حجاب از نظر شهید بهشتی/ چطور به عبور از خط قرمز اعتراض می کنید اما به بی عفتی نه؟
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۶۳۳۰۳
به گزارش جام نیوز، حجاب، یک حکم صریح قرآنی است که متاسفانه این روزها جریانی مرموزی با بکار بردن تعبیر اختراعی «حجاب اجباری» در صدد ایجاد انحراف و حتی انکار این حکم الهی است.
روزنامه جمهوری اسلامی در بخشی از روشنگریهای خود نسبت به این موضوع، قسمتی از سخنرانی شهید مظلوم آیتالله بهشتی را با عنوان «مسئولیت نظام اسلامی در مبارزه با مظاهر فساد و تباهی» در صفحه 7 به چاپ رساند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با مروری دوباره به متن کامل سخنرانی شهید مظلوم آیتالله شهید بهشتی که با عنوان «حجاب و حدود آزادی در جامعه اسلامی» در تاریخ 23/11/1365 صورت گرفته است، به این نتیجه رسیدیم که سخنان آن روز آیتالله بهشتی به نوعی پیشبینی اقدامات جریان مرموز امروزی است و حاوی نکات دقیق و مهمی است که گویی این سخنان را برای شرایط امروز ایراد کردهاند. بویژه اینکه علیرضا بهشتی فرزند اصلاح طلب ایشان هم در مصاحبه ای که اخیرا منتشر شده، مدعی است پدرشان شهید بهشتی نیز قائل به حجابی است که مدنظر اصلاح طلبان است و امروز با اختیاری و اجباری کردن به جنگ آن رفته اند.
لذا متن کامل این سخنان را تقدیم خوانندگان گرامی روزنامه مینمائیم.
***
بسمالله الرحمن الرحیم
سلام علیکم و رحمهالله. سلام بر شما شهیدان پاک هویزه و سلام به همه شهیدان راه خدا، السلام علیکم یا اولیاءالله و احبائه، السلام علیکم یا اصفیاءالله و اودائه، همان سلام و درودی را که به برکت عاشورای حسینی و زیارت تربتپاک حسین(ع) و اصحاب او یادگرفتیم و با او خو کردهایم، امروز به شهیدان پاک عرصههای گوناگون جهاد و قیام قهرمانان انقلاب اسلامی درود میفرستیم. چه سعادتمندند این انسانهای رشد یافته و به کمال رسیده.
شهید و شهادت
شهادت برای یک آرمان وسیله است اما برای یک انسان چیزی است شبیه هدف، اگر نگویم هدف است. شهادت که تا با شهود انسان نسبت به حق و خدا مزین نباشد شهادت نامیده نمیشود مرحله طولانی است از حضور تام قلب انسان در پیشگاه خدا، حضور قلب در برابر خدا و کشته شدگان راه خدا آنهائی که فی سبیلالله حرکت میکنند، تلاش میکنند، خون میدهند، جان میدهند اینها قبله ایمانشان را به خدا آنقدر قاطع و محکم و روشن کردند که از همه دوست داشتنیهای دیگر میگذرند، شهیدان آزادگانند اگر ما خطاب به امام حسین(ع) میگوئیم ای سرور آزادگان برای این است که شهیدان راه حق آزادگانند شهید تا خودش را از بندگیها و بردگیها آزاد نکند، قدم به میدان شهادت نمیگذارد او خودش را از همه علائق آزاد کرده است از هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد شده آنوقت میرود تا به خیل پویندگان خط سرخ شهادت بپیوندد و اصولاً آن آزادگی که بصورت یک شعار اصلی در انقلاب اسلامی ما درآمد این آزادی بود اگر زن و مرد ما فریاد برمیآورد که استقلال، آزادی، حکومت اسلامی منظورشان آن آزادی بیبندوبار گونه نبود، هیچ مرد مسلمان ومتعهد و هیچ زن مسلمان و متعهد خواستار آن نبود که زن و مرد در جامعه ما آزاد باشد، هیچ قید و بندی نداشته باشد هرگز نمیخواست محیط اجتماعی ما به هر زن و مردی آن آزادی را بدهد که هر طور دلش میخواهد لباس بپوشد، زندگی