Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@23:57:32 GMT

بازار نگین گردشگری کرمان*داود رجبی

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۶۶۹۰۶

بازار نگین گردشگری کرمان*داود رجبی

به گزارش ایرنا، بازار کرمان طولانی ترین راسته را در میان بازارهای کشور دارد و هر بخش از آن در زمان یکی از فرمانروایان این شهر ساخته شده است.
بازار کرمان که به عنوان بازار گنجعلیخان هم شناخته می شود از میدان ارگ آغاز و تا میدان مشتاقیه ادامه دارد و 60 درصد از آثار تاریخی شهر کرمان را در خود جای داده و هم اکنون نیز مهمترین مرکز داد و ستد کالا در شهر کرمان بشمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بازار بزرگ کرمان از بازارهای متفاوتی چون بازار گنجعلیخان، بازار اختیاری، بازار قیصریه زرگری، بازار مسگرها، بازار کفاش‌‌ها، بازار کلاه‌مال‌‌ها، بازار آهنگری، بازار عزیز، بازار عطاران، بازار مظفری، بازار قدمگاه، بازار قلعه محمود و بازار قلعه تشکیل شده است.
در معماری بازار کرمان بناهای نظیر مسجد، حمام، آب انبار، کاروانسرا که هر یک در ارتباط با بازارهای مختلف و در دوران‌ های متفاوت به وجود آمده‌ ، احداث شده اند و جزو جاذبه های تاریخی و گردشگری کرمان محسوب می شود.
مجموعه گنجعلیخان یکی از شاهکارهای معماری ایران و نقطه عطف بازار کرمان است که از بارزترین نمونه‏‌های معماری دوران صفویه است و در سال‌های ۱۰۰۵ تا ۱۰۲۹ قمری در زمان حکمرانی گنجعلیخان بر کرمان و به دستور شاه عباس بنا شده است.
این بنا مجموعه‌‏ای زیبا، نفیس و کامل است که‏ اثر استاد سلطان محمد معماری یزدی است و طرح بازار چهارسوقی رفیع و حمامی بسیار بزرگ و عالی با میدان و مدرسه و ضرابخانه و مساجدی چند به همراه آب‌انباری بسیار بزرگ و محکم دارد، کل مجموعه‏ گنجعلیخان وقف امام رضا (ع) و در تولیت آستان قدس‏ رضوی است.
بازار وکیل کرمان از سمت شرق به بازار طولانی و مجموعه وکیل می‌رسد که در انتهای بازار اختیاری و مجموعه وکیل واقع شده‌ است.
این بازار به دستور محمد اسماعیل خان وکیل المک، حاکم کرمان در ۱۲۸۲ قمری و پسرش مرتضی قلی‌خان وکیل ثانی و اولادش مجموعه بزرگی شامل کاروانسرا، بازار، حمام، مسجد ساخته شده که هنوز هم به نام وکیل خوانده می‌شود.
بازار ارگ غربی‌ترین قسمت بازار کرمان است که از میدان ارگ آغاز و به چهارسوق گنجعلیخان ختم می‌شود و مانند مستطیل دور محوطه میدان توحید را محاصره کرده است و به 2 بخش فرعی‌تر به نام‌های بازار نقارخانه و بازار سراجی تقسیم می‌شود.
چهارسوق‌ها که این بازار را به دیگر بازارهای فرعی ارتباط می‌دهد دارای نمای گچ‌بری زیبایی هستند که قدمت آن به ۳۵۰ تا ۴۰۰ سال پیش می‌رسد و با گذشت سالیان دراز هنوز، نقاشی‌های زیبای رنگ روغنی خود را حفظ کرده‌اند.
در سالهای اخیر بازار کرمان به همت استاندار رنگ مرمت و بازسازی و ساماندهی را به خود دیده و قسمت های نظیر اکوموزه حیاتی(مدرسه حیاتی)، کاروانسرای وکیل به چرخه گردشگری برگشته است.
گردشگران ضمن بازدید از بازار کرمان سوغاتی های دیار کریمان مانند زیره، قاووت(در گویش محلی قووتو)، پسته، حنا، انواع گیاهان دارویی و غیره را به ارمغان ببرند.
استان کرمان مهد صنایع دستی همچون قالی، پته، گلیم و ظروف مسی است و گردشگران با گشت و گذار در بازار کرمان می توانند یادگاری نفیس با خود به یادگار ببرند.
*خبرنگار مرکز کرمان
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال آستان قدس رضوی امام رضا گردشگری مدرسه نقاشی موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۶۶۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سهم بازار هدف غایی صنعت بانکداری است

