Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-25@16:19:23 GMT

گفت‌وگو و‎نياز حل مساله آب

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۶۲۷۰۵

تصور حل مساله آب در ايران يا هر جامعه ديگر فارغ از الزامات اجتماعي آن ناممكن است. بحران آب را نمي‎توان در موقعيت‎هايي كه جامعه با تهديدهايي نظير زوال همبستگي اجتماعي، كاهش سرمايه اجتماعي و ضعف و ناتواني در گفت‎وگوي اجتماعي است، صرفا به اتكاي راه‎حل‎هاي اقليمي و زيست‎محيطي حل كرد. راه‎حل مساله آب درگير شدن ذهني جامعه با آن و جلب مشاركت عموم نخبگان و شهروندان در فرآيندهاي حل مساله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‎گونه‎اي كه مساله آب تنها به منزله يك مساله دولتي، منطقه‎اي، فني، مصرفي يا سازه‎اي نباشد. پرداختن صرفا تخصصي به مساله آب در شرايط غفلت از زمينه‎ها و ابعاد اجتماعي آن هزينه‎هاي اجتماعي هرگونه اقدام رسمي را بالا مي‎برد. امروز بيش از هر چيز براي حل مساله اقتصادي و فني آب ضرورت دارد كه به جنبه‎هاي اجتماعي، فرهنگي و سياسي آن توجه شود. برجسته شدن مسائل قومي و محلي در حوزه آب و پررنگ بودن نقش مساله آب در اعتراض‎ها و ناآرامي‎هاي زمستان ٩٦ شاهد اين مدعاست. به اين اعتبار مي‎توان گفت پيش‎نياز حل مساله آب اهتمام به زمينه‎هاي اجتماعي آن است و اين مساله است كه در حوزه ارتباطات به‎طور عام و رسانه‎ها به‎طور خاص هم درخور تامل است. به‎ويژه آنكه وقتي بحران مساله آب در كشور مطرح شد هم نوعي سرگشتگي در توصيف و تبيين مساله و هم گونه‎هايي از ابهام و سردرگمي در ارايه راه‎حل به‎چشم مي‎خورد. بسياري از رسانه‌هاي كشور در ابتدا مساله آب را در حد مديريت مصرف آب شهري طرح مي‌كردند، سپس به سمت سدسازي رفتند و آن را علت بحران آب مي‌دانستند، بعد سراغ كشاورزي رفتند و كشاورزي را عامل اصلي دانستند و شعار تعطيل كردن بخشي از كشاورزي را سر دادند. اين نوع برخورد رسانه‎ها نشانه عميق نبودن برخي از آنها در مسائل و ايجاد افتراق در جامعه است.

كارشكني‎هاي رسانه‌اي يا اتكا به نشر ضعف‎هاي جريان حاكم توسط جريان رقيب، سرمايه اجتماعي براي ايجاد يك عزم ملي را كم مي‌كند. انداختن گناه بي‌توجهي به آب بر دوش گروهي خاص مثل دولت، جامعه، شهر، روستا، متخصصان، عامه و... نيز سياست درستي براي جلب مشاركت نبوده است. وقتي قشري در موضع قرار گيرد وارد گفت‎و‎گو نمي‎شود. بنابراين نتيجه همراه نشدن همه ذي‎نفعان آب براي گفت‎وگو بر سر آب را اين فضاي دوقطبي بودن رسانه خواهد داد.

بايد توجه داشت كه اگر جامعه از مساله واقعي و كلان آب آگاه نباشد، پتانسيل رجوع جامعه به سمت موضوعات مناقشه برانگيز آبي بالاتر مي‎رود. بنابراين بايد از رسانه‌ها به عنوان زمينه‎ساز فضاي گفت‎وگو استفاده شود، نه اينكه خواسته شود رسانه‎ها به تبليغات رسمي دستگاه‌ها و دولت بپردازند و تصميمات ابلاغ شده را به صورت تزريقي اعمال ‌كنند تا جامعه اقناع شود. از اين رو، نياز است كه عرصه عمومي گسترش يابد، صداهاي ناشنيده، به گوش رسد و مشاركت همگاني ميسر شود. خيلي از افراد يا نهادها در حوزه آب هستند كه حرفي براي گفتن دارند اما مي‎گويند گوش شنوايي وجود ندارد؛ لازم است نظاره‌گرهاي حوزه رسانه، به مشاركت‌كننده‌ها تبديل شوند.

استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي يا كمپين‌ها نيز بسيار مهم است كه بايد در سياستگذاري رسانه‌اي ديده شود. همچنين بايد به نقش رسانه‌هاي محلي توجه ويژه داشت. نشريه‌هاي محلي در جلب مشاركت مي‌توانند نقش مهمي ايفا كنند. نقش رسانه‌ها در اين مشاركت عمومي نقش «تسهيل‌گري» است چرا كه آحاد جامعه بايد به حل‌كنندگان مساله آب تبديل شوند و در اين مسير تسهيل‌گر باشند و نه حل‌كننده.

دغدغه كاهش آب مانند بسياري از دغدغه‌هاي ديگر نشان مي‌دهد كه ما در جامعه‌اي در مخاطره و ريسك هستيم. چنين جامعه‌اي از طرفي مي‌تواند براي رهايي خود با جلب مشاركت ديگران راهي بيابد و از طرف ديگر ممكن است به سمت نابودي و خطرات بيشتر حركت كند. اما اگر به گونه‌اي باشد كه همه با هم ببينيم، دولت خود را بالاتر از جامعه نپندارد، به راه‌حل‌هاي فوري و نمايشي از بالا به پايين توجه نكند و به حرف‌هاي خرد و كوچكي كه توسط نهادهاي مدني و نخبگان و شبكه‌هاي اجتماعي زده مي‌شود بها دهد مي‌توان اين خطر را به يك فرصت تبديل كرد. در ادبيات سياسي يك جمله تجربه‌ شده معروف داريم: ضربه‌اي كه ما را نابود نكند، باعث رشد ما خواهد شد. اگر گفت‎وگو، مشاركت، نهادهاي مدني و شبكه‌هاي اجتماعي ديده شوند و عزم ملي با مشاركت همگان براي مساله آب شكل بگيرد، اين تجربه براي ما نيز صادق خواهد بود.

 

منبع: اتاق خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۶۲۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد

ناهید صادقی ارجمند، نویسنده و مدرس در خصوص اهمیت و ضرورت حجاب و عفاف در جامعه گفت: قبل از انقلاب زنان به دلیل پوشش نامناسب به بیراهه کشیده می شدند در صورتی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به محجبه شدن خانم ها و قوانین اسلامی وضع شده در حوزه عفاف و حجاب بانوان با حیاتر شدند. پوشش نامناسب و بد پوششی نسل جدید هم به دلیل تبلیغات شبکه های اجتماعی و تجاهم فرهنگی دشمنان است. این در حالی است که به مرور زمان همین دختران نسل نو متوجه اشتباه خود می شوند و بروز این رفتارها در آنها کمرنگ می شود.

وی با بیان اینکه بی حجابی امروزه معظلی اساسی در برابر ارزش‌های اسلامی محسوب می شود، تصریح کرد: این مساله مسئولان را ملزم به ارائه راهکاری مختلفی برای برون‌رفت از این چالش، کرده است اما اینکه این راهکارها تا چه اندازه می‌تواند کارآمد باشد، باید مورد بررسی و تحلیل دوباره قرار گیرد.

این نویسنده در ادامه بیان کرد: البته نا گفته نماند که پشت پرده بد حجابی و بد پوششی زنان جامعه ما دست های خارجی و رسانه های معاند قرار دارد. مشکل اینجاست؛ این افراد به قدری تحت تاثیر تبلیغات منفی آنها قرار می گیرند که آمران به معروف در زمان ارشاد و راهنمایی آنها با واکنش های سخت و پرخاشگرانه مواجه می شوند. خانم ها هم با سطحی نظری و برداشت های غلط از قبیل اینکه حکومت حجاب را بر ما تحمیل می کند به سادگی از کنار آن عبور می کنند.

وی با بیان اینکه برخی خانواده ها با بی توجهی خود به مساله حجاب، باعث گمراهی نوجوانان و جوانان شده اند افزود: اجرای "طرح نور" هم با لجبازی برخی خانواد ها، زنان و دختران مواجهه شده است ضمن اینکه امروزه مخالفان حکومت، حجاب را وسیله برای بیان اعتراضات خود نسبت به شرایط موجود جامعه و برخی سیاست های نظام  قرار دادند.