کند و هر طور دلش میخواهد معاشرت کند انقلابیون مسلمان ما دنبال این چنین آزادی نبودند دیروز که در قم بمناسبت بیست و دو بهمن این جشن فرخنده سخن میگفتم بحث به همین مسئله آزادی کشید در آنجا از انبوه برادران و خواهران پرسیدم آیا شما که در شهر قیام و پیام خون و شهادت قم مدتها پرچمدار انقلاب بودید و در پانزده خرداد سال 42 عظیمترین صحنهها را در این شهر بوجود آوردید و شهری را که میگفتند وارداتش مرده است نشان دادید که از خیلی شهرها زندهتر است (البته این جمله را در آنجا (قم) نگفتم) در این جا میگویم از شما میپرسم آیا شما آنوقتی که فریاد برمیآورید استقلال، آزادی، حکومت اسلامی منظورتان از آزادی این بود که شما خواهرها و برادرها در محیطی زندگی کنید که کسی را با کسی کاری نباشد و هرکسی هر طوری بخواهد عمل کند؟ فریاد برآوردند که نه.کدام آزادی؟
و حالا شما برادرها و خواهرهای عزیز که در این مسجد به یاد شهیدان والای هویزه این عزیزان قهرمان و برای بزرگداشت آنها و حضور در جمع خانوادههای شهیدپرور آنها در این مسجد گرد آمدهاید از شما سئوال میکنم شما جوانان عزیز، شما برادرها و خواهرهای با ایمان که در سال 57 آن حرکت مردمی میلیونی پرشکوه را بارها به وجود آوردهاید، وجب به وجب خیابانها، کوچهها و میدانهای ما شاهد آن حرکت شما هستند، در پیشگاه خداوند آیا شما آنروز که بانگ برمیآوردید آزادی منظور شما از آزادی این بود که در جامعه مرد و زن آزاد باشند؟ هر گناهی را میخواهند مرتکب بشوند؟ و هرکس خودش بر پایه ایمانش گناه نکرد خیلی خوب اما اگر ایمانش و معرفتش آنقدر بالا نبود که او آزادانه گناه نکند و دنبال روی هواها و هوسهایش بود، او را آزاد بگذارند؟ فقط برای کمال فرهنگی و کمال معنوی او تلاش کنند تا او را از نظر ایمان و معرفت و آگاهی به آن پایه برسانند که گناه نکنند، اما اگر گناه کرد خواه در خانه کوچه و خیابان، مدرسه و اداره آزادش بگذارند؟ چون ما خواستار آزادی هستیم؟ شما این چنین آزادی میخواستید؟ بنابراین شما آزادی به معنی آزادی مطلق شهروندان جمهوری اسلامی برای آنکه به دلخواه خود زندگی کنید (این دلخواه هرچه میخواهد باشد) چنین آزادی را دنبالش نبودید، آزادی از دیدگاه اسلام عزیز ما در درجه اول آزادشدن انسان از بندگی است. آیا نگریستهای به آن انسانی که هوی و هوس و تمایلاتش را میپرستد؟ هوس کیش است، هواپرست است و با اینکه خیلی عالم است و دارای گنجینه معلومات اما خدا او را گمراه کرده است؟ خیلیها هستند عالمند اما رهرو رهیاب نیستند. همانطوریکه مکرر در سخنان اخیر امام امت شنیدهاید علم برایشان حجاب اکبر است، علم مانع آن است که حق و حقیقت را بیابند و بشناسند، بپذیرند و در برابرش خاضع شوند، علم به آنها به جای تواضع و فروتنی در برابر حق غرور و خودسری و سرکشی را در برابر حق داده است. آزادی بدان اصل که انسان در برابر حاکمیت هوی و هوسها و تمایلات درونی گوناگونش بر انتخاب و رفتارش آزاد بماند آزادیش را حفظ کند و این شهیدان عزیز ما چنیناند اینها خودشان را در برابر بسیاری از هوسها آزاد کردند و تا آزاد نشوند، بدین راه قدم نمینهند، این است که آن آزادی که باید نظام حکومت اسلامی به زن و مرد و پیر وجوان و کارگر و کشاورز، تهرانی، روستائی، پیشهور، دانشجو، فرهنگی، دانشگاهی، روحانی، وکارمند و همه قشرهای ما بدهد.
