Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک دانشمند روس امروز (سه‌شنبه) اذعان کرد، در برنامه شیمیایی "نوویچوک" که گمان می‌رود علیه جاسوس دوجانبه روس و دخترش در انگلیس مورد استفاده قرار گرفته، حضور داشته و این با موضع رسمی مسکو که تولید این ماده را تکذیب می‌کند، در تناقض است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌لئونید رینک، دانشمند روس به خبرگزاری نووستی گفت: نوویچوک یک ماده نیست بلکه یک سیستم کامل تسلیحات شیمیایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خبرگزاری روسی پیشتر او را به عنوان یکی از طراحان این برنامه معرفی کرده بود.

پنجشنبه گذشته سرگئی ریابکوف،‌ معاون وزیر خارجه اظهار داشت،‌ روسیه هرگز حتی در زمان اتحاد جماهیر شوروی برنامه تسلیحات شیمیایی نوویچوک را تولید نکرده است.

در این راستا ویل میرزایانوف، دانشمند روسی که در دهه ۹۰ میلادی به ایالت متحده مهاجرت کرده است، روسیه را در این حمله شیمیایی و مسموم کردن جاسوس روس در انگلیس که باعث مخدوش شدن روابط دو کشور شد، مقصر دانست.

وی ادامه‌ داد که فرمول این عامل اعصاب را در کتاب ۲۰۰۸ خود با عنوان "اسرار دولتی: تاریخچه داخلی اسرار برنامه تسلیحات شیمیایی روسیه" منتشر کرده است.

ویل میرزایانوف در مصاحبه خود اعلام کرد، انگلیس می‌تواند، با توجه به فرمول منتشر شده در کتابم این عامل شیمیایی را تولید کند. هر کشوری نگران امنیت داخلی است و به عنوان بخشی از  مطالعه تهدیدات احتمالی می‌تواند نمونه‌ای از این عامل شیمیایی را تولید کند.  بنابراین بسیاری از کشورها می‌توانند نمونه‌هایی را برای خود تولید کنند، اما تولید این عامل شیمیایی تنها در روسیه و شوروی صورت گرفته بود.

این دانشمند روس نخستین بار وجود چنین سلاح شیمیایی که یکی از مرگبارترین عوامل شیمیایی محسوب می‌شود را در اوایل دهه ۹۰ و زمانی که در روسیه ساکن بود، افشا کرد.

ویل میرزایانوف همچنین گفت‌: مقامات شوروی معاهده بین‌المللی منع تسلحیات شیمیایی را نقض کرده‌اند و من به دنبال افشای چنین  مساله‌ای بودم و سازمان منع تسلیحات شیمیایی را با اطلاع رسانی درباره این عامل شیمیایی مجاب کردم تا این ماده شیمیایی را در فهرست مواد ممنوعه قرار دهد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تصمیم گرفت تا فرمول عامل شیمیایی نوویچوک را در کتابش منتشر کند، گفت‌: بخشی از آن به خاطر احساس گناه و بخشی از آن برای مجبور ساختن سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای اقدام در مورد آن بوده است. هدف من از این کار کنترل‌های بین‌المللی روی این عامل شیمیایی مرگبار بوده است. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۷۷۸۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنیت قهرمان لیگ برتر والیبال روسیه شد

تیم والیبال زنیت کازان با پیروزی مقابل دینامو مسکو به عنوان قهرمانی لیگ برتر روسیه رسید. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تیم زنیت کازان با پیروزی 3 بر یک مقابل دینامو مسکو در بازی سوم سری فینال لیگ برتر والیبال روسیه برای دوازدهمین بار قهرمان شد و رکورد جدیدی را به نان خود ثبت کرد.

پایان لیگ ملت‌‌های والیبال برای ملی‌پوش هلند!

شاگردان الکسی وربوف در بازی سوم فینال با نتایج 25 بر 20، 25 بر 22، 17 بر 25 و 25 بر 20 دینامو مسکو را شکست دادند و از عنوان قهرمانی خود دفاع کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستور روسیه برای افزایش تولید تسلیحات
  • تسلیحات اهدایی ناتو به اوکراین، سر از نمایشگاه مسکو درآورد+ عکس
  • دستور وزیر دفاع روسیه به ارتش برای اختصاص تسلیحات بیشتر در جنگ اوکراین
  • نمایشگاه غنایم جنگ اوکراین در مسکو/تسلیحات ۱۲کشور مقهورارتش روسیه
  • زنیت قهرمان لیگ برتر والیبال روسیه شد
  • دور جدید رایزنی‌های دوجانبه روسیه و ترکیه درباره مسائل سازمان ملل
  • حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه
  • جاسوس آمریکایی به 22 سال حبس محکوم شد
  • نمایش تسلیحات غنیمتی روس ها در «پارک پیروزی» مسکو | ویدئو
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