Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@02:30:02 GMT

نوروز به مثابه گفت وگوی اجتماعی در جامعه

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۶۶۲۳۳

نوروز به مثابه گفت وگوی اجتماعی در جامعه

فردوسی بزرگ در داستان سیاووش زمانی که همه اختلاف سلیقه ها بروز و ظهور می کند اظهار می دارد که ' برین گونه یک سال بگذاشتند/غم و شادمانی بهم داشتند'.

خاصیت این بیت در شعر فردوسی که از قضا بر وزن فعولن، فعولن فعولن فعل یا متقارب مثمن محذوف است، رویکرد حماسی ایرانیان است که پایه آن گفت وگو و دیالوگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نوروز نه فقط جشن نو شدن لباس ها طبیعت است، بلکه یک گفتمان تمدنی و اجتماعی گفت وگو محور است.
گفتمان تمدنی نوروز، به مثابه یک گفت وگو اجتماعی بر محور اعتدال است که بهار بسان یک رستاخیز ، همه را در بر می گیرد و از این اعتدال همه طبیعت تازه می شود.
در این گفتمان تاکید بر اعتدال گرایی عقلانی است، اعتدال گرایی عقلانی به این مفهوم که همه انسان های نوع بشر، به واسطه خاستگاه های تمدنی به یکدیگر احترام می گذارند و براساس هویت تاریخی نوروز ، این جریان فرهنگی دل انسان را به هم نزدیک تر می کند.
نوروز از منظر گفتمانی در سه دوره پیشا اسطوره ای، تاریخی و معاصر قابل بررسی است و به دلیل اینکه در دوره پیشا اسطوره ای و دوره تاریخی نوروز دستخوش تغییراتی شده است، ورود به مختصات این گفتمان کمی زمان بر است.
اما در مختصات گفتمانی دوره معاصر نوروز، همین بس که بسیاری از کشورهای جهان به نوروز احترام می گذارند و اکنون جغرافیای تمدنی نوروز از پارسی زبانان به سایر ملت های دیگر نیز کشیده شده است.
این توسعه یافتگی جغرافیایی نوروز نشان می دهد که مختصات نوروز در تضاد با ناسیونالیست گرایی صرف است و نوروز به مثابه یک گفت وگو ملی در نظر ایرانیان بوده است که مورد پذیرش همه سلیقه هاست.
در دین مبین اسلام نیز به صله ارحام و دیدار یکدیگر تاکید شده است که این دید و بازدیدهای نوروزی خود یک گفت و گو و گفتار را در پی دارد.
اکنون جشن نوروز در بیش از 10 کشور جهان و 11حوزه فرهنگی نوروز به صورت رسمی و در 40 کشور جهان به صورت نیمه رسمی به عنوان جشن بزرگ مردم شناخته می شود و این جشن به عنوان یکی از جشن های نوعدوستی و انسان دوستی ایرانیان از دوران کهن تاکنون در جهان شناخته شده است.
پیام بهار برای انسان ها به واسطه نوروز، زیستن در میانه و فارغ از افراط و تفریط است که هر کس به دنبال اعتدال است، نوروز را می تواند مصداق آن بداند.
نوروز، د ربین کشورهای جهان، تنها جشنی است که در بهار برپا می شود و بهار برای همه انسان ها با هر زبان و نژادی که باشند ،سر آغاز اعتدال ، زندگی ، نو شدن و تازه شدن است.
2097

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي نوروز97 دولت گفت و گوي ملي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۶۶۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استادان مفاهیم روز جهان را به دانشجویان آموزش دهند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد قربانی گلشن‌آبادی معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن حضور در کلاس نوستالوژیکی دانشجویان ورودی سال 1372 رشته علوم اجتماعی تبریک روز معلم به استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: با توجه به اوضاع سیاسی جهان و شرایط پیش آمده وظیفه استادان این است که تمامی مفاهیم روز دنیا را به دانشجویان ارائه دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولین پوست الکترونیکی قابل کشش در جهان
  • گره اندر گره
  • شهید مطهری نیم قرن در راه اعتلای فکری جامعه اسلامی قلم زد
  • نشست فصلی سران حزب اعتدال و توسعه با هدف برنامه ریزی کلان در سال ۱۴۰۳
  • سند تحول قضایی به مثابه قانون اساسی و نقشه راه دستگاه قضایی است
  • مسئولیت علم در کلاس امام صادق(ع)
  • معلم باید الگوی جامعه باشد
  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی
  • عادی‌سازی بی‌حجابی؛ شبیخون فرهنگی
  • استادان مفاهیم روز جهان را به دانشجویان آموزش دهند