ایجاد محیط طبیعی و سالم
تا ما در خط تسلط بر هویها حرکت نکنیم به این آزادی نمیرسیم و چون محیط اجتماعی تاثیر به سزائی دارد در اینکه درون من و شماها رشد کند یا ذکر خدا رشد کند. درست است که اگر افراد رشد یافته رسیده به مراحل بالای کمال را در میان انگیزههای رنگارنگ فساد رهاکنی اختیار خودشان را میتوانند داشته باشند خوب باید بگوئیم که اینها چند درصد هستند؟ چند در هزارند؟ برای اینکه بقیه انسانها حاکم بر هوایشان بمانند، باید بکوشیم محیط هم طبیعی باشد که از در و دیوارش انگیزه فساد نبارد و به محض اینکه ما خواستیم محیط را از این آلودگیها پاک کنیم خود به خود مقداری از آزادیها گرفته میشود اگر به آن خانم گفتند خانم شما آزادی فریاد برای آزادی هم برآوردید درست، اما خانم مسلمان در کوچه و خیابان که میآئی لباس و پوشش شما ساده باشد، اندامهای بدن و موی سر شما پوشیده باشد، آنچه با پوشش ساده نه دلفریب و سخن گفتن و نحوه برخورد با این و آن و طرز راه رفتن همه آنها هم باوقار و سنگین و متین باشد، درخور پاکدامنی بانوی والاقدر مسلمان پیوسته به خدا باشد، خوب در اینجا اگر این را به او گفتند و شنید باز هم آزادی او حفظ شده چون خودش آزادانه شنیده اما اگر نخواست آزادانه بشنود بگوید این چیزهائی که شما میگوئید خوب است ولی من دلم میخواهد نیمه برهنه از خانه بیرون بیایم، با آرایش تمام عیار در خیابان ظاهر شوم! در اینجا نظام اسلامی با او چه کند؟ آزادی او را حفظ و رعایت کند و به او بگوید آزادی خانم؟ ما حرف خودمان را به شما زدهایم، شما میخواهی گوش کن یا گوش نکن آزاد هستی؟ گوش کردی خوشا به سعادتت گوش نکردی عذابش دامن خودت را میگیرد؟ نخیر در آنجا ما نهی ازمنکر میکنیم در این صورت خود به خود مقداری از آزادی این خواهرها را از دستش میگیریم.
ونه به خاطر اینکه دشمن آزادی او و آزادی بشریت باشیم، به خاطر اینکه دوست و خواستار آزادی او و آزادی بشریت هستیم. تو ای خانم! بنشین با خودت بیندیش در درونت چه انگیزهای هست که تو را وامیدارد به جای پوشش با کرامتی که اسلام برای تو درنظر گرفته است میخواهی بدون این پوشش به خیابانها و کوچهها بیائی؟ آیا خودآگاه یا ناخودآگاه در اعمال روحت خودنمائی و میل به خودنمائی و نمایش دادن خویشتن در برابر دیدگان دیگران تو را به این گناه وا نمیدارد؟ و اگر تو نتوانستی این تمایل و یا جهل یا هر چیز را در خودت مهار کنی و دوباره خواستی این گونه بیرون بیائی باید به شما بگوئیم که جامعه ما چنین وضعی را در محیط اجتماعیش تحمل نمیکند.
