Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارومیه - معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه تکالیف استان در سال ۹۷ را مشخص کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، تقی کهوریان در جلسه بررسی مصوبات نهمین جلسه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه برگزارشد اظهارداشت: در این جلسه که با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزرای عضو کارگروه ملی دریاچه ارومیه برگزارشده در راستای اجرا و تکمیل راهکارهای ۲۷ گانه نجات دریاچه ارومیه تصمیماتی اتخاذ شده که مبنای کار دستگاههای اجرایی استان در سال ۹۷ خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تاکیدات مقام عالی استان بر اجرای دقیق این مصوبات افزود:در این جلسه بر افزایش میزان تخصیص اعتبارات دریاچه ارومیه به ۶۰ درصد تاکید شده است که تا پایان سال مالی ۹۶ با پرداخت مانده اعتبارات روند اجرای طرح ها نیز سرعت خواهد گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی استفاده از تسهیلات فاینانس در پروژه ها را ازدیگرمصوبات این کارگروه اعلام کرد و گفت:در این خصوص نیز استاندار محترم اقداماتی را انجام داده اند که با عملیاتی شدن آن مشکلات و موانع کارها برطرف می شود واین موضوع ناظر اصلاح نقشه راه احیای دریاچه ارومیه نیز می باشد.

کهوریان کنترل برداشت ها از منابع زیرزمینی وجلوگیری از افزایش سطح زیرکشت باغات و مزارع درحوضه آبریز دریاچه ارومیه را از دیگر مصوبات این کارگروه عنوان کرد و افزود:هدف از اجرای سامانه های تحت فشار در اراضی و باغات کشاورزی کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی است که باید از اجرای این طرح میزان برداشت ها از منابع زیرزمینی و پروژه های بهره برداری تعدیل و از توسعه سطح زیرکشت نیز جلوگیری شود.

وی همچنین ادامه داد: جلوگیری از توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار و کشت مازاد چغندرقند در حوضه آبریز دریاچه نیز از دیگر مصوبات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه است که در جلسه اخیر شورای استانی حفاظت از آب استاندار محترم نیز بر کنترل و مدیریت سطح زیرکشت چغندرقند نیز تاکید کرده اند و مکانیزمهای کنترلی باید در این زمینه بکار گرفته شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی افزود: سال گذشته میزان تولید چغندرقند در حوضه آبریز دریاچه یک میلیون و پانصد هزار تن تعیین شده بود و امسال نیز براساس مصوبه کارگروه  ملی نجات دریاچه ارومیه و ابلاغیه وزیر محترم کشاورزی اهداف کمی اقتصاد مقاومتی این میزان حداقل یک میلیون و دویست و هشتاد و دوهزار تن برای تامین نیاز داخلی به شکر تعیین شده ولیکن براساس ابلاغ دبیرمحترم کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه نمی تواند بیش از یک ونیم میلیون تن (معادل در سطح ۲۳۰۰۰ هکتار در استان و داخل حوضه آبریز ۱۲۶۰۰ هکتار) باشد.

وی توسعه سامانه های نوین آبیاری در اراضی آبی حوضه دریاچه، تحویل حجمی آب در شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی پایاب سد مهاباد از ابتدای فضل زراعی ۹۶ – ۹۷ تشکیل کارگروه استانی به منظور کنترل و نظارت بر پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه را ازدیگر مصوبات کارگروه  ملی نجات دریاچه ارومیه اعلام کرد .

آراسته مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز از برنامه نصب سامانه های هیدرومتری بر رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت:با نصب این سامانه ها، ایستگاههای هیدرومتری شاخص ورودی آب به دریاچه ارومیه بر روی ۷ رودخانه با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال ایجاد می شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۶۵۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،سعید شهند افزود: در راستای اجرای برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض، ۶ راس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۱ از پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری به پارک ملی دریاچه ارومیه و مرکز تکثیر و احیای این گونه در رشکان با ترکیب جنسی چهار ماده و ۲ نر منتقل شده و با تولد سه راس در سال ۱۴۰۲ و ۲ گوساله گوزن در سال جاری تعداد این گونه ارزشمند حیات وحش در این سایت تا به امروز به ۱۳ راس افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه وضعیت مطلوبی برای زیست و زادآوری این گونه در پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد، اضافه کرد: دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش اداره کل و پارک ملی دریاچه ارومیه به صورت شبانه روزی وضعیت این گونه در معرض خطر انقراض، به خصوص گوساله های تازه متولد شده را مورد پایش و کنترل قرار می دهند و امیدها برای نجات این گونه ارزشمند در پارک ملی دریاچه ارومیه روز به روز بیشتر می شود.

دیگر خبرها

  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • لزوم مدیریت علمی آب موجود در بستر دریاچه ارومیه
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه
  • دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد
  • ۴۱۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد
  • تولد دومین گوساله‌گوزن زرد ایرانی در سال جدید
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه (فیلم)
  • تصاویری از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه | تصاویر