Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-30@16:27:00 GMT

غار یخی چما از نادرترین غارهای ایران

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۷۷۶۵۷۸

غار یخی چما از نادرترین غارهای ایران

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز، غار یخی چما در مقابل دشت چما واقع شده و شبیه تنگه‌ای بزرگ و یک انباری پربرف است که ارتفاع برف‌های آن تا ۵۰ متر نیز می‌رسد. لایه‌های یخی این غار در فصول گرم و کم‌بارش دارای ضخامت کمی بوده و بسیار نازک و سست می‌باشند و باید از عبور بر روی آن‌ها و داخل غار اجتناب نمود.



غار یخی چما یکی از نادرترین و اعجاب‌انگیزترین غار‌های استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار گرفتن در دره‌های عمیق و انباشت حجم برف‌های چندین ساله در این غار سبب شده است تا قندیل‌های یخ و توده‌های عظیم برف به صورت دائمی و در تمام فصول سال باقی بمانند.علاوه بر این غار یخی چما به بزرگ‌ترین منبع آب شیرین ایران نیز شهرت دارد، زیرا از زیر یخ‌های این غار، چشمه‌ای با آب سرد جریان یافته که در نهایت به سد کوهرنگ می‌ریزد.

 

 

میزان

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: غاریخی چهارمحال وبختیاری گوناگون جام نیوز ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۷۶۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیزش بزرگ دانشجویان بیان انزجار از تحرکات حمایتی حاکمان امریکایی و اروپایی است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به خیزش بزرگ مردم آزادیخواه جهان، به ویژه دانشجویان و اساتید دانشگاه های مطرح دنیا گفت: خیزش بزرگ و اعتراضات گسترده این دانشجویان در حمایت از مظلومان غزه، علناً بیان انزجار از تحرکات حمایتی حاکمان و دولتمردان امریکایی، فرانسوی، انگلیسی و... است و همین جنبشی که بوجود آوردند به دیگر کشورها سرایت کرده بطوریکه در حال حاضر شاهد بزرگترین خیزش دانشجویان در سراسر جهان هستیم.

به گزارش ایسنا، مهدی چمران در دویست و سی و دومین جلسه شورای ششم، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، شهدای مدافع امنیت، شهدای مدافع حرم و شهدای فلسطینی، با پاسداشت سالروز تشکیل شوراهای شهر رو روستا به فرمان امام خمینی(ره) گفت: روز ۹ اردیبهشت که به نام روز شوراها در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده؛ روزی است که با آینده نگری معمار کبیر انقلاب در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به خوبی رقم خورد. از این رو آرزو داریم شایستگی پاسداری از این ذخیره ناب انقلاب را داشته باشیم و با عملکرد خودمان در پیشگاه خداوند و ملت ایران، سربلند باشیم.

وی در ادامه با تبریک فرارسیدن روز معلم و گرامیداشت مقام همه معلمان پر تلاش ایران اسلامی و بزرگداشت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری، این شخصیت برجسته را ذخیره بی مانندی برای انقلاب اسلامی، شخصیتی متفکر و از نظریه پردازان دوران انقلاب برشمرد و خاطر نشان کرد که امیدواریم بتوانیم از راه و منش این مرد بزرگ درس بگیریم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین فرارسیدن هفته کارگر را به جامعه کارگری کشور تبریک گفت و با اشاره به دیدار جمعی از کارگران با رهبر معظم انقلاب، گفت: امیدواریم موارد و توصیه های رهبری در این خصوص به زودی عملیاتی شود.

وی در جریان برگزاری صحن علنی امروز شورا، به قهرمانی تیم فوتسال ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ برای سیزدهمین سال متوالی اشاره کرد و با تبریک کسب این موفقیت به ملت بزرگ ایران برای همه ورزشکاران و کادر فنی آرزوی توفیقات بیشتر برای کشب عناوین مختلف در آوردگاه های جهانی کرد.

چمران با محکوم کردن استمرار جنایات وحشیانه اسرائیل و نسل کشی این رژیم غاصب علیه ملت مقاوم و مظلوم فلسطین آن هم زیر پرچم حمایتی دولت های غرب و امریکا به خیزش بزرگ مردم آزادیخواه جهان، به ویژه دانشجویان و اساتید دانشگاه های مطرح دنیا اشاره کرد و در این باره یادآور شد: خیزش بزرگ و اعتراضات گسترده این دانشجویان در حمایت از مظلومان غزه، علناً بیان انزجار از تحرکات حمایتی حاکمان و دولتمردان امریکایی، فرانسوی، انگلیسی و... است و همین جنبشی که بوجود آوردند به دیگر کشورها سرایت کرده بطوریکه در حال حاضر شاهد بزرگترین خیزش دانشجویان در سراسر جهان هستیم.

وی افزود: اما می بینیم در همین کشورهایی که مدعی آزادی بیان هستند و دم از دموکراسی می زنند و از اغتشاش های به وقوع پیوسته در ایران حمایت کردند حالا نیروهای پلیس خود را مجبور به برخورد خشن با این تظاهر کنندگان کردند؛ به طوری که برخی اخبار حکایت از بازداشت بیش از هزار نفر از دانشجویان و اساتید در امریکا دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان تأکید کرد: در تمام دنیا چنین رفتارها و خشونت هایی علیه آزادیخواهان تقبیح شده است. اسرائیلی ها و کسانی که از این غده سرطانی حمایت می کنند؛ تشنه خون و کشتارند و چنین مسائلی برای آنان لذت بخش است. از این رو امیدواریم بزودی شاهد پیروزی ملت مبارز فلسطین و نابودی اسرائیل و سردمداران ظلم باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای کارگران عزیز کشور است
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای تلاش‌ها و تولیدات کارگران عزیز کشور است
  • خیزش بزرگ دانشجویان بیان انزجار از تحرکات حمایتی حاکمان امریکایی و اروپایی است
  • نحوه اعزام حسن یزدانی به المپیک؛ بحران بزرگ یا یک اتفاق عادی؟!
  • فرصت‌های نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • آب‌های نیلگون، روی پرده نقره‌ای
  • اولین تغییر بزرگ مالک جدید: نام استقلال عوض شد!
  • اولین تغییر بزرگ مالک جدید: استقلالِ خلیج فارس!
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • به روز رسانی| پائز: حضور ستاره‌ها مهم نیست/ اگر بازیکنی به عشق برای تیم ملی باور ندارد بهتر است در تیم ملی نباشد