شهیدان راه آزادی
من وقتی این شهیدان به خدا پیوستهمان را میبینم، وقتی این جوانهای پاک را میبینم با چه شوق و شوری به سوی میدانهای نبرد حق با باطل میروند، سرفرازند و سرافرازی برای امت اسلام و اسلام میآفرینند و میبینیم چطور در برابر تمام انگیزهها حساسند، ای خانم به من حق بده به حساسیت این جوانهای جانباز در راه خدا هم احترام بگذارم و احترام بگذاریم بگوئیم که اینها جانبازان راه خدا هستند اما آزادی دوست نیستند! اشتباه میکنی اینها شهیدان راه آزادی هستند. اینها با تمام وجودشان آرزو میکنند که همه انسانها مثل اینها آزاد باشند، آزاد مرد و آزاد زن، برای همین است که میگویند ما میخواهیم محیط اجتماعیمان از درو دیوارش انگیزههای انحراف نبارد و این گفته و خواستشان با آن معنی متعالیش در اسلام، درست در خط تقویت آزادی است.
بنابراین برپایه تعالیمی که از اسلام میشناسیم انسان آزاد است حتی آزاد است که خدا را اطاعت نکند و یا اطاعت کند، خداوند این آزادی را به من و شما داده است آنهائی که معصیت خدا میکنند از روی آزادی جهل، اما در عین حال با آزادی، کسی که آنها را مجبور نمیکند که به گناه آلوده شوند از روی اختیار و آزادی خدا را معصیت میکنند و این ویژگی برای انسان است که میتواند معصیت کند، این ویژگی انسان در قرآن هم آمده است، «و قل الحق من ربکم فمن شاء فلیومن و من شاء فلیکفر» وحی از جانب خدا میآید هرکه دلش میخواهد ایمان بیاورد و هر که دلش میخواهد کفر بورزد این آزادی در اسلام را تشریح میکند، بنابراین آنجا که من و شما به عنوان یک فرد هستیم در برابر حرام و حلال واجب اسلام هم آزادیم، بخواهیم به واجبات عمل میکنیم و یا عمل نمیکنیم. میخواهیم از محرمات پرهیز میکنیم و نخواهیم نمیکنیم مختاریم، آزادیم کسی ما را مجبور نمیکند که نماز بخوانیم اصلا نماز را که انسان از روی اجبار بخواند نماز نیست ما باید از روی شوق نماز بخوانیم تا مقبول حق واقع شود و برای ترس از خدا و گمراهی، فساد و سقوط مان خدا را معصیت نکنیم تا تقوایمان تقوای به معنای واقعی باشد و از روی اختیار و آزادی. اما وقتی در جامعه در مرآ و منظر دیگران وقتی که با هزاران نفر دیگر هستیم آنجا دیگر محیط اجتماعی است در آن محیط، گستاخی من در گناه، آن نوجوان عزیز را بلغزاند و او را به گناه بکشاند من به او خیانت کردهام و اسلام آزادی در خیانت را آزادی نمیداند، ضد آزادی میداند.
شما هم جوانها را با شش سال قبل مقایسه کنید اکثریت جوانها، در گذشته به مسابقه در راه هرزگیها، بیبند وباریها آلامد شدن، دنیاپرستیها کشانده میشدند، وقتی ما از بالا به کل جامعه نگاه میکردیم میدیدیم کل جامعه به سوی شرور حرکت میکند نه به سوی خیرات، جامعه آن جامعه الهی که قرآن میگوید: «یسارعون فیالخیرات» نبود مسابقه در راه خیرها در کل جامعه به چشم نمیخورد.