صادقی با بیان اینکه حجاب و پوشش مناسب یک سلاح خوب برای زنان در قبال مردان بیمار دل مزاحم، محسوب می شود اظهار کرد: فرهنگ سازی در صورتی تاثیر گذار است که خود بانوان هم پذیرا باشند. تجربه ثابت کرده، همه طرح ها چه در حوزه حجاب و چه در حوزه های دیگر اگر با اجبار و برخوردهای قهری صورت همراه باشند نتیجه عکس داشته و موفق نمی شوند. بارها بنده در داخل مترو و اتوبوس دختران جوان را با لسان نرم  و دلایل قانع کننده ارشاد و راهنمایی کردم و آنها هم به راحتی پذیرفتند. به اعتقاد من طرح یا برنامه ای که به صورت قانون وضع شود، مورد استقبال جامعه قرار نمی گیرد، با این تصور که نگاه تحمیلی از سوی حکومت در این مساله وجود دارد از رعایت آن سر پیچی می  شود.

وی با بیان اینکه طرح ها و برنامه های انقلاب در طول این سال ها در فرهنگ سازی حجاب و عفاف تاثیرگذار بوده تصریح کرد: بن مایه فکری و ایدئولوژی دختران نوجوان و جوان ما آمیخته با حیاست و به دنبال ولنگاری نیستند فقط تحت تاثیر شبکه های اجتماعی و شبکه های ماهوارهای قرار گرفتند و بیشتر هم اقتضای سن آنهاست.

این مدرس افزود: هر چند امروزه فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای سبک زندگی جوامع را تحت تاثیر قرار داده است و کشور ما هم از این مساله مستثنی نیست ولی از تربیت خانوادگی درست هم نباید غافل شد، خانواده ها با تربیت دینی و مناسب نقش مهمی در تقویت دینی باورهای فرزندان خود دارند.لذا خانواده ها باید بدون توجه به سیاست های نظام و بدون توجه به مسایل و مشکلاتی که در کشور وجود دارد، فرزندان خود را در مسیر درست زندگی رهنمون شوند.

وی با بیان اینکه حجاب در همه ادیان مورد اهتمام بوده است گفت: وجود شال در تندیس حضرت مریم (س) بیانگر اهتمام ادیان دیگر به حجاب بوده است. قبل از اسلام قوم یهود و مسیح ، افراد بدون حجاب و پوشش نامناسب را مورد نکوهش قرار می دادند. تنها دین اسلام نیست که به این مساله توجه دارد. در حال حاضر هم مشاهده می کنید که خانم ها در کشورهای دیگر در اماکن دینی خود ( کنیسه و کلیسا) با پوشش مناسب ظاهر می شوند. پس پروردگار عالمیان از توصیه و وضع حجاب در ادیان مختلف اهداف خاصی را داشته است. لذا مساله عفاف و حجاب ریشه در تاریخ انسان داشته و همراه و همزاد او از ابتدا تا حال و تا امتداد تاریخ بوده و خواهد بود.

صادقی خاطر نشان کرد: خداوند در آیه ۵۹ سوره احزاب در خصوص علت و فلسفه ضرورت حجاب می‌فرماید: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی‌ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً » (ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسری‌های بلند بر خود بیفکنند، این (عمل) مناسب‌تر است، تا (به عفّت و پاکدامنی) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، و خداوند آمرزنده مهربان است.) چرا که آنان تجسم حرمت و عفاف جامعه هستند و حرمت دارند. 

وی گفت: پوشش مناسب نه تنها باعث سلامت اخلاقی جامعه و پای‌بندی به هنجارهای دینی می‌شود بلکه موجب کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی جامعه و زندگی زناشویی خانواده ها می شود لذا بانوان گرامی کشورمان باید به این مساله مهم توجه داشته باشند و با باورهای دینی محکمی که دارند هم در حجاب و پوشش مناسب خود کوشا باشند و هم دختران خود را متوجه این امر مهم دینی کنند.

منبع: خبرگزاری شبستان

دیگر خبرها

  • رئیس دیوان عالی کشور : حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در جمهوری اسلامی قانون است، همه پیروی کنند | دست اجانب دنبال برداشتن حجاب است
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب، قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند
  • احکام متناسب با جرم در پرونده‌های مرتبط با حجاب صادر شود
  • باشگاه دانش آموزی خبرنگار پلیس، پیشگام در حوزه‌های انتظامی و انضباط اجتماعی است
  • باشگاه خبرنگاران دانش آموزی پلیس افتتاح شد
  • فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد
  • طنز نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی و عدالت اجتماعی دارد