زیستگاه، شکار و کاهش دسترسی به تنها منبع غذایی خود یعنی لاشه‌ها تهدید می‌شوند.

مسمومیت حاصل از آفت‌کش‌هایی نظیر «کربوفوران» همینطور داروی دیکلوفناک نیز در کاهش جمعیت این پرندگان موثر بوده است.

دیکلوفناک معمولا به عنوان ضد التهاب در درمان‌های دامپزشکی استفاده می‌شود، اما اگر کرکس‌های روپل لاشه حیواناتی را که چنین دارویی را مصرف کرده‌اند بخورند، ممکن است تلف شوند.

این موضوع زمانی تعجب‌آور می‌شود که بدانیم کرکس‌های روپل می‌توانند بدون هیچ مشکلی گوشت آلوده به سیاه‌زخم و بوتولیسم را بخورند و هضم کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (تصاویر) روستای زیبای ساسنگ
  • شرایط تحصیل زندانیان البرزی مهیا شد
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند
  • شست و شوی مغزی کودکان روسیه و مهیا کردن آنها برای جنگ/آموزش و پرورش در خدمت اهداف حکومت
  • ببینید | لحظه برخورد گارد ساحلی چین با کشتی فیلیپینی
  • «کوه نور» ظرفیت جدید تفریح شهر زندگی است/ میزبانی از ۹ هیئت خارجی در هفته فرهنگی اصفهان
  • تشکیل مجمع مشورتی شورای ادوار بندرعباس
  • فرصت انتقام برای گل‎گهر در حذفی مهیا شد