نهی از منکر پالایش جامعه
یک عده معدودی در راه اسلام بودند، اکثریت بیراهه میرفتند، اکنون برگردیم به 5 الی2 سال قبل در این زمان گذشته چه کسانی بودند؟ همانهائی که فارغ از تمام این وسوسههای شیطانی به صورت میلیونها در خیابانها راه میافتادند بیپروا از همه خطرها، بیقید نسبت به همه نیازها، گرسنگی، تشنگی، همین جوانی که اگر ناهارش دیر میشد فریاد سر مادرش بلند میکرد، محیط مساعد، شرایط مساعد، تقاضای درونی فطرت، پاسخ مساعد محیط جوانان ما را از کابارهها، سینماها، تماشاخانهها و مراکز فساد بیرون کشید و آنها را در راه خدا آورد، زمینه فطری در درون انسان هست خداوند این استعدادها را در درون من و شما آفریده است. اما این استعدادها در محیط پاک خوب پرورش میکند. این چه منطقی است که از من میخواهی همیشه گل را در شورهزار برویانم؟ میتوان در شورهزار گل رویاند، ولی چند گل؟ با چقدر زحمت؟ چقدر آفت؟ با چند درصد قبول خطر؟ چرا نمیخواهی شورهزار را تبدیل به گلزار کنی؟ اول بیا این خاک شور را چند مدت در مسیر یک جریان نیرومند آب شیرین پاک کننده قرار بده بگذار این جریان نیرومند آب شیرین این شوریها را بزداید و بیالاید آن وقت به راحتی بذر گل هم بپاشیم گل روئیده میشود.
چرا با پالایش جامعه مخالفت کنیم؟ جامعه باید پالوده شود، جامعه باید محیطش محیطی باشد پاک از مظاهر گناه و هرگز نمیتوان به کسی گفت که چرا نهی از منکر میکنی، نهی از منکر شعار اسلام است. «کنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر». قرآن میفرماید شما بهترین جامعهای هستید که از شکم تاریخ به دست توانای خداوند و با حرکت سازنده نیرومند پیغمبر خدا بیرون کشانده شدید، ویژگی شما چیست؟ این است که امر به معروف میکنید و نهی از منکر، میگویند جامعه مسلمانها جامعه فضولها است، بله جامعه مسلمانها جامعه فضولها است، کار دارند ببینند من چکار میکنم اگر در خانه تک و تنها باشم نه آنجا تجسس نمیکنند «ولاتجسس». در آنجا نباید تجسس کرد در آنجا خودش هست و ایمانش که آن هم گناه است.
اگر پای حراست از مسائل اجتماعی و کیان انقلاب اسلام در میان باشد، ما دشمنان انقلاب را در هر سوراخی باشند پیدا میکنیم و به کیفرشان میرسانیم. بنابراین در حد مسائل شرعی و رفتارهای فردی افراد تا با خودشان هستند، کاری با آنها نداریم، اما اگر در جامعه کار خلافی انجام بدهند همه مسلمانان اعتراض میکنند و بسیار کار خوبی میکنند. مثلاً نگاه میکنند اگر از خط ممتد عبور میکند همه اعتراض میکنند، اگر این آدم در کوچه و خیابان چشم دنبال ناموس مردم باشد به او بیشتر از همه اعتراض میکنند. چطور از خطوط راهنمائی عبور میکنند و خلاف انجام میدهند اعتراض میخواهد اما خط عفاف و پاکدامنی را شکستن اعتراض نمیخواهد؟ این جا جامعه اسلامی است همانطور که نظم عبور و مرور محترم است، عفت و پاکدامنی هزاربار از آن محترمتر است. نمیتوان گفت که خط راهنمائی یک چیز اجتماعی است و عفت و پاک چشمی فردی است اینجاست که اسلام ما از اسلام دیگران جدا میشود اینجاست که ما میگوئیم انقلاب اسلامی یعنی انقلابی که به این ارزشها اهمیت فراوان بدهد، اینجا اگر مردم دیدهاند که فلان کاسب گران فروشی میکند، جنس بد میفروشد، آنقدر او را ملامت میکنند یا براه بیاید و یا به ستوه بیاید که دردکانش را ببندد.