امتداد - همایش بررسی عملکرد اداره امورشعب استان کرمان و تبیین اهداف سال جدید با حضور حسن مونسان عضو هيات عامل و معاون امورشعب ،رفیعا مشاور مدیرعامل ، حسین قاسمی معاون برنامه ریزی و تحول سازمانی، صالحی رئیس بازرسی و سید جعفر میرزاده موسوی رئیس اداره کل سرمایه انسانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، عضوهیات عامل ومعاون امورشعب بانک ملی ایران با اشاره به موفقیت ارزنده بانک ملی ایران در کسب رتبه نخست سهم بازار در سال ۱۴۰۲ ، این دستاورد بزرگ را ثمره مدیریت علمی و استفاده صحیح از پشتوانه قدمت و اعتبار این موسسه عظیم اقتصادی درجهت جذب منابع پایدار دانسته و تصریح کرد همانگونه که در زمان دفاع مقدس حفط فتوحات برای فرماندهان و رزمندگان مقدمه دستیابی به توفیقات بیشتر واقع می شد، حفظ و اعتلای این دستاورد اررزشمند نیز به اندازه  کسب آن  مهم بوده و مستلزم تلاش دو چندان و جهادگونه همه همکاران و تمام واحدهاست.

وی افزود:  اگرچه دستیابی به اهداف عملیاتی مبنای ارزیابی فعالیت هر واحد محسوب می شود ولیکن هدف غایی و نهایی صنعت بانکداری افزایش سهم بازار است لذا ادارات امورشعب باید با تحلیل دقیق بازار و بررسی عملکرد رقبا اهداف را بومی سازی کرده و در صورت لزوم به نحوی ارتقا دهند که خروجی و نتیجه آن افزایش سهم بازار و کسب رتبه نخست در شبکه بانکی استان باشد.

در ادامه این مراسم  مونسان ضمن تقدیر از تلاش های مدیریت و کارکنان اداره امورشعب استان کرمان در سال ۱۴۰۲  ابراز امیدواری کرد که این استان  بتواند در سال جاری از طریق به فعلیت رساندن تمام ظرفیت های بالقوه و استفاده بهینه  از توانمندی منابع انسانی باانگیزه و مطلع با ورود به بازارهای جدید  به عالیترین جایگاه در کشور و شبکه بانکی این استان دست یابد.

 آبسواران رئیس اداره امورشعب استان نیز در ادامه ضمن بیان خلاصه ای از عملکرد سال گذشته این اداره ،اظهار کرد: سال ۱۴۰۳ با همت و تلاش همه جانبه  کارکنان ؛ سال جهش عملکرد بانک ملی استان کرمان در منطقه، کشور و همچنین شبکه بانکی خواهد بود.

  در خاتمه این مراسم نیز از ۱۵ شعبه برتر در بخش کارنامه عملکرد و تعدادی از بانکداران نمونه با اهدا لوح سپاس قدردانی به عمل آمد.

بازدید مدیران از شعب استان کرمان

در این سفر مدیران ارشد بانک از شعب خیابان امام خمینی(ره)  و ممتاز کرمان بازدید و با همکاران گفت و گو کردند.

معاونت امورشعب بانک ملی ایران در این بازدید ضمن تقدیر از مدیریت وکارکنان شعب گفت: استفاده از نیروهای جوان ، صاحب دانش و با انگیزه می توانند ‌ مسیر دستیابی به موفقیت را هموار کنند .

وی تاکید کرد : صدور انواع ضمانتنامه های ریالی ، گشایش اعتبارات اسنادی و تقویت بخش ارزی در شعب ممتاز باید کانون توجه و محور عمل قرار گیرد.  

تجدید میثاق جمعی از مدیران عالی بانک با آرمان های شهدا 

در این سفر مدیران ارشد بانک با حضور در منزل سردار شهید عبدالمهدی مغفوری از شهدای شاخص دفاع مقدس ، با همسر این شهید والا مقام دیدار و پیام و سلام مدیریت عامل بانک ملی ایران را به ایشان ابلاغ کردند.

در این دیدار مونسان با اشاره به رشادت های شهدای دوران دفاع مقدس ، شهدای امنیت و شهدای مدافع حرم گفت: آرامش ، عزت و اقتدار امروز ما مرهون مجاهدت های بی ادعا و خالصانه شهداست و این مهم مسئولیت همه مارا در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی بسیار سگنین می کند.

همچنین باحضور در گلزار مطهر شهدای کرمان و مزار سردار سرلشکر شهید حاج قاسم سلیمانی با آرمان های والای شهدا و انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • افزایش سهم بازار هدف غایی صنعت بانکداری است
  • اجرای طرح ساماندهی تردد موتورسیکلت‌ها در میدان امام اصفهان
  • جلسه رفع موانع تولید استان در واگن های زرند
  • ساخت ۴۰ میدان تره بار در پایتخت
  • احداث بزرگترین پارک نوری موضوعی کشور در مجتمع گردشگری صفه اصفهان
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی
  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی استان، از موزه ملی ایران به کرمان
  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان
  • آماده‌سازی ۲۵ پارکینگ موتورسیکلت درمحدوده بازار اصفهان