آزادی در انتقاد سازنده و غیرمغرضانه
جامعه اسلامی جامعهای است که انسان در آن محیط وارد میشود آزادیهایش محدود به حدود اسلامی میشود مردم در انتقاد و خردهگیری غیرمغرضانه از مسئولان آزادی مطلق دارند. و از همه میتوانند انتقاد کنند.
انتقاد سازنده دوستانه و نه انتقاد مغرضانه و کینهتوزانه و ویرانگر، انتقاد مردم از بارکشان مسئولیتها جزء اصولی است که ما دهها سال در بحثهای اجتماعی بر آن تکیه میکردیم. مگر ممکن است که اکنون در جمهوری اسلامی هستیم بگوئیم آن حرفها باطل شد؟ خدا نیاورد آن روز را که در این جامعه مسئولانی قبول مسئولیت کنند با این خوی و خصلت و شما مردم نخواهید گذاشت که چنین روزی به سر این امت و این انقلاب بیاید.
اگر به عنوان انتقاد، اعتماد میان مردم و مسئولان را با دروغ گفتنها و یا با طرح سئوالهای چند پهلو و تردید آمیز متزلزل کرد در آنجا باید با چنین مردم و مسئولان با قاطعیت عمل کرد، البته از طریق قانونی جلوی خلاف کار را بگیرند، انتقاد از مسئولان آری دروغ زدن وتهمت زدن به مسئولان در هر حدی از مسئولیت باشند نه، حرام است. مردم باید جلوی تهمت زدن و شایعه پراکنی ها را مسئولانه و متعهدانه بگیرند دشمن درست انگشت را روی نقطه قوت گذاشته است و میخواهد آنرا از بین ببرد، نقطه قوت جمهوری اسلامی اعتماد و اطمینانی است که میان مردم و مسئولان وجود دارد دشمن میخواهد این اطمینان را از بین ببرد تا دیگر مسئولان دولت مورد علاقه شما، کمیتهها و دستگاههای قضائی، سپاه پاسداران، نتوانند کار کنند، اگر پاسداری خلاف کرده چرا آن را بزرگ میکنی؟ آنرا به مقامات اطلاع نمیدهی؟ باید الان بگویم، قاضی دادگاه انقلاب را در زندان بازداشت کردهایم و در برابر مردم همان منطقه به صحیحترین وجه او را محاکمه خواهیم کرد تا معلوم باشد که قاضی دادگاه انقلاب وقتی محترم و محبوب است و قاضی دادگاه انقلاب شمرده میشود که حافظ حق و عدل اسلامی و حافظ صداقت و امانت قضای اسلامی باشد و این قاضی را در همان محلی که متهم است به تخلف از موازین صداقت به زودی محاکمه خواهیم کرد.
*آزادی از دیدگاه اسلام عزیز ما در درجه اول آزادشدن انسان از بندگی است آزادی بدان اصل که انسان در برابر حاکمیت هوی و هوسها و تمایلات درونی گوناگونش بر انتخاب و رفتارش آزاد بماند.
*اگر به آن خانم گفتند خانم شما آزادی فریاد برای آزادی هم برآوردید درست، اما خانم مسلمان در کوچه و خیابان که میآئی لباس و پوشش شما ساده باشد، اندامهای بدن و موی سر شما پوشیده باشد، آنچه با پوشش ساده نه دلفریب و سخن گفتن و نحوه برخورد با این و آن و طرز راه رفتن همه آنها هم باوقار و سنگین و متین باشد ما حرف خودمان را به شما زدهایم، شما میخواهی گوش کن یا گوش نکن آزاد هستی؟ گوش کردی خوشا به سعادتت گوش نکردی عذابش دامن خودت را میگیرد؟ نخیر در آنجا ما نهی ازمنکر میکنیم در این صورت خود به خود مقداری از آزادی این خواهرها را از دستش میگیریم
*برپایه تعالیمی که از اسلام میشناسیم انسان آزاد است حتی آزاد است که خدا را اطاعت نکند و یا اطاعت کند، اما وقتی در جامعه در مرآ و منظر دیگران وقتی که با هزاران نفر دیگر هستیم آنجا دیگر محیط اجتماعی است در آن محیط گستاخی من در گناه، آن نوجوان عزیز را بلغزاند و او را به گناه بکشاند من به او خیانت کردهام و اسلام آزادی در خیانت را آزادی نمیداند، ضد آزادی میداند
* جامعه باید پالوده شود، جامعه باید محیطش محیطی باشد پاک از مظاهر گناه و هرگز نمیتوان به کسی گفت که چرا نهی از منکر میکنی، نهی از منکر شعار اسلام است. «کنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر»
جاودانه تاریخ، ج 4، گفتارها 2، صص 193 تا 205
از انتشارات روزنامه جمهوری اسلامی
115
منبع: جام نیوز
کلیدواژه: کوچه کوچه کوچه کوچه شهید بهشتی جامعه الله آزادی شهید استقلال حجاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۶۳۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار میشود
به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی نشست مشورتی برگزاری چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت به ریاست محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور علی سروری مجد؛ قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین محمد شریفانی؛ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از معاونان و رؤسای استانها روز سه شنبه ۴ اردیبهشت برگزار شد.
طهرانچی در این نشست ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای عوامل برگزاری سومین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، به پیشنهاد برگزاری همایش علمی زیارت جامعه کبیره اشاره کرد و گفت: تا کنون ۱۵ انجمن علمی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده و بیش از ۸۰۰ زمینه پژوهشی در این حوزه احصاء شده است. مضمون زیارت جامعه کبیره، مقام امامت و شأن ائمه اطهار(ع) و وظایف شیعیان در مقابل اهل بیت(ع) است، پس فقط نباید از جنبه علمی به آن پرداخته شود، بلکه باید فرازهای این زیارت را به متن جامعه ببریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره ظرفیت فعالیتهای بزرگ فرهنگی دارد، افزود: زیارت جامعه کبیره ظرفیتهای فراوانی در حوزه شعر، نظم، نثر، سرود، دل نوشته، خطاطی، نقاشی دارد که میتواند به عنوان موضوع محوری چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت مورد توجه قرار بگیرد.
وی با تأکید بر پرهیز از نگاه اداری و کارمندی به برگزاری جشنواره امامت و مهدویت، اظهار کرد: همه فعالیتهای اجرایی جشنواره باید توسط کانونهای دانشجویی و دانشجویان انجام شود. البته کارمندان علاقهمند هم میتوانند در امور جشنواره مشارکت داشته باشند، اما محوریت جشنواره امامت و مهدویت با دانشجویان است و این موضوع باید مورد توجه رؤسای واحدهای دانشگاهی قرار بگیرد.
طهرانچی با اشاره به ایفای نقش جدی رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استانها و لزوم نمادسازی برای جشنواره از جمله تولید سرود فراگیر، خاطرنشان کرد: چهارمین دوره جشنواره امامت و مهدویت با مشارکت و همکاری دیگر دانشگاهها و مدارس در سطح کشور برگزار خواهد شد و مسئولان استانی نیز در جلسات جشنوارههای موضوعی هر استان حضور خواهند داشت.
گفتنی است جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت با هدف جریان سازی فرهنگ امامت و مهدویت، عمل به مودت فی القربی و رواج گفتمان سازی در این عرصه معنوی هر ساله از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان توسط دانشگاه آزاد اسلامی و با همت مؤسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت برگزار میشود.
براساس پیشبینیهای انجام شده، امسال شرایط میزبانی از ۱۵۰ هزار شرکت کننده در چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت فراهم شده و بخش دانشجویی جشنواره با کمک معاونت علوم تربیتی و مهارتی تقویت شده و در ۱۰ منطقه از کشور برگزار خواهد شد.
همچنین نشست های فصلی گروه مشورتی جشنواره به منظور تبادل نظر با هدف ارتقای برنامهها برگزار خواهد شد